سوگوارى براى سالار شهیدان در جهان اسلام
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
پرتو افشانى عاشورا
شهادت حضرت امام حسین (ع) سبط نبى اکرم (ص) در عاشوراى سال 61 ه.ق از حماسهاى پرشور و مبارزهاى عمیق بر علیه هر گونه بى عدالتى، جور و جفا حکایت دارد، خون شهیدان کربلا گویى در جام خورشید ریخته شده و فجرو شفق را سرخ فام کرده و این گوى فروزان چنین خون رنگ بر تمامى مناطق جهان مىتابد گویى مىخواهد هر روز به جهانیان تذکر دهد آن فریادهایى که در گلوى حسین بن على(ع) و یاران باوفایش با خنجر خیانت و ستم خاموش گردید، دفاع از حقیقت و عدالت بود، هنوز هم حلقوم خونین آن فداکاران فرزانه و جاویدان لحظه به لحظه چون صاعقهاى در اعماق زندگى امّت و ملتها طنین افکنده مىشود و رسالت عظیم و سترگ عاشورائیان را با ابهت و شکوهى شور آفرین منعکس مىنماید و به مسلمانان و طالبان حق و علاقهمندان عدالت این هشدار را مىدهد که اگر چه جامعهاى به سوى توسعه اقتصادى و فنى روى آورد و از رونق علمى برخود ببالد مردمانش در باتلاقى از تبعیض و ستم بسر برند یا اقشارى از کشورهاى دیگر را در رنج و فشار قرار دهند، با وجود این موفقیتها، در جاهلیت بسر مىبرند و از آگاهى و بیدارى واقعى محرومند، تأکید رسول اکرم(ص) و ائمه هدى(ع) و آن همه برکت، ثواب و فضیلت براى احیاى فرهنگ عاشورا و زنده نگاه داشتن یاد ایثارگران وادى نینوا نه براى آن است که مردم صرفاً عزادارى کنند و از فاجعهاى بنالند و برآن نوحه گر باشند ولى ذرهاى از پرتو عاشورا بر وجودشان نتابد، بلکه چنین توصیههاى مؤکّد براى این منظور است که اقالیم قبله همانگونه که عاشورا را زنده نگاه مىدارند و پرتو افشانى خورشید عاشورا را حفظ مىکنند با چنین پشتوانه درخشان و ارزشمند از همه ذلّتها، حقارتها برهند، بر غفلتها و جمودها و خمودها پشت کنند، نه خود بر دیگران ستم نمایند و نه اجحاف و ظلمى را بپذیرند تا عزّت راستین و آزادى واقعى را در آغوش بکشند، استکبار و اعوان و انصارش در طول تاریخ کوشیدهاند تا فروغ عاشورا را خاموش نگاه دارند یا احیاى یاد حماسه آفرینان کربلا به گونهاى باشد که خاصیت اصلى خود را به سوگواران انتقال ندهد، تا بتوانند به غارت فکرى، فرهنگى و استثمار اقتصادى و فشار سیاسى خویش ادامه دهند. اما خوشبختانه اگر چه این جرثومههاى فساد و تباهى تنگناهاو تضییقاتى را براى ارادتمندان امام حسین(ع) فراهم کردهاند ولى در این راه توفیقى بدست نیاوردهاند و فروغ عاشورا نه تنها در میان شیعیان بلکه در بین مسلمانان جهان پرتو افشانى مىکند، عاشورا عامل مهمى براى گسترش فرهنگ اهل بیت در جهان بوده و نیز در هماهنگى و اتحاد مسلمانان جهان مؤثر بوده و آنان را براى رهایى از یوغ استعمار بسیج نموده است. یزیدبن معاویه که بر اریکه قدرت نشسته بود، زیر لب از فرط شادى پیروزى در کربلا نغمه هایى را در برابر تنهاى خسته و رنجور اسیران کربلا مىسرود، هیجان انتقام از فتح بزرگ بدر و خندق او را تا سر حد جنون پیش برده بود که ناگهان زینب کبرى رسالت خود را آغاز کرد و در حالى که زبان امیرمؤمنان (ع) را در کام داشت،
فریادش چنان در کاخ امویان طنین افکند که گوش همه را نوازش داد و مقر یزید را بر سر او و یارانش ویران کرد. آن بانوى فداکار گفت: اى یزید، هر چه در توشه و توان دارى بکار گیر. به خدا سوگند پیام ما خاموش نگشته و رسالت ما از بین نخواهد رفت، چند روزى بیش از این باقى نخواهى ماند. بانگ قیام و اعتراض به گوش مىرسد و هنوز خطبه بانوى کربلا در بارگاه امویان پایان نگرفته بود که انقلابىهاى کوفه به رهبرى صحابى بزرگ سلیمان بن صردخزاعى با شعار «یالثارات الحسین» قیام کردند، در سال 65ه.ق این قیام منجر به درگیرى با قواى اموى گردید و پس از یک نبرد دلاورانه سلیمان و یارانش به شهادت رسیدند. هنوز پرچم این صحابى بر زمین نیفتاده بود که مختار ثقفى رسالت انتقام از قاتلان حضرت اباعبدالله را بر دوش کشید.
خلفاى اموى، مروانیان و عباسیان کوشیدهاند همه جا چنان اختناقى ایجاد کنند که مبادا بار دیگر شور حسینى برپا کنند، آنان زیارت کربلا را ممنوع کرده بودند و علاقهمندان به مرقد امام حسین را تحت شدیدترین شرایط شکنجه و اختناق قرار مىدادند. متوکل خلیفه عباسى که پس از مرگ واثق (برادرش) چهارده سال و چند ماه حکومت کرد سادات و بازماندگان خاندان عترت را تحت فشارهاى سختى قرار داد، او نه تنها افرادى را که در قید حیات بودند شکنجه مىنمود بلکه شهداى این ستارگان فروزان را مورد بى احترامى قرار مىداد وى مرقد مطهر و منوّر امام حسین و منازل و اماکن اطراف آن را ویران کرد و مردم را از زیارت آن حضرت بازداشت و تهدید نمود هر کس به زیارت امام حسین برود و دستگیر گردد، در زیر زمین زندانى مىشود.(1)
با وجود این سختگیرىها، تهدیدها و کشتارها کربلا میعادگاه عاشقان جان برکف گردید و حرم حسین که توسط عباسیان بسته شده و از آن ویرانهاى باقى نمانده بود، هرگز خالى از زائر نگردید و مردم از نان و آب خود مایه گذاشتند تا بارگاه مطهر امام حسین در کربلا هرچه شکوهمندتر، و با معمارى و جلوههاى جالب بازسازى و احیا گردد و هر روز که مىگذرد توجه مشتاقانه مردم به سوى این بارگاه نورانى افزایش مىیابد و برکات آن چون رایحهاى معطر تمامى جهان اسلام را در بر گرفته است.
تأثیر شگفت فرهنگ عاشورا آن چنان است که مهاتما کاندى از قلب هندوستان فریاد مىزند: «من مبارزه با استعمار را از عاشورا آموختم». و شیخ محمد مدنى از مصر مىنویسد: ما باید از یاد ماه محرم درس بیاموزیم و شیخ عبدالله علایلى درباره یک شب عاشورا که در مصر برگزار مىشود کتابى ارزشمند مىنویسد و اقبال لاهورى متفکر اصلاح طلب اهل پاکستان یاد آور مىشود:
رمز قرآن از حسین آموختیم
ز آتش او شعلهها اندوختیم(2)
محمد واعظ زاده خراسانى مىگوید از آیةالله بروجردى شنیدم که مرحوم شیخ عبدالمجید سلیم از حادثه کربلا به شدت ناراحت بود و مىگفت: این فاجعه لکه ننگى است بر دامن اسلام و اى کاش چنین حادثهاى در تاریخ اسلام رخ نداده بود. شیخ عبدالمجید سلیم شیخ اسبق جامع ازهر و استاد شیخ محمود شلتوت و یکى از طرفداران جدى تقویت مذاهب اسلامى و از جمله پایه گذاران دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه قاهره بود و با آیة الله بروجردى مکاتبه داشت(3) آیةالله حائرى شیرازى مىگوید: در مدینه پاى منبر یکى از علماى اهل سنت بودم که از سوى مقامات عربستان سعودى داراى صندلى مشخص و میکروفون معینى هستند و کلید میکروفون دست یک متصدى است و کسانى که از قاضى القضات اجازه داشته باشند روى آن صندلى نشسته و مطالب را با اجازه رسمى بیان مىکنند. یک بار دیدم زنى که نمىدانم اهل نیجریه و یا سودان بود که پرسید مىخواهم مرقد امام حسین را زیارت کنم حکم آن چیست، آرى در منطقهاى که وهابیان نفوذ کامل دارند یک زنى غیر شیعه و از قلب قاره آفریقا مىخواهد بارگاه امام حسین را زیارت کند، خطیبى که آنجا بود گفت حرام است.(4) پس بوى بوستان عاشورا در همه جا مىآید.
