آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

«انّ الله اشترى من المؤمنین أنفسهم و أموالهم بأنّ لهم الجنة، یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یُقتلون، وعداً علیه حقّا فى التوراة والانجیل و القرآن، و من أوفى بعهده من الله، فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم»
(سوره توبه، آیه‏111)

خداوند جان و مال مؤمنان را به بهاى بهشت مى‏خرد. آنان در راه خدا جهاد مى‏کنند، مى‏کشند و کشته مى‏شوند، این وعده قطعى است بر خدا و عهدى است که در قرآن و تورات و انجیل یاد کرده و چه کسى وفادارتر از خدا به پیمانش است؛ پس اى اهل ایمان، در این معامله شما را بشارت باد که این رستگارى و پیروزى بزرگى است.
در این آیه شریفه، خداوند مردم را به یک تجارت سودمند، با ضمانت کافى، دعوت مى‏کند. و تمام ویژگى‏ها و خصوصیات یک معامله بازرگانى در آن موجود است. فروشنده، مشترى، کالا و قیمت.
فروشنده: مؤمن‏
خریدار: خدا
کالا: جان و مال‏
بها: بهشت‏
واسطه فروش: پیامبر
از لطایف قرآن است که خداوند حقایق بلند را به درجه امور معمولى دنیوى پائین مى‏آورد تا تمام مردم بتوانند آن را درک کنند. یکى از این حقایق بلند و والا مرتبه، جهاد و پیکار با دشمنان دین است که در این آیه، خداوند کشتن دشمنان دین و کشته شدن را معامله قطعى با خودش تلقّى مى‏کند، و تفاوتى که این معامله با معاملات دنیوى دارد، این است که سود در اینجا قطعى است، چون ضامن خدا است و خود عهد کرده و در تمام کتاب‏هاى آسمانیش بر این عهد و پیمان تأکید نموده است.
بشارت باد مؤمنان خداجویى که با خداوند معامله کردند، جان و مال خود را در طبق اخلاص گذاردند و با دشمنان خدا کارزار کردند و از جان و مال خود گذشتند و سودمند و روسفید از معامله خارج شدند.
از ویژگى‏هاى معاملات بازرگانى این است که طرف مقابل، سفیه و یا دیوانه نباشد و به اختیار خود، نه به زور و اجبار معامله کرده باشد. و راستى در طول سال‏هاى جهاد و نبرد ملت مسلمان ایران با دشمنان خدا و دین، چه قبل از پیروزى و چه پس از آن، جوانانى عاقل، هشیار، با ایمان و با اختیار خود به مصاف دشمن رفتند و آن همه رشادت‏ها و شجاعت‏ها آفریدند و کشور اسلامى را از شر آنان نجات دادند و امنیت را به ملت بازگرداندند. آنان را بشارت باد به بهشت برین و رضوان پروردگار «و رضوانٌ من الله أکبر».
اگر در روز 12 فروردین نظام مقدّس جمهورى اسلامى تثبیت شد و حکومت اسلامى در ایران استقرار یافت و اگر امروز نفوذ دشمن در ایران قطع شده و مردم در آسایش و امنیت به سر مى‏برند، همه از این مجاهدت‏ها بوده است، و اگر روزى خداى ناکرده، وضعیتى پیش آید که امنیت جمهورى اسلامى به خطر افتد، همان جوانان با ایمان، با همان شور و شوق، به مقابله و پیکار با دشمنان برمى‏آیند و همان معامله شیرین با خداوند تکرار مى‏شود، و نه تنها جوانان ایران از چنین معامله‏اى ترس و واهمه ندارند که براى رسیدن به آن نعمت جاویدان و کسب خشنودى الهى، روزشمارى نیز مى‏کنند. البته بدان معنى نیست که ملت ایران خواهان جنگ و ستیزند ولى هرگز اجازه نمى‏دهند مستکبران و ابر جنایتکاران با سرنوشتشان بازى بکنند و لذا همواره در صحنه‏اند و گوش به زنگ خطر دارند.
خداوند ان شاء الله کشور امام زمان(عج) را از شر دشمنان داخلى و خارجى نگه دارد و کید و مکرشان را به خودشان بازگرداند. آمین رب العالمین.

تبلیغات