آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن


«حاسِبُوا اَنفُسَکُم قَبل اَن تُحاسَبُوا وَ زِنُوها قَبلَ اَن تُوزنُوا»() (بحارالانوار، ج 70، ص )73 به حساب نفستان برسید، پیش از آن که به حسابتان برسند و خودتان را بسنجید(با معیار حق) پیش از آن که شما را بسنجند.
 «اَکیَسُ الکیّسَینِ مَن حاسَبَ نَفسَهُ وَ عَمِلَ لِما بَعد المَوتِ وَ اَحمَقُ الحُمَقاءِ مَنِ اتَّبَعَ هَواهُ وَ تَمنّى عَلى اللّه الامانى»() (بحارالانوار، ج 77، ص )40 زیرکترین زیرکان کسى است که به حساب خود برسد و براى بعد از مرگش عمل کند، و نادانترین افراد کسى است که از هواى نفس پیروى کند و آرزوهاى نابجا داشته باشد.
 «جاهِدُوا اَنفُسَکُم بِقِلَّةِ الطّعامِ وَ الشَّرابِ تُظِلّکُم المَلائِکَةُ وَ یَفَرُّ عَنکُم الشَیطان.
» (میزان الحکمه، ج 2، ص )143 با نفسهاى خود جهاد کنید با کم کردن از غذا و نوشیدنى، تا فرشتگان بر شما سایه افکنند و شیطان از شما فرارى گردد.
 «ما مِن عَبدٍ یُخلِصُ العَمَلَ للّهِ تَعالى اَربَعینَ یَوماً اِلّا ظَهَرَت یَنابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبِه عَلى لِسانِه.
» (بحارالانوار، ج 70، ص )242 هیچ بنده‌اى نیست که چهل روز اعمالش را براى خدا انجام دهد مگر آن که چشمههاى حکمت از قلبش بر زبانش جارى شود.
 «اَسعَدُ النّاسِ مَن خالَطَ کِرام النّاس.
» (بحارالانوار، ج 74، ص )187 سعادتمندترین مردم کسى است که با افراد بزرگوار دوستى و معاشرت کند.
 «اِعمَل بِفَرائِضِ اللّهِ تَکُن اَتقى النّاس.
» (اصول کافى، ج 2، ص )82 به واجبات الهى عمل کن، تا با تقواترین مردم باشى.
 «مَن تَرَکَ الجِهادَ اَلبَسَهُ اللّهُ ذُلّاً فى نَفسِه وَ فَقراً فى مَعیشَتِه»" (امالى صدوق، ص )462 هر کس جهاد را ترک کند، خداوند جامه ذلّت در خویش و فقر در زندگى بر او مىپوشاند.
 «اَلقُرآنُ مَأدبَةُ اللّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم» (بحارالانوار،ج 92، ص )19 قرآن سفره ضیافت خداست پس تا مىتوانید از ضیافت او بهره ببرید.
 «یا عباد اللّه انتم کالمرضى و ربّ العالمین کالطبیب فصلاح المرضى فیما یعلمه الطبیب و تدبیره به، لافیما یشتهیه المریض و.الا فسلموا لله امره تکونوا من الفائزین» (بحارالانوار، ج 71، ص )153 بندگان خدا! شما چون بیمارید و پروردگار جهانیان مانند طبیب و بهبود حال بیمار در گرو توصیههاى طبیب به اوست نه در آنچه بیمار مىخواهد و پیشنهاد مىکند.هان! در برابر فرمان خدا گردن نهید تا از رستگاران باشید.
 «اُغزوا، تورثوا ابناءکم مجداً» (وسایل الشیعه، ج 11، ص )9 پیکار کنید، تا براى فرزندانتان مجد و عظمت به یادگار بگذارید.
 «الدعاء سلاح المؤمن و عمود الدّین و نور السماوات و الارض» (اصول کافى، ج 2، ص )468 دعا اسلحه مؤمن و ستون دین و فروغ آسمان و زمین ـاست.

تبلیغات