بر ساحل معرفت
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
پرسش: ویژگىهاى منافقان در قرآن کدام است؟
پاسخ: منافق کسى است که به زبان خودش را مؤمن معرفى مىکند امّا قلباً کافر است چنانکه خداوند مىفرماید: «یَقُولُونَ بِأَفْوَ هِهِم مَّا لَیْسَ فِى قُلُوبِهِمْ؛ (آلعمران،167) به زبان مىآورند [اظهار اسلام مىکنند] آنچه در قلبهایشان نیست.» و از اینروست که در تعریف نفاق گفتهاند «استتار الکفر و اظهار الایمان» یعنى پنهان کردن کفر و وانمود کردن ایمان.(1)
قرآن مجید در سورههاى زیادى نشانهها و ویژگىهاى منافقان را بیان کرده است؛ مانند: سورههاى بقره، آلعمران، نساء، مائده، انفال، توبه، عنکبوت، احزاب، نور، محمّد، فتح، حدید، مجادله، حشر، منافقون.
برخى از ویژگىهاى آنان عبارت است از:
1. ایمان ظاهرى دارند؛ منافقان با زبان اظهار ایمان مىکنند؛ ولى در دل آنان از ایمان خبرى نیست. (بقره، 8)
2. هر روز به رنگى در مىآیند و در میان هر جمعیتى با آنها همصدا مىشوند؛ به مؤمنان که مىرسند مىگویند: «ءامنّا» (ما ایمان آوردهایم)؛ ولى هنگامى که با مخالفان رو به رو مىشوند، مىگویند: «إنّامعکم» (ما با شماییم). (بقره، 14)
3. خود را عاقل و هوشیار و مؤمنان را سفیه و ساده لوح و خوش باور مىپندارند. (بقره، 13)
4. داعیه اصلاحطلبى دارند؛ در حالى که مفسد واقعى هستند. (بقره، 11)
5. مردم را به «منکرات» تشویق و از «نیکىها» باز مىدارند. (توبه، 67)
6. براى رسیدن به اهداف خود از راه خدعه و نیرنگ وارد مىشوند. (بقره، 9)
7. هنگامى که به نماز مىایستند، غرق کسالت و بىحالىاند. (از راز و نیاز با خدا لذت نمىبرند) و عبادت و عمل نیکشان ریایى است. (نساء، 142)
8. جاسوسان کفار و در نهان مشوق آنان براى جنگ با مسلمانانند: «ألم نستحوذ علیکم و نمنعکم مِّن المؤمنین» (نساء، 141)
9. پیمانشکن و دروغگو هستند. (توبه،77)
10. سوگند دروغ یکى از ابزار کار آنان براى گمراه ساختن مردم است. (توبه، 56)
11. فتنهگر و تفرقه افکنند. (توبه، 47 - 48).
12. ظاهرى آراسته و زبانى چرب و فریبنده دارند: «و إذا رأیتهم تعجبک أجسامهم و إن یقولوا تسمع لقولهم» (منافقون، 4)
13. از افشا شدن انحرافات و نقشههاى خود بیمناکند. (توبه، 64)
و...
