توسعه مهدوى
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
در طول تاریخ هر یک از اندیشه وران از درچهاى خاص مدینه فاضله را مورد بررسى قرار دادهاند و هدف آنان برقرارى حکومتى بوده است که در سایه آن، انسانها در ناز و نعمت زندگى کنند و با مشکلات قبل از جامعه توسعه یافته روبرو نشوند اگر نقطه شروع نهضت برپایى این مدینه فاضله را افلاطون به حساب آوریم مىتوانیم ادعا کنیم که دیدگاه افلاطون نسبت به آن جامعه آرمانى، دیدگاهى سیاسى است. افلاطون بر تمام نظامهاى سیاسى موجود زمان خویش خرده مىگیرد و حتى دموکراسى را مقدمه هرج و مرج مىداند زیرا معتقد است که مردم از روى هوى و هوس تصمیم مىگیرند که نهایت این تصمیم، هرج و مرج و فروپاشى است. او معتقد است نابسامانیهاى بشر محصول نظامهاى سیاسى آشفته است و این آشفتگى زمانى به پایان مىرسد، فیلسوفان، به پادشاهى رسند و یا پادشاهان فیلسوف گردند.
پس از او فارابى در قرن چهارم هجرى امت فاضل را امتى مىداند که بناى آن بر تعاون و همکارى باشد تا آن امت به سعادت برسند.
در عصر جدید یعنى بعد از رنسانس که انسان از حاشیه به متن آمد و تفکرات اومانیستى بر جهان سایه افکند با این دیدگاه آرمانشهرهاى جدیدى به جهان معرفى شد.
مثلاً آرمانشهر توماس مور شهرى است انسانى که انسان، رفاه، آسایش و بهزیستى او مورد توجه است و آرامش، آسایش و آسودگى انسان از اهمیت ویژهاى برخوردار است فرانسیس بیکن نیز دیدگاهى تقریباً مشابه توماس مور دارد.(1) این گونه تفکر تا زمان ما نیز با اندک تفاوتى همچنان مسیر خود را طى مىکند و وجه مشترک همه نظریه پردازان این قرون اخیر توجه خاص به انسان و کنار گذاشتن دین از صحنه اجتماع و محدود کردن دین به عبادتهاى فردى، آزادى سرمایه دارى و تفکر لیبرالیستى است.
و آنطور که تاکنون بر جهان گذشته است گویا این مسیر تا زمان حکومت مهدوى ادامه خواهد داشت گرچه با فراز و فرودهایى نیز همراه بوده این اندیشهها را با همه ویژگىها کنار مىگذاریم و این نوشتار را با نگاهى به توسعه مهدوى پى مىگیریم.
ویژگىهاى توسعه مهدوى
1- عدالت
براى واژه عدالت اوصاف گوناگونى در متون دینى ما آمده است. از عسل شیرینتر، از کره نرمتر و خوشبوتر از مشک معرّفى شده است.(2) یک ساعت اجراى آن برتر از هفتاد سال عبادت است.(3) لذا امام على(ع) فرمود: هنگامى که هزینههاى مردم را سبک گردانى این کار نباید بر تو گران آید چه آن اندوختهاى خواهد بود که مردم با آباد کردن شهرها و آراستن آبادیهاى تو به تو باز مىگردانند و از این رهگذر ستایش آنان را به خود جلب کردهاى و از آنکه عدالت را میانشان گسترانیدهاى شادمان خواهى شد.(4) و چون عدالت، چنین است امام على(ع) به اجراى عدالت در جامعه دستور مىدهد گرچه نیاز به شمشیر باشد.
اى مؤمنان هر کس بنگرد که ستمى اعمال مىشود یا مردم را به منکرى فرا مىخوانند و او از بُن دل آنها را نپذیرد سالم مانده و گناه نکرده است و هر کس به زبان پرخاش کند پاداش مىبرد و از فرد نخست بهتر است و آن که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد او راه رستگارى را یافت و نور یقین در دلش تابید.(5)
با تمام زحماتى که تا کنون براى برپایى جامعه رفاه و عدل کشیده شده و حتى در این راه خونها بر زمین ریخته شده امّا همچنان عدل و عدالت گمشده جامعه امروزى است.
گرچه شعار انسان مدارى و اصالت به انسان در مانیفست همه حکومتهاى دموکراسى آمده است امّا هر روز شاهد بىعدالتى و ریختن خون همین انسانها نیز هستیم که ابزار و هدف توسعه هستند، مدعیان دروغین اسلام نیز در بعضى از کشورهاى اسلامى به جاى آنکه شمشیر از نیام بکشند و به برقرارى عدالت قیام کنند عدالت و عدالت خواهى را به مسلخ مىکشند. اسلامى که خلیفه اول آن به عقیده ما و خلیفه چهارم آن به عقیده آنها حتى بىعدالتى در بین حیوانات را روا نمىداشت و مىفرمود:
هرگاه حیوانات را به دست امینى سپردى به او سفارش کن تا:
بین شتر و نوزادش جدایى نیفکند و شیر آن را ندوشد تا به بچهاش زیانى وارد نشود و در سوار شدن بر شتران عدالت را رعایت کند و مراعات حال شتر خسته یا زخمى را که سوارى دادن بر او سخت است بنماید، آنها را در سر راه به درون آب ببرد و از جاده هایى که در اطراف آن علفزار است به جاده بى علف نکشاند و هرچند گاه شتران را مهلت دهد تا استراحت کنند و هرگاه به آب و علفزار رسید فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.(6)
امّا این زخم کهنه و عقده به دست کسى که به عدل مشهور است مرهم خواهد دید و گشوده خواهد شد و دوران هجران به سر خواهد آمد (السلام على العدل المشتهر)...
همانطور که جاهلیت به دست پیامبر(ص) ویران شد جاهلیت امروز هم که با نام مدرنیته دنیا را فریب مىدهد از بین خواهد رفت.
امام صادق(ع) فرمود: «یصنع کما صنع رسول اللّه یهدم ماکان قبله کما هدم رسول اللّه امر الجاهلیه و یستأنف الاسلام جدیداً؛ راه و روش او چون پیامبر(ص) است یعنى هرچه را پیش از او باشد ویران مىکند چنان که پیامبر(ص) جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را از نو نمایان کرد.»(7)
عدل آشکارترین صفات نیک آن امام است. در دعاى شبهاى رمضان مىخوانیم:
«اللهم صل على ولى امرک القائم المؤمّل و العدل المنتظر».
کسانى که تازیانه نابرابرى بر پیکرشان نواخته شده است و از میان این همه خط و ربطهاى اجتماعى در زیر خط فقر پناه گرفتهاند و هر شب تیره آنها چون شب یلدا طولانى است همواره به دنبال آخرین پرده زندگى این جهان دل خوش دارند که روزى سایه این ابرهاى سیاه برکنار خواهد رفت و خورشید عدالت طلوع خواهد کرد و تن بىرمق آنان را جانى دوباره خواهد بخشید و زندگى بر آنان گوارا خواهد شد.
و در پناه این عدالت بندگى و بردگى رخت بر خواهد بست. و قرضها اداء خواهد شد. و حقوق انسانها به آنها باز خواهد گشت.
«فلا یترک عبداً مسلماً الاّاشتراه و اعتقه و لاغارماً الاّقضى دینه و لا مظلمة لاحد من الناس الاّردّها»(8)
در سایه این دولت عدل گستر، مستکبران درهم کوبیده خواهند شد و محرومان و مستضعفان، جانى دوباره خواهند گرفت. 2- رفاه
مفهوم رفاه اجتماعى welfare()social و دولت رفاه عمومى state()welfare همچون بسیارى از مفاهیم علوم اجتماعى و انسانى سهل و ممتنع است سهل است زیرا هر شخصى که به هر حال با چند کتاب علوم اجتماعى آشنا باشد برداشتى از آن را در ذهن دارد امّا با کنکاش بیشتر درباره این مفهوم سادگى و سهولت اولیه رنگ مىبازد و مباحث و نگاههاى گوناگونى مطرح مىشود که مفهوم رفاه اجتماعى را به کلافى درهم تنیده تبدیل مىکند به گونهاى که صاحب نظران در این موضوع معتقدند بعضى از کتابها یا مقالاتى که پیرامون این مفهوم نگاشته شده باید یک نسل از آن بگذرد تا براى همگان قابل هضم شود.(9)
مفهوم رفاه ارتباط تنگاتنگى با توزیع درآمد دارد به گونهاى که تغییرات رفاه افراد وابستگى خاصى به سطوح درآمدى آنها دارد و لذا شاخصهاى ارائه شده در مورد رفاه اجتماعى در علم اقتصاد عمدتاً از شاخصهاى نابرابرى توزیع درآمد تبعیت مىکنند.
میزان رفاه اجتماعى خانوارها به میزان درآمد آنها بستگى دارد و توزیع متناسب درآمد مىتواند باعث افزایش رفاه اجتماعى در کل جامعه و براى اکثریت خانوارها گردد.(10)
بعد از سالها که غارتگران و چپاولگران منابع عمومى مفهوم زیباى رفاه را به بازى اندیشهها گرفتهاند هنوز به لحاظ ذهنى نتوانستهاند تعریف دقیقى که قابل اجرا باشد ارائه دهند از یک سو شعار آزادى و دموکراسى مىدهند و از سوى دیگر شعار برابرى اجتماعى و چون این دو مفهوم سازگارى ندارند و حدود دو میلیارد فقیر و هشتصد میلیون گرسنه زندگى را با فقر و گرسنگى مىگذرانند تا اندیشمندان در مورد جنگ مفاهیم، آتش بس اعلام نمایند. امّا اعتقاد ما بر این است که روزى ابرها به کنار خواهند رفت و پرده از رخسار آن ماهرو برداشته خواهد شد و چشمان منتظران پرفروغ خواهد گشت.
ابوسعید خدرى از پیامبر نقل مىکند که فرمود:
«یتنعم امتى فى زمانه نعیماً لم یتنعّموا مثله قط البرّ و الفاجر یرسل السماء علیهم مدراراً ولاتدخرّ الارض شیئاً من نباتها،(11) در زمان او مردم به چنان نعمت و برخوردارى و رفاه دست یابند که در هیچ زمانى دست نیافته باشند( این رفاه شامل تمامى انسانها خواهد بود) چه نیکوکار و چه بدکار، آسمان مکرر بر آنان ببارد و زمین چیزى از روییدنیهاى خود را پنهان نسازد.
در روایات دیگر سخن از اداى قرض تمام مقروضین است سخن از بىنیازى تمام انسانهاست و سخن از بذل و بخشش امام(ع) برهمگان است.
به طورى که از طلب مال و بخشش دیگران بىنیاز گردند در آن جا سخن از عمران و آبادى تمامى عرصه خاک است به گونهاى که چون آن حضرت قیام کند همه خرابیها را آباد کند، تمامى سطح زمین را از سرسبزى و نشاط و طراوت بپوشاند، گنجها و معادن زمین همگى مورد استخراج قرار گیرند و زمین آنچه را که در درون مخفى داشته است براى رفاه و آسایش انسانها به دست او خواهد سپرد.(12)
3 - فراگیر شدن امنیت
امنیت از جمله کالاهاى عمومى است که نفع آن متوجه همه جامعه است ولى دولتها هزینه آن را مىپردازند گرچه با واسطه به تولید و سرمایهگذارى کمک مىکند ولى بطور مستقیم. برون داد و بازدهاى ندارد دولتها بخش مهمى از بودجه را به امنیت اختصاص مىدهند ولى هنوز آرامش که مولود امنیت است بر دنیا سایه نیفکنده است. در آرمانشهر مهدوى ترس و دلهره جاى ندارد و انسان بعد از آنهمه آشفتگى روحى و روانى سر بر بالین آرامش خواهد گذاشت و هیچ کس به حقوق دیگرى تجاوز نخواهد کرد. «لا یظلم احدٌ احداً؛(13) و هیچ خونى به ناحق ریخته نخواهد شد.»(14)
امام صادق(ع) نقل مىکند که امام على(ع) در مجلسى براى یاران خود درسهایى داد که براى دین و دنیاى آنان مفید باشد از جمله فرمود: هرگاه قائم ما قیام کند آسمان بارانش را بریزد و گیاهان زمین سر از خاک برون آرند، کینه از دلها برود و حیوانات درنده رام شوند به گونهاى که زنها بین شام و عراق بدون هیچ ترسى آمد و شد کنند.(15)
4- فراگیر شدن علم
همانگونه که امکانات اقتصادى بطور عادلانه در جهان تقسیم نشده است و کشورهاى شمال، سهم بیشترى از آن مىبرند توزیع امکانات علمى فرهنگى جهان نیز وضعیت نابسامانى دارد کشورهاى جنوب با استعدادهاى بیشتر و با مواهب طبیعى بهتر همچنان مصرف کننده کالاهاى مصرفى و علوم کشورهاى شمال هستند و هنوز علوم نتوانسته است به تناسب کشورها بومى گردد، با کمال تأسف حتى مسلمانان که روزى تولید کننده علم بودهاند امروز، مصرف کننده علوم شدهاند و براى سامان بخشیدن به وضعیت اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى کشورهاى خود دست نیاز به سوى کشورهاى صنعتى دراز کردهاند و هر ساله میلیاردها دلار استعداد از کشورهاى اسلامى به سوى کشورهاى شمال سرازیر شده و کالاهاى مصرفى و علوم تولیدى آن کشورها را به جوامع اسلامى صادر مىکنند.
امّا به هنگام ظهور منجى بشریت هیچ مؤمنى به مؤمن دیگر در علم اندوزى نیاز نخواهد داشت (16) و فرشته دانائى و فرزانگى جایگزین دیو جهل و نادانى خواهد شد و جهان آکنده از نور عقل و دانش خواهد گشت.
5 - فضائل اخلاقى
توسعه مهدوى توسعهاى است پایدار که جهان از برکات اقتصادى و سیاسى آن برخوردارند امّا ویژگى مهم دیگر آن برخوردارى از فضائل انسانى است.
در آن محیط علاوه بر آنکه ثروتها عادلانه توزیع شده است و برخوردارى از رانتهاى اقتصادى متوقف گردیده است.(17) و عدل فراگیر شده و امنیت بر همه جا سایه افکنده فضائل و سجایاى اخلاقى نیز چراغ این حکومت را پر فروغ مىکند در آن جامعه کینههاى اخلاقى از قلبها ریشه کن مىگردد و دروغ و تزویر و نامردمى در روابط اجتماعى جاى خود را به یک رویى و یک رنگى مىبخشد و به واقع در چنین بسترى است که رفاه و عدالت و امنیت نیز معنا و مفهوم و حقیقت خویش را باز مىیابند و جز با این نگرش همه جانبه به انسان و در کنار هم چیدن اجزاى حقیقى او در برابر هم نمىتوان به تعبیر رؤیاى همیشگى انسان در تأسیس آرمان شهر انسانى پرداخت.(18)
در خاتمه این گفتار به پیروى از آن پیر فرزانه که جلوه هایى از سرنگونى حکومت ظلم را نمایان کرد و طومار 2500 ساله شاهنشاهى را درهم پیچید. با توکل بر خداوند متعال از استعانت از بارگاه مهدوى زمینه ساز تشکیل آن آرمانشهر و مدینه فاضله مهدوى باشیم و براى آبادى و رفاه جامعه اسلامى دل به دوستى دونان و نامحرمان نبندیم و به قول حافظ:
پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
دامن دوست بدست آر و زدشمن بگسل
مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان پاورقی ها:پىنوشتها: - 1. مجله حوزه، شماره 70 - 71. 2. کافى، ج 2، ص 147. 3. بحارالانوار، ج 75، ص 372. 4. نهج البلاغه، نامه 53. 5. نهج البلاغه، قصار 373. 6. نهج البلاغه، نامه 25. 7. نعمانى، الغیبه ص 239. 8. بحارالانوار، ج 52، ص 224. 9. مارک بلاگ، اقتصاد دانان بزرگ جهان، ص 295 توضیح نظریات هایک، فریدریش 10. براى اطلاع بیشتر نگاه کنید به: www.forough.net 11. بحارالانوار، ج 51، ص 78. 12. نگاه کنید به بحارالانوار جلدهاى 51، 52. 13. کمال الدین و تمام النعمه، ص 527. 14. بحارالانوار، ج 52، ص 195. 15. کتاب الفتن، ص 222. 16. بحارالانوار، ج 52، ص 316، ح 11. 17. بحارالانوار، ج 53، ص 85. 18. رسول اللّه (ص): اذا قام قائمنا اضمحلت القطائع فلا قطائع (قرب الاسناد: ج 80، ص 260.) 19. مجله حوزه، 71 - 70.
پس از او فارابى در قرن چهارم هجرى امت فاضل را امتى مىداند که بناى آن بر تعاون و همکارى باشد تا آن امت به سعادت برسند.
در عصر جدید یعنى بعد از رنسانس که انسان از حاشیه به متن آمد و تفکرات اومانیستى بر جهان سایه افکند با این دیدگاه آرمانشهرهاى جدیدى به جهان معرفى شد.
مثلاً آرمانشهر توماس مور شهرى است انسانى که انسان، رفاه، آسایش و بهزیستى او مورد توجه است و آرامش، آسایش و آسودگى انسان از اهمیت ویژهاى برخوردار است فرانسیس بیکن نیز دیدگاهى تقریباً مشابه توماس مور دارد.(1) این گونه تفکر تا زمان ما نیز با اندک تفاوتى همچنان مسیر خود را طى مىکند و وجه مشترک همه نظریه پردازان این قرون اخیر توجه خاص به انسان و کنار گذاشتن دین از صحنه اجتماع و محدود کردن دین به عبادتهاى فردى، آزادى سرمایه دارى و تفکر لیبرالیستى است.
و آنطور که تاکنون بر جهان گذشته است گویا این مسیر تا زمان حکومت مهدوى ادامه خواهد داشت گرچه با فراز و فرودهایى نیز همراه بوده این اندیشهها را با همه ویژگىها کنار مىگذاریم و این نوشتار را با نگاهى به توسعه مهدوى پى مىگیریم.
ویژگىهاى توسعه مهدوى
1- عدالت
براى واژه عدالت اوصاف گوناگونى در متون دینى ما آمده است. از عسل شیرینتر، از کره نرمتر و خوشبوتر از مشک معرّفى شده است.(2) یک ساعت اجراى آن برتر از هفتاد سال عبادت است.(3) لذا امام على(ع) فرمود: هنگامى که هزینههاى مردم را سبک گردانى این کار نباید بر تو گران آید چه آن اندوختهاى خواهد بود که مردم با آباد کردن شهرها و آراستن آبادیهاى تو به تو باز مىگردانند و از این رهگذر ستایش آنان را به خود جلب کردهاى و از آنکه عدالت را میانشان گسترانیدهاى شادمان خواهى شد.(4) و چون عدالت، چنین است امام على(ع) به اجراى عدالت در جامعه دستور مىدهد گرچه نیاز به شمشیر باشد.
اى مؤمنان هر کس بنگرد که ستمى اعمال مىشود یا مردم را به منکرى فرا مىخوانند و او از بُن دل آنها را نپذیرد سالم مانده و گناه نکرده است و هر کس به زبان پرخاش کند پاداش مىبرد و از فرد نخست بهتر است و آن که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد او راه رستگارى را یافت و نور یقین در دلش تابید.(5)
با تمام زحماتى که تا کنون براى برپایى جامعه رفاه و عدل کشیده شده و حتى در این راه خونها بر زمین ریخته شده امّا همچنان عدل و عدالت گمشده جامعه امروزى است.
گرچه شعار انسان مدارى و اصالت به انسان در مانیفست همه حکومتهاى دموکراسى آمده است امّا هر روز شاهد بىعدالتى و ریختن خون همین انسانها نیز هستیم که ابزار و هدف توسعه هستند، مدعیان دروغین اسلام نیز در بعضى از کشورهاى اسلامى به جاى آنکه شمشیر از نیام بکشند و به برقرارى عدالت قیام کنند عدالت و عدالت خواهى را به مسلخ مىکشند. اسلامى که خلیفه اول آن به عقیده ما و خلیفه چهارم آن به عقیده آنها حتى بىعدالتى در بین حیوانات را روا نمىداشت و مىفرمود:
هرگاه حیوانات را به دست امینى سپردى به او سفارش کن تا:
بین شتر و نوزادش جدایى نیفکند و شیر آن را ندوشد تا به بچهاش زیانى وارد نشود و در سوار شدن بر شتران عدالت را رعایت کند و مراعات حال شتر خسته یا زخمى را که سوارى دادن بر او سخت است بنماید، آنها را در سر راه به درون آب ببرد و از جاده هایى که در اطراف آن علفزار است به جاده بى علف نکشاند و هرچند گاه شتران را مهلت دهد تا استراحت کنند و هرگاه به آب و علفزار رسید فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.(6)
امّا این زخم کهنه و عقده به دست کسى که به عدل مشهور است مرهم خواهد دید و گشوده خواهد شد و دوران هجران به سر خواهد آمد (السلام على العدل المشتهر)...
همانطور که جاهلیت به دست پیامبر(ص) ویران شد جاهلیت امروز هم که با نام مدرنیته دنیا را فریب مىدهد از بین خواهد رفت.
امام صادق(ع) فرمود: «یصنع کما صنع رسول اللّه یهدم ماکان قبله کما هدم رسول اللّه امر الجاهلیه و یستأنف الاسلام جدیداً؛ راه و روش او چون پیامبر(ص) است یعنى هرچه را پیش از او باشد ویران مىکند چنان که پیامبر(ص) جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را از نو نمایان کرد.»(7)
عدل آشکارترین صفات نیک آن امام است. در دعاى شبهاى رمضان مىخوانیم:
«اللهم صل على ولى امرک القائم المؤمّل و العدل المنتظر».
کسانى که تازیانه نابرابرى بر پیکرشان نواخته شده است و از میان این همه خط و ربطهاى اجتماعى در زیر خط فقر پناه گرفتهاند و هر شب تیره آنها چون شب یلدا طولانى است همواره به دنبال آخرین پرده زندگى این جهان دل خوش دارند که روزى سایه این ابرهاى سیاه برکنار خواهد رفت و خورشید عدالت طلوع خواهد کرد و تن بىرمق آنان را جانى دوباره خواهد بخشید و زندگى بر آنان گوارا خواهد شد.
و در پناه این عدالت بندگى و بردگى رخت بر خواهد بست. و قرضها اداء خواهد شد. و حقوق انسانها به آنها باز خواهد گشت.
«فلا یترک عبداً مسلماً الاّاشتراه و اعتقه و لاغارماً الاّقضى دینه و لا مظلمة لاحد من الناس الاّردّها»(8)
در سایه این دولت عدل گستر، مستکبران درهم کوبیده خواهند شد و محرومان و مستضعفان، جانى دوباره خواهند گرفت. 2- رفاه
مفهوم رفاه اجتماعى welfare()social و دولت رفاه عمومى state()welfare همچون بسیارى از مفاهیم علوم اجتماعى و انسانى سهل و ممتنع است سهل است زیرا هر شخصى که به هر حال با چند کتاب علوم اجتماعى آشنا باشد برداشتى از آن را در ذهن دارد امّا با کنکاش بیشتر درباره این مفهوم سادگى و سهولت اولیه رنگ مىبازد و مباحث و نگاههاى گوناگونى مطرح مىشود که مفهوم رفاه اجتماعى را به کلافى درهم تنیده تبدیل مىکند به گونهاى که صاحب نظران در این موضوع معتقدند بعضى از کتابها یا مقالاتى که پیرامون این مفهوم نگاشته شده باید یک نسل از آن بگذرد تا براى همگان قابل هضم شود.(9)
مفهوم رفاه ارتباط تنگاتنگى با توزیع درآمد دارد به گونهاى که تغییرات رفاه افراد وابستگى خاصى به سطوح درآمدى آنها دارد و لذا شاخصهاى ارائه شده در مورد رفاه اجتماعى در علم اقتصاد عمدتاً از شاخصهاى نابرابرى توزیع درآمد تبعیت مىکنند.
میزان رفاه اجتماعى خانوارها به میزان درآمد آنها بستگى دارد و توزیع متناسب درآمد مىتواند باعث افزایش رفاه اجتماعى در کل جامعه و براى اکثریت خانوارها گردد.(10)
بعد از سالها که غارتگران و چپاولگران منابع عمومى مفهوم زیباى رفاه را به بازى اندیشهها گرفتهاند هنوز به لحاظ ذهنى نتوانستهاند تعریف دقیقى که قابل اجرا باشد ارائه دهند از یک سو شعار آزادى و دموکراسى مىدهند و از سوى دیگر شعار برابرى اجتماعى و چون این دو مفهوم سازگارى ندارند و حدود دو میلیارد فقیر و هشتصد میلیون گرسنه زندگى را با فقر و گرسنگى مىگذرانند تا اندیشمندان در مورد جنگ مفاهیم، آتش بس اعلام نمایند. امّا اعتقاد ما بر این است که روزى ابرها به کنار خواهند رفت و پرده از رخسار آن ماهرو برداشته خواهد شد و چشمان منتظران پرفروغ خواهد گشت.
ابوسعید خدرى از پیامبر نقل مىکند که فرمود:
«یتنعم امتى فى زمانه نعیماً لم یتنعّموا مثله قط البرّ و الفاجر یرسل السماء علیهم مدراراً ولاتدخرّ الارض شیئاً من نباتها،(11) در زمان او مردم به چنان نعمت و برخوردارى و رفاه دست یابند که در هیچ زمانى دست نیافته باشند( این رفاه شامل تمامى انسانها خواهد بود) چه نیکوکار و چه بدکار، آسمان مکرر بر آنان ببارد و زمین چیزى از روییدنیهاى خود را پنهان نسازد.
در روایات دیگر سخن از اداى قرض تمام مقروضین است سخن از بىنیازى تمام انسانهاست و سخن از بذل و بخشش امام(ع) برهمگان است.
به طورى که از طلب مال و بخشش دیگران بىنیاز گردند در آن جا سخن از عمران و آبادى تمامى عرصه خاک است به گونهاى که چون آن حضرت قیام کند همه خرابیها را آباد کند، تمامى سطح زمین را از سرسبزى و نشاط و طراوت بپوشاند، گنجها و معادن زمین همگى مورد استخراج قرار گیرند و زمین آنچه را که در درون مخفى داشته است براى رفاه و آسایش انسانها به دست او خواهد سپرد.(12)
3 - فراگیر شدن امنیت
امنیت از جمله کالاهاى عمومى است که نفع آن متوجه همه جامعه است ولى دولتها هزینه آن را مىپردازند گرچه با واسطه به تولید و سرمایهگذارى کمک مىکند ولى بطور مستقیم. برون داد و بازدهاى ندارد دولتها بخش مهمى از بودجه را به امنیت اختصاص مىدهند ولى هنوز آرامش که مولود امنیت است بر دنیا سایه نیفکنده است. در آرمانشهر مهدوى ترس و دلهره جاى ندارد و انسان بعد از آنهمه آشفتگى روحى و روانى سر بر بالین آرامش خواهد گذاشت و هیچ کس به حقوق دیگرى تجاوز نخواهد کرد. «لا یظلم احدٌ احداً؛(13) و هیچ خونى به ناحق ریخته نخواهد شد.»(14)
امام صادق(ع) نقل مىکند که امام على(ع) در مجلسى براى یاران خود درسهایى داد که براى دین و دنیاى آنان مفید باشد از جمله فرمود: هرگاه قائم ما قیام کند آسمان بارانش را بریزد و گیاهان زمین سر از خاک برون آرند، کینه از دلها برود و حیوانات درنده رام شوند به گونهاى که زنها بین شام و عراق بدون هیچ ترسى آمد و شد کنند.(15)
4- فراگیر شدن علم
همانگونه که امکانات اقتصادى بطور عادلانه در جهان تقسیم نشده است و کشورهاى شمال، سهم بیشترى از آن مىبرند توزیع امکانات علمى فرهنگى جهان نیز وضعیت نابسامانى دارد کشورهاى جنوب با استعدادهاى بیشتر و با مواهب طبیعى بهتر همچنان مصرف کننده کالاهاى مصرفى و علوم کشورهاى شمال هستند و هنوز علوم نتوانسته است به تناسب کشورها بومى گردد، با کمال تأسف حتى مسلمانان که روزى تولید کننده علم بودهاند امروز، مصرف کننده علوم شدهاند و براى سامان بخشیدن به وضعیت اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى کشورهاى خود دست نیاز به سوى کشورهاى صنعتى دراز کردهاند و هر ساله میلیاردها دلار استعداد از کشورهاى اسلامى به سوى کشورهاى شمال سرازیر شده و کالاهاى مصرفى و علوم تولیدى آن کشورها را به جوامع اسلامى صادر مىکنند.
امّا به هنگام ظهور منجى بشریت هیچ مؤمنى به مؤمن دیگر در علم اندوزى نیاز نخواهد داشت (16) و فرشته دانائى و فرزانگى جایگزین دیو جهل و نادانى خواهد شد و جهان آکنده از نور عقل و دانش خواهد گشت.
5 - فضائل اخلاقى
توسعه مهدوى توسعهاى است پایدار که جهان از برکات اقتصادى و سیاسى آن برخوردارند امّا ویژگى مهم دیگر آن برخوردارى از فضائل انسانى است.
در آن محیط علاوه بر آنکه ثروتها عادلانه توزیع شده است و برخوردارى از رانتهاى اقتصادى متوقف گردیده است.(17) و عدل فراگیر شده و امنیت بر همه جا سایه افکنده فضائل و سجایاى اخلاقى نیز چراغ این حکومت را پر فروغ مىکند در آن جامعه کینههاى اخلاقى از قلبها ریشه کن مىگردد و دروغ و تزویر و نامردمى در روابط اجتماعى جاى خود را به یک رویى و یک رنگى مىبخشد و به واقع در چنین بسترى است که رفاه و عدالت و امنیت نیز معنا و مفهوم و حقیقت خویش را باز مىیابند و جز با این نگرش همه جانبه به انسان و در کنار هم چیدن اجزاى حقیقى او در برابر هم نمىتوان به تعبیر رؤیاى همیشگى انسان در تأسیس آرمان شهر انسانى پرداخت.(18)
در خاتمه این گفتار به پیروى از آن پیر فرزانه که جلوه هایى از سرنگونى حکومت ظلم را نمایان کرد و طومار 2500 ساله شاهنشاهى را درهم پیچید. با توکل بر خداوند متعال از استعانت از بارگاه مهدوى زمینه ساز تشکیل آن آرمانشهر و مدینه فاضله مهدوى باشیم و براى آبادى و رفاه جامعه اسلامى دل به دوستى دونان و نامحرمان نبندیم و به قول حافظ:
پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
دامن دوست بدست آر و زدشمن بگسل
مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان پاورقی ها:پىنوشتها: - 1. مجله حوزه، شماره 70 - 71. 2. کافى، ج 2، ص 147. 3. بحارالانوار، ج 75، ص 372. 4. نهج البلاغه، نامه 53. 5. نهج البلاغه، قصار 373. 6. نهج البلاغه، نامه 25. 7. نعمانى، الغیبه ص 239. 8. بحارالانوار، ج 52، ص 224. 9. مارک بلاگ، اقتصاد دانان بزرگ جهان، ص 295 توضیح نظریات هایک، فریدریش 10. براى اطلاع بیشتر نگاه کنید به: www.forough.net 11. بحارالانوار، ج 51، ص 78. 12. نگاه کنید به بحارالانوار جلدهاى 51، 52. 13. کمال الدین و تمام النعمه، ص 527. 14. بحارالانوار، ج 52، ص 195. 15. کتاب الفتن، ص 222. 16. بحارالانوار، ج 52، ص 316، ح 11. 17. بحارالانوار، ج 53، ص 85. 18. رسول اللّه (ص): اذا قام قائمنا اضمحلت القطائع فلا قطائع (قرب الاسناد: ج 80، ص 260.) 19. مجله حوزه، 71 - 70.