بیش از پاداش عمل
آرشیو
چکیده
متن
«للذین أحسنوا الحسنى و زیادة و لا یرهق وجوههم قتَرٌ و لا ذلّة أولئک أصحاب الجنة هم فیها خالدون»
(سوره یونس ج آیه 26)
آنان که در دنیا کار خوب کرده اند، نیکوترین پاداش خواهند داشت بلکه بیش از آن (لطف الهى) و هرگز بر رخسارشان گرد خجلت و خوارى ننشیند و همانا آنان اهل بهشت اند و در آنجا زندگى جاودان خواهند داشت.
یرهق: اصل آن "رهق" است به معناى پوشاندن قهرى و بدون اختیار.
قتَر: به معناى گرد و غبار و یا دود است. و از این رو به کسى که بسیار بخل مىورزد مىگویند "اقتار" مىکند یعنى به اندازه گرد و خاکى از پول خود انفاق و مصرف مىکند!
ذلة: کوچکى، پستى و خوارى است بر خلاف عزت.
خداوند در این آیه کریمه بشارت مىدهد به کسانى که در دنیا احسان و خوبى مىکنند و کارهاى نیکو و أعمال صالحه انجام مىدهند و خیرشان به مردم مىرسد، که اینان بى گمان در آخرت، عزیز و ارجمند هستند و گرد و خاک ذلت و خوارى بر چهره هایشان نمىنشیند و بیش از آنکه در دنیا خوبى کرده اند، در آخرت اجر و پاداش خواهند داشت، و سرانجام در بهشت برین براى همیشه متنعم خواهند بود.
زیادة: مقصود از زیاده (اضافه و افزونى) در این آیه چیست؟ خداوند نیکوکاران را نوید مىدهد که نه تنها پاداش خود را بدون کم و کاست دریافت خواهند کرد بلکه براى آنان افزونى و زیادى خواهد بود. معلوم است که ما هرچه در دنیا کار خوب انجام دهیم، به اندازه یک روز زندگى شیرین در بهشت با آن همه نعمت بى پایان نخواهد بود. با این حال خداوند به مؤمنان بشارت مىدهد که اگر کار خوب انجام دادید نه تنها زندگى جاودان خواهند داشت بلکه چیزى فراتر و زیادتر از آن.
چنانچه از بعضى روایات استفاده مىشود "زیاده" به این معنى است که خداوند از آن همه نعمت که به آنها در دنیا داده است، بازخواستشان نمىکند و در آخرت حسابش را از آنان نمىخواهد.
قال أبو جعفر علیه السلام: «و زیادة معناه ما أعطاهم الله فى الدنیا لا یحاسبهم به فى الآخرة» معناى زیاده این است که خداوند هر چه در دنیا به آنها بدهد در آخرت حسابش را از آنان نمىخواهد. و این مطلب بسیار با ارزش و مهمى است که انسان نیکوکار هرچقدر نعمت نیز داشته باشد، به خاطر خدمات شایستهاش به مردم و احسان و نیکوئیش به همنوعان، خداوند از او حساب آن همه نعمت را نمىخواهد.
برخى دیگر گفته اند مقصود از زیاده همان ده برابر شدن پاداش است که خود مىفرماید: «فله عشر أمثالها». ولى به نظر مىرسد که "زیاده" از این هم افزونتر و ارجمندتر باشد.
در قرآن در مواردگوناگونى تکرار شده است که خداوند بیش از آنچه تصور مىشود به نیکوکاران و محسنان خواهد داد.
در آیه اى مىفرماید: «لهم مایشاؤون و لدینا مزید» هرچه نعمت در بهشت بخواهند به آنان داده خواهد شد به اضافه آنکه چیزى زیادتر نزد ما هست. و این افزونى را خداوند مجمل قرار داده و به آن تصریح نکرده است بلکه در جاى دیگر مىفرماید: «فلا تعلم نفسٌ ما أخفی لهم من قرة أعین» هیچ کس نمىتواند بداند چه چشم روشنى براى آنان مخفى نگه داشته است. شاید به این خاطر باشد که مغز محدود و فکر کوته ما قدرت درک و شناخت آن "زیاده" را هرگز نخواهد داشت.
و شاید این زیاده اشتره اى باشد به "رضوان الهى" و خشنودى خدا از بندگان نیکوکارش که فرمود: «و رضوانٌ من الله أکبر» یعنى هرچقدر به شما نعمت در بهشت داده شود مانند رضاى الهى نیست. در اینجا نکته اى نهفته است که تمام دانشمندان علوم اسلامى را در طول تاریخ مبهوت ساخته است. "رضوان" یعنى چه؟ واقعا چگونه مىتوان "رضوان" را تفسیر و تأویل کرد جز آنکه سر تسلیم و رضا فرود آوریم که هرگز عقول ناقص ما به گرد آن نمىرسد و چنانکه گفته اند کمیت بیان در اینجا لنگ است.
و اصلا چه باید گفت که خداوند در این باره مىفرماید: «فأما الذین آمنوا و عملوا الصالحات فیوفیهم أجورهم و یزیدهم من فضله» پاداش آنان را به نحو کامل و تمام به آنها مىدهد و با فضل و لطف خویش، بیشتر از آن پاداش، به آنها عطا مىفرماید. این هم از فضل الهى که تمام آنچه مىدهد فضل است. واقعا انسان ها هر چه کار نیک انجام دهند و هرچه عبادت و پرستش خداوند بکنند حتى اولیاى خدا در برابر آن همه نعمت که در دنیا به آنان داده مىشود، هیچ ارزشى ندارد، چه رسد به نعمتهاى جاودانه سر منزل مقصود.
مگر نه این امام معصوم است که وقتى از او مىپرسند: تو که قطعا اهل بهشتى، چرا این همه خود را در عبادت به زحمت و مشقت مىاندازى؟ پاسخ مىدهد: «ألم أکن عبدا شکورا» آیا در برابر آن همه نعمت که خداوند به من ارزانى داشته، بنده اى شکرگزار نباید باشم؟ آنان که پروردگار را شناخته اند و عرفان حقیقى دارند آن همه عبادت و نیایش را در برابر نعمتهاى فراوان الهى انجام مىدهند و پیوسته خود را مقصر مىدانند، نه اینکه چشم داشتى داشته باشند مانند ما جاهلان که اگر نمازى مىخوانیم خودرا طلبکار مىدانیم. زهى جهل و نادانى.
بنابر این ما اگر در دنیا عبادت کنیم و خود را در پرستش به زحمت بیاندازیم، کار ى جز شکر (آن هم ناقص) انجام نداده ایم چرا که خود خدا مىگوید که نمىتوانیم شکر نعمتهاى بى حد و حصرش را انجام دهیم «و إن تعدوا نعمت الله لا تحصوها» پس آنچه خداوند در قیامت به ما عطا مىکند، همه اش فضل است نه حق زیرا ما را هیچ حقى بر او نیست. نه تنها ما بلکه امامان و پیامبران و صدیقان و شهدا و مخلصان نیز هیچ حقى ندارند و هرچه به آنان عطا شود فضل الهى است، با این حال خداوند نه تنها به اندازه عمل (اگر براى آن ارزشى قائل باشیم) پاداششان مىدهد که زیادتر بر آنان منت مىگذارد و لطف مىکند.
بیائید عزیزان. از این بشارت الهى بیشترین استفاده را بکنیم و خود را براى آن روز که بیشترین چهره ها سیاه است و گرد و خاک ذلت و خوارى آن را پوشانده، آماده سازیم، شاید در برابر احسانى که در دنیا مىکنیم، خداوند بر ما منت نهد و تفضل کند و ما را جزء آن گروه از نیکوکاران قرار دهد که هرگز بر رخساره شان گرد و خاک ذلت نیست و در بهشت رضوان الهى براى همیشه منعم خواهند بود. و این امر میسر نیست جز با خدمت خالصانه به بندگان خدا و پرستش مخلصانه ذات حق. والسلام.
(سوره یونس ج آیه 26)
آنان که در دنیا کار خوب کرده اند، نیکوترین پاداش خواهند داشت بلکه بیش از آن (لطف الهى) و هرگز بر رخسارشان گرد خجلت و خوارى ننشیند و همانا آنان اهل بهشت اند و در آنجا زندگى جاودان خواهند داشت.
یرهق: اصل آن "رهق" است به معناى پوشاندن قهرى و بدون اختیار.
قتَر: به معناى گرد و غبار و یا دود است. و از این رو به کسى که بسیار بخل مىورزد مىگویند "اقتار" مىکند یعنى به اندازه گرد و خاکى از پول خود انفاق و مصرف مىکند!
ذلة: کوچکى، پستى و خوارى است بر خلاف عزت.
خداوند در این آیه کریمه بشارت مىدهد به کسانى که در دنیا احسان و خوبى مىکنند و کارهاى نیکو و أعمال صالحه انجام مىدهند و خیرشان به مردم مىرسد، که اینان بى گمان در آخرت، عزیز و ارجمند هستند و گرد و خاک ذلت و خوارى بر چهره هایشان نمىنشیند و بیش از آنکه در دنیا خوبى کرده اند، در آخرت اجر و پاداش خواهند داشت، و سرانجام در بهشت برین براى همیشه متنعم خواهند بود.
زیادة: مقصود از زیاده (اضافه و افزونى) در این آیه چیست؟ خداوند نیکوکاران را نوید مىدهد که نه تنها پاداش خود را بدون کم و کاست دریافت خواهند کرد بلکه براى آنان افزونى و زیادى خواهد بود. معلوم است که ما هرچه در دنیا کار خوب انجام دهیم، به اندازه یک روز زندگى شیرین در بهشت با آن همه نعمت بى پایان نخواهد بود. با این حال خداوند به مؤمنان بشارت مىدهد که اگر کار خوب انجام دادید نه تنها زندگى جاودان خواهند داشت بلکه چیزى فراتر و زیادتر از آن.
چنانچه از بعضى روایات استفاده مىشود "زیاده" به این معنى است که خداوند از آن همه نعمت که به آنها در دنیا داده است، بازخواستشان نمىکند و در آخرت حسابش را از آنان نمىخواهد.
قال أبو جعفر علیه السلام: «و زیادة معناه ما أعطاهم الله فى الدنیا لا یحاسبهم به فى الآخرة» معناى زیاده این است که خداوند هر چه در دنیا به آنها بدهد در آخرت حسابش را از آنان نمىخواهد. و این مطلب بسیار با ارزش و مهمى است که انسان نیکوکار هرچقدر نعمت نیز داشته باشد، به خاطر خدمات شایستهاش به مردم و احسان و نیکوئیش به همنوعان، خداوند از او حساب آن همه نعمت را نمىخواهد.
برخى دیگر گفته اند مقصود از زیاده همان ده برابر شدن پاداش است که خود مىفرماید: «فله عشر أمثالها». ولى به نظر مىرسد که "زیاده" از این هم افزونتر و ارجمندتر باشد.
در قرآن در مواردگوناگونى تکرار شده است که خداوند بیش از آنچه تصور مىشود به نیکوکاران و محسنان خواهد داد.
در آیه اى مىفرماید: «لهم مایشاؤون و لدینا مزید» هرچه نعمت در بهشت بخواهند به آنان داده خواهد شد به اضافه آنکه چیزى زیادتر نزد ما هست. و این افزونى را خداوند مجمل قرار داده و به آن تصریح نکرده است بلکه در جاى دیگر مىفرماید: «فلا تعلم نفسٌ ما أخفی لهم من قرة أعین» هیچ کس نمىتواند بداند چه چشم روشنى براى آنان مخفى نگه داشته است. شاید به این خاطر باشد که مغز محدود و فکر کوته ما قدرت درک و شناخت آن "زیاده" را هرگز نخواهد داشت.
و شاید این زیاده اشتره اى باشد به "رضوان الهى" و خشنودى خدا از بندگان نیکوکارش که فرمود: «و رضوانٌ من الله أکبر» یعنى هرچقدر به شما نعمت در بهشت داده شود مانند رضاى الهى نیست. در اینجا نکته اى نهفته است که تمام دانشمندان علوم اسلامى را در طول تاریخ مبهوت ساخته است. "رضوان" یعنى چه؟ واقعا چگونه مىتوان "رضوان" را تفسیر و تأویل کرد جز آنکه سر تسلیم و رضا فرود آوریم که هرگز عقول ناقص ما به گرد آن نمىرسد و چنانکه گفته اند کمیت بیان در اینجا لنگ است.
و اصلا چه باید گفت که خداوند در این باره مىفرماید: «فأما الذین آمنوا و عملوا الصالحات فیوفیهم أجورهم و یزیدهم من فضله» پاداش آنان را به نحو کامل و تمام به آنها مىدهد و با فضل و لطف خویش، بیشتر از آن پاداش، به آنها عطا مىفرماید. این هم از فضل الهى که تمام آنچه مىدهد فضل است. واقعا انسان ها هر چه کار نیک انجام دهند و هرچه عبادت و پرستش خداوند بکنند حتى اولیاى خدا در برابر آن همه نعمت که در دنیا به آنان داده مىشود، هیچ ارزشى ندارد، چه رسد به نعمتهاى جاودانه سر منزل مقصود.
مگر نه این امام معصوم است که وقتى از او مىپرسند: تو که قطعا اهل بهشتى، چرا این همه خود را در عبادت به زحمت و مشقت مىاندازى؟ پاسخ مىدهد: «ألم أکن عبدا شکورا» آیا در برابر آن همه نعمت که خداوند به من ارزانى داشته، بنده اى شکرگزار نباید باشم؟ آنان که پروردگار را شناخته اند و عرفان حقیقى دارند آن همه عبادت و نیایش را در برابر نعمتهاى فراوان الهى انجام مىدهند و پیوسته خود را مقصر مىدانند، نه اینکه چشم داشتى داشته باشند مانند ما جاهلان که اگر نمازى مىخوانیم خودرا طلبکار مىدانیم. زهى جهل و نادانى.
بنابر این ما اگر در دنیا عبادت کنیم و خود را در پرستش به زحمت بیاندازیم، کار ى جز شکر (آن هم ناقص) انجام نداده ایم چرا که خود خدا مىگوید که نمىتوانیم شکر نعمتهاى بى حد و حصرش را انجام دهیم «و إن تعدوا نعمت الله لا تحصوها» پس آنچه خداوند در قیامت به ما عطا مىکند، همه اش فضل است نه حق زیرا ما را هیچ حقى بر او نیست. نه تنها ما بلکه امامان و پیامبران و صدیقان و شهدا و مخلصان نیز هیچ حقى ندارند و هرچه به آنان عطا شود فضل الهى است، با این حال خداوند نه تنها به اندازه عمل (اگر براى آن ارزشى قائل باشیم) پاداششان مىدهد که زیادتر بر آنان منت مىگذارد و لطف مىکند.
بیائید عزیزان. از این بشارت الهى بیشترین استفاده را بکنیم و خود را براى آن روز که بیشترین چهره ها سیاه است و گرد و خاک ذلت و خوارى آن را پوشانده، آماده سازیم، شاید در برابر احسانى که در دنیا مىکنیم، خداوند بر ما منت نهد و تفضل کند و ما را جزء آن گروه از نیکوکاران قرار دهد که هرگز بر رخساره شان گرد و خاک ذلت نیست و در بهشت رضوان الهى براى همیشه منعم خواهند بود. و این امر میسر نیست جز با خدمت خالصانه به بندگان خدا و پرستش مخلصانه ذات حق. والسلام.