آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

«و قیل للذین اتقوا ماذا أنزل ربکم قالوا خیرا. للذین أحسنوا فى هذه الدنیا حسنة، و لدار الآخرة خیر، و لنعم دار المتقین»
(سوره نحل،آیه 30)
و هنگامى که به اهل تقوى گویند: خداى شما چه فرستاده و چه چیزى نازل کرده؟ گویند: خیر را. همانا براى کسانى که کار نیک کردند، در این دنیا پاداش نیک است و سراى آخرت بهتر و برتر است و منزلگاه تقواپیشگان چه نیکوست.
پیوسته در قرآن مقارنه و مقایسه دو طیف وجود دارد: خوبان وبدان.. مؤمنان و مشرکان. در آیات قبل از این آمده است که وقتى از مشرکان پرسیده مى‏شود که خداوند چه نازل کرده، پاسخ مى‏دهند: چیزى جز خرافات پیشینیان نیست ولى اگر غریبه اى وارد مکه شود و از مؤمنان بپرسد: خداى شما چه چیزى را بر شما نازل کرده، جوابش مى‏دهند: آنچه نازل شده خیر است. در قرآن اسامى زیادى براى قرآن آمده است از جمله: فرقان.. نور.. شفاى قلوب.. هدایت و غیر ذلک که همه دلالت بر عظمت و شمولیت قرآن در فائده رساندن به جوامع بشرى دارد ولى در اینجا واژه "خیر" در پاسخ مؤمنان دیده مى‏شود که گویا شامل تمام آن صفات عالیه مى‏گردد یعنى: قرآن خیر مطلق است که متضمن سعادت، خوشبختى، رفاه، و پیشرفت مادى و معنوى انسان در تمام زمینه‏هاى زندگى است. خیر شامل تمام فضائل و منشهاى والاى اخلاقى و وظایف دینى و اعمال نیکو مى‏شود که قرآن همه این مسائل را در بر دارد. و خیر یک کلمه کوتاه است که معانى بزرگى را از قبیل عقاید درونى و اعمال برونى و محورهاى صلاح و شعارهاى عبودیت و پارسائى در بر مى‏گیرد.
و بى گمان براى کسانى که در پى اصلاح و خیر جامعه باشند باید از محور خیر که همان قرآن کریم است پیروى کنند و به دستورات اخلاقى و عملى آن متعهد و ملتزم باشند تا اینکه در دنیا و آخرت خیر ببینند زیرا خیر و شر هر امتى در گرو رفتار و کردار بزرگان و رهگشایان آن امت است، پس اگر مسئولان و راعیان به برنامه هاى قرآن متعهد باشند و احکام قرآن را عملا اجرا کنند و خود پیش از دیگران به آنها عمل کنند، جامعه رو به صلاح و خیر مى‏رود و امت به احسان و نیکى مى‏پردازد و اگر پیش کسوتان و راهبران مردم ره کژ بروند و دنبال هواى نفس باشند و مردم را در انتخاب هدف گمره و سردرگم کنند و نسبت به احکام انسان ساز قرآن بى اهمیت باشند و بى مبالات، قطعا جامعه به سوى انحطاط و بى هدفى‏پیش مى‏رود و احکام عالیه قرآن در نظر عامه مردم بى رنگ مى شود و جز شر و بدى نتیجه اى در بر نخواهد داشت.


