آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات کانت لهم جنات الفردوس نزلا .. خالدین فیها لا یبغون عنها حولا»
(سوره کهف - آیه 107)

کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، براى آنان باغهاى فردوس، جایگاه است.
همیشه در آن باغها ماندگارند و هرگز نمى‏خواهند از آنجا به جاى دیگر بروند.
فردوس: در این آیه شریفه، بهشت جاودان را به بهشتهاى فردوس تشبیه کرده است. معلوم مى‏شود فردوس جایگاه ویژه‏اى دارد و سواى دیگر بهشتها است.
فردوس چیست ؟
گفته شده که فردوس واژه اى است رومى به معناى بستان و یا آنکه سریانى است به معناى تاکستان.
ولى آنچه از سخنان مفسران بر مى‏آید این است که فردوس مرتبه والا و مقام برتر بهشت است. و اینکه جنّات (باغها) را به صیغه جمع آورده شاید اشاره به عظمت و شمول فردوس باشد.
در روایتى عبادة بن صامت از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل کرده که فرمود: بهشت صد درجه دارد، فاصله ما بین هر درجه اى مثل فاصله بین آسمان و زمین است. درجه بالاترین، فردوس مى‏باشد که نهرهاى چهارگانه بهشت از آن مى‏جوشد. پس هرگاه از خداوند چیزى را سؤال مى‏کنید، فردوس را طلب کنید.
پر واضح است که نعمتهاى بهشتى که در قرآن از آنها یاد شده نمونه مختصرى است از نعمتهاى بالاتر که به مؤمنین و تقواپیشگان وعده داده شده که نه تنها پایان ندارد بلکه پیوسته بر زیبائى و لذت آن افزوده مى‏شود و نه دیده اى مانند آن دیده و نه هیچ سمعى مانند آن شنیده «فیها ما تشتهی الأنفس و تلذ الأعین» در بهشت آنچه را که دل مى‏خواهد و دیده لذت مى‏برد، دیده مى‏شود.
فردوس جاى چه کسانى است ؟
در آیه یاد شده مى‏خوانیم که فردوس، جایگاه مؤمنانى است که اعمال شایسته و نیکو داشته باشند.
و در جاهاى دیگر از احادیث چنان بر مى‏آید که فردوس، بالاترین و والاترین جایگاه است و در حالى که مى‏دانیم بهشت تنها جاى مؤمنان است و غیر مؤمن در آن راه ندارد، پس با این حساب جاهاى دیگر بهشت خالى از سکنه است و کسى در آنها سکونت ندارد !! هرگز چنین نیست. این آیه قطعا اشاره به هر مؤمنى نداردبلکه مؤمنانى را در بر مى‏گیرد که داراى درجه والا و برترى از ایمان و تقوا و شایستگى هستند.
و این مطلب در سوره مؤمنون کاملا روشن مى‏شود که خداوند صفات وارثان و ساکنان فردوس را به گونه‏اى بیان مى‏کند که قطعا آن صفات در تمام افراد با ایمان وجود ندارد. و این واضح ترین قرینه است براى اینکه ساکنان فردوس داراى صفاتى ویژه‏اند گو اینکه از نظر ایمان و عمل صالح نیز در مقام بالاترى قرار دارند.
و دلیل دیگر همان روایتى است که قبلا بیان شد که حضرت رسول صلى الله علیه و آله از مؤمنین مى‏خواهد هرگاه از خداوند سؤالى مى‏کنند، فردوس را بخواهند. معنایش این است که مؤمن از خداوند بالاترین نعمت را درخواست کند و به مراحل پائین تر قناعت نکند هرچند مراحل پائین تر هم مالامال از نعمت است.
روایتى دیگر در تفسیر برهان آمده است که حضرت أمیر المؤمنین علیه‏السلام فرمود: «لکل شی‏ء ذروة و ذروة الجنة الفردوس و هی لمحمد و آل محمد صلى الله علیه و علیهم أجمعین».
هرچیزى را سرآمدى است و سرآمد بهشت فردوس است واین ویژه محمد و آل محمد مى‏باشد.
و چنین هم باید باشد زیرا پیامبر و اهل بیتش سرآمد کائنات و برترین انسانهاى کامل هستند لذا باید در بالاترین درجات بهشت قرار گیرند. ولى آنچنان که از دیگر روایت ها برمى‏آید، فردوس نه تنها جاى آل محمد است که جاى اولیاى خاص خدا و صدیقین و شهدا نیز مى‏باشد. معلوم مى‏شود فردوس نیز داراى درجاتى است بلکه به احتمال زیاد چنین است زیرا مى‏فرماید «جنات الفردوس» که در صف بالاتر (از نظر رتبه معنوى) جایگاه محمد و آل محمد است و در صفهاى پائین تر شهدا و اصحاب امامان و صدیقان سکونت دارند و حتى چنانچه در روایتى مى‏خوانیم آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز در «فردوس» مى‏باشند، گرچه مصداق بارز آمران به معروف و ناهیان از منکر رسول خدا و حضرت زهرا و امامان علیهم‏السلام مى‏باشند در تفسیر قمى از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: «نزلت الآیة فی أبى ذر و سلمان و المقداد و عمار بن یاسر، جعل الله لهم جنات الفردوس نزلا أى مأوى و منزلا» - این آیه درباره ابوذر، سلمان، مقداد و عمار نازل شده که خداوند جایگاهشان را بهشت‏هاى فردوس قرار داده است.
علامه طباطبائى رحمه الله در ذیل این حدیث مى‏فرماید: شایسته است که این روایت را حمل بر استمراریت کنیم که این چهار تن از مصادیق روشن آن هستند و مقصود مؤمنان حقیقى است نه اینکه منحصر به این چهار نفر مى‏باشد. البته سند این حدیث هم خالى از اشکال نیست.
و سرانجام آنهائى که وارثان فردوس هستند، صفات ویژه اى دارند که تا آنگونه خصلتها در کسى یافت نشود وارث فردوس نخواهد شد و چنانچه از آیه 11 سوره مؤمنون استفاده مى‏شود این صفات عبارتند از:
1- خضوع و فروتنى که علامت ایمان واقعى است.
2- دورى از هر نوع لغو و بیهودگى.
3- بذل و بخشش پیوسته در راه خدا.
4- لجام کردن شهوت مگر در راه حلال.
5- رعایت امانت در هر حال.
6- وفاى به عهد و پیمان.
7- تعهد کامل به واجبات و حدود الهى.

و بى گمان کسى که داراى چنین صفات و خصلتهائى است جایگاه ابدى و جاودانه‏اش بهشت فردوس خواهد بود.
و ما باید خود را با چنین صفات ویژه‏اى وفق دهیم و سازگار کنیم تا به فضل الهى به جنات الفردوس نائل آئیم و این براى همگان امکان پذیر است تنها همت مى‏خواهد و ریاضت و تلاش. والسلام‏
 

تبلیغات