دو مزد
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
«یَا أیّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَآمِنُوا بِرَسُوِلِه یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ». (سورهحدید - آیه 28)
اى مؤمنان! تقواى الهى داشته باشید و به پیامبرش ایمان آورید تا به شما از مهر خود دو مزد دهد و برایتان نورى قرار دهد که به تاریکى دل با آن راه روید و شما را بیامرزد که خدا آمرزگار است و مهربان.
کفلین من رحمته: مقصود از دو نوع مزد یا دو برابر مزد چیست؟ کفل به معناى سهم و نصیب است. این دو مزد چه مىباشد که خداوند به تقواپیشگانى مىدهد که ایمان به رسول خدا نیز دارند؟ برخى از مفسران بر این عقیدهاند که این آیه خطاب به اهل کتاب است که خداوند مىخواهد به آنان بگوید به خاطر ایمانتان به پیامبران گذشته و ایمان به خاتم الانبیاء صلى الله علیه و آله و سلم خداوند دو مزد و دو اجر به شما خواهد داد و برخى گویند خطاب به منافقان و یا به کل مردمى است که به ظاهر ایمان آوردند و ایمان واقعى نداشتند و قرآن به آنان خطاب مىکند که اگر همزمان با ایمان ظاهرى ایمان واقعى نیز داشته باشید خداوند به شما دو اجر خواهد داد ولى این امر بعید به نظر مىرسد براى اینکه ایمان ظاهرى ارزش و مزدى ندارد و اصلا ایمان تا درونى و واقعى نباشد و از قلب و روان انسان بر نیانگیزد هیچ اثرى در انسان و سرنوشتش نخواهد داشت. ایمان آنگاه ارزشمند است که از زبان فراتر رود به قلب برسد و انسان با تمام وجود خدا را بپذیرد و به او ایمان آورد و در برابر فرمانهایش سر تسلیم فرود آرد و اوامر و نواهیش ر ابا دل و جان قبول کند زیرا لقلقه لسان کافى نیست و ایمان به ظاهر در سرنوشت او مؤثر نخواهد بود.
از این روى به نظر مىرسد تأویل و تفسیر نخست صحیح تر باشد که خداوند به یهودیان و نصارى سفارش مىکند که اگر به رسول خدا نیز همچون رسولان گذشته ایمان آورید ایمانتان کامل مىشود و به سبب این کمال، خداوند از رحمت گسترده اش به شما دو نصیب مىدهد و به شما نورى عطا مىکند که با آن نورسبب ایمان دیگران در این جهان گردید و در جهان اخروى نیز شما را مىبخشد و از گناهانتان درگذرد زیرا او است مهربان و آمرزنده.. و خداوند با این آیه تمام موحدان و پیروان ادیان الهى را به اسلام و تسلیم در برابر رسولش دعوت مىکند و به آنانفهماند که اگر از اختلافات دست بردارند و قرآن را پیشواى خود قرار دهند خداوند آنان را بیش از پیش مورد رحمت و مهر خود قرار مىدهد و از تاریکیهاى جهالت دور مىسازد.
راغب اصفهانى در مفرداتش گوید: کفلین من رحمته یعنى کفلین من نعمته. دو بهره از نعمتهایش و چه بسا مقصود نعمتهاى دنیوى و اخروى باشد چنانکه همواره از خدا مىخواهیم که هم حسنات دنیا را به ما دهد و هم حسنات آخرت را، هم نعمتهاى دنیا را به ما ارزانى بخشد هم نعمتهاى بى شمار عقبى را «ربنا آتنا فى الدنیا حسنة و فى الآخرة حسنة» و برخى از مفسران گویند مقصود از کفلین نعمتهاى پى در پى و متوالى است.
و به نظر مىرسد که مقصود از کفلین دو بهره از دو أمرى است که در این آیه مورد بیان قرار گرفته یکى ایمان و دیگرى تقوا چه آنکه ایمان و باور به تنهائى کافى نیست ولى قطعا ایمان رحمت آور است پس ایمان یک کفه ترازوى رحمت است و تقوا کفه دومش که با تقوا ایمان تکامل مى یابد و انسان به بهترین بهره دست مىیابد. وراى هر ایمان یک انسان با تقوا نیست چه آنکه تقوا فضیلتى است بالاتر و فراتر از ایمان. و چه بسا انسانى مؤمن باشد ولى با تقوا نباشد اما نمى شود با تقوائى پیدا کرد که مؤمن نباشد، پس اگر ایمان و تقوا با هم در شخصى جمع شوند او داراى دو فضیلت و دو بهره از رحمت خواهد بود و کیست مهربانتر از خدا که به بندگان با تقوا و با ایمانش لطف بیشترى کند و آنان را چنان نورى بخشد که راهنماى راهش باشد و او را از ظلمتکدههاى جهل و تاریکى و انحراف رهائى بخشد و از خطا و لغزش در امان نگهدارد. در آیه اى دیگرفرماید: «فأولئک یبدّل الله سیئاتهم حسنات» و این بالاترین درجه مهربانى است که خداوند افراد مؤمن و با تقوا را از آنچنان لطفى برخوردار مىکند که حتى سیئات و بدیهاشان را تبدیل به حسنات مىکند. راستى کجاى دنیا کسى را مىتوان یافت که نه تنها بدیهایمان را نادیده بگیرد بلکه آنها را مبدّل به خوبیها و حسنات کند؟ او جز خداى رحمان و رحیم نیست.
