آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

در شماره اخیر مجله شریفه کانون وکلاء آقای سید ناصر سرکشیک‏ همکار عزیز درباره ادعای جعلیت و مواقع قانونی ایراد آن مقاله‏ای نوشته‏ و خواسته بودند دیگران نیز نظریه خود را برای مجله بفرستند اینک بنده‏ استنباط خود را در این باره بعرض میرسانم.
خلاصه نظریه آقای سرکشیک اینستکه از ماده 111 قانون آئین‏ دادرسی مدنی که میگوید:«مدعی علیه باید در ظرف ده روز پس از رسید دادخواست بادعای مدعی پاسخ داده رونوشت گواهی شده کلیه اسناد و دلائل‏ خود را پیوست نماید و در ضمن پاسخ کتبی،دعوی جعل سند و...را... اظهار کند....»و همچنین از ماده 201 قانون آئین دادرسی مدنی که‏ حاکیست:«ایرادات در دادرسیهای عادی باید در اولین لایحه‏ایکه در پاسخ‏ طرف داده میشود بعمل آید و در دادرسیهای اختصاری در اولین جلسه دادرسی‏ مگر اینکه سبب ایراد بعد حادث شود»چنین مستفاد میشود که ادعای جعل منحصرا باید در ضمن اولین پاسخ دعوی(در دعاوی عادی)و یا در اولین جلسه دادرسی‏ (در دعاوی اختصاری)بعمل آید.
بنظر بنده این استنتاج صحیح نیست زیرا ماده 379 قانون آئین دادرسی‏ مدنی صراحت دارد:«ادعای جعلیت اسناد را در تمام مراحل نخستین و پژوهش‏ میتوان نمود...»و بنابراین در هر یک از دو مرحله ماهوی دادرسی و در هر موقعی از این دو مرحله میتوان نسبت باسناد ابراز شده ادعای جعلیت‏ کرد.همکار محترم عقیده دارند که از ترکیب سه ماده 379 و 201 و 111 آئین دادرسی مدنی معلوم میشود نه تنها در مرحله نخستین بلکه در مرحله پژوهش نیز میتوان ادعای جعلیت کرد منتهی چه در مرحله نخستین و چه در مرحله پژوهش این ادعا باید در ضمن اولین پاسخ دعوی(در دعاوی‏ عادی)و یا در اولین جلسه(در دعاوی اختصاری)صورت گیرد.
این استدلال صحیح نیست زیرا از ملاحظه ماده 508 قانون آئین دادرسی‏ مدنی که میگوید:«ممکن نیست در رسیدگی پژوهشی ادعای جدید نمود...»
و ماده 379 راجع باینکه در مرحله پژوهشی هم میتوان ادعای جعلیت کرد نتیجه گرفته میشود که قانون‏گذار بادعای جعلیت نظر مخصوص داشته و اجازه‏ داده است که اگر کسی در مرحله نخستین از آن استفاده نکرد و در مرحله پژوهشی‏ بتواند آنرا بر ضد طرف خود بکار برد.قانونگزار جاعل و استفاده کننده‏ از سند مجعول را با عالم بودن بجعل مجرم میداند و علاوه بر اینکه بر طبق قانون‏ مجازات تعقیب آنها را لازم شمرده بتجویز ماده 379 قانون آئین دادرسی‏ مقرر میدارد که در تمام مراحل نخستین و پژوهشی میتوان بسند مجعول ایراد کرد.گذشته از این از ذیل ماده 201 چنین مستفاد میشود که زمان حدوث سبب‏ ایراد را نیز باید در نظر گرفت و اگر پس از اولین پاسخ بدعوی(در دعاوی‏ عادی)و یا اولین جلسه دادرسی(در دعاوی اختصاری)سبب ایراد حادث‏ شود آن ایراد در دادگاه مسموع میباشد.صرف جعل سند نمیتواند سبب ایراد جعل آن باشد زیرا این شرط لازم هست ولی کافی نیست و کفایت آن وقتی‏ محرز میشود که شخص از مجعول بودن سند آگاهی حاصل کند و چه با این آگاهی‏ در اواخر دادرسی و یا پس از ختم آن تحقق می‏یابد و قانونگزار برای‏ حمایت از حق که یگانه هدفش میباشد بر طبق بند ششم از ماده 592 آئین‏ دادرسی مدنی ثبوت جعلیت سند را یکی از جهات اعاده دادرسی میداند باینمعنی‏ که پس از ختم دادرسی و حتی پس از اجرای حکم اگر جعلیت سند ثابت شد قطعیت و اجرای حکمی که باستناد سند مجعول صادر شده متزلزل میشود.
بنابراین در جریان دادرسی چه در مرحله نخستین و چه در مرحله پژوهش همه‏ وقت میتوان ادعای جعلیت نسبت بسند طرف کرد و پس از ختم جریان دادرسی مدنی‏ نیز میتوان دعوای جعل را در دادگاه جزائی طرح نمود و با ثبوت آن آثار حکم‏ دادگاه حقوقی را از بین برد.
حال اگر کسی بدروغ ادعای جعلیت سند دیگریرا بکند و کندی کار دادگستری و اجرای مواد 380 تا 389 قانون آئین دادرسی مدنی کار را زیاده از حد بتأخیر و تعویق بیندازد تقصیری متوجه قانونگزار نیست و باید در فکر اصلاح دستگاه قضائی و رفع نواقص و معایب آن بود تا دعاوی زودتر حل و فصل شود و کسی هم از ترس محاکمه و مجازات سریع جرئت نکند بیجهت باسناد نسبت جعلیت بدهد و السلام.
دکتر موسی جوان‏
مباحث الفاظ در مطالب فقهی
در شماره سیزدهم مجله کانون وکلا خاطر نشان نمودیم که چگونه‏ در کشور ما تعلیم و تعلم از علم فقه و اصول فقه متروک شده و تدریس از این‏ دو بر علوم دینیه انحصار یافته است و مدرسین و استادان فقهی و حقوقی در صدد نیستند مطالب و احکام فقهی را از لحاظ مدنی و علمی با مقتضیات و احتیاجات‏ امروزی ایرانی تطبیق نمایند بی‏آنکه در این تطبیق از حقوق اروپائی تقلید کنند. این مدرسین هرگاه فرضا برای خالی نماندن برنامه‏ها تدریس از بعضی کتب‏ فقهی سابق را معمول داشته‏اند روش تعلیماتی در این امر بقدری نامانوس‏ است که فائده‏ای از آن برای دانشجویان و طلاب حاصل نمیگردد و حتی‏ بطوریکه اطلاع پیدا نموده‏ام اخیرا در دانشکده حقوق تهران برای اینکه‏ کتابهای قدیمه فقهی از قبیل شرایع محقق را بر حسب ظاهر تغییراتی داده و با وضعیت امروزی هم‏آهنگ نموده باشند هر یک را بر چند جزوه تقسیم و هر کدام را علیحده چاپ کرده و برای هر یک سال از دوره دانشکده تخصیص‏ داده‏اند و تصور مینمایند که تدریس و تعلیم از فقه اسلامی منحصر است بر اینکه

تبلیغات