از نظر اسلام «نفاق» بدترین نوع کفر است و منافقان دورترینِ مردم از خداوند هستند: چرا که منافقان در ظاهر با مسلمانان، ولى در باطن با کافران و مشرکان مىباشند؛ و از همین روى خداوند در بیان عاقبت دردناک و شوم آنان در بعضى از آیات، مجازاتشان را به همراه «کافران» ذکر کرده است و مىفرماید: «إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَفِقِینَ وَالْکَفِرِینَ فِى جَهَنَّمَ جَمِیعًا ؛ (نساء، 140) خداوند همگى، منافقان و کافران را در دوزخ جمع مىکند. و در جاى دیگر علاوه بر وعده آتش دوزخ به آنان، از دورى رحمت و استعداد خود نسبت به آنها خبر داده و مىفرماید: «خداوند به مردان و زنان منافق و کفار، وعده آتش دوزخ داده: جاودانه در آن خواهند ماند - همان براى آنها کافى است -و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته، و عذاب همیشگى براى آنهاست.» (توبه، 68)، (محمد، 20-24)
از طرفى، به دلیل مصونیتى که آنان در پناه اظهار ایمان براى خود کسب کردهاند و ناجوان مردانه از پشت به مسلمانان و افراد بىدفاع خنجر مىزنند، خطرها و آسیبهایى که از ناحیه منافقان به جوامع انسانى و اسلامى مىرسد با هیچ خطر و آسیبى قابل قیاس نیست؛ به همین جهت، جایگاه آنان بدترین و پستترین نقطه دوزخ است؛ آن جا که مىفرماید: «إِنَّ الْمُنَفِقِینَ فِى الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا ؛ (نساء، 145) منافقان در پایینترین درکات دوزخ قرار دارند؛ و هرگز یاورى براى آنها نخواهى یافت.»(2) سخن آخر این که منافقان چون در دنیا، در تاریکى وحشتناک کفر و نفاق و گناه زندگى مىکنند، در جهان
دیگر نیز در تاریکى مىبرند و فریادشان بلند است و ملتمسانه از مومنان تقاضاى «نور» مىکنند، اما چیزى جز جواب منفى نمىشنوند. قرآن کریم مناظره و گفتگوى آنان را با مؤمنان، در روز قیامت چنین بیان مىفرماید: «روزى که مردان و زنان منافق به مؤمنان مىگویند: نظرى به ما بیفکنید تا از نور شما برترى برگیریم، به آنها گفته مىشود: به پشت سرِ خود «دنیا» بازگردید و کسب نور کنید.» در این هنگام، دیوارى میان آنها حایل مىشود که درى دارد، درونش رحمت است و برونش عذاب منافقان، مؤمنان را صدا مىزنند و مىگویند: مگر ما با شما نبودیم؟! مىگویند: چزا؛ ولى شما خود را به هلاکت افکندید و انتظار [مرگ پیامبر را ]کشیدید، و [در همه چیز ]شک و تردید داشتید و آرزوهاى دور و دراز، شما را فریب داد تا فرمان خدا فرا رسید و شیطان فریبکار شما را در برابر [فرمان ]خداوند فریب داده. پس امروز نه از شما فدیهاى پذیرفته مىشود و نه از کافران و جایگاهتان آتش است و همان سرپرستتان مىباشد؛ و چه بد جایگاهى است! (حدید، 13 - 15).
آرى این همه، قسمتى از عاقبت و سرنوشت شوم منافقان در قیامت است.(3) پرسش: مخلِصین از دیدگاه قرآن کریم چه کسانى هستند؟
پاسخ: مخلِص به کسى گفته مىشود که داراى صفت والاى اخلاص باشد، و منظور از اخلاص همان خلوص نیت است، و خلوص نیت آن است که انگیزه تصمیمگیرى تنها خدا باشد و بس. به گفته مرحوم فیض کاشانى، حقیقت اخلاص آن است که نیّت انسان از هرگونه شرک خفى و جلّى پاک باشد.(4)
قرآن کریم به اخلاص اهمیت ویژه داده است و مىفرماید: «به آنان دستور داده نشده بود جز اینکه خدا را بپرستند در حالى که دین خود را خالص کنند و از شرک به توحید باز گردند...» (بینه،5) و خطاب به همه مسلمانان مىفرماید: «خداوند یگانه را بخوانید و دین خود را براى او خالص کنید، هر چند کافران ناخشنود باشند.» (غافر،14)
و در جاى دیگر شخص پیامبر را خطاب قرار داده و به طور قاطع به او دستور مىدهد: «بگو من مأمورم خدا را پرستش کنم، در حالى که دینم را براى او خالص کرده باشم.» (زمر،11)
قرآن کریم بر اخلاص تأکید نموده و روایات معصومین(ع) ویژگىهاى مخلصین را بیان کردهاند. از راه ویژگىهاى مخلصین
پى مىبریم چه کسانى مخلِص هستند و آن ویژگىها چنین است:
1. قلبش تسلیم خدا است؛ 2. اعضایش تسلیم فرمان اوست؛ 3. خیر خود را در اختیار مردم مىگذارد؛ 4. شرّ خود را از مردم باز مىدارد؛ 5. دوست ندارد کسى او را به خاطر کارهاى الهىاش بستاید.(5)
در برابر مخلِص، ریاکار است. مناسب است به ویژگىهاى ریاکار هم اشاره شود تا از باب «شناخت اشیاء با ضد آنها» مخلِصان بهتر شناخته شوند. برخى از ویژگىهاى ریاکاران چنین است:
1. در تنهایى، اعمال خود را با کسالت انجام مىدهد؛ 2. در میان مردم، کار خود را با نشاط انجام مىدهد؛ 3. هر گاه او را مدح و ثنا گویند بر علم خود مىافزاید، و در تمام کارهایش اصرار دارد مردم او را ستایش کنند؛ 4. سعى مىکند ظاهرش را در نظر مردم خوب جلوه دهد.
