بدعت در دین ممنوع!
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله:
«اِذا ظَهَرَت البِدَعُ فى اُمَّتى فَلیُظهِرِ العالِمُ عِلمَهُ فَمَن لَم یَفعَل فَعلَیهِ لَعنَةُ اللّهِ.»
(الحقائق، ص 31)
وقتى در میان ملت من بدعت آشکار شد، دانشمند باید علم خود را آشکار سازد اگر آشکار نساخت، لعنت خدا بر اوست.
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«کُلُّ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ وَ کُلُّ ضَلالَةٍ فى النّار»
(عقاب الاعمال، ص 307)
هر بدعتى موجب گمراهى است و هر گمراهى در میان آتش است.
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«مَن تَبَسَّمَ فى وَجهِ مُبتَدِع فَقَد اَعانَ عَلى هَدمِ دینِه»
(سفینة البحار، ج 1، ص 63)
کسى که با روى باز بدعتگزار را بپذیرد به ویران ساختن دین خود کمک کرده است.
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«سَتُفرَقُ عَلى بِضعٍ وَ سَبعینَ فِرقَةً اَعظَمُها فِتنَةً عَلى اُمَّتى قَوم یَقیسُون الاُمورَ فَیُحَرِّمُونَ الحَلالَ وَ یُحَلِلّون الحَرام»
(الطوائف فى معرفة المذاهب، ص 525)
شما شیعیان به هفتاد و چند فرقه خواهید شد، بدترین فرقهها براى امت من گروهى هستند که موضوعها را به هم مقایسه مىکنند و حلال را حرام مىدانند و حرام را حلال.
امام على علیهالسلام:
«مَن اَفتى النّاسَ بِغَیرِ عِلمٍ لَعَنَتهُ مَلائِکَةُ السَّموات و الاَرض.»
(عیون الاخبار، ج 2، ص 46)
کسى که بدون علم فتوا بدهد، فرشتگان آسمانها و زمین او را لعنت مىکنند.
امام باقر علیه السلام:
«اَدنى الشِرکِ اَن یَبتَدِعَ الرَّجُلُ رَایاً فَیُحِبُّ عَلَیهِ و یُبغِض»
(عقاب الاعمال، ص 307)
نزدیک به شرک این است که کسى نظر تازهاى عرضه کند و روى نظر خود دوست و دشمن بسازد.
امام باقر علیه السلام:
«کُلُّ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ وَکُلُّ ضَلالَةٍ سَبیلُها اِلى النّار»
(اصول کافى، ج 1، ص 56)
هر بدعتى گمراهى است و هر گمراهى راهش به آتش جهنم است.
امام صادق علیه السلام:
«ثَلاثٌ عَلى کُلِّ اِنسانٍ تَجنبُها: مُقارَنَةُ الاَشرارِ و مُحادَثَةُ النِّساءِ وَ مُجالَسَةُ اَهلِ البِدَع»
(تحف العقول، ص 235)
سه موضوع است که هر فردى باید از آن پرهیز کند از نزدیک شدن با اشرار، گفتگو با زنان و همنشینى با بدعتگذاران.
امام صادق علیه السلام:
«خَصلَتَینِ مُهلِکَتَینِ: تُفتى بِرَأیکَ اَوتَدین بِما لاتَعلَم»
(تحف العقول، ص 272)
دو خصلت است که انسان را به هلاکت مىاندازد به نظر خود فتوى بدهى و به مطلبى که نمىدانى معتقد باشى.
امام صادق علیه السلام:
«اَنهاکَ عَن خِصلَتَینِ فیهِما هَلَکَ الرِّجالُ: اَن تُدینَ اللّه بِالباطِلِ وَ تُفتى النّاسَ بِما لاتَعلَم»
(خصال، ج 1، ص 52)
خدا از دو کار که موجب هلاکت مردم است منع کرده است: به باطل عقیده پیداکنى و به آنچه نمىدانى فتوا بدهى.
امام کاظم علیه السلام:
«مَن نَظَرَ بِرَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن تَرَکَ کِتابَ اللّهِ وَ قَولَ نَبِیِّه کَفَر»
(اصول کافى، ج 1، ص 57)
کسى که به فکر خود عمل کند، هلاک مىگردد و کسى که قرآن و نظر پیامبر(ص) را ترک کند کافر مىگردد.
امام حسن عسکرى علیه السلام:
«اِذا قَامَ الْقائِمُ (ع) اَمَرَ بِهَدْمِ الْمَنابِرِ الَّتى فى الْمساجِدِ و ذَکَرَ عِلَّتُهُاِنَّها مُحْدَثَةٌ مُبْتَدَعَةٌ لَمْ یُبْنِها نَبِّىٌ وَ لاحُجَةٌ»
(سفینة البحار ج 1، ص 63)
امام قائم (ع) که قیام کرد دستور مىدهد منبرهاى مساجد را خراب کنند. و علت آنرا فرمود: به روش اختراعى و بدعتى که نه پیامبر(ص) و نه امام (ع) آنرا پذیرفتهاند بوجود آمده است.
«اِذا ظَهَرَت البِدَعُ فى اُمَّتى فَلیُظهِرِ العالِمُ عِلمَهُ فَمَن لَم یَفعَل فَعلَیهِ لَعنَةُ اللّهِ.»
(الحقائق، ص 31)
وقتى در میان ملت من بدعت آشکار شد، دانشمند باید علم خود را آشکار سازد اگر آشکار نساخت، لعنت خدا بر اوست.
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«کُلُّ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ وَ کُلُّ ضَلالَةٍ فى النّار»
(عقاب الاعمال، ص 307)
هر بدعتى موجب گمراهى است و هر گمراهى در میان آتش است.
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«مَن تَبَسَّمَ فى وَجهِ مُبتَدِع فَقَد اَعانَ عَلى هَدمِ دینِه»
(سفینة البحار، ج 1، ص 63)
کسى که با روى باز بدعتگزار را بپذیرد به ویران ساختن دین خود کمک کرده است.
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«سَتُفرَقُ عَلى بِضعٍ وَ سَبعینَ فِرقَةً اَعظَمُها فِتنَةً عَلى اُمَّتى قَوم یَقیسُون الاُمورَ فَیُحَرِّمُونَ الحَلالَ وَ یُحَلِلّون الحَرام»
(الطوائف فى معرفة المذاهب، ص 525)
شما شیعیان به هفتاد و چند فرقه خواهید شد، بدترین فرقهها براى امت من گروهى هستند که موضوعها را به هم مقایسه مىکنند و حلال را حرام مىدانند و حرام را حلال.
امام على علیهالسلام:
«مَن اَفتى النّاسَ بِغَیرِ عِلمٍ لَعَنَتهُ مَلائِکَةُ السَّموات و الاَرض.»
(عیون الاخبار، ج 2، ص 46)
کسى که بدون علم فتوا بدهد، فرشتگان آسمانها و زمین او را لعنت مىکنند.
امام باقر علیه السلام:
«اَدنى الشِرکِ اَن یَبتَدِعَ الرَّجُلُ رَایاً فَیُحِبُّ عَلَیهِ و یُبغِض»
(عقاب الاعمال، ص 307)
نزدیک به شرک این است که کسى نظر تازهاى عرضه کند و روى نظر خود دوست و دشمن بسازد.
امام باقر علیه السلام:
«کُلُّ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ وَکُلُّ ضَلالَةٍ سَبیلُها اِلى النّار»
(اصول کافى، ج 1، ص 56)
هر بدعتى گمراهى است و هر گمراهى راهش به آتش جهنم است.
امام صادق علیه السلام:
«ثَلاثٌ عَلى کُلِّ اِنسانٍ تَجنبُها: مُقارَنَةُ الاَشرارِ و مُحادَثَةُ النِّساءِ وَ مُجالَسَةُ اَهلِ البِدَع»
(تحف العقول، ص 235)
سه موضوع است که هر فردى باید از آن پرهیز کند از نزدیک شدن با اشرار، گفتگو با زنان و همنشینى با بدعتگذاران.
امام صادق علیه السلام:
«خَصلَتَینِ مُهلِکَتَینِ: تُفتى بِرَأیکَ اَوتَدین بِما لاتَعلَم»
(تحف العقول، ص 272)
دو خصلت است که انسان را به هلاکت مىاندازد به نظر خود فتوى بدهى و به مطلبى که نمىدانى معتقد باشى.
امام صادق علیه السلام:
«اَنهاکَ عَن خِصلَتَینِ فیهِما هَلَکَ الرِّجالُ: اَن تُدینَ اللّه بِالباطِلِ وَ تُفتى النّاسَ بِما لاتَعلَم»
(خصال، ج 1، ص 52)
خدا از دو کار که موجب هلاکت مردم است منع کرده است: به باطل عقیده پیداکنى و به آنچه نمىدانى فتوا بدهى.
امام کاظم علیه السلام:
«مَن نَظَرَ بِرَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن تَرَکَ کِتابَ اللّهِ وَ قَولَ نَبِیِّه کَفَر»
(اصول کافى، ج 1، ص 57)
کسى که به فکر خود عمل کند، هلاک مىگردد و کسى که قرآن و نظر پیامبر(ص) را ترک کند کافر مىگردد.
امام حسن عسکرى علیه السلام:
«اِذا قَامَ الْقائِمُ (ع) اَمَرَ بِهَدْمِ الْمَنابِرِ الَّتى فى الْمساجِدِ و ذَکَرَ عِلَّتُهُاِنَّها مُحْدَثَةٌ مُبْتَدَعَةٌ لَمْ یُبْنِها نَبِّىٌ وَ لاحُجَةٌ»
(سفینة البحار ج 1، ص 63)
امام قائم (ع) که قیام کرد دستور مىدهد منبرهاى مساجد را خراب کنند. و علت آنرا فرمود: به روش اختراعى و بدعتى که نه پیامبر(ص) و نه امام (ع) آنرا پذیرفتهاند بوجود آمده است.