وانگهى اصل و اساس زندگى جاى دیگرى است "وانّ الدار الآخرة لهى الحیوان" سراى آخرت جایگاه زندگى است و اگر ما این چند روز دنیا را با نیت نیک و با عمل نیک پشت سر بگذاریم، به زندگى جاوید و بى نهایت مى‏رسیم و سراى آخرت خیر محض و سعادت خالص است که در آنجا اثرى از ناگوارى‏ها و سختى‏ها و رنج ها و دردهاى دنیوى نیست ولى در صورتى این جاودانگى با سعادت و خوشى مقرون است که در دنیا عمل صالح انجام داده باشیم و تقوا را پیشه خود ساخته باشیم.
در کتاب امالى از أمیر المؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمود: "علیکم بتقوى الله فإنها تجمع الخیر و لا خیر غیرها و یدرک بها من الخیر ما لا یدرک بغیرها من خیر الدنیا و الآخرة قال الله عزّ وجلّ وقیل للذین اتقوا ماذا أنزل ربکم... و قرأ هذه الایة" هنگامى که حضرت این آیه را تلاوت مى‏کند،فرماید: شما را به تقوى و پرهیزکارى سفارش مى‏کنم زیرا تقوى جامع تمام خیرات است و هیچ خیرى جز آن نیست و همچنین با تقوى مى‏توان به خیر و خیرات دنیا و آخرت دست یافت که جز با تقوى چنین خیرى به دست نیاید. و لنعم دار المتقین: آرى... چه نیکو و چه با صفا است منزلگاه پرهیزکاران در روز جاویدان. درست است که هرچه در آنجا حاصل آید، نتیجه کِشت دنیا است که گفته اند: "الدنیا مزرعة الآخرة" و اگر امروز بکاریم فردا در آن دیار درو خواهیم کرد و چه بیچاره اند کسانى که اینجا را به بطالت و تنبلى گذراندند و در روز جاودانگى انگشت حسرت به دهان گیرند و چه سود !
بکوش امروز تا تخمى بپاشى‏
که فردا برخورى، قادر نباشى‏
گر اینجا کِشت کردن را نورزى‏
در این خرمن به نیم ارزن نیرزى‏

آرى، اگر انسان در این سراى دنیا تقوى را پیشه خود قرار دهد بهترین استفاده را از آن بَرد که دنیا وسیله رسیدن به مدارج عالیه آخرت است و در صورتى دنیا ناپسند و نکوهش شده باشد که انسان در آن به دنبال هواها و هوسها و شهوتهاى خود باشد نه دنبال کسب رضاى پروردگار.
چیست دنیا از خدا غافل بُدن‏
نى قماش و نقره و فرزند و زن‏
مال را کز بهر دین باشى حمول‏
نعم مال صالح خواندش رسول‏
آب در کشتى هلاک کشتى است‏
آب اندر زیر کشتى پشتى است‏

در ادامه آیه آمده است: "جنات عدن یدخلونها تجری من تحتها الانهار لهم فیها ما یشاؤون کذلک یجزى الله المتقین" چه کسى اینچنین مزد مى‏دهد جز خدا که اگر با تقوا باشید نه تنها در جنات عدن و آسایشگاه راستى و درستى جایت دهند بلکه در آنجا هر چه خواستى به تو مى‏دهند لهم فیها ما یشاؤون و این بالاترین مزد است که در مقابل چند سال کوتاه دنیوى حاصل مى‏گردد. ولى چه شده است ما را که آن همه بشارتهاى خداوند را فراموش کرده‏ایم و به دنبال هوس‏ها و شهوتهاى بى حاصل خویش هستیم ؟! چه شده است که آن همه تهدید و وعید در قلب سیاه ما اثر نمى گذارد و آن همه بشارت و پیک دلربا، دل ما را به خدا متوجه نمى‏سازد؟!
به خودآئیم و دراین ماه مبارک که ماه خودسازى و ماه کِشت است براى روزگار جاودانه مان ذخیره کنیم. بیائید دوستان باهم عهد و پیمان ببندیم که به قرآن و به احکامش وفادار باشیم و آن را سرمشق زندگى چند روزه خود قرار دهیم تا به دار المتقین آخرت نائل شویم. هر چه زودتر دست به کار شویم و لحظات عمر را بى هوده و بى‏فایده نگذرانیم که همانا راه رسیدن به بهشت از میان دشواریها و سختى‏ها و تلخى‏ها مى‏گذرد و مزد آن برد جان برادر که کار کرد. والسلام على عباد الله المتقین.

تبلیغات