در خاورمیانه (آسیاى جنوب غربى)
1- عراق:
حادثه کربلا در سرزمین عراق روى داده است و بارگاه مطهر امام حسین (ع) موجب پیدایش شکلگیرى و گسترش شهرى به نام کربلاست که نامش حماسه و قیام را در اذهان تداعى مىکند قبیله بنى حمراء از طوایف ایرانى تبار شیعه در کوفه نخستین کسانى بودند که پس از واقعه کربلا به رغم ارعاب و تهدید بطور رسمى مجالس عزادارى براى امام حسین(ع) برپا کردند و براى خون خواهى سیدالشهداء به مختار پیوستند که تعداد سپاهیان آنان به حدود 20000 نفر جنگجو مىرسید. قبیله بنى اسد که از طوایف شیعه و عرب تبار بودند بعد از عاشورا به صحراى کربلا آمدند و شهدا را به خاک سپردند، اکنون فرزندان آنان که عشایر قابل توجهى را در عراق تشکیل مىدهند، هر سال به سنّت اجداد خود با حالتى آشفته، هروله کنان به سوى کربلا مىروند، جمعیت آنان به قدرى زیاد است که وسایل نقلیه را از قبل به خارج از شهر کربلا مىبرند و معابر این شهر به مسیر رفت و آمد افراد پیاده زائرین حسینى اختصاص دارد. طول صفوف آنان به قدرى است که هر کدام، فرصت دارند صرفاً یک بار از یک در صحن وارد و از صحن دیگر خارج شوند، هنگامى که ابوالعباس سفاح، اولین خلیفه عباسى به قدرت رسید (سال 132ه.ق) وى فرمان داد مرقد امام حسین (ع) را از سقف برخوردار سازند ولى هارون دستور داد آستان حسینى را ویران نمایند مأمون فرزند او، به کسب رضایت شیعیان پرداخت و زمینه هایى فراهم ساخت تا شیعیان از اطراف و اکناف به کربلا بیایند اما متوکل چنانچه اشاره کردیم دستور به تخریب بارگاه امام حسین (ع) را داد و ستمهاى او در خصوص شیعیان و آثار مذهبى و مقدس آنان به حدى رسید که فرزند المنتصر بر پدر شورید و او را به هلاکت رسانید و در سال 247 هجرى وقتى قدرت را بدست گرفت دستور داد تا عمارت مجلّلى در کربلا بر مزار مطهر امام حسین(ع) بنا کنند. با روى کار آمدن آل بویه، گسترش و تقویت تشیع در رأس کارها قرار گرفت و احمد معزالدوله دیلمى فرمان داد در سال 352 هجرى در عراق و خصوص بغداد در ایام عاشورا مردم بطور رسمى عزادارى کنند.(5)
فیلیپ حتى استاد تاریخ اسلامى در دانشگاه برستن آمریکا مىگوید: مسلمانان شیعه در عراق براى زنده نگه داشتن یاد شهادت حسین هر سال در دهه اول محرم برنامه سوگوارى بر پا مىکنند و مجلس روضه خوانى و محفل دینى سالانه در دو فصل برگزار مىشود. اول آن در روز عاشورا و در کاظمین حوالى بغدادبرگزار مىشود، فصل دوم چهل روز بعد از عاشورا در کربلا انجام مىشود.(6)
در روز اربعین صدها هزار زوّار به سوى حرم حسین مىآیند که در میان آنان دستههاى بزرگى به نام دسته انصار در حرکت است. عزاداران با حالتى از حزن و اندوه و با سرها و پاهاى برهنه و لباس سیاه و علامت مصیبت زدگى گریه مىکنند، بر سرو صورت مىزنند و به رسول اکرم(ص) براى شهادت سبطاش امام حسین(ع) تسلیت مىگویند. در جلو هر دسته پرچمهاى سیاه در حال حرکت است.(7)
در پیشاپیش برخى دستهها، شبیه برخى شهیدان کربلا و نیز لشکریان ستم مشاهده مىگردد، سپس هودجهایى از زنان در میان آنان است و مانند اسیرانى که از شام به سوى مدینه بر مىگردد، ظاهر مىشوند و روز اربعین از کربلا عبور مىکنند، جمعیت کثیرى با دیدن این صحنههاى غمانگیز متأثر شده و بر سروسینه مىزنند.(8) دکتر على الوردى مىنویسد: همزیستى مسالمتآمیز در منطقه دیاله بین شیعه و سنى مشاهده مىگردد و بسیار دیده مىشود که محله سنىها در برخى دستههاى عزادارى و مجالس حسینى شرکت مىکنند و برخى از آنان دستههاى مخصوص به خودشان را بیرون مىآورند و این وضع در شهرهایى چون ناصریه دیده مىشود.(9)
در انقلاب سال 1338ه.ق (1299 ه.ش - 1920 م) که به رهبرى میرزا محمدتقى شیرازى (میرزاى دوم) در کربلا علیه استعمار انگلستان صورت گرفت، رؤساى قبایل پس از یک جلسه مهم در حضور این مرجع بزرگ به زیارت مرقد امام حسین مشرف شده و با یکدیگر بیعت کردند تا بدست آوردن شهادت یا پیروزى دست از مبارزه با استعمار برندارند، این انقلاب که با الهام از حماسه حسینى و توأم با سوگوارى در شهرهاى نجف، کربلا، کاظمین، کوفه، حلّه، رمادى، بعقوبه، دیوانیه و... پا گرفت، ضربات مهلکى بر پیکر استعمار وارد ساخت و در نهایت موجب تحولاتى در تاریخ اجتماعى سیاسى عراق گردید.
در سال 1378 ه.ق عبدالکریم قاسم و کمونیستها در عراق سختترین شرایط را براى زوّار و عزاداران امام حسین(ع) بوجود آوردند بعد از آن در سال 1382 ه.ق و زمان عبدالسلام عارف و برادرش عبدالرحمان عارف همان سختگیرىها عملى گردید و دشمنى حکّام عراق با شیعیان عاشق حسین بن على(ع) استمرار یافت، در سال 1387 ه.ق که طى یک کودتاى مجدد بعثىها بر سر کار آمدند، این بار هدف این تشکیلات فاسد، مسخ کامل شعائر حسینى خصوص مراسم عزادارى بود اما به رغم این فشارها و اهانتها مردم در محرم سال 1396 ه.ق بزرگترین راهپیمایى مذهبى سیاسى را ترتیب دادند که حاصل آن چندین شهید و زندانى بود، در بیستم صفر 1398 ه.ق مردم نجف اعم از کوچک و بزرگ در یک راهپیمایى با شکوه و با پاى برهنه راهى کربلا شدند، مبارزه با رژیم بعثى و سقوط این قدرت باطل، شعارهاى مردم را در این مسیر هشتاد کیلومترى تشکیل مىداد. رژیم بعثى که نتوانسته بود در مبدأ از خروج مردم جلوگیرى کند، کربلا را به اشغال نیروهاى نظامى در آورد و نیروهاى زرهى، توپخانه و هواپیماهاى خود را در میان راه به مصاف راهپیمایان فرستاد، گلولههاى توپ و خمپاره افراد بسیارى را شهید کرد بعدها هشت نفر در این ارتباط علناً در بغداد محکوم به اعدام شدند و یکصد وبیست نفر زیر شکنجههاى رژیم بعثى به شهادت رسیدند. یک بار دیگر عاشوراى سال 1399 این حادثه تکرار شد و قیام مردم سرکوب گردید، وفاداران به حماسه عاشورا، در عراق، عشق و پیوند خود را با این حماسه در قالب شعائر و برنامههاى مذهبى و احساسات پاک دینى حفظ کردهاند، دستهها و هیأتها و موکبها پایگاهى براى پیوستن علاقهمندان سیدالشهداء به این تشکل مقدس محسوب مىشده است، هرگاه دستهاى به راه مىافتد در پیشاپیش آن پرچمى در اهتزاز است، برافراشتن عَلَم در هیأتهاى زائر و عزادار نوعى سازماندهى قواى عاشورایى و لشکر حسینى تحت پرچم کربلاست، شکوه این دستهها موجى از احساسات رشد دهنده را بر مىانگیزد و دلها را با فرهنگ عاشورا پیوند مىزند و اشکهاى جارى شده، این مودتها را امضاء مىکند.(10)
شهید قاضى طباطبایى مىنویسد: در ایام اربعین در عراق بیش از یک میلیون نفوس با مواکب حسینى براى زیارت قبر مطهر امام حسین وارد کربلا مىشوند و اجتماع عظیم اتحادآمیز و مودّت خیز فراهم مىآید و آن شهرستان مقدس یکپارچه عزا وناله و نوحه و ندبه بر سید مظلومان مىگردد و مواکب از حرم سیدالشهداء خارج شده، به حرم ابوالفضل (ع) مىروند و در آن روز اثرات نهضت حسینى در جلو چشم انسان مجسّم مىگردد.(11)
در ماجراى یورش وحشیانه اشغالگران آمریکایى و انگلیسى به عراق مردم با تأثیرپذیرى از قیام حسینى و ترتیب دادن دستههاى عزادارى اراده و عزم خویش را در برابر متجاوزان، تقویت نمودند و اگر چه آنان از اواخر اسفند سال 1381 ه.ش از جرثومهاى چون صدام و حزب بعث رهایى یافتند اما به بهانه آزادى از نوع آمریکایى تحت فشار سیاسى قواى بیگانه قرار گرفتهاند که البته تأسّى به عاشورائیان و پیروى از رهبران روحانى و دلسوز و اتحاد و تفاهم آنان را از این طوفان مىرهاند.