مخلصان کسانى هستند که از ویژگىهاى مخلصان برخوردار بوده و از صفات ریاکاران پاک باشند.(6) پاورقی ها:پىنوشتها: - 1) حجةالتفاسیر، سیدعبدالحجت بلاغى، ج 6، ص 357، نشر حکمت. یکى دیگر از دلیلهایى که براى علت نامگذارى منافق به این نام، ذکر کردهاند این است که «نفق» به معنى خروج است و منافق، به سوى مؤمنان با ایمان خارج مىشود و به سوى کفار با کفر (از طریق اسلام خارج مىشود و به کفر مىرود و بالعکس) و... ر.ک: مجمعالبیان، علامه طبرسى، ج 3، ص 52، نشر الحیات / مفردات راغب، ص 502، نشر دارالمعرفه / قاموس قرآن، سیدعلىاکبر قرشى، ج 7، ص 98، دارالکتب. 2) ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللَّه مکارم شیرازى و دیگران، ج 4، ص 180، دارالکتب الاسلامیة. 3) ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللَّه مکارم شیرازى، ج 23، ص 329 - 336، و ج 4، ص 168 - 180، دارالکتب الاسلامیة. 4) ر.ک: محجة البیضاء، ج 8، ص 128. 5) بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 69، ص 304، مؤسسة الوفاء، بیروت. 6) ر.ک: اخلاق در قرآن، آیتاللَّه مکارم شیرازى، ج 1، ص 266-292، مدرسه امیرالمؤمنین، قم.
پاسخ: منافق کسى است که به زبان خودش را مؤمن معرفى مىکند امّا قلباً کافر است چنانکه خداوند مىفرماید: «یَقُولُونَ بِأَفْوَ هِهِم مَّا لَیْسَ فِى قُلُوبِهِمْ؛ (آلعمران،167) به زبان مىآورند [اظهار اسلام مىکنند] آنچه در قلبهایشان نیست.» و از اینروست که در تعریف نفاق گفتهاند «استتار الکفر و اظهار الایمان» یعنى پنهان کردن کفر و وانمود کردن ایمان.(1)
قرآن مجید در سورههاى زیادى نشانهها و ویژگىهاى منافقان را بیان کرده است؛ مانند: سورههاى بقره، آلعمران، نساء، مائده، انفال، توبه، عنکبوت، احزاب، نور، محمّد، فتح، حدید، مجادله، حشر، منافقون.
برخى از ویژگىهاى آنان عبارت است از:
1. ایمان ظاهرى دارند؛ منافقان با زبان اظهار ایمان مىکنند؛ ولى در دل آنان از ایمان خبرى نیست. (بقره، 8)
2. هر روز به رنگى در مىآیند و در میان هر جمعیتى با آنها همصدا مىشوند؛ به مؤمنان که مىرسند مىگویند: «ءامنّا» (ما ایمان آوردهایم)؛ ولى هنگامى که با مخالفان رو به رو مىشوند، مىگویند: «إنّامعکم» (ما با شماییم). (بقره، 14)
3. خود را عاقل و هوشیار و مؤمنان را سفیه و ساده لوح و خوش باور مىپندارند. (بقره، 13)
4. داعیه اصلاحطلبى دارند؛ در حالى که مفسد واقعى هستند. (بقره، 11)
5. مردم را به «منکرات» تشویق و از «نیکىها» باز مىدارند. (توبه، 67)
6. براى رسیدن به اهداف خود از راه خدعه و نیرنگ وارد مىشوند. (بقره، 9)
7. هنگامى که به نماز مىایستند، غرق کسالت و بىحالىاند. (از راز و نیاز با خدا لذت نمىبرند) و عبادت و عمل نیکشان ریایى است. (نساء، 142)
8. جاسوسان کفار و در نهان مشوق آنان براى جنگ با مسلمانانند: «ألم نستحوذ علیکم و نمنعکم مِّن المؤمنین» (نساء، 141)
9. پیمانشکن و دروغگو هستند. (توبه،77)
10. سوگند دروغ یکى از ابزار کار آنان براى گمراه ساختن مردم است. (توبه، 56)
11. فتنهگر و تفرقه افکنند. (توبه، 47 - 48).