و اما مراد از نور چیست؟ ممکن است این نور همان نور ایمان و تقوا باشد و ممکن است مقصود از نور قرآن باشد که در جاى دیگرى از قرآن مى فرماید: «قد جاءکم من الله نور و کتاب مبین» همانا از سوى خداوند براى شما نورى و کتابى آشکار آمد که نور قرآن کنایه از هدایتى است که توسط قرآن پرتوش قلب مؤمن را فرا مىگیرد و او را از افتادن در منجلابهاى فساد و کژیها نگه مىدارد.
و برخى نیز گفته اند که منظور همان نورى است که در روز رستاخیز پیشاپیش مؤمنان و همچنین از سمت راستشان حرکت مىکنند تا تاریکیها را پیش رویشان بردارند و آنان را به سوى بهشت برین روانه سازند چنانکه در همین سوره آمده است: «یوم ترى المؤمنین و المؤمنات یسعى نورهم بین أیدیهم و بأیمانهم».
ولى شاید این نور اختصاص به روز قیامت نداشته باشد بلکه عبارت از نورى است که به طور کلى هم انسان را در دنیا رهائى مىبخشد و هم در آخرت او را از عذاب الهى دور مىسازد و نجات بخش است.
در تفاسیر معصومین علیهمالسلام آمده است که مقصود از نور امام معصومى است که مردم به او اقتدا مىکنند و در حقیقت این بالاترین مصادیق نور است و این همان نعمت بزرگ ولایت است که از ما در آخرت سؤال مىشود «و لتسألن یومئذ عن النعیم».
و سرانجام سومین ارزش و مزد همان مغفرت الهى است که از هر مزدى براى انسان ارزشمندتر و سازنده تر است که امیدواریم خداوند ما را نیز مورد لطف و آمرزش خود قرار دهد و از تقصیرات بى شمارمان درگذرد.
اى مؤمنان! تقواى الهى داشته باشید و به پیامبرش ایمان آورید تا به شما از مهر خود دو مزد دهد و برایتان نورى قرار دهد که به تاریکى دل با آن راه روید و شما را بیامرزد که خدا آمرزگار است و مهربان.
کفلین من رحمته: مقصود از دو نوع مزد یا دو برابر مزد چیست؟ کفل به معناى سهم و نصیب است. این دو مزد چه مىباشد که خداوند به تقواپیشگانى مىدهد که ایمان به رسول خدا نیز دارند؟ برخى از مفسران بر این عقیدهاند که این آیه خطاب به اهل کتاب است که خداوند مىخواهد به آنان بگوید به خاطر ایمانتان به پیامبران گذشته و ایمان به خاتم الانبیاء صلى الله علیه و آله و سلم خداوند دو مزد و دو اجر به شما خواهد داد و برخى گویند خطاب به منافقان و یا به کل مردمى است که به ظاهر ایمان آوردند و ایمان واقعى نداشتند و قرآن به آنان خطاب مىکند که اگر همزمان با ایمان ظاهرى ایمان واقعى نیز داشته باشید خداوند به شما دو اجر خواهد داد ولى این امر بعید به نظر مىرسد براى اینکه ایمان ظاهرى ارزش و مزدى ندارد و اصلا ایمان تا درونى و واقعى نباشد و از قلب و روان انسان بر نیانگیزد هیچ اثرى در انسان و سرنوشتش نخواهد داشت. ایمان آنگاه ارزشمند است که از زبان فراتر رود به قلب برسد و انسان با تمام وجود خدا را بپذیرد و به او ایمان آورد و در برابر فرمانهایش سر تسلیم فرود آرد و اوامر و نواهیش ر ابا دل و جان قبول کند زیرا لقلقه لسان کافى نیست و ایمان به ظاهر در سرنوشت او مؤثر نخواهد بود.
