آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

رسولخدا صلى اللّه علیه و آله:
«یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى أمرنى اللّه تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن أبى‏طالب علماً لامتى، یهتدون به من بعدى، و هو الیوم الذى اکمل اللّه فیه الدین، و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دیناً»
(امالى صدوق، ص 76)
روز غدیر خم برترین و با فضیلت‏ترین اعیاد امت من است و آن روزى است که خداوند متعال به من دستور داد که در آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان نشانه براى امتم منصوب نمایم تا پس از من به وسیله او هدایت شوند و آن روزى است که خداوند دین را در آن کامل کرد و نعمت را بر امتم تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برایشان برگزید.

امام باقر علیه السلام:
«آخر فریضة انزلها اللّه تعالى الولایة، ثم لم ینزل بعدها فریضة، ثم نزل (الیوم اکملت لکم دینکم) بکراع الغمیم، فأقامها رسول اللّه بالجحفه، فلم ینزل بعدها فریضة».
(تفسیر قمى، ص 150)
آخرین فریضه و امر واجبى که خداى متعال، نازل کرد، ولایت بود که بعد از آن هیچ فریضه‏اى نازل نشده است. سپس این آیه در منطقه‏اى به نام کراع الغمیم در حجاز نازل شد« امروز دین را بر شما کامل کردیم» پس رسول خدا در جحفه، مطلب را براى مردم بیان کرد و آن را برپا نمود و پس از آن دیگر هیچ فریضه‏اى نازل نشد.

امام صادق علیه السلام:
«لما نزلت هذه الآیة بالولایة، امر رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله بالدوحات دوحات غدیر خم فقممن، ثم نودى الصلاة جامعة، ثم قال: ایها الناس الست أولى بالمؤمنین من انفسهم؟ قالوا: بلى. قال: فمن کنت مولاه فعلى مولاه، ربّ وال من والاه و عاد من عاداه. ثم امر الناس ببیعته و بایعه الناس.»
(بحارالانوار، ج 37، ص 138)
وقتى آیه ولایت نازل شد، رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم دستور داد که در غدیر خم سایه بانى از درختان تناور درست کنند. سپس ندائى داده شد که نماز به جماعت برپا مى‏شود. پس حضرت فرمود: اى مردم! آیا من نسبت به مؤمنین سزاوارتر از خودشان نیستم؟ عرض کردند: آرى. حضرت فرمود: پس هر که من مولاى اویم، على مولاى اوست. پروردگارا، دوست بدار هر که او را دوست دارد ولایتش را بپذیرد و دشمن بدار هر که او را دشمن بدارد. سپس به مردم دستور داد که با او بیعت کنند و مردم هم بیعت کردند.

امام صادق علیه السلام:
«ان رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم لما انصرف من حجة الوداع، و صار بغدیر خم، امر اللّه عز و جل جبرئیل علیه السلام ان یهبط على النبى صلى اللّه علیه و آله وقت قیام الظهر من ذلک الیوم و امره ان یقوم بولایة امیرالمؤمنین علیه السلام و أن ینصبه علماً للناس بعده و أن یستخلفه فى امته.»
(اقبال، ص 474)
رسول خدا هنگام بازگشت از حجة الوداع (آخرین حج حضرت) وقتى به غدیر خم رسید، خداى عز و جل به جبرئیل دستور داد تا بر پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم در ظهر آن روز، نازل گردیده و به او امر کند که براى معرّفى ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بپا خاسته و او را براى بعد از خود، نشانه هدایت براى مردم و جانشین در امتش قرار دهد.

امام صادق علیه‏السلام:
«ان هذا الیوم عظم اللّه حرمته على المؤمنین اذا اکمل اللّه لهم فیه الدین و تمم علیهم النعمة و جدّد لهم ما اخذ علیهم من المیثاق و العهد فى الخلق الاول...انه یوم عید و فرح و سرور و صوم شکراً لله عزوجل.»
(اقبال، ص 472)
امروز (هیجدهم ذى حجه) روزى است که خداوند حرمتش را بر مؤمنین، بزرگ و عظیم شمرده چرا که در این روز دینشان را کامل نمود و نعمتش را بر آنها تمام کرد و عهد و پیمانى را که در روز نخست از آنان گرفت، تجدید نمود... امروز روز عید و خوشحالى و شادمانى و روزه‏دارى به منظور شکر خداى عزوجل بر این نعمت است.

تبلیغات