گلچینى از سخنان گوهربار فاطمه اطهر(س)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
«أبَوا هِذِهِ الاْمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىُّ، یُقْیمانِ أودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إ نْ أطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما»() (بحارالانوار، ج 23، ص 259، ح )8 حضرت محمّد(ص) و على(ع)، والدین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروى کنند آنها را از انحرافات دنیوى و عذاب همیشگى آخرت نجات میدهند؛ و از نعمتهاى متنوّع و وافر بهشتى بهرهمندشان مىسازند.
«نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَهُ أنْبیائِهِ»() (شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 16، ص )211 ما أهلبیت پیامبر، وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاک و مقدّس پروردگار مىباشیم، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم.
«مَنْ أصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
» (همان، ج 67، ص 249، ح )25 فرمود: هرکس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را براى او تقدیر مىنماید.
«إنَّ السَّعیدَ کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ أحَبَّ عَلیّآ فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِه.
» (شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 2، ص )449 همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادتها و رستگاریها در دوستى على (ع) در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود.
«إلهى وَ سَیِّدى، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى أنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى، وَشیعَةِ ذُرّیتَى.
» (کوکب الدّرى، ج 1،ص )254 خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آنها را برگزیدهاى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مىخواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.
«شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّةِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.
» (بحارالانوار، ج 68، ص 155.
) شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهائى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
«حُبِّبَ إلَىَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَهُ کِتابِ اللّهِ، وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَالانْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ»" (نهج الحیاه، ص )271 سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا؛ و انفاق و کمک به نیازمندان در راه خداوند متعال.
«الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّهَ تَحْتَ أقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّهَ» (کنزالعمّال، ج 16، ص 462، ح )45433 همیشه در خدمت مادر و پاىبند او باش، چون بهشت زیر پاى مادران است؛ و نتیجه آن نعمتهاى بهشتى خواهد بود.
«ما یَصَنَعُ الصّائِمُ بِصِیامِهِ إذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ» (بحارالانوار، ج 93، ص 294، ح )25 روزهدارى که زبان و گوش و چشم و دیگر اعضاء و جوارح خود را کنترل ننماید هیچ سودى از روزه خود نمىبرد.
«لا یَلُومَنَّ امْرُءٌ إلّا نَفْسَهُ، یَبیتُ وَ فى یَدِهِ ریحُ غَمَر» (کنزالعمّال، ج 15، ص 242، ح )40759 کسى که بعد از خوردن غذا، دستهاى خود را نشوید دستهایش آلوده باشد، چنانچه ناراحتى برایش به وجود آید کسى جز خودش را سرزنش نکند.
«إنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعآ وَلایُبالى» (تفسیر التبیان، ج 9، ص )37 همانا خداوند متعال تمامى گناهان بندگانش را میآمرزد و از کسى باکى نخواهد داشت.
«إذا حُشِرْتُ یَوْمَ الْقِیامَهِ، أشْفَعُ عُصاهَ أُمَّةِ النَّبىَّ (ص)» (احقاق الحق، ج 19، ص )129 هنگامى که در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم، خطاکاران امّت پیامبر (ص)، را شفاعت مىنمایم.
«یا أبَا الحَسَن، إنّى لاسْتَحى مِنْ إلهى أنْ أکَلِّفَ نَفْسَکَ ما لا تَقْدِرُ عَلَیْهِ» (أمالى شیخ طوسى، ج 2، ص )228 خطاب به همسرش امیرالمؤمنین، على (ع)، کرد و اظهار نمود: من از خداى خود شرم دارم که از تو چیزى را در خواست نمایم و تو توان تهیه آن را نداشته باشى.
«أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَ اتّبَعُوا عِتْرَهَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ (ع)» (بحارالانوار، ج 36، ص )352 به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهلبیت پیامبر (ص) پیروى و متابعت کرده بودند حتّى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمىکردند و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مىگردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد(عج) مىگردید که او نهمین فرزند از حسین (ع) مىباشد.
«إلهى وَ سَیِّدى، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَىَّ فى مُفارِقَتى أَنْ تَغْفِرَ لِعُصاهِ شیعَتى، وَشیعَهِ ذُرّیتَى» (کوکب الدّرى، ج 1، ص )254 خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آنها را برگزیدهاى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مىخواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.
«شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّهِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا" (بحارالانوار، ج 68، ص 155، ح )11 شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهائى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
«إلَیْکُمْ عَنّى، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِکُمْ، وَ الاَْمْرُ بعد تقْصیرکُمْ، هَلْ تَرَکَ أبى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِحَد عُذْوٌ» (خصال، ج 1، ص )173 خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بىتفاوتى و سهل انگارى هایتان، عذرى براى شما باقى نمانده است.
آیا پدرم در روز غدیر خم براى کسى جاى عذرى باقى گذاشت؟ «جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرآ لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزیهآ لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاهَ تَزْکِیَهً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتآ لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییدآ لِلدّینِ» (ریاحین الشریعه، ج 1، ص )312 خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرک و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد.
و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاکى از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود.
و زکات )و خمس( را براى تزکیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود.
و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست.
و حجّ را براى استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.
«یا أبَا الْحَسَنِ! إنَّ رَسُولَ اللّهِ (ص) عَهِدَ إلَىَّ وَ حَدَّثَنى أنّى اَوَّلُ أهْلِهِ لُحُوقآ بِهِ وَ لا بُدَّ مِنْهُ، فَاصْبِرْ لاِمْرِاللّهِ تَعالى وَ ارْضَ بِقَضائِهِ" (بحارالانوار، ج 43، ص 200، ح )30 فرمود: اى ابا الحسن! همسرم ، همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل کسى هستم از اهل بیتش که به او ملحق مىشوم و چارهاى از آن نیست، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهى خوشنود باش.
«خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لایَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ» (بحارالانوار، ج 43، ص 54، ح )48 بهترین چیز براى حفظ شخصیت زن آن است که مردى را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.
«نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَهُ أنْبیائِهِ»() (شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 16، ص )211 ما أهلبیت پیامبر، وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاک و مقدّس پروردگار مىباشیم، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم.
«مَنْ أصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
» (همان، ج 67، ص 249، ح )25 فرمود: هرکس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را براى او تقدیر مىنماید.
«إنَّ السَّعیدَ کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ أحَبَّ عَلیّآ فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِه.
» (شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 2، ص )449 همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادتها و رستگاریها در دوستى على (ع) در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود.
«إلهى وَ سَیِّدى، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى أنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى، وَشیعَةِ ذُرّیتَى.
» (کوکب الدّرى، ج 1،ص )254 خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آنها را برگزیدهاى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مىخواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.
«شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّةِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.
» (بحارالانوار، ج 68، ص 155.
) شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهائى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
«حُبِّبَ إلَىَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَهُ کِتابِ اللّهِ، وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَالانْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ»" (نهج الحیاه، ص )271 سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا؛ و انفاق و کمک به نیازمندان در راه خداوند متعال.
«الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّهَ تَحْتَ أقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّهَ» (کنزالعمّال، ج 16، ص 462، ح )45433 همیشه در خدمت مادر و پاىبند او باش، چون بهشت زیر پاى مادران است؛ و نتیجه آن نعمتهاى بهشتى خواهد بود.
«ما یَصَنَعُ الصّائِمُ بِصِیامِهِ إذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ» (بحارالانوار، ج 93، ص 294، ح )25 روزهدارى که زبان و گوش و چشم و دیگر اعضاء و جوارح خود را کنترل ننماید هیچ سودى از روزه خود نمىبرد.
«لا یَلُومَنَّ امْرُءٌ إلّا نَفْسَهُ، یَبیتُ وَ فى یَدِهِ ریحُ غَمَر» (کنزالعمّال، ج 15، ص 242، ح )40759 کسى که بعد از خوردن غذا، دستهاى خود را نشوید دستهایش آلوده باشد، چنانچه ناراحتى برایش به وجود آید کسى جز خودش را سرزنش نکند.
«إنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعآ وَلایُبالى» (تفسیر التبیان، ج 9، ص )37 همانا خداوند متعال تمامى گناهان بندگانش را میآمرزد و از کسى باکى نخواهد داشت.
«إذا حُشِرْتُ یَوْمَ الْقِیامَهِ، أشْفَعُ عُصاهَ أُمَّةِ النَّبىَّ (ص)» (احقاق الحق، ج 19، ص )129 هنگامى که در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم، خطاکاران امّت پیامبر (ص)، را شفاعت مىنمایم.
«یا أبَا الحَسَن، إنّى لاسْتَحى مِنْ إلهى أنْ أکَلِّفَ نَفْسَکَ ما لا تَقْدِرُ عَلَیْهِ» (أمالى شیخ طوسى، ج 2، ص )228 خطاب به همسرش امیرالمؤمنین، على (ع)، کرد و اظهار نمود: من از خداى خود شرم دارم که از تو چیزى را در خواست نمایم و تو توان تهیه آن را نداشته باشى.
«أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَ اتّبَعُوا عِتْرَهَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ (ع)» (بحارالانوار، ج 36، ص )352 به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهلبیت پیامبر (ص) پیروى و متابعت کرده بودند حتّى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمىکردند و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مىگردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد(عج) مىگردید که او نهمین فرزند از حسین (ع) مىباشد.
«إلهى وَ سَیِّدى، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَىَّ فى مُفارِقَتى أَنْ تَغْفِرَ لِعُصاهِ شیعَتى، وَشیعَهِ ذُرّیتَى» (کوکب الدّرى، ج 1، ص )254 خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آنها را برگزیدهاى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مىخواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.
«شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّهِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا" (بحارالانوار، ج 68، ص 155، ح )11 شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهائى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
«إلَیْکُمْ عَنّى، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِکُمْ، وَ الاَْمْرُ بعد تقْصیرکُمْ، هَلْ تَرَکَ أبى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِحَد عُذْوٌ» (خصال، ج 1، ص )173 خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بىتفاوتى و سهل انگارى هایتان، عذرى براى شما باقى نمانده است.
آیا پدرم در روز غدیر خم براى کسى جاى عذرى باقى گذاشت؟ «جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرآ لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزیهآ لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاهَ تَزْکِیَهً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتآ لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییدآ لِلدّینِ» (ریاحین الشریعه، ج 1، ص )312 خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرک و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد.
و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاکى از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود.
و زکات )و خمس( را براى تزکیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود.
و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست.
و حجّ را براى استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.
«یا أبَا الْحَسَنِ! إنَّ رَسُولَ اللّهِ (ص) عَهِدَ إلَىَّ وَ حَدَّثَنى أنّى اَوَّلُ أهْلِهِ لُحُوقآ بِهِ وَ لا بُدَّ مِنْهُ، فَاصْبِرْ لاِمْرِاللّهِ تَعالى وَ ارْضَ بِقَضائِهِ" (بحارالانوار، ج 43، ص 200، ح )30 فرمود: اى ابا الحسن! همسرم ، همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل کسى هستم از اهل بیتش که به او ملحق مىشوم و چارهاى از آن نیست، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهى خوشنود باش.
«خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لایَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ» (بحارالانوار، ج 43، ص 54، ح )48 بهترین چیز براى حفظ شخصیت زن آن است که مردى را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.