بر ساحل معرفت
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
پرسش: براساس آیات قرآن، انسانى که ایمان داشته و به آن عمل مىکند از چه مواهب بزرگى بهرهمند مىشود؟
پاسخ: در مورد ماهیت ایمان در حدیث آمده است: «ایمان اعتقاد قلبى، اعتراف زبانى و عمل به اعضا و جوارح است.»(1)
قرآنکریم ایمان را سرمایه رستگارى مىداند.
«یَآأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُون؛ (صف/ 10 - 11) اى کسانى که ایمان آوردهاید، آیا شما را بر تجارتى راه نمایم که شما را از عذابى دردناک مىرهاند؟ به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید این [گذشت و فداکارى ]اگر بدانید، براى شما بهتر است.»
در این آیه تصریح شده است: ایمان به خدا و رسول در کنار جهاد در راه خدا سرمایههایى هستند که رستگارى را تنها با آنها مىتوان به چنگ آورد. براساس این آیه، ایمان سرمایه است و به کار بردن آن نیازمند مهارت است. بنابراین هر چه مهارت صاحب آن بیشتر باشد، بهرهورى افزونتر خواهد شد.
حالت سلامت و صحت این سرمایه جاودانگى آن است که این عنصر ذهنى بلافاصله در صدد بروز خود در عالم خارج برآمده خود را در قالب اعمال صالح بنماید. آرى، ایمان درختى است که چنین ثمرى دارد، هر جا این گل نشکفد از پژمردگى درخت خبر مىدهد.(2)
سرمایه ایمان، آثار و فواید متعددى دارد. در اینجا به برخى آنها به تفصیل و به برخى به اجمال اشاره مىکنیم: 1. اخلاق و معنویت
اخلاق و فضایل بشرى از ارزشهاى شناخته شده بشریتند، حتى آنان که خود از آن محرومند از وجودش در دیگران به وَجد مىآیند و گاهى تظاهر به داشتن آن مىکنند.
در اولین نگاه به فهرست فضایل اخلاقى، انسان متوجه مىشود که دارندگان آن، نقطه مشترکى دارند که عبارت است از عدم دلبستگى به نعمتها و لذتهاى مادى. مسلماً انگیزه این افراد تنوعطلبى و مدح یا ذم دیگران نیست. چه بسیار افرادى که بیشترین ایثار را داشتند و کمترین اثر را به مدح یا ذم دیگران مىدادند؛ از اینرو، اساس اخلاق و فضایل را باید ایمان به خدا و باور به معاد جست؛ انسان خداشناس و مؤمن خود را موظف به انجام اوامر و اجتناب از نواهى مىداند و چون خدا را دوست دارد و همواره مایل است که به محبوب خود نزدیک شده، تشبه به او حاصل کند تلاش مىنماید تا خود را به فضایل اخلاقى بیاراید و هر چه بیشتر به صفات خدایى متصف شده و خداگونه گردد. 2. روشنبینى
«یَآأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ (انفال/29) اى کسانى که ایمان آوردهاید، اگر از خدا پروا دارید، براى شما [نیروى ]تشخیص [حق از باطل] قرار مىدهد؛ و گناهانتان را از شما مىزداید و شما را مىآمرزد؛ و خدا داراى بخشش بزرگ است.»
این مطلب که تقوا و ایمان موجب واقعبینى انسان است و او را از غلطیدن در دام خطاها مىرهاند، به صورتهاى گوناگون در قرآن آمده است؛ (نمل/ 4)
ایمان و تقوا اولاً: به رفع موانع و حجابهاى معرفت - که همان هوا و هوسهاى آدمى است - کمک مىکند و ثانیاً: مؤمنان و پرهیزگاران، از آنجا که با مبدأ حقایق اتصال دارند، نوعى آگاهى از حقایق امور در دل آنان زنده مىشود و به تعبیرى گویا با نگاه خداوند به امور مىنگرند و به همین دلیل به دام گمراهى و خطاهاى دیگران گرفتار نمىآیند.(3) 3. محبوبیت
خداوند در قرآن وعده داده است کسانى که ایمان آوردهاند، عمل نیکو انجام دهند، محبوب دیگران قرار دهد و این البته خصلت ایمان و تقوا است که حتى محرومان از آن، شوق و رغبت دارند: «إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدًّا؛ (مریم/ 96) کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند، به زودى [خداى ]رحمان براى آنان محبتى [در دلها ]قرار مىدهد.»