2- سوریه و لبنان
نخستین سوگوارىها در سوریه (شام) توسط اهل بیت امام حسین (ع) در بارگاه یزید صورت گرفت که مخالف و موافق را متأثر ساخت، وجود مزارها و مراقدى چون رأس الحسین و نیز مقام رؤوس شهداء در باب الصغیر، بارگاه مقام حضرت زینب کبرى(س) و مرقد حضرت رقیه دختر امام حسین (ع) در این سرزمین یادآور حماسه عاشورا و نیز فجایع امویان در قیام کربلا مىباشد.
اهالى سوریه و نواحى هم جوار، از زمان اتفاق حادثه نینوا در خانهها و مراکز عبادى آشکارا و پنهانى سوگوارى مىنمودهاند. حمدانیان از جمله حکمرانانى بودند که به شیعیان اجازه دادند شعائر و مراسم خود را آزادانه و با شکوه هر چه تمامتر برگزار کنند، در عصر این سلسله اقامه عزاى حسینى و نوحه سرایى وسیعتر و افزونتر گردید. در زمان عثمانىها با فشار و اختناقى که امراى این خاندان براى علاقهمندان به خاندان عترت فراهم کردند، شیعیان یا ناگزیر شدند مراسم سوگوارى را پنهانى برگزار کنند و یا آن که به مناطق دور افتاده و کوهستانى چون جبل عامل کوچ کنند و این نواحى را پایگاه خویش قرار دهند و در آنجا دستههاى عزادارى و مجالس نوحه خوانى براى شهیدان کربلا برگزار نمایند.
در حلب مشهدى قرار دارد که به امام حسین (ع) نسبت داده مىشود که از درآمد اوقاف آن در روز عاشورا مردم را اطعام مىکنند.(12) جعفر خلیلى ملاقات خود با سید محسن امین و توصیف عزادارىهاى سوریه را چنین یادآور مىشود: سید محسن امین مرا دعوت کرد که در یکى از مجالس سوگوارى حسین که در دمشق اقامه مىگردد حاضر شوم، او به من گفت: در این مجلس نکاتى را مىشنوى که قبلاً کمتر شنیدهاى و خطباء جدیدى مىبینى که براى این گونه مجالس آماده کردهام ومن کوشش مىکنم که امثال آنان را افزایش دهم و به تو توصیه مىنمایم امشب در مجلسى که به نام امام حسین (ع) برگزار مىشود حضوریابى(13)، مجالس سوگوارى در دهه اول محرم آغاز مىگردد و با تمام مظاهرش در روز عاشورا تجلّى مىکند.
در لبنان به رغم آن که اکثریت مسلمان دارد و حکومت در دست مسیحیان است و مسلمین و خصوص شیعیان اقلیت مردم شناخته مىشوند عاشورا حضور پرتحرک دارد و نیروى محرکهاى گردید براى سالها مبارزه و استقامت شیعیان این سامان با استعمار فرانسه و تجاوزهاى رژیم اشغال گر قدس. شیعه و سنّى در لبنان علیرغم توطئههاى استکبارى به بزرگداشت مراسم عاشورا و احداث حسینیهها همت مىگمارند که این برنامه در اتحاد آنان دخالت مهمى دارد.(14)
میشل مزاوى متذکر مىگردد لبنان در دوره سلسله ممالیک که این کشور در کنترل مرکز حکومت این طایفه یعنى مصر بود، براى انجام شعائر مذهبى خصوص سوگوارى وضع دشوارى داشتند، به گفته وى شیعیان جبل عامل در برگزارى مراسم عاشورا از عراق و ایران تأثیر پذیرفتهاند.(15)
آنچه که قابل توجه است اجراى نوعى نمایش مذهبى یا تعزیه خوانى است که صحنه شهادت امام حسین را مجسّم مىکند این نمایش در برخى نواحى لبنان مرکزى برگزار مىشود که محققى به نام پیترز به بررسى آن پرداخت و اهمیت سمبلیک آن را در تداوم ساخت سنتى لبنان نشان داد.(16)
در جبل عامل عزادارىهاى محرم در اماکنى که حسینیه نام دارد برگزار مىشود که مساحت آن بر حسب بانى متفاوت است و براى آن موقوفاتى قرار دادهاند، نخستین آنها حسینیه بناطیه التحتابور پس از آن در مناطق دیگر چنین اماکنى احداث گردید.(17) سید محسن امین خاطر نشان مىنماید شیخ موسى شراره که از نجف به بنت جبیل آمد اقامه عزادارى براى سید شهیدان را در این منطقه احیا کرد و براى سوگوارى، مجالس به شیوه و سبک عزادارىهاى عراق ترتیب داد وى مىافزاید در این شهر مراسم احیاء یاد عاشورا در دهه اول محرم برگزار مىگردد، روز عاشورا کارها تعطیل مىشود و کتابهاى مقتل و زیارت عاشورا خوانده مىشود. بعد غذایى بنام هریسه تهیه مىکنند که با حبوبات و گوشت کوبیده درست مىشود که هر کس به قدر توانایى مالى آن را احسان مىکند و فقرا از آن مىخورند و دیگران نیز به قصد تبرّک این غذا را تناول مىنمایند هریسه در بین اهالى محلات نیز توزیع مىگردد و تمامى اینها به قصد تقرّب به خداوند از طریق حضرت امام حسین (ع) صورت مىگیرد و در روستاهایى که این گونه مراسم نیست به خواندن مقتل در روز عاشورا اکتفا مىشود.(18)
این دانشمند برجسته لبنان (1371-1284ه.ق) اگر چه از رواج عزادارىهاى محرم در لبنان شادمان بود ولى آنچه که وى را رنج مىداد وجود تحریفات و برخى خرافات در سوگوارىهاى شیعیان عراق است که به اعتقاد وى باید در آنها اصلاحاتى به عمل آید و سپس ترویج گردد وى مىگوید مجالس عزاى حسینى که در حرم زینب صغرى (ام کلثوم) در آبادى راویه انجام مىگیرد که طى آن برخى کارهاى ناروا چون قمه زنى انجام مىگیرد باید پالایش گردد.(19)
وى در مبارزه با برخى بدعتها و در عزادارىها رساله «التنزیه لاعمال الشبیه»(20) را نوشت ایشان کتاب المجالس السنیه را نیز به قصد تصحیح اخبار نادرستى که بر سر منابر به ائمه نسبت مىدهند نگاشت تا از این رهگذر جلوى زیادروىها و افراطها را بگیرد البته عدهاى از افراد جاهل و اهل جهود بروى تهمت زدند که مىخواهد از اجراى مراسم دینى جلوگیرى کند او براى اثبات این که امور موهن و خلاف نباید در عزادارىها باشد به منابعى چون قرآن، روایات، سنت ائمه، نظر فقهى علماى شیعه و استدلالهاى خودپسند استفاده نموده است. در سال 1393ه.ق مطابق 1973م حکومت لبنان روز عاشورا را هر سال در تمامى نقاط لبنان تعطیل رسمى قرار داد که در آن روز تمام ادارات دولتى، مؤسّسات ملى و بازارها تعطیل گردید و این موضوع در تاریخ لبنان براى نخستین بار مشاهده مىگردد.(21)
3- دیگر کشورهاى عربى