از این روى به نظر مىرسد تأویل و تفسیر نخست صحیح تر باشد که خداوند به یهودیان و نصارى سفارش مىکند که اگر به رسول خدا نیز همچون رسولان گذشته ایمان آورید ایمانتان کامل مىشود و به سبب این کمال، خداوند از رحمت گسترده اش به شما دو نصیب مىدهد و به شما نورى عطا مىکند که با آن نورسبب ایمان دیگران در این جهان گردید و در جهان اخروى نیز شما را مىبخشد و از گناهانتان درگذرد زیرا او است مهربان و آمرزنده.. و خداوند با این آیه تمام موحدان و پیروان ادیان الهى را به اسلام و تسلیم در برابر رسولش دعوت مىکند و به آنانفهماند که اگر از اختلافات دست بردارند و قرآن را پیشواى خود قرار دهند خداوند آنان را بیش از پیش مورد رحمت و مهر خود قرار مىدهد و از تاریکیهاى جهالت دور مىسازد.
راغب اصفهانى در مفرداتش گوید: کفلین من رحمته یعنى کفلین من نعمته. دو بهره از نعمتهایش و چه بسا مقصود نعمتهاى دنیوى و اخروى باشد چنانکه همواره از خدا مىخواهیم که هم حسنات دنیا را به ما دهد و هم حسنات آخرت را، هم نعمتهاى دنیا را به ما ارزانى بخشد هم نعمتهاى بى شمار عقبى را «ربنا آتنا فى الدنیا حسنة و فى الآخرة حسنة» و برخى از مفسران گویند مقصود از کفلین نعمتهاى پى در پى و متوالى است.
و به نظر مىرسد که مقصود از کفلین دو بهره از دو أمرى است که در این آیه مورد بیان قرار گرفته یکى ایمان و دیگرى تقوا چه آنکه ایمان و باور به تنهائى کافى نیست ولى قطعا ایمان رحمت آور است پس ایمان یک کفه ترازوى رحمت است و تقوا کفه دومش که با تقوا ایمان تکامل مى یابد و انسان به بهترین بهره دست مىیابد. وراى هر ایمان یک انسان با تقوا نیست چه آنکه تقوا فضیلتى است بالاتر و فراتر از ایمان. و چه بسا انسانى مؤمن باشد ولى با تقوا نباشد اما نمى شود با تقوائى پیدا کرد که مؤمن نباشد، پس اگر ایمان و تقوا با هم در شخصى جمع شوند او داراى دو فضیلت و دو بهره از رحمت خواهد بود و کیست مهربانتر از خدا که به بندگان با تقوا و با ایمانش لطف بیشترى کند و آنان را چنان نورى بخشد که راهنماى راهش باشد و او را از ظلمتکدههاى جهل و تاریکى و انحراف رهائى بخشد و از خطا و لغزش در امان نگهدارد. در آیه اى دیگرفرماید: «فأولئک یبدّل الله سیئاتهم حسنات» و این بالاترین درجه مهربانى است که خداوند افراد مؤمن و با تقوا را از آنچنان لطفى برخوردار مىکند که حتى سیئات و بدیهاشان را تبدیل به حسنات مىکند. راستى کجاى دنیا کسى را مىتوان یافت که نه تنها بدیهایمان را نادیده بگیرد بلکه آنها را مبدّل به خوبیها و حسنات کند؟ او جز خداى رحمان و رحیم نیست.
و اما مراد از نور چیست؟ ممکن است این نور همان نور ایمان و تقوا باشد و ممکن است مقصود از نور قرآن باشد که در جاى دیگرى از قرآن مى فرماید: «قد جاءکم من الله نور و کتاب مبین» همانا از سوى خداوند براى شما نورى و کتابى آشکار آمد که نور قرآن کنایه از هدایتى است که توسط قرآن پرتوش قلب مؤمن را فرا مىگیرد و او را از افتادن در منجلابهاى فساد و کژیها نگه مىدارد.
و برخى نیز گفته اند که منظور همان نورى است که در روز رستاخیز پیشاپیش مؤمنان و همچنین از سمت راستشان حرکت مىکنند تا تاریکیها را پیش رویشان بردارند و آنان را به سوى بهشت برین روانه سازند چنانکه در همین سوره آمده است: «یوم ترى المؤمنین و المؤمنات یسعى نورهم بین أیدیهم و بأیمانهم».
ولى شاید این نور اختصاص به روز قیامت نداشته باشد بلکه عبارت از نورى است که به طور کلى هم انسان را در دنیا رهائى مىبخشد و هم در آخرت او را از عذاب الهى دور مىسازد و نجات بخش است.
در تفاسیر معصومین علیهمالسلام آمده است که مقصود از نور امام معصومى است که مردم به او اقتدا مىکنند و در حقیقت این بالاترین مصادیق نور است و این همان نعمت بزرگ ولایت است که از ما در آخرت سؤال مىشود «و لتسألن یومئذ عن النعیم».
و سرانجام سومین ارزش و مزد همان مغفرت الهى است که از هر مزدى براى انسان ارزشمندتر و سازنده تر است که امیدواریم خداوند ما را نیز مورد لطف و آمرزش خود قرار دهد و از تقصیرات بى شمارمان درگذرد.