ایمان و عمل صالح، جاذبه و کشش فوقالعادهاى دارد، اعتقاد به یگانگى خدا و دعوت پیامبران که بازتابش در روح، فکر و گفتار و کردار انسان به صورت اخلاق عالیه انسانى، تقوا و پاکى و درستى و امانت و شجاعت و ایثار و گذشت، تجلى مىکند، همچون نیروهاى عظیم مغناطیس رباینده است. 4. امیدوارى
«إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجاهَدُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ أُوْلَکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ (بقره/ 218) آنان که ایمان آوردهاند و کسانى که هجرت کرده و در اه خدا جهاد نمودهاند، آنان به رحمت خدا امیدوارند و خداوند آمرزنده مهربان است.»
اعتقاد به قدرت لایزال و ایمان به خداى مهربان و توانا، باعث دلگرمى و استوارى شده، آنچنان نیرویى در سرار وجود انسان ایجاد مىکند که هیچگاه مؤمن، خویشتن را ناتوان نمىیابد و راههاى چاره را به روى خود مسدود نمىبیند و در نتیجه هرگز ناامید نمىشود و از حوادث سهمگین و خطرناک نمىهراسد.
موحّد چه در پاى ریزى زرش
چه شمشیر هندى نهى بر سرش
امید و هراسش نباشد زکس
بر این است بنیاد توحید و بس(4) 5. استوارى و تعادل روحى
پیشرفت علم پزشکى ثابت کرده است که بیشتر بیمارىهاى روانى، مولود بىایمانى و تزلزل عقیده است؛ زیرا هنگامى که انسان براى خود پناهگاهى نیابد در هر پیشامدى مانند پیرى خاطرش پریشان مىشود و احتمالاً در ورطه بحران روانى سختى فرو مىغلتد. اما کسى که به خدا عقیده دارد و به عالم غیب مؤمن است، در مقابل هرگونه رویدادى با نیروى ایمان و اعتقاد و اعتقاد به خدا ایستادگى و مقاومت کرده، متانت روانى و آرامش عصبى خویش را محفوظ مىدارد و از روانپریشى و افسردگى مصون مىماند.
قرآن کریم براى بیان این نکته که ایمان مایه آرامش و بلکه به تعبیر برخى روایات، خود آرامش (سکینه) است تعبیرهاى مختلفى دارد: «أَلَآ إِنَّ أَوْلِیَآءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُون؛ (یونس/ 62) آگاه باشید، که بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مىشوند». «هُوَ الَّذِى أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِى قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُواْ إِیمانًا مَّعَ إِیمانِهِم؛ (فتح/ 4) اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند.»(5)
6. بهجت و انبساط؛ (طه/ 124)
7. برکت؛ (اعراف/ 96)
8. هدایت؛ (انعام/ 82)
9. آزادى معنوى؛ (نحل/ 99)
10. برادرى؛ (حجرات/ 10)
11. استقامت؛ (نحل/ 102)
12. موفقیت؛ (توبه/ 20)
براى آگاهى بیشتر ر.ک:
انسان و ایمان، شهید مطهرى، ص 38، انتشارات صدرا
بیست گفتار، همو، ص 218، انتشارات صدرا
آشنایى با قرآن، همو، ج 4، ص 125، انتشارات صدرا پاورقی ها:پىنوشتها: - 1) الکافى، کلینى، ج 2، ص 27، دارالکتب الاسلامیة. 2) نظریه ایمان در عرصه کلام و قرآن، محسن جوادى، ص 247، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامى. 3) ر.ک: تفسیر نمونه، آیةاللَّه مکارم شیرازى و دیگران، ج 7، ص 140، دارالکتب الاسلامیة. 4) گلستان سعدى، باب هشتم. 5) مجله مشکوة، ش 20، 7 / 1362، ص 63.