موته یکى از شهرهاى کشور اردن است که در استان جنوبى که کَرَک نام دارد قرار گرفته است و با کشور فلسطین هم مرز مىباشد، جنگ موته به فرماندهى جعفر طیار، زیدبن حارثه و عبدالله بن رواحه در این ناحیه با دشمنان اسلام صورت گرفت، مشهد این سه فرمانده که طى جنگ مزبور به شهادت رسیدند در چند صد مترى محل نبرد قرار دارد و هر کدام از این فرماندهان براى خود مزار و بارگاهى دارند اما مزار جعفر طیار از ویژگى خاصى برخوردار است زیرا شیعیان مقیم اردن در روز عاشورا در آنجا به عزادارى مىپردازند.(22) در اردن گروهى از طوایف شیعه طبق سنت دیرینه در روز دهم محرم به فقرا و مستمندان به یاد امام حسین (ع) و یارانش طعام انفاق مىکنند، از برخى حبوبات و سبزیجات و پیاز غذایى طبخ مىکنند و به هر رهگذرى مىدهند تا قدرى از آن میل نماید اگر چه اندک باشد، غالب علاقهمندان اهل بیت اعم از شیعه و سنى در این روز تلاشهاى روزانه را تعطیل مىنمایندو چون ام سلمه با شنیدن خبر کشته شدن امام حسین از کار شستشو که مشغول آن بود دست برداشته، عدهاى روش این بانو را پیش گرفتهاند و حداقل از کارهایى که به نظافت و شستن ارتباط دارد اجتناب مىکنند.(23)
در مناظقى از شبه جزیره عربستان چون حجاز، مسقط، عمان، احساء، قطیف، حضرموت اگر چه همچون عراق عزادارى با شکل وسیع و گسترده برگزار نمىشود ولى در مجالسى که مرثیه خوانده مىشود یاد امام حسین (ع) احیا مىگردد، در منبرها واقعه المناک کربلا از سوى خطبا در حسینیهها، مراکز عبادى و خانهها براى حاضران گوشزد مىگردد، در برخى از این نواحى رسم است که شبیه منظره اسیران و هودجهایى را به همراه سینه زنى و بر سرو صورت زدن را به نمایش بگذارند، افراد این دستههاى سوگوارى وقتى در خیابانها به یکدیگر مىرسند، از همدیگر احوالپرسى مىنمایند یا این که بطور متقابل از حسینیههاى یکدیگر بازدید مىکنند که با مراسمى ویژه توأم مىباشد.
در امارات متحده عربى ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در ایام عاشورا به نوحه خوانى و سینه زنى مىپردازند، در مسجد امام حسین عزاداران حسینى به مرثیه سرایى پرداخته و با اشک ماتم و نوحه خوانى یاد امام حسین را گرامى مىدارند، در این مراسم ملیتهاى گوناگون مسلمان شرکت دارند که به هنگام ظهر به نماز ایستاده و آواى توحید سر مىدهند. در ابوظبى و شارجه نیز مجالس سوگوارى برپا مىگردد و عزاداران با بر دست گرفتن شمع و زمزمه نوحه و مرثیه به یاد محنت و رنج خاندان عترت و اهل بیت سالار شهیدان مىگریند ایرانیان مقیم امارات، در این مجالس حضورى فعال و پرتحرک دارند.(24)
دهها مسجد و حسینیه در کویت شاهد حضور و عزادارى شیعیان این کشور به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسین (ع) مىباشند، عزاداران در دستههاى فشرده به زنجیر زنى و نوحه خوانى پرداخته و در عزاى سبط نبى اکرم (ص) و یارانش اشک ماتم مىریزند. عزاداران در حسینیههاى اشکانىها، بلوچىها، امام حسین، آل یاسین و دهها مسجد و حسینیههاى دیگر برنامههاى با شکوهى در این ارتباط برگزار مىنمایند و طى سخنرانىها، خطابهها و ذکر مصائب از مظلومیت هایى که بر خاندان پیامبر رفته و ظلم هایى که نسبت به آنان روا داشتهاند سخن مىگویند. علل بازگشت و احیاى تفکرات جاهلى با فاصله کوتاهى پس از رحلت پیامبر و انحراف از اصول و مبانى قرآن و مخالفت آشکار با دستورات الهى، در مراسم مذکور از طریق سخنرانىهاى آموزنده و ارزنده مورد بررسى قرار مىگیرد. یک زن انگلیسى به نام فرایاستارک از مشاهدات خود در عزادارىهاى کویت چنین یاد مىکند: کودکان را روز عاشورا به معابر و کوچهها مىآورند و کارد بزرگى را با اشاره به حالت نمایش بر زیر چانههاى آنان مىکشند که نوعى تأثر و تألم را به همراه دارد. این زن مىافزاید این گونه حقیقت خالص ترسیم مىگردد و همین شیوه ساده دلالت بر این دارد که انسانیت نباید فراموش شود و فداکارىها باید تکریم گردد.
یکى از مهمترین جلوههاى تشیع در بحرین تعطیل رسمى روز عاشورا و وجود حسینیههاى شیعیان است که در عرف محلى به آن ماتم مىگویند، این مراکز محل اجتماع و سوگوارى علاقهمندان خاندان عترت در دهه محرم و روز عاشوراى حسینى است.(25)
پىنوشتها: -
1. الشیعه و الحاکمون، محمد جواد مغنیه، ص 195.
2. قیام جاودانه، ص 87 - 86.
3. چشمه خورشید، ج اول، ص 140.
4. رویش جوانهها در پرتو عاشورا، ص 17 و 18.
5. دائرة المعارف تشیّع، ج3، ص 284، دائرة المعارف فارسى، دکتر مصاحب، ج2، ص 1535، آل بویه، على اصغر فقیهى.
6. تارخ العرب، فیلیپ حتى، ص 183.
7. تاریخ کربلا و حائرالحسین، سید عبدالجواد کلید دار، ص 146.
8. نهضةالحسین، ص 165.
9. دراسة فى طبیعته المجتمع العراقى، دکتر على الوردى، ص 236.
10. مجله سروش، 259،21مهر 1362، چشمه خورشید، ج اول، ص130.
11. تحقیق درباره اولین اربعین سید الشهداء، قاضى طباطبائى، ص559.
12. تاریخ عزادارى حسینى، میرسید صالح شهرستانى، ص 298-299.
13. هکذا عرفتهم، جعفر خلیلى، ص 215.
14. مجله سروش، ش 259.
15. تعزیه هنر بومى پیشرو ایران، پیتر چلکووسکى، ترجمه داود حاتمى، ص 33-332.
16. خاورمیانه، پیتربیومونت و دیگران، ترجمه محسن مدیرشانه چى و...، ص 480.
17. خطط جبل عامل، سید محسن امین، ص 149.
18. سیرته، سید محسن امین، ص 25.
19. همان، ص 75.
20. این کتاب را که سید محسن امین در 18محرم الحرام سال 1346ه.ق نوشته در هفدهم آذر سال 1322ه.ش توسط جلال آل احمد با عنوان عزادارىهاى نامشروع ترجمه و چاپ شده است.
21. تاریخ عزادارى، ص 303.
22. گزارش سفر دوم به اردن هاشمى، جعفر سبحانى، مکتب اسلام، سال 38، ش7، ص11.
23. تاریخ عزادارى، ص 308.
24. گلبانگ مسجد، ش 32،17،12،1382،ص7.
