آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

پرسش: چرا آمدن امام دوازدهم خواسته باطنى همه انسان‏هااست؟
پاسخ: عظمت ظهور امام زمان(عج) و ابعاد حکومت جهانى حضرت را باید در اهداف عظیم این دولت کریمه و استقرار عدالت فراگیر و همه جانبه به وسیله ایشان، جست و جو نمود.
از یک سو برنامه‏ها و رسالت منحصر به فرد حضرت بقیة اللّه(عج) به قدرى وسیع و گسترده و عمیق است که در هیچ مقطعى از تاریخ بشر همانندى ندارد. حتى حکومت حضرت سلیمان و داوود نیز در برابر آن ناچیز و بى‏اهمیت است؛ زیرا او خلاصه همه انبیاء الهى و تحقق بخش ایده‏آل‏هاى تاریخ بشر مى‏باشد.
از سوى دیگر کمال جویى و رشد و ترقى خواهى، جزء فطرت انسان‏ها است و این خواست فطرى، فقط در عصر ظهور و با رهبرى الهى آن بزرگ الهى تحقق‏پذیر مى‏باشد. بنابراین، آمدن حضرت و عشق به مهدى(عج) در واقع عشق به همه کمالات و ایده‏آل‏هاست که در دوران هر انسانى یا هر دین و مذهبى، چنین عطشى شعله‏ور مى‏باشد و ظهور مصلح جهان، مهدى موعود(عج) پاسخ این عطش عمومى است. پرسش: دیدگاه اهل سنّت در مورد ولادت - ظهور - قیام و سایر مسائل مربوط به امام زمان(عج) چیست؟
پاسخ: برادران اهل سنت در بسیارى از مسائل مربوط به حضرت مهدى(عج)، با شیعیان هم‏نظر و هم‏عقیده‏اند، با این تفاوت که اهل سنت بیش‏تر به مهدى نوعى عقیده دارند و مى‏گویند که مهدى در آینده متولد مى‏شود و جهان را از عدل و داد پر مى‏کند، اما شیعه به مهدى بالفعل و با مشخصات فردى و نَسَبى، عقیده دارند. بر همین اساس یکى از تفاوت‏هاى جدى میان دیدگاه اهل سنت با شیعه موضوع ولادت حضرت مى‏باشد و به تبع آن بحث غیبت و...
در سایر مسائل مثل: نَسَب حضرت مهدى(عج)، ظهور حضرت مهدى(عج) در آخرالزمان و قیام حضرت براى برپایى حکومت عدل جهانى، عقیده اهل سنت نیز مثل شیعه مى‏باشد؛ زیرا در منابع اهل سنت نیز، روایات مربوط به مهدى از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که این احادیث به عنوان «احادیث المهدى» مورد پذیرش شیعه و سنى مى‏باشد. لذا دانشمندان اهل سنت هم‏چون شیعه، بحث‏هاى مفصلى درباره حضرت مهدى داشته و دارند و در مورد خصوصیات فردى و سیره عملى حضرت بعد از ظهور، کتاب‏هاى متعددى به رشته تحریر در آورده‏اند.(1) پرسش: آینده اسلام از کیست؟
پاسخ: این سئوال قدرى ابهام دارد، اگر منظورتان این است که آینده اسلام چگونه است؟ باید گفته شود که آینده اسلام بسیار درخشان است و دین همگانى خواهد شد؛ زیرا بر اساس روایاتى بعد از قیام امام زمان علیه السلام دین همگانى، اسلام است.(2)
و اگر منظورتان این است که آینده از نظر اسلام چگونه است؟ باید گفته شود که آن هم درخشان است؛ زیرا با ظهور امام زمان (عج) عدل و داد همه جا را فرامى‏گیرد و مردم از دولت او خشنود هستند. بنابراین، آینده در قلمرو اسلام است؛ زیرا خداوند متعال در سوره توبه آیه 33 مى‏فرماید: «لیظهره على الدین کله و لو کره المشرکون» یعنى اسلام بر همه آیین‏ها غالب مى‏گردد هر چند مشرکان را خوش نیاید.(3) یا در آیه دیگرى خداوند این چنین وعده داده است «وعد اللّه الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض...»؛ «خداوند به آنها که ایمان دارند و عمل صالح انجام مى‏دهند وعده داده است که حکومت روى زمین را در اختیارشان بگذارد» که در روایات ذیل آن از پیشوایان بزرگ اسلام نقل شده که منظور از این آیه «هو القائم و اصحابه»، مهدى و یاران او هستند.(4) پرسش: انقلابات پیش از ظهور حضرت مهدى از نظر تاریخى و ارتباط آنها با زمینه ظهور حضرت مهدى(عج) را توضیح دهید؟
پاسخ: به عقیده شیعه هر حکومتى غاصب و ظالم است به هر شکل و قالبى که باشد مگر آنکه امام معصوم (ع) یا مأذون از امام (ولو به صورت مطلق به معناى نیابت عامه) حکومت را بدست گیرد. در مجموع قیام‏هاى شکوهمند شیعه از حمایت مردمى توده‏ها و شخصیت‏هاى نام‏آور اسلامى برخوردار بوده و فقهاء و علماى اعصار مختلف در صف مقدم بوده‏اند و تشیع را تبلیغ و گسترش مى‏دادند. و این نهضت‏ها و انقلاب‏ها گرچه از نظر تئورى و عمل با نظام ایده‏آل توحیدى قابل مقایسه نیست ولى در راستاى احکام اسلامى بوده است.