پاسخ: در مورد ماهیت ایمان در حدیث آمده است: «ایمان اعتقاد قلبى، اعتراف زبانى و عمل به اعضا و جوارح است.»(1)
قرآنکریم ایمان را سرمایه رستگارى مىداند.
«یَآأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُون؛ (صف/ 10 - 11) اى کسانى که ایمان آوردهاید، آیا شما را بر تجارتى راه نمایم که شما را از عذابى دردناک مىرهاند؟ به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید این [گذشت و فداکارى ]اگر بدانید، براى شما بهتر است.»
در این آیه تصریح شده است: ایمان به خدا و رسول در کنار جهاد در راه خدا سرمایههایى هستند که رستگارى را تنها با آنها مىتوان به چنگ آورد. براساس این آیه، ایمان سرمایه است و به کار بردن آن نیازمند مهارت است. بنابراین هر چه مهارت صاحب آن بیشتر باشد، بهرهورى افزونتر خواهد شد.
حالت سلامت و صحت این سرمایه جاودانگى آن است که این عنصر ذهنى بلافاصله در صدد بروز خود در عالم خارج برآمده خود را در قالب اعمال صالح بنماید. آرى، ایمان درختى است که چنین ثمرى دارد، هر جا این گل نشکفد از پژمردگى درخت خبر مىدهد.(2)
سرمایه ایمان، آثار و فواید متعددى دارد. در اینجا به برخى آنها به تفصیل و به برخى به اجمال اشاره مىکنیم: 1. اخلاق و معنویت
اخلاق و فضایل بشرى از ارزشهاى شناخته شده بشریتند، حتى آنان که خود از آن محرومند از وجودش در دیگران به وَجد مىآیند و گاهى تظاهر به داشتن آن مىکنند.
در اولین نگاه به فهرست فضایل اخلاقى، انسان متوجه مىشود که دارندگان آن، نقطه مشترکى دارند که عبارت است از عدم دلبستگى به نعمتها و لذتهاى مادى. مسلماً انگیزه این افراد تنوعطلبى و مدح یا ذم دیگران نیست. چه بسیار افرادى که بیشترین ایثار را داشتند و کمترین اثر را به مدح یا ذم دیگران مىدادند؛ از اینرو، اساس اخلاق و فضایل را باید ایمان به خدا و باور به معاد جست؛ انسان خداشناس و مؤمن خود را موظف به انجام اوامر و اجتناب از نواهى مىداند و چون خدا را دوست دارد و همواره مایل است که به محبوب خود نزدیک شده، تشبه به او حاصل کند تلاش مىنماید تا خود را به فضایل اخلاقى بیاراید و هر چه بیشتر به صفات خدایى متصف شده و خداگونه گردد. 2. روشنبینى
«یَآأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ (انفال/29) اى کسانى که ایمان آوردهاید، اگر از خدا پروا دارید، براى شما [نیروى ]تشخیص [حق از باطل] قرار مىدهد؛ و گناهانتان را از شما مىزداید و شما را مىآمرزد؛ و خدا داراى بخشش بزرگ است.»
این مطلب که تقوا و ایمان موجب واقعبینى انسان است و او را از غلطیدن در دام خطاها مىرهاند، به صورتهاى گوناگون در قرآن آمده است؛ (نمل/ 4)
ایمان و تقوا اولاً: به رفع موانع و حجابهاى معرفت - که همان هوا و هوسهاى آدمى است - کمک مىکند و ثانیاً: مؤمنان و پرهیزگاران، از آنجا که با مبدأ حقایق اتصال دارند، نوعى آگاهى از حقایق امور در دل آنان زنده مىشود و به تعبیرى گویا با نگاه خداوند به امور مىنگرند و به همین دلیل به دام گمراهى و خطاهاى دیگران گرفتار نمىآیند.(3) 3. محبوبیت
خداوند در قرآن وعده داده است کسانى که ایمان آوردهاند، عمل نیکو انجام دهند، محبوب دیگران قرار دهد و این البته خصلت ایمان و تقوا است که حتى محرومان از آن، شوق و رغبت دارند: «إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدًّا؛ (مریم/ 96) کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند، به زودى [خداى ]رحمان براى آنان محبتى [در دلها ]قرار مىدهد.»