25. مجله شاهد، ش 288، اردیبهشت 1378.
شهادت حضرت امام حسین (ع) سبط نبى اکرم (ص) در عاشوراى سال 61 ه.ق از حماسهاى پرشور و مبارزهاى عمیق بر علیه هر گونه بى عدالتى، جور و جفا حکایت دارد، خون شهیدان کربلا گویى در جام خورشید ریخته شده و فجرو شفق را سرخ فام کرده و این گوى فروزان چنین خون رنگ بر تمامى مناطق جهان مىتابد گویى مىخواهد هر روز به جهانیان تذکر دهد آن فریادهایى که در گلوى حسین بن على(ع) و یاران باوفایش با خنجر خیانت و ستم خاموش گردید، دفاع از حقیقت و عدالت بود، هنوز هم حلقوم خونین آن فداکاران فرزانه و جاویدان لحظه به لحظه چون صاعقهاى در اعماق زندگى امّت و ملتها طنین افکنده مىشود و رسالت عظیم و سترگ عاشورائیان را با ابهت و شکوهى شور آفرین منعکس مىنماید و به مسلمانان و طالبان حق و علاقهمندان عدالت این هشدار را مىدهد که اگر چه جامعهاى به سوى توسعه اقتصادى و فنى روى آورد و از رونق علمى برخود ببالد مردمانش در باتلاقى از تبعیض و ستم بسر برند یا اقشارى از کشورهاى دیگر را در رنج و فشار قرار دهند، با وجود این موفقیتها، در جاهلیت بسر مىبرند و از آگاهى و بیدارى واقعى محرومند، تأکید رسول اکرم(ص) و ائمه هدى(ع) و آن همه برکت، ثواب و فضیلت براى احیاى فرهنگ عاشورا و زنده نگاه داشتن یاد ایثارگران وادى نینوا نه براى آن است که مردم صرفاً عزادارى کنند و از فاجعهاى بنالند و برآن نوحه گر باشند ولى ذرهاى از پرتو عاشورا بر وجودشان نتابد، بلکه چنین توصیههاى مؤکّد براى این منظور است که اقالیم قبله همانگونه که عاشورا را زنده نگاه مىدارند و پرتو افشانى خورشید عاشورا را حفظ مىکنند با چنین پشتوانه درخشان و ارزشمند از همه ذلّتها، حقارتها برهند، بر غفلتها و جمودها و خمودها پشت کنند، نه خود بر دیگران ستم نمایند و نه اجحاف و ظلمى را بپذیرند تا عزّت راستین و آزادى واقعى را در آغوش بکشند، استکبار و اعوان و انصارش در طول تاریخ کوشیدهاند تا فروغ عاشورا را خاموش نگاه دارند یا احیاى یاد حماسه آفرینان کربلا به گونهاى باشد که خاصیت اصلى خود را به سوگواران انتقال ندهد، تا بتوانند به غارت فکرى، فرهنگى و استثمار اقتصادى و فشار سیاسى خویش ادامه دهند. اما خوشبختانه اگر چه این جرثومههاى فساد و تباهى تنگناهاو تضییقاتى را براى ارادتمندان امام حسین(ع) فراهم کردهاند ولى در این راه توفیقى بدست نیاوردهاند و فروغ عاشورا نه تنها در میان شیعیان بلکه در بین مسلمانان جهان پرتو افشانى مىکند، عاشورا عامل مهمى براى گسترش فرهنگ اهل بیت در جهان بوده و نیز در هماهنگى و اتحاد مسلمانان جهان مؤثر بوده و آنان را براى رهایى از یوغ استعمار بسیج نموده است. یزیدبن معاویه که بر اریکه قدرت نشسته بود، زیر لب از فرط شادى پیروزى در کربلا نغمه هایى را در برابر تنهاى خسته و رنجور اسیران کربلا مىسرود، هیجان انتقام از فتح بزرگ بدر و خندق او را تا سر حد جنون پیش برده بود که ناگهان زینب کبرى رسالت خود را آغاز کرد و در حالى که زبان امیرمؤمنان (ع) را در کام داشت،
فریادش چنان در کاخ امویان طنین افکند که گوش همه را نوازش داد و مقر یزید را بر سر او و یارانش ویران کرد. آن بانوى فداکار گفت: اى یزید، هر چه در توشه و توان دارى بکار گیر. به خدا سوگند پیام ما خاموش نگشته و رسالت ما از بین نخواهد رفت، چند روزى بیش از این باقى نخواهى ماند. بانگ قیام و اعتراض به گوش مىرسد و هنوز خطبه بانوى کربلا در بارگاه امویان پایان نگرفته بود که انقلابىهاى کوفه به رهبرى صحابى بزرگ سلیمان بن صردخزاعى با شعار «یالثارات الحسین» قیام کردند، در سال 65ه.ق این قیام منجر به درگیرى با قواى اموى گردید و پس از یک نبرد دلاورانه سلیمان و یارانش به شهادت رسیدند. هنوز پرچم این صحابى بر زمین نیفتاده بود که مختار ثقفى رسالت انتقام از قاتلان حضرت اباعبدالله را بر دوش کشید.
خلفاى اموى، مروانیان و عباسیان کوشیدهاند همه جا چنان اختناقى ایجاد کنند که مبادا بار دیگر شور حسینى برپا کنند، آنان زیارت کربلا را ممنوع کرده بودند و علاقهمندان به مرقد امام حسین را تحت شدیدترین شرایط شکنجه و اختناق قرار مىدادند. متوکل خلیفه عباسى که پس از مرگ واثق (برادرش) چهارده سال و چند ماه حکومت کرد سادات و بازماندگان خاندان عترت را تحت فشارهاى سختى قرار داد، او نه تنها افرادى را که در قید حیات بودند شکنجه مىنمود بلکه شهداى این ستارگان فروزان را مورد بى احترامى قرار مىداد وى مرقد مطهر و منوّر امام حسین و منازل و اماکن اطراف آن را ویران کرد و مردم را از زیارت آن حضرت بازداشت و تهدید نمود هر کس به زیارت امام حسین برود و دستگیر گردد، در زیر زمین زندانى مىشود.(1)
با وجود این سختگیرىها، تهدیدها و کشتارها کربلا میعادگاه عاشقان جان برکف گردید و حرم حسین که توسط عباسیان بسته شده و از آن ویرانهاى باقى نمانده بود، هرگز خالى از زائر نگردید و مردم از نان و آب خود مایه گذاشتند تا بارگاه مطهر امام حسین در کربلا هرچه شکوهمندتر، و با معمارى و جلوههاى جالب بازسازى و احیا گردد و هر روز که مىگذرد توجه مشتاقانه مردم به سوى این بارگاه نورانى افزایش مىیابد و برکات آن چون رایحهاى معطر تمامى جهان اسلام را در بر گرفته است.
تأثیر شگفت فرهنگ عاشورا آن چنان است که مهاتما کاندى از قلب هندوستان فریاد مىزند: «من مبارزه با استعمار را از عاشورا آموختم». و شیخ محمد مدنى از مصر مىنویسد: ما باید از یاد ماه محرم درس بیاموزیم و شیخ عبدالله علایلى درباره یک شب عاشورا که در مصر برگزار مىشود کتابى ارزشمند مىنویسد و اقبال لاهورى متفکر اصلاح طلب اهل پاکستان یاد آور مىشود:
رمز قرآن از حسین آموختیم
ز آتش او شعلهها اندوختیم(2)
محمد واعظ زاده خراسانى مىگوید از آیةالله بروجردى شنیدم که مرحوم شیخ عبدالمجید سلیم از حادثه کربلا به شدت ناراحت بود و مىگفت: این فاجعه لکه ننگى است بر دامن اسلام و اى کاش چنین حادثهاى در تاریخ اسلام رخ نداده بود. شیخ عبدالمجید سلیم شیخ اسبق جامع ازهر و استاد شیخ محمود شلتوت و یکى از طرفداران جدى تقویت مذاهب اسلامى و از جمله پایه گذاران دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه قاهره بود و با آیة الله بروجردى مکاتبه داشت(3) آیةالله حائرى شیرازى مىگوید: در مدینه پاى منبر یکى از علماى اهل سنت بودم که از سوى مقامات عربستان سعودى داراى صندلى مشخص و میکروفون معینى هستند و کلید میکروفون دست یک متصدى است و کسانى که از قاضى القضات اجازه داشته باشند روى آن صندلى نشسته و مطالب را با اجازه رسمى بیان مىکنند. یک بار دیدم زنى که نمىدانم اهل نیجریه و یا سودان بود که پرسید مىخواهم مرقد امام حسین را زیارت کنم حکم آن چیست، آرى در منطقهاى که وهابیان نفوذ کامل دارند یک زنى غیر شیعه و از قلب قاره آفریقا مىخواهد بارگاه امام حسین را زیارت کند، خطیبى که آنجا بود گفت حرام است.(4) پس بوى بوستان عاشورا در همه جا مىآید.