در مجموع تلاش علماء از آغاز غیبت کبرى تا عصر معاصر با اندیشه‏هاى متفاوت سیاسى و مبانى عدالت اجتماعى اسلام مطرح بوده که اوج تمام جنبش‏هاى اسلامى، نهضت اسلامى امام خمینى (ره) به شمار مى‏رود که مردم به پیروى از بزرگمردى برخاستند که او را نایب عام امام زمان(عج) مى‏دانستند. البته نباید از گروه‏ها و فرقه‏هایى که از نام مهدى براى رسیدن به اهداف دنیوى خود استفاده کرده‏اند؛ غافل شد. پرسش: مهدویت و تأثیر آن بر جنبش‏هاى اسلامى در جهان اسلام چه مى‏باشد؟
پاسخ: در پاسخ به این سئوال، منابع ذیل معرفى مى‏گردد تا بتوانید به خوبى بحث را دنبال کنید:
1- فصلنامه انتظار ش 2 مقاله انتظار و انقلاب، رحیم کارگر
2- فصلنامه انتظار ش 4 - 3 - 1 مقاله نگاهى دوباره به انتظار، مجید حیدرى نیک‏
3- فصلنامه انتظار ش 5 مقاله مهدى انکارى، انتظارستیزى، محمد صابر جعفرى‏
4- فصلنامه انتظار ش 5 مقاله تأثیرات اجتماعى اعتقاد به مهدویت، حسن عبدى‏پور پرسش: آیا اینکه مى‏گویند شب پیروزى انقلاب و موقع اعلام حکومت نظامى بختیار، امام خمینى(ره) در پاسخ به درخواست مرحوم طالقانى(ره) مبنى بر عدم حضور مردم در خیابانها به خاطر احتمال کشتار مردم فرمودند اگر آقا امام زمان(عج) بگویند شما مخالفتى دارید، صحت دارد؟
پاسخ: البته نقل قول‏هایى از بزرگان شده است، ولى جزئیات مطلب به شکل دقیق معلوم نیست. در ماجراى شب 22 بهمن که امام اصرار به شکستن حکومت نظامى داشتند و آقاى طالقانى مصر بودند که حکومت نظامى رعایت شود، آنچه از امام نقل شده اشاره صریح به دستور امام زمان(عج) نیست؛ بلکه جمله‏اى است که مى‏توان اشاره ضمنى به آن را فهمید. آن جمله که برخى از بزرگان نقل کرده‏اند، این است:
«اگر پیام از جاى دیگرى باشد، باز (بر سر حرف) خود ایستاده‏اید؟»
براى اطلاع بیشتر مى‏توانید به مجله انتظار شماره 1 مقاله جان و جانان مراجعه فرمایید. پرسش: آیا رابطه آقاى خامنه‏اى رهبر عزیز ما با امام زمان مانند رابطه امام خمینى با امام زمان است؟
پاسخ: منظور شما از رابطه مشخص نیست. اگر منظور ارتباط مستقیم با امام زمان (عج) است، به گونه‏اى که مشکلاتشان را مستقیم از آن حضرت بپرسند و جواب و راهنمایى دریافت کنند؛ نه خود آن بزرگواران چنین ادعایى کرده‏اند و نه چیزى در این زمینه ثابت شده است.
امّا از آن جهت که اینان نایبان عام امام زمان(عج) در دوران غیبت هستند و سرنوشت شیعیان در ابعاد مختلف در دست آنان است، مسلّماً مورد توجه و عنایت خاص حضرت هستند و حضرت از طریقى که خود صلاح بدانند آنها را یارى مى‏دهند. پاورقی ها:پى‏نوشت‏ها: - 1) براى اطلاع بیشتر کتاب «خورشید مغرب» و «در انتظار ققنوس» را مطالعه فرمایید. 2) نورالثقلین، ج 2، ص 211. 3) ر.ک تفسیر نمونه، ج 7، ص 369. 4) تفسیر نمونه، ج 7، ص 388.

تبلیغات