ایمان و عمل صالح، جاذبه و کشش فوقالعادهاى دارد، اعتقاد به یگانگى خدا و دعوت پیامبران که بازتابش در روح، فکر و گفتار و کردار انسان به صورت اخلاق عالیه انسانى، تقوا و پاکى و درستى و امانت و شجاعت و ایثار و گذشت، تجلى مىکند، همچون نیروهاى عظیم مغناطیس رباینده است. 4. امیدوارى
«إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجاهَدُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ أُوْلَکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ (بقره/ 218) آنان که ایمان آوردهاند و کسانى که هجرت کرده و در اه خدا جهاد نمودهاند، آنان به رحمت خدا امیدوارند و خداوند آمرزنده مهربان است.»
اعتقاد به قدرت لایزال و ایمان به خداى مهربان و توانا، باعث دلگرمى و استوارى شده، آنچنان نیرویى در سرار وجود انسان ایجاد مىکند که هیچگاه مؤمن، خویشتن را ناتوان نمىیابد و راههاى چاره را به روى خود مسدود نمىبیند و در نتیجه هرگز ناامید نمىشود و از حوادث سهمگین و خطرناک نمىهراسد.
موحّد چه در پاى ریزى زرش
چه شمشیر هندى نهى بر سرش
امید و هراسش نباشد زکس
بر این است بنیاد توحید و بس(4) 5. استوارى و تعادل روحى
پیشرفت علم پزشکى ثابت کرده است که بیشتر بیمارىهاى روانى، مولود بىایمانى و تزلزل عقیده است؛ زیرا هنگامى که انسان براى خود پناهگاهى نیابد در هر پیشامدى مانند پیرى خاطرش پریشان مىشود و احتمالاً در ورطه بحران روانى سختى فرو مىغلتد. اما کسى که به خدا عقیده دارد و به عالم غیب مؤمن است، در مقابل هرگونه رویدادى با نیروى ایمان و اعتقاد و اعتقاد به خدا ایستادگى و مقاومت کرده، متانت روانى و آرامش عصبى خویش را محفوظ مىدارد و از روانپریشى و افسردگى مصون مىماند.
قرآن کریم براى بیان این نکته که ایمان مایه آرامش و بلکه به تعبیر برخى روایات، خود آرامش (سکینه) است تعبیرهاى مختلفى دارد: «أَلَآ إِنَّ أَوْلِیَآءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُون؛ (یونس/ 62) آگاه باشید، که بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مىشوند». «هُوَ الَّذِى أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِى قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُواْ إِیمانًا مَّعَ إِیمانِهِم؛ (فتح/ 4) اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند.»(5)
6. بهجت و انبساط؛ (طه/ 124)
7. برکت؛ (اعراف/ 96)
8. هدایت؛ (انعام/ 82)
9. آزادى معنوى؛ (نحل/ 99)
10. برادرى؛ (حجرات/ 10)
11. استقامت؛ (نحل/ 102)
12. موفقیت؛ (توبه/ 20)
براى آگاهى بیشتر ر.ک:
انسان و ایمان، شهید مطهرى، ص 38، انتشارات صدرا
بیست گفتار، همو، ص 218، انتشارات صدرا
آشنایى با قرآن، همو، ج 4، ص 125، انتشارات صدرا پاورقی ها:پىنوشتها: - 1) الکافى، کلینى، ج 2، ص 27، دارالکتب الاسلامیة. 2) نظریه ایمان در عرصه کلام و قرآن، محسن جوادى، ص 247، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامى. 3) ر.ک: تفسیر نمونه، آیةاللَّه مکارم شیرازى و دیگران، ج 7، ص 140، دارالکتب الاسلامیة. 4) گلستان سعدى، باب هشتم. 5) مجله مشکوة، ش 20، 7 / 1362، ص 63.