آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

((و من احسن قولا ممن دعا الى الله و عمل صالحا و قال اننى من المسلمین))
(سوره فصلت - آیه 223)
و چه کسى خوش گفتارتر است از او که مردم را به سوى خدا فراخواند و کار شایسته انجام داد و گفت من از مسلمانانم.
هرچند بسیارى از مفسرین نقل کرده اند که این آیه در باره رسول اکرم صلى الله علیه و آله یا در باره امیر المومنین علیه السلام نازل شده ولى چون عمومیت دارد و شامل تمام اولیا و اصفیا و ائمه هدى مى باشد, لذا هر انسانى را شامل خواهد شد که از این شروط ذکر شده در آیه برخوردار باشد.
از این روى اختصاص به رسول خدا و امامان معصوم علیهم السلام ندارد بلکه همه کسانى را شامل مى شود که مردم را به سوى خدا دعوت مى کنند و عمل صالح دارند و قلبا تسلیم اوامر خدا مى باشند.
از این آیه شریفه معلوم مى شود بالاترین خدمت و ارزنده ترین عمل از نظر قرآن کریم, دعوت کردن مردم به سوى خدا است ولى با قیدى که در آیه ذکر شده, معلوم مى شود هر قولى قول حسن یا احسن القول نیست و لازمه قول حسن و سخن نیکو این است که انسان دعوت کننده خود نیز عامل باشد و پیش از هر کس خود به سخنش عمل کند.پس کسى که به یک قسمت از آیه عمل مى کند و قسمت دوم که شرط قول احسن است را انجام نمى دهد سخنش پشیزى ارزش ندارد.
شرط دیگرى که در این آیه ذکر شده اقرار قلبى و تسلیم در برابر اوامر خداوند است. معناى اسلام, تسلیم است و مسلمان کسى است که تسلیم اوامر حق باشد و عقیده قلبى او با احکام شریعت منطبق باشد .
اگر سخن از شریعت مقدس به میان مىآورد و اگر مردم را به سوى آن فرا مى خواند, خود نیز پذیرش کامل داشته و تسلیم امر باشد.
و قال اننى من المسلمین : یعنى اعتقاد قلبى و جازم به اسلام و تعلیمات اسلامى. از واژه ((قال)) چنین بر مىآید که معناى باور داشتن و معتقد بودن است.
بنابر این ((احسن القول)) عبارت است از بهترین و ارزنده ترین سخن که همانا هیچ سخنى ارزشمندتر و مفیدتر از توحید و یکتاپرستى نیست. زیرا اگر انسان واقعا موحد باشد و جز خدا چیزى یا کسى را نپرستد و اطاعت نکند, بى گمان خداوند نیز او را به سوى حق و حقیقت راهنمائى مى کند که پرستش چیزى جز اطاعت نیست. او که شیطان را اطاعت مى کند یا نفس اماره را پیروى مى نماید او از خدا دور است و خدا را نمى پرستد هرچند در زبان سخن از اطاعت و پرستش خداوند به میان آورد.
عمل صالحا : این استثنا لازم است بیشتر مورد تاکید قرار گیرد. خداوند مبلغان دین و ناصحان مردم و دعوت کنندگان به سوى توحید را استثنا کرده است که باید خودشان نیز داراى اعمال صالحه و کارهاى شایسته باشند زیرا کسى که مردم را به سوى حق و آئین الهى دعوت مى کند و مبلغ دین است اگر خودش به سخنانش عمل نکند هرگز کلامش در مردم نافذ نخواهد بود و تاثیر مثبت نخواهد گذاشت.
سخنى در قلب شنونده موثر است که از قلب تراوش کرده باشد و صاحب سخن با عقیده کامل آن سخن را پذیرفته باشد و به آن نیز عمل کند.یعنى باید گفتار با کردار مطابقت داشته باشد تا در افراد تاثیر گذارد.
چه بسا مبلغانى که روز و شب سخنرانى مى کنند, خطبه مى خوانند, مقاله مى نویسند, کتاب تالیف مى کنند و امر به معروف و نهى از منکر مى نمایند ولى هیچ تاثیرى در دیگران ندارند زیرا از نظر مردم شناخته شده اند و گفتارشان با کردارشان عملا سازش ندارد و این امر براى همگان مشخص و روشن شده است.
اینچنین افرادى حنایشان رنگى ندارد و خود را گول مى زنند. در حدیث آمده است: ((رب تال للقرآن و القرآن یلعنه)) چه بسا تلاوت کنندگان قرآن که قرآن آنها را لعن و نفرین مى کند.
عزیزان مبلغ و روحانى ! این نکته بسیار مهم و سرنوشت ساز و حساس را در قلب خود پیوسته بسپرید که تا خود به آنچه مى گوئید عمل نکنید توقع تاثیر در جامعه نباید داشته باشید.
اگر سخن امام خمینى قدس سره فورا به قلب مى رسید و در قلب مومنین نفوذ مى کرد به خاطر این بود که به تجربه براى همگان ثابت شده بود که امام سخنانش با اعمالش مطابقت دارد.
اگر امام مردم را به سوى خدا فرا مى خواند, خود پیش از همه و بیش از همه با خدا ارتباط نزدیک و تنگاتنگ داشت و اگر امام در گوشه نجف یا پاریس شعارى مى داد, سى میلیون نفر (جمعیت آن زمان ایران اسلامى) با مشتهاى گره کرده در سراسر شهرها و روستاهاى کشور, همان شعار و همان سخن امام را با فریاد تکرار مى کردند و همین امر باعث شد که انقلاب اسلامى با شتاب و سرعت پیش برود و شاه و دار و دسته اش را با آن همه قدرت و توان تسلیحاتى و پشتیبانى سرنگون سازد و پایه هاى شاهنشاهى را در کشور امام زمان سلام الله علیه منهدم سازد.
بنابر این یکى از کسانى که به حق شامل این آیه شریفه است شخص حضرت امام خمینى قدس سره است و تا جهان برپا است و شب و روز در حال حرکت است خط و رسم و پیام جاودانه او برپا و استوار است و انسان ساز.
فرا رسیدن دهه فجر را به تمام مسلمانان بویژه هموطنان عزیز تبریک و تهنیت مى گوئیم و امیدواریم همچنان قاطع, مدافع امام و انقلاب خونین اسلامى باشیم.
 

تبلیغات