12. ظاهرى آراسته و زبانى چرب و فریبنده دارند: «و إذا رأیتهم تعجبک أجسامهم و إن یقولوا تسمع لقولهم» (منافقون، 4)
13. از افشا شدن انحرافات و نقشههاى خود بیمناکند. (توبه، 64)
و...
از نظر اسلام «نفاق» بدترین نوع کفر است و منافقان دورترینِ مردم از خداوند هستند: چرا که منافقان در ظاهر با مسلمانان، ولى در باطن با کافران و مشرکان مىباشند؛ و از همین روى خداوند در بیان عاقبت دردناک و شوم آنان در بعضى از آیات، مجازاتشان را به همراه «کافران» ذکر کرده است و مىفرماید: «إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَفِقِینَ وَالْکَفِرِینَ فِى جَهَنَّمَ جَمِیعًا ؛ (نساء، 140) خداوند همگى، منافقان و کافران را در دوزخ جمع مىکند. و در جاى دیگر علاوه بر وعده آتش دوزخ به آنان، از دورى رحمت و استعداد خود نسبت به آنها خبر داده و مىفرماید: «خداوند به مردان و زنان منافق و کفار، وعده آتش دوزخ داده: جاودانه در آن خواهند ماند - همان براى آنها کافى است -و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته، و عذاب همیشگى براى آنهاست.» (توبه، 68)، (محمد، 20-24)
از طرفى، به دلیل مصونیتى که آنان در پناه اظهار ایمان براى خود کسب کردهاند و ناجوان مردانه از پشت به مسلمانان و افراد بىدفاع خنجر مىزنند، خطرها و آسیبهایى که از ناحیه منافقان به جوامع انسانى و اسلامى مىرسد با هیچ خطر و آسیبى قابل قیاس نیست؛ به همین جهت، جایگاه آنان بدترین و پستترین نقطه دوزخ است؛ آن جا که مىفرماید: «إِنَّ الْمُنَفِقِینَ فِى الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا ؛ (نساء، 145) منافقان در پایینترین درکات دوزخ قرار دارند؛ و هرگز یاورى براى آنها نخواهى یافت.»(2) سخن آخر این که منافقان چون در دنیا، در تاریکى وحشتناک کفر و نفاق و گناه زندگى مىکنند، در جهان
دیگر نیز در تاریکى مىبرند و فریادشان بلند است و ملتمسانه از مومنان تقاضاى «نور» مىکنند، اما چیزى جز جواب منفى نمىشنوند. قرآن کریم مناظره و گفتگوى آنان را با مؤمنان، در روز قیامت چنین بیان مىفرماید: «روزى که مردان و زنان منافق به مؤمنان مىگویند: نظرى به ما بیفکنید تا از نور شما برترى برگیریم، به آنها گفته مىشود: به پشت سرِ خود «دنیا» بازگردید و کسب نور کنید.» در این هنگام، دیوارى میان آنها حایل مىشود که درى دارد، درونش رحمت است و برونش عذاب منافقان، مؤمنان را صدا مىزنند و مىگویند: مگر ما با شما نبودیم؟! مىگویند: چزا؛ ولى شما خود را به هلاکت افکندید و انتظار [مرگ پیامبر را ]کشیدید، و [در همه چیز ]شک و تردید داشتید و آرزوهاى دور و دراز، شما را فریب داد تا فرمان خدا فرا رسید و شیطان فریبکار شما را در برابر [فرمان ]خداوند فریب داده. پس امروز نه از شما فدیهاى پذیرفته مىشود و نه از کافران و جایگاهتان آتش است و همان سرپرستتان مىباشد؛ و چه بد جایگاهى است! (حدید، 13 - 15).