در خاورمیانه (آسیاى جنوب غربى)
1- عراق:
حادثه کربلا در سرزمین عراق روى داده است و بارگاه مطهر امام حسین (ع) موجب پیدایش شکلگیرى و گسترش شهرى به نام کربلاست که نامش حماسه و قیام را در اذهان تداعى مىکند قبیله بنى حمراء از طوایف ایرانى تبار شیعه در کوفه نخستین کسانى بودند که پس از واقعه کربلا به رغم ارعاب و تهدید بطور رسمى مجالس عزادارى براى امام حسین(ع) برپا کردند و براى خون خواهى سیدالشهداء به مختار پیوستند که تعداد سپاهیان آنان به حدود 20000 نفر جنگجو مىرسید. قبیله بنى اسد که از طوایف شیعه و عرب تبار بودند بعد از عاشورا به صحراى کربلا آمدند و شهدا را به خاک سپردند، اکنون فرزندان آنان که عشایر قابل توجهى را در عراق تشکیل مىدهند، هر سال به سنّت اجداد خود با حالتى آشفته، هروله کنان به سوى کربلا مىروند، جمعیت آنان به قدرى زیاد است که وسایل نقلیه را از قبل به خارج از شهر کربلا مىبرند و معابر این شهر به مسیر رفت و آمد افراد پیاده زائرین حسینى اختصاص دارد. طول صفوف آنان به قدرى است که هر کدام، فرصت دارند صرفاً یک بار از یک در صحن وارد و از صحن دیگر خارج شوند، هنگامى که ابوالعباس سفاح، اولین خلیفه عباسى به قدرت رسید (سال 132ه.ق) وى فرمان داد مرقد امام حسین (ع) را از سقف برخوردار سازند ولى هارون دستور داد آستان حسینى را ویران نمایند مأمون فرزند او، به کسب رضایت شیعیان پرداخت و زمینه هایى فراهم ساخت تا شیعیان از اطراف و اکناف به کربلا بیایند اما متوکل چنانچه اشاره کردیم دستور به تخریب بارگاه امام حسین (ع) را داد و ستمهاى او در خصوص شیعیان و آثار مذهبى و مقدس آنان به حدى رسید که فرزند المنتصر بر پدر شورید و او را به هلاکت رسانید و در سال 247 هجرى وقتى قدرت را بدست گرفت دستور داد تا عمارت مجلّلى در کربلا بر مزار مطهر امام حسین(ع) بنا کنند. با روى کار آمدن آل بویه، گسترش و تقویت تشیع در رأس کارها قرار گرفت و احمد معزالدوله دیلمى فرمان داد در سال 352 هجرى در عراق و خصوص بغداد در ایام عاشورا مردم بطور رسمى عزادارى کنند.(5)
فیلیپ حتى استاد تاریخ اسلامى در دانشگاه برستن آمریکا مىگوید: مسلمانان شیعه در عراق براى زنده نگه داشتن یاد شهادت حسین هر سال در دهه اول محرم برنامه سوگوارى بر پا مىکنند و مجلس روضه خوانى و محفل دینى سالانه در دو فصل برگزار مىشود. اول آن در روز عاشورا و در کاظمین حوالى بغدادبرگزار مىشود، فصل دوم چهل روز بعد از عاشورا در کربلا انجام مىشود.(6)
در روز اربعین صدها هزار زوّار به سوى حرم حسین مىآیند که در میان آنان دستههاى بزرگى به نام دسته انصار در حرکت است. عزاداران با حالتى از حزن و اندوه و با سرها و پاهاى برهنه و لباس سیاه و علامت مصیبت زدگى گریه مىکنند، بر سرو صورت مىزنند و به رسول اکرم(ص) براى شهادت سبطاش امام حسین(ع) تسلیت مىگویند. در جلو هر دسته پرچمهاى سیاه در حال حرکت است.(7)
در پیشاپیش برخى دستهها، شبیه برخى شهیدان کربلا و نیز لشکریان ستم مشاهده مىگردد، سپس هودجهایى از زنان در میان آنان است و مانند اسیرانى که از شام به سوى مدینه بر مىگردد، ظاهر مىشوند و روز اربعین از کربلا عبور مىکنند، جمعیت کثیرى با دیدن این صحنههاى غمانگیز متأثر شده و بر سروسینه مىزنند.(8) دکتر على الوردى مىنویسد: همزیستى مسالمتآمیز در منطقه دیاله بین شیعه و سنى مشاهده مىگردد و بسیار دیده مىشود که محله سنىها در برخى دستههاى عزادارى و مجالس حسینى شرکت مىکنند و برخى از آنان دستههاى مخصوص به خودشان را بیرون مىآورند و این وضع در شهرهایى چون ناصریه دیده مىشود.(9)
در انقلاب سال 1338ه.ق (1299 ه.ش - 1920 م) که به رهبرى میرزا محمدتقى شیرازى (میرزاى دوم) در کربلا علیه استعمار انگلستان صورت گرفت، رؤساى قبایل پس از یک جلسه مهم در حضور این مرجع بزرگ به زیارت مرقد امام حسین مشرف شده و با یکدیگر بیعت کردند تا بدست آوردن شهادت یا پیروزى دست از مبارزه با استعمار برندارند، این انقلاب که با الهام از حماسه حسینى و توأم با سوگوارى در شهرهاى نجف، کربلا، کاظمین، کوفه، حلّه، رمادى، بعقوبه، دیوانیه و... پا گرفت، ضربات مهلکى بر پیکر استعمار وارد ساخت و در نهایت موجب تحولاتى در تاریخ اجتماعى سیاسى عراق گردید.
در سال 1378 ه.ق عبدالکریم قاسم و کمونیستها در عراق سختترین شرایط را براى زوّار و عزاداران امام حسین(ع) بوجود آوردند بعد از آن در سال 1382 ه.ق و زمان عبدالسلام عارف و برادرش عبدالرحمان عارف همان سختگیرىها عملى گردید و دشمنى حکّام عراق با شیعیان عاشق حسین بن على(ع) استمرار یافت، در سال 1387 ه.ق که طى یک کودتاى مجدد بعثىها بر سر کار آمدند، این بار هدف این تشکیلات فاسد، مسخ کامل شعائر حسینى خصوص مراسم عزادارى بود اما به رغم این فشارها و اهانتها مردم در محرم سال 1396 ه.ق بزرگترین راهپیمایى مذهبى سیاسى را ترتیب دادند که حاصل آن چندین شهید و زندانى بود، در بیستم صفر 1398 ه.ق مردم نجف اعم از کوچک و بزرگ در یک راهپیمایى با شکوه و با پاى برهنه راهى کربلا شدند، مبارزه با رژیم بعثى و سقوط این قدرت باطل، شعارهاى مردم را در این مسیر هشتاد کیلومترى تشکیل مىداد. رژیم بعثى که نتوانسته بود در مبدأ از خروج مردم جلوگیرى کند، کربلا را به اشغال نیروهاى نظامى در آورد و نیروهاى زرهى، توپخانه و هواپیماهاى خود را در میان راه به مصاف راهپیمایان فرستاد، گلولههاى توپ و خمپاره افراد بسیارى را شهید کرد بعدها هشت نفر در این ارتباط علناً در بغداد محکوم به اعدام شدند و یکصد وبیست نفر زیر شکنجههاى رژیم بعثى به شهادت رسیدند. یک بار دیگر عاشوراى سال 1399 این حادثه تکرار شد و قیام مردم سرکوب گردید، وفاداران به حماسه عاشورا، در عراق، عشق و پیوند خود را با این حماسه در قالب شعائر و برنامههاى مذهبى و احساسات پاک دینى حفظ کردهاند، دستهها و هیأتها و موکبها پایگاهى براى پیوستن علاقهمندان سیدالشهداء به این تشکل مقدس محسوب مىشده است، هرگاه دستهاى به راه مىافتد در پیشاپیش آن پرچمى در اهتزاز است، برافراشتن عَلَم در هیأتهاى زائر و عزادار نوعى سازماندهى قواى عاشورایى و لشکر حسینى تحت پرچم کربلاست، شکوه این دستهها موجى از احساسات رشد دهنده را بر مىانگیزد و دلها را با فرهنگ عاشورا پیوند مىزند و اشکهاى جارى شده، این مودتها را امضاء مىکند.(10)
شهید قاضى طباطبایى مىنویسد: در ایام اربعین در عراق بیش از یک میلیون نفوس با مواکب حسینى براى زیارت قبر مطهر امام حسین وارد کربلا مىشوند و اجتماع عظیم اتحادآمیز و مودّت خیز فراهم مىآید و آن شهرستان مقدس یکپارچه عزا وناله و نوحه و ندبه بر سید مظلومان مىگردد و مواکب از حرم سیدالشهداء خارج شده، به حرم ابوالفضل (ع) مىروند و در آن روز اثرات نهضت حسینى در جلو چشم انسان مجسّم مىگردد.(11)
در ماجراى یورش وحشیانه اشغالگران آمریکایى و انگلیسى به عراق مردم با تأثیرپذیرى از قیام حسینى و ترتیب دادن دستههاى عزادارى اراده و عزم خویش را در برابر متجاوزان، تقویت نمودند و اگر چه آنان از اواخر اسفند سال 1381 ه.ش از جرثومهاى چون صدام و حزب بعث رهایى یافتند اما به بهانه آزادى از نوع آمریکایى تحت فشار سیاسى قواى بیگانه قرار گرفتهاند که البته تأسّى به عاشورائیان و پیروى از رهبران روحانى و دلسوز و اتحاد و تفاهم آنان را از این طوفان مىرهاند.
