امام على آگاه به همه معانى قرآن
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
على مع القرآن والقرآن مع على لن یفترقا حتى یردا على الحوض.(بحارالانوار, ج22, ص223, ح2.)
على با قرآن است و قرآن با على است. هرگز از هم جدا نمى شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
ان القرآن انزل على سبعه احرف ما منها حرف الا له ظهر و بطن و ان على بن ابیطالب عنده علم الظاهر والباطن(حلیه الاولیإ, ج1, ص65)
همانا قرآن بر هفت حرف نازل شده است و هیچ حرفى از آن حروف نیست مگر این که ظاهر و باطنى دارد و علم ظاهر و باطن قرآن نزد على است.
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
معاشر الناس! تدبروا القرآن وافهموا آیاته وانظروا الى محکماته ولاتتبعوا متشابهه! فوالله لن یبین لکم زواجره و لایوضح لکم تفسیره الا الذى انا آخذ بیده و مصعده الى و شائل بعضده و معلمکم ان من کنت مولاه فهذا[ على] مولاه و هو على بن ابى طالب إخى و وصیى.(بحارالانوار ج37, ص209)
اى مردم! در قرآن تدبر کنید و آیات آن را بفهمید و به محکمات آن نظر کنید و از متشابه آن پیروى نکنید! به خدا سوگند! هرگز نواهى آن را براى شما تبیین نمى کند و تفسیر آن را براى شما توضیح نمى دهد مگر کسى که دستش را گرفته و به نزد خود بالا آورده و بازویش را بالا گرفته ام. به شما اعلام مى کنم که هر کس من مولاى اویم, این شخص مولاى او است و او على بن ابى طالب برادر و وصى من است...
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
فمن عمى علیه من علمه شىء لم یکن علمه منى و لا سمعه فعلیه بعلى بن ابى طالب علیه السلام فانه قد علم کما قد علمته ظاهره و باطنه و محکمه و متشابهه. (بحارالانوار, ج22, ص316)
هر کس که علم قرآن برایش پوشیده است و از من یاد نگرفته و نشنیده است, باید به على بن ابى طالب رجوع کند, زیرا او ظاهر و باطن و محکم و متشابه آن را همان گونه که من مى دانم, مى داند.
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
ان الله عزوجل انزل على القرآن و هو الذى من خالفه ضل و من ابتغى علمه عند غیر على هلک.(بحارالانوار, ج38, ص94)
همانا خداى عزوجل قرآن را بر من نازل کرده است که هر کس با آن مخالفت کند, گمراه است و هر کس علم آن را در نزد غیر على(علیه السلام) طلب کند هلاک مى شود.
امام على علیه السلام:
ما فى القرآن آیه الا و قد قرإتها على رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و علمنى معناها.(شواهد التنزیل, ج1, ص43, ح33)
هیچ آیه اى در قرآن نیست مگر این که آن را بر رسول خدا (صلى الله علیه وآله و سلم) قرائت کردم و معناى آن را به من تعلیم داد.
امام على علیه السلام:
ما نزلت على رسول الله آیه من القرآن الا إقرإنیها إو إملاها على فاکتبها بخطى و علمنى تإویلها و تفسیرها و ناسخها و منسوخها و محکمها و متشابهها و دعا الله لى ان یعلمنى فهمها و حفظها فلم إنسى منه حرفا واحدا.(شواهد التنزیل, ج1, ص48, ح41)
نازل نشد بر رسول خدا(صلى الله علیه وآله و سلم) آیه اى از قرآن مگر آن که بر من خواند و قرائت آن را به من آموخت یا این که بر من املا کرد و من آن را به خط خود نوشتم و تإویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آن را به من تعلیم داد و از خدا خواست فهم و حفظ آن را به من یاد دهد, پس حتى یک حرف از آن را فراموش نکردم.
امام صادق علیه السلام:
ان الله علم نبیه صلى الله علیه و آله وسلم التنزیل و التإویل فعلمه رسول الله(صلى الله علیه وآله و سلم) علیا (علیه السلام) و علمنا والله...(اصول کافى, ج7, ص442, ح15)
همانا خداوند تإویل و تنزیل[ قرآن] را به پیامبرش تعلیم داد و آن حضرت هم آن را به على (علیه السلام) آموخت, به خدا قسم به ما (نیز) تعلیم داده است.
على مع القرآن والقرآن مع على لن یفترقا حