آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«اَفضَلُ الاَعمالِ فِى هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه»
(عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 295)
بهترین کارها در این ماه، پرهیز از کارهایى است که خداوند آنها را حرام کرده است.

رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«اِنَّ الشَّقِىَّ مَن حُرِّمَ فى هذا الشَّهرِ العَظیم»
(عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 295)
همانا بدبخت آن کسى است که از برکات این ماه بزرگ، محروم شود.

رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«شَهرُ رَمَضانِ سَیِّدُ الشُّهُورِ وَ لَیلَةُ القَدرِ سَیِّدَة اللَّیالى وَ الفِردَوسُ سَیِّدُ الجَنانِ» (بحارالانوار، ج 40، ص 54)
ماه رمضان سیّد ماههاست، شب قدر سیّد شبها و فردوس سیّد باغهاى بهشت است.

رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم:
«اِنَّ اَبوابَ الجَنانِ فى هذَا الشَّهرِ مُفَتَحَةٌ فَاسئَلوا رَبَّکُم اَن لا یَغلِقَها عَلَیکُم، وَ اَبوابَ النیّرانِ مُغلَقَةٌ فَاسئَلُوا رَبَّکُم اَن لا یَفتَحها عَلَیکُم، وَالشَّیاطینَ مَغلوُلَةٌ فَاسئَلُوا رَبَّکُم اَن لا یُسَلِّطَها عَلَیکُم»
(عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 295)
همانا درهاى بهشت در این ماه باز است، از پروردگارتان بخواهید که آن را به روى شما نبندد، و درهاى دوزخ بسته است، از پروردگارتان بخواهید که آن را به روى شما نگشاید، و شیطانها به زنجیر کشیده شده‏اند، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط ننماید.






امام على علیه‏السلام:
«لَیسَ الصَّومُ اَلاِمساکُ عَنِ المَأکَلِ وَ المَشرَبِ، اَلصَّوم اَلاِمساکُ عَن کُلِّ مایَکرَههُ اللّهُ.» (قصار الجمل، ص 395)
روزه فقط امساک از خوردن و آشامیدن نیست بلکه روزه امساک است از آن چه خداوند آن را اکراه دارد.

امام على علیه السلام:
«... ومجاهدة الصّیام فى الایّام المفروضات تسکیناً لاطرافهم و تخشیعاً لابصارهم و تذلیلاً لنفوسهم و تخفیضاً لقلوبهم و اذهاباً للخیلاء عنهم لما فى ذلک من... و لحوق البطون بالمتون من الصیام تذلّلاً» (نهج البلاغه، خطبه 192)
خداوند بندگان مؤمنش را حفظ مى‏کند به وسیله...کوشش در گرفتن روزه در روزهاى واجب، براى آرام ماندن دست و پا و دیگر اعضاء از نافرمانى و خشوع چشم‏ها و فروتنى جانها و زبونى دلها و بیرون کردن کبر و خودپسندى از آنان زیرا در... روزه است رسیدن شکمها به پشتها براى خضوع و اظهار عجز.

امام سجاد علیه السلام:
«اَللّهُم صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ اَلهِمنا مَعرِفَةَ فَضلِه و اِجلالَ حُرمَته وَ التَّحفُظَ مِمّا حَظَرتَ فیه» (صحیفه سجادیه، دعاى 44)
بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست و شناسایى برترى آن را (بر ماههاى دیگر) و بزرگداشت قداست و حقّش را، و دورى گزیدن از آنچه که در آن منع و حرام کرده‏اى را به ما الهام کن.

امام سجاد علیه السلام:
«فَاَبانَ فَضیلَتَهُ عَلى سایِرِ الشُّهُورِ بِما جَعَلَ لَهُ مِن الحُرُماتِ المَوفُورَةِ وَ الفَضایِلِ المَشهُورَة» (صحیفه سجادیه، دعاى 44)
خداوند برترى ماه رمضان را بر ماه‏هاى دیگر آشکار ساخت، به خاطر قداست و گرامیداشت بسیار، و برترى‏هاى آشکار آن.

امام صادق علیه السلام:
«نُزِلتِ التَوراةُ فى سِتَّ مَضَینَ مِن شَهرِ رَمَضان و نُزِلَ الاِنجیلُ فى اِثنَتى عَشرَةَ مَضَت مِن شَهرِ رَمَضان و نُزِلَ الزَّبُورُ فى ثَمانِىَ عَشَرَ مَضَت مِن شَهرِ رَمَضانِ وَ نُزِل الفُرقانُ فى لَیلَةِ القَدر»
(بحارالانوار، ج 12، ص 75)
تورات در ششم ماه رمضان و انجیل در دوازدهم و زبور در هیجدهم و قرآن در شب قدر نازل گردیده است.

تبلیغات