آرى این همه، قسمتى از عاقبت و سرنوشت شوم منافقان در قیامت است.(3) پرسش: مخلِصین از دیدگاه قرآن کریم چه کسانى هستند؟
پاسخ: مخلِص به کسى گفته مىشود که داراى صفت والاى اخلاص باشد، و منظور از اخلاص همان خلوص نیت است، و خلوص نیت آن است که انگیزه تصمیمگیرى تنها خدا باشد و بس. به گفته مرحوم فیض کاشانى، حقیقت اخلاص آن است که نیّت انسان از هرگونه شرک خفى و جلّى پاک باشد.(4)
قرآن کریم به اخلاص اهمیت ویژه داده است و مىفرماید: «به آنان دستور داده نشده بود جز اینکه خدا را بپرستند در حالى که دین خود را خالص کنند و از شرک به توحید باز گردند...» (بینه،5) و خطاب به همه مسلمانان مىفرماید: «خداوند یگانه را بخوانید و دین خود را براى او خالص کنید، هر چند کافران ناخشنود باشند.» (غافر،14)
و در جاى دیگر شخص پیامبر را خطاب قرار داده و به طور قاطع به او دستور مىدهد: «بگو من مأمورم خدا را پرستش کنم، در حالى که دینم را براى او خالص کرده باشم.» (زمر،11)
قرآن کریم بر اخلاص تأکید نموده و روایات معصومین(ع) ویژگىهاى مخلصین را بیان کردهاند. از راه ویژگىهاى مخلصین
پى مىبریم چه کسانى مخلِص هستند و آن ویژگىها چنین است:
1. قلبش تسلیم خدا است؛ 2. اعضایش تسلیم فرمان اوست؛ 3. خیر خود را در اختیار مردم مىگذارد؛ 4. شرّ خود را از مردم باز مىدارد؛ 5. دوست ندارد کسى او را به خاطر کارهاى الهىاش بستاید.(5)
در برابر مخلِص، ریاکار است. مناسب است به ویژگىهاى ریاکار هم اشاره شود تا از باب «شناخت اشیاء با ضد آنها» مخلِصان بهتر شناخته شوند. برخى از ویژگىهاى ریاکاران چنین است:
1. در تنهایى، اعمال خود را با کسالت انجام مىدهد؛ 2. در میان مردم، کار خود را با نشاط انجام مىدهد؛ 3. هر گاه او را مدح و ثنا گویند بر علم خود مىافزاید، و در تمام کارهایش اصرار دارد مردم او را ستایش کنند؛ 4. سعى مىکند ظاهرش را در نظر مردم خوب جلوه دهد.
مخلصان کسانى هستند که از ویژگىهاى مخلصان برخوردار بوده و از صفات ریاکاران پاک باشند.(6) پاورقی ها:پىنوشتها: - 1) حجةالتفاسیر، سیدعبدالحجت بلاغى، ج 6، ص 357، نشر حکمت. یکى دیگر از دلیلهایى که براى علت نامگذارى منافق به این نام، ذکر کردهاند این است که «نفق» به معنى خروج است و منافق، به سوى مؤمنان با ایمان خارج مىشود و به سوى کفار با کفر (از طریق اسلام خارج مىشود و به کفر مىرود و بالعکس) و... ر.ک: مجمعالبیان، علامه طبرسى، ج 3، ص 52، نشر الحیات / مفردات راغب، ص 502، نشر دارالمعرفه / قاموس قرآن، سیدعلىاکبر قرشى، ج 7، ص 98، دارالکتب. 2) ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللَّه مکارم شیرازى و دیگران، ج 4، ص 180، دارالکتب الاسلامیة. 3) ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللَّه مکارم شیرازى، ج 23، ص 329 - 336، و ج 4، ص 168 - 180، دارالکتب الاسلامیة. 4) ر.ک: محجة البیضاء، ج 8، ص 128. 5) بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 69، ص 304، مؤسسة الوفاء، بیروت. 6) ر.ک: اخلاق در قرآن، آیتاللَّه مکارم شیرازى، ج 1، ص 266-292، مدرسه امیرالمؤمنین، قم.