2- سوریه و لبنان
نخستین سوگوارىها در سوریه (شام) توسط اهل بیت امام حسین (ع) در بارگاه یزید صورت گرفت که مخالف و موافق را متأثر ساخت، وجود مزارها و مراقدى چون رأس الحسین و نیز مقام رؤوس شهداء در باب الصغیر، بارگاه مقام حضرت زینب کبرى(س) و مرقد حضرت رقیه دختر امام حسین (ع) در این سرزمین یادآور حماسه عاشورا و نیز فجایع امویان در قیام کربلا مىباشد.
اهالى سوریه و نواحى هم جوار، از زمان اتفاق حادثه نینوا در خانهها و مراکز عبادى آشکارا و پنهانى سوگوارى مىنمودهاند. حمدانیان از جمله حکمرانانى بودند که به شیعیان اجازه دادند شعائر و مراسم خود را آزادانه و با شکوه هر چه تمامتر برگزار کنند، در عصر این سلسله اقامه عزاى حسینى و نوحه سرایى وسیعتر و افزونتر گردید. در زمان عثمانىها با فشار و اختناقى که امراى این خاندان براى علاقهمندان به خاندان عترت فراهم کردند، شیعیان یا ناگزیر شدند مراسم سوگوارى را پنهانى برگزار کنند و یا آن که به مناطق دور افتاده و کوهستانى چون جبل عامل کوچ کنند و این نواحى را پایگاه خویش قرار دهند و در آنجا دستههاى عزادارى و مجالس نوحه خوانى براى شهیدان کربلا برگزار نمایند.
در حلب مشهدى قرار دارد که به امام حسین (ع) نسبت داده مىشود که از درآمد اوقاف آن در روز عاشورا مردم را اطعام مىکنند.(12) جعفر خلیلى ملاقات خود با سید محسن امین و توصیف عزادارىهاى سوریه را چنین یادآور مىشود: سید محسن امین مرا دعوت کرد که در یکى از مجالس سوگوارى حسین که در دمشق اقامه مىگردد حاضر شوم، او به من گفت: در این مجلس نکاتى را مىشنوى که قبلاً کمتر شنیدهاى و خطباء جدیدى مىبینى که براى این گونه مجالس آماده کردهام ومن کوشش مىکنم که امثال آنان را افزایش دهم و به تو توصیه مىنمایم امشب در مجلسى که به نام امام حسین (ع) برگزار مىشود حضوریابى(13)، مجالس سوگوارى در دهه اول محرم آغاز مىگردد و با تمام مظاهرش در روز عاشورا تجلّى مىکند.
در لبنان به رغم آن که اکثریت مسلمان دارد و حکومت در دست مسیحیان است و مسلمین و خصوص شیعیان اقلیت مردم شناخته مىشوند عاشورا حضور پرتحرک دارد و نیروى محرکهاى گردید براى سالها مبارزه و استقامت شیعیان این سامان با استعمار فرانسه و تجاوزهاى رژیم اشغال گر قدس. شیعه و سنّى در لبنان علیرغم توطئههاى استکبارى به بزرگداشت مراسم عاشورا و احداث حسینیهها همت مىگمارند که این برنامه در اتحاد آنان دخالت مهمى دارد.(14)
میشل مزاوى متذکر مىگردد لبنان در دوره سلسله ممالیک که این کشور در کنترل مرکز حکومت این طایفه یعنى مصر بود، براى انجام شعائر مذهبى خصوص سوگوارى وضع دشوارى داشتند، به گفته وى شیعیان جبل عامل در برگزارى مراسم عاشورا از عراق و ایران تأثیر پذیرفتهاند.(15)
آنچه که قابل توجه است اجراى نوعى نمایش مذهبى یا تعزیه خوانى است که صحنه شهادت امام حسین را مجسّم مىکند این نمایش در برخى نواحى لبنان مرکزى برگزار مىشود که محققى به نام پیترز به بررسى آن پرداخت و اهمیت سمبلیک آن را در تداوم ساخت سنتى لبنان نشان داد.(16)
در جبل عامل عزادارىهاى محرم در اماکنى که حسینیه نام دارد برگزار مىشود که مساحت آن بر حسب بانى متفاوت است و براى آن موقوفاتى قرار دادهاند، نخستین آنها حسینیه بناطیه التحتابور پس از آن در مناطق دیگر چنین اماکنى احداث گردید.(17) سید محسن امین خاطر نشان مىنماید شیخ موسى شراره که از نجف به بنت جبیل آمد اقامه عزادارى براى سید شهیدان را در این منطقه احیا کرد و براى سوگوارى، مجالس به شیوه و سبک عزادارىهاى عراق ترتیب داد وى مىافزاید در این شهر مراسم احیاء یاد عاشورا در دهه اول محرم برگزار مىگردد، روز عاشورا کارها تعطیل مىشود و کتابهاى مقتل و زیارت عاشورا خوانده مىشود. بعد غذایى بنام هریسه تهیه مىکنند که با حبوبات و گوشت کوبیده درست مىشود که هر کس به قدر توانایى مالى آن را احسان مىکند و فقرا از آن مىخورند و دیگران نیز به قصد تبرّک این غذا را تناول مىنمایند هریسه در بین اهالى محلات نیز توزیع مىگردد و تمامى اینها به قصد تقرّب به خداوند از طریق حضرت امام حسین (ع) صورت مىگیرد و در روستاهایى که این گونه مراسم نیست به خواندن مقتل در روز عاشورا اکتفا مىشود.(18)
این دانشمند برجسته لبنان (1371-1284ه.ق) اگر چه از رواج عزادارىهاى محرم در لبنان شادمان بود ولى آنچه که وى را رنج مىداد وجود تحریفات و برخى خرافات در سوگوارىهاى شیعیان عراق است که به اعتقاد وى باید در آنها اصلاحاتى به عمل آید و سپس ترویج گردد وى مىگوید مجالس عزاى حسینى که در حرم زینب صغرى (ام کلثوم) در آبادى راویه انجام مىگیرد که طى آن برخى کارهاى ناروا چون قمه زنى انجام مىگیرد باید پالایش گردد.(19)
وى در مبارزه با برخى بدعتها و در عزادارىها رساله «التنزیه لاعمال الشبیه»(20) را نوشت ایشان کتاب المجالس السنیه را نیز به قصد تصحیح اخبار نادرستى که بر سر منابر به ائمه نسبت مىدهند نگاشت تا از این رهگذر جلوى زیادروىها و افراطها را بگیرد البته عدهاى از افراد جاهل و اهل جهود بروى تهمت زدند که مىخواهد از اجراى مراسم دینى جلوگیرى کند او براى اثبات این که امور موهن و خلاف نباید در عزادارىها باشد به منابعى چون قرآن، روایات، سنت ائمه، نظر فقهى علماى شیعه و استدلالهاى خودپسند استفاده نموده است. در سال 1393ه.ق مطابق 1973م حکومت لبنان روز عاشورا را هر سال در تمامى نقاط لبنان تعطیل رسمى قرار داد که در آن روز تمام ادارات دولتى، مؤسّسات ملى و بازارها تعطیل گردید و این موضوع در تاریخ لبنان براى نخستین بار مشاهده مىگردد.(21)
3- دیگر کشورهاى عربى
موته یکى از شهرهاى کشور اردن است که در استان جنوبى که کَرَک نام دارد قرار گرفته است و با کشور فلسطین هم مرز مىباشد، جنگ موته به فرماندهى جعفر طیار، زیدبن حارثه و عبدالله بن رواحه در این ناحیه با دشمنان اسلام صورت گرفت، مشهد این سه فرمانده که طى جنگ مزبور به شهادت رسیدند در چند صد مترى محل نبرد قرار دارد و هر کدام از این فرماندهان براى خود مزار و بارگاهى دارند اما مزار جعفر طیار از ویژگى خاصى برخوردار است زیرا شیعیان مقیم اردن در روز عاشورا در آنجا به عزادارى مىپردازند.(22) در اردن گروهى از طوایف شیعه طبق سنت دیرینه در روز دهم محرم به فقرا و مستمندان به یاد امام حسین (ع) و یارانش طعام انفاق مىکنند، از برخى حبوبات و سبزیجات و پیاز غذایى طبخ مىکنند و به هر رهگذرى مىدهند تا قدرى از آن میل نماید اگر چه اندک باشد، غالب علاقهمندان اهل بیت اعم از شیعه و سنى در این روز تلاشهاى روزانه را تعطیل مىنمایندو چون ام سلمه با شنیدن خبر کشته شدن امام حسین از کار شستشو که مشغول آن بود دست برداشته، عدهاى روش این بانو را پیش گرفتهاند و حداقل از کارهایى که به نظافت و شستن ارتباط دارد اجتناب مىکنند.(23)
در مناظقى از شبه جزیره عربستان چون حجاز، مسقط، عمان، احساء، قطیف، حضرموت اگر چه همچون عراق عزادارى با شکل وسیع و گسترده برگزار نمىشود ولى در مجالسى که مرثیه خوانده مىشود یاد امام حسین (ع) احیا مىگردد، در منبرها واقعه المناک کربلا از سوى خطبا در حسینیهها، مراکز عبادى و خانهها براى حاضران گوشزد مىگردد، در برخى از این نواحى رسم است که شبیه منظره اسیران و هودجهایى را به همراه سینه زنى و بر سرو صورت زدن را به نمایش بگذارند، افراد این دستههاى سوگوارى وقتى در خیابانها به یکدیگر مىرسند، از همدیگر احوالپرسى مىنمایند یا این که بطور متقابل از حسینیههاى یکدیگر بازدید مىکنند که با مراسمى ویژه توأم مىباشد.
در امارات متحده عربى ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در ایام عاشورا به نوحه خوانى و سینه زنى مىپردازند، در مسجد امام حسین عزاداران حسینى به مرثیه سرایى پرداخته و با اشک ماتم و نوحه خوانى یاد امام حسین را گرامى مىدارند، در این مراسم ملیتهاى گوناگون مسلمان شرکت دارند که به هنگام ظهر به نماز ایستاده و آواى توحید سر مىدهند. در ابوظبى و شارجه نیز مجالس سوگوارى برپا مىگردد و عزاداران با بر دست گرفتن شمع و زمزمه نوحه و مرثیه به یاد محنت و رنج خاندان عترت و اهل بیت سالار شهیدان مىگریند ایرانیان مقیم امارات، در این مجالس حضورى فعال و پرتحرک دارند.(24)
دهها مسجد و حسینیه در کویت شاهد حضور و عزادارى شیعیان این کشور به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسین (ع) مىباشند، عزاداران در دستههاى فشرده به زنجیر زنى و نوحه خوانى پرداخته و در عزاى سبط نبى اکرم (ص) و یارانش اشک ماتم مىریزند. عزاداران در حسینیههاى اشکانىها، بلوچىها، امام حسین، آل یاسین و دهها مسجد و حسینیههاى دیگر برنامههاى با شکوهى در این ارتباط برگزار مىنمایند و طى سخنرانىها، خطابهها و ذکر مصائب از مظلومیت هایى که بر خاندان پیامبر رفته و ظلم هایى که نسبت به آنان روا داشتهاند سخن مىگویند. علل بازگشت و احیاى تفکرات جاهلى با فاصله کوتاهى پس از رحلت پیامبر و انحراف از اصول و مبانى قرآن و مخالفت آشکار با دستورات الهى، در مراسم مذکور از طریق سخنرانىهاى آموزنده و ارزنده مورد بررسى قرار مىگیرد. یک زن انگلیسى به نام فرایاستارک از مشاهدات خود در عزادارىهاى کویت چنین یاد مىکند: کودکان را روز عاشورا به معابر و کوچهها مىآورند و کارد بزرگى را با اشاره به حالت نمایش بر زیر چانههاى آنان مىکشند که نوعى تأثر و تألم را به همراه دارد. این زن مىافزاید این گونه حقیقت خالص ترسیم مىگردد و همین شیوه ساده دلالت بر این دارد که انسانیت نباید فراموش شود و فداکارىها باید تکریم گردد.
یکى از مهمترین جلوههاى تشیع در بحرین تعطیل رسمى روز عاشورا و وجود حسینیههاى شیعیان است که در عرف محلى به آن ماتم مىگویند، این مراکز محل اجتماع و سوگوارى علاقهمندان خاندان عترت در دهه محرم و روز عاشوراى حسینى است.(25)
پىنوشتها: -
1. الشیعه و الحاکمون، محمد جواد مغنیه، ص 195.
2. قیام جاودانه، ص 87 - 86.
3. چشمه خورشید، ج اول، ص 140.
4. رویش جوانهها در پرتو عاشورا، ص 17 و 18.
5. دائرة المعارف تشیّع، ج3، ص 284، دائرة المعارف فارسى، دکتر مصاحب، ج2، ص 1535، آل بویه، على اصغر فقیهى.
6. تارخ العرب، فیلیپ حتى، ص 183.
7. تاریخ کربلا و حائرالحسین، سید عبدالجواد کلید دار، ص 146.
8. نهضةالحسین، ص 165.
9. دراسة فى طبیعته المجتمع العراقى، دکتر على الوردى، ص 236.
10. مجله سروش، 259،21مهر 1362، چشمه خورشید، ج اول، ص130.
11. تحقیق درباره اولین اربعین سید الشهداء، قاضى طباطبائى، ص559.
12. تاریخ عزادارى حسینى، میرسید صالح شهرستانى، ص 298-299.
13. هکذا عرفتهم، جعفر خلیلى، ص 215.
14. مجله سروش، ش 259.
15. تعزیه هنر بومى پیشرو ایران، پیتر چلکووسکى، ترجمه داود حاتمى، ص 33-332.
16. خاورمیانه، پیتربیومونت و دیگران، ترجمه محسن مدیرشانه چى و...، ص 480.
17. خطط جبل عامل، سید محسن امین، ص 149.
18. سیرته، سید محسن امین، ص 25.
19. همان، ص 75.
20. این کتاب را که سید محسن امین در 18محرم الحرام سال 1346ه.ق نوشته در هفدهم آذر سال 1322ه.ش توسط جلال آل احمد با عنوان عزادارىهاى نامشروع ترجمه و چاپ شده است.
21. تاریخ عزادارى، ص 303.
22. گزارش سفر دوم به اردن هاشمى، جعفر سبحانى، مکتب اسلام، سال 38، ش7، ص11.
23. تاریخ عزادارى، ص 308.
24. گلبانگ مسجد، ش 32،17،12،1382،ص7.
25. مجله شاهد، ش 288، اردیبهشت 1378.