آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

رسولخدا صلى اللّه علیه و آله:
«یُفَرِّجُ اللّهُ بِالمَهدى عَنِ الأُمَّةِ، یَملَأُ قُلُوبَ العِبادِ عِبادَة و یَسَعُهُم عَدلُهُ، بِه یَمحَقُ اللّهُ الکَذِبَ وَ یُذهِبُ الزَّمانَ الکَلِبَ و یُخرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِن اَعناقِهِم»
(بحارالانوار، ج 51، ص 75)
خداوند به وسیله مهدى عجل اللّه فرجه الشریف از امت رفع گرفتارى مى‏کند، دلهاى بندگان را با عبادت و اطاعت پر مى‏کند و عدالتش همه جارا فرا مى‏گیرد. خداوند به وسیله او دروغ و دروغگویى را نابود مى‏سازد. روح درّندگى و سیتزه جویى را از بین مى‏برد و ذلّت بردگى را از گردن آنها برمى‏دارد. امام على علیه السلام:
«اَلا اِنَّهُ وَلِىُّ اللّهِ فى اَرضِه وَ حُکمُهُ فى خَلقِهِ وَ اَمینُهُ فى سِرِّه وَ عَلانِیَتِه».
(نجم الثاقب، ص 118)
آگاه باشید (مهدى) جانشین خداوند در زمین و حکم خدا در مخلوقات و امین خداوند در آشکار و نهان است. امام باقر علیه السلام:
«لَو عَلِمَ النّاسُ ما یَصنَعُ المَهدِىُّ اِذا خَرَجَ، لَاَحَبَّ اَکثَرُهُم اَن لایَراهُ مِمّا یَقتُلُ مِنَ النّاسِ اَما اِنَّهُ لَیَبدَأُ بِقُرَیشٍ، فَلا یَأخُذُ مِنها اِلّا السَّیفَ، وَلا یُعطیها اِلّا السَّیفَ حَتّى یَقُولَ کَثیرٌ مِن النّاسِ: ما هذا مِن آل ِمُحَمَّدٍ، لَو کانَ مِن آلِ مُحَمَّدٍ لَرَحِم!»
(بحارالانوار، ج 51،ص 354)
اگر مردم مى‏دانستند که حضرت مهدى هنگام ظهور، چه مى‏کند به تحقیق بسیارى از آنان دوست داشتند که او را هرگز نمى‏دیدند زیرا بسیارى از مردم را به قتل مى‏رساند. و همانا او از قریش شروع مى‏کند و جز سلاح از آنها نمى‏گیرد و جز با سلاح، با آنان روبرو نمى‏شود تا این که بسیارى از مردم بگویند: این شخص از آل محمد نیست، اگر او از آل محمد بود، قطعاً رحم مى‏کرد. امام صادق علیه السلام:
«یَفرَحُ بِخُرُوجِهِ المُؤمِنُونَ وَ اَهلُ السَّمواتِ وَ لا یَبقى کافِرٌ وَ لا مُشرِکٌ اِلّا کَرِهَ خُرُوجَهُ»
(منتخب الاثر، ص 239)
تمام مؤمنین و اهل آسمانها از قدوم مبارکش خوشحال مى‏شوند ولى هیچ کافر و مشرکى نمى‏ماند مگر این که ناراحت و غمگین مى‏شود. امام صادق علیه السلام:
«اِنَ قائِمَنا اِذا قامَ اِستَقبَلَ مِن جَهلَةِ النّاسِ اَشَدَّ مِمّا اِستَقبَلَه رَسُولُ اللّهِ صلى اللّه علیه و آله و سلّم مِنَ الجاهِلِیَّةِ، فَقیلَ لَهُ: کَیفَ ذلِکَ؟ فَقالَ: اِنَّ رَسُولَ اللّهِ اَتى النّاسَ وَ هُم یَعبُدُون الحِجارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ العیدانِ وَ الخَشَبَ المنحُوثَةِ وَ اَنَّ قائِمَنا اِذا قامَ اَتَى النّاسَ وَ کُلُّهُم یَتَأوَّلُونَ عَلَیهِ کِتاب اللّهِ وَ یَحتَجُّ عَلَیه بِه وَیُقاتلُهُ عَلَیه اما وَ اللّهِ لَیَدخُلَنَّ عَلَیهِم عَدلَهُ جَوفَ بُیُوتِهِم کَما یَدخُلُ الحَرُّ وَ القَرُّ»
(الغیبة نعمانى، ص 159 ، بحارالانوار، ج 52، ص 361)
قائم ما روزى که قیام کند، برخورد مردم جاهل و نادان، از او برتر و شدیدتر از برخورد جاهلان دوره جاهلیّت از رسولخدا صلى اللّه علیه و آله خواهد بود.
از حضرت پرسیدند: چطور؟
فرمود: وقتى پیامبر(ص) مبعوث شد، در حالى مردم را دعوت به اسلام کرد که سنگ و کلوخ و چوبهاى ساخته شده را مى‏پرستیدند ولى وقتى قائم ما قیام کند، در حالى به سوى مردم آید که با کتاب خدا و تأویلهاى غلط با او برخورد کنند و به او احتجاج نمایند و با قرآن به جنگ او برآیند امّا به خدا قسم، آنچنان عدالت آن حضرت در خانه‏هایشان نفوذ کند همانگونه که گرما و سرما نفوذ مى‏کند. امام صادق علیه السلام:
«وَ لَو لا اَنَّ السَّیفَ بِیَدِه لافتى الفُقَهاء بِقَتلِه وَلکِنَّ اللّه یُظهِرُهُ بِالسَّیفِ وَ الکَرَمِ فَیُطیعُونَهُ وَ یَخافُونَ فَیَتَقَبَّلُونَ حُکمَهُ مِن غَیرِ ایمانٍ بَل یُضمِرُون خِلافَهُ»
(ینابیع المودّة،ج 3، ص 126)
و اگر شمشیر در دستش نبود، بى‏گمان بعضى فقهاء فتوا به قتلش مى‏دادند ولى خداوند او را با سلاح و بخشندگى ظاهر مى‏کند، پس ناچار از او اطاعت مى‏کنند و از ترسش حکمش را بى آن که ایمان داشته باشند مى‏پذیرند و در دل مخالف‏اند. امام کاظم علیه السلام:
«یَفرَحُ بِه اَهلُ السَّماءِ وَ اَهلُ الاَرضِ، وَ الطَّیرُ فِى الهَواءِ، وَ الحیتانُ فِى البَحرِ»
تمام اهل آسمانها و اهل زمین و پرندگان هوا و ماهیان دریا به ظهورش خوشحال مى‏شوند. امام مهدى عجل‏اللّه تعالى فرجه:
«فَاِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِاَنبائِکُم وَ لایَغرُبُ عَنّا شَى‏ءٌ مِن اَخبارِکُم»
(بحارالانوار، ج 53، ص 175)
ما از اخبار و اوضاع شما کاملاً آگاهیم و هیچ یک از آنها بر ما پوشیده نیست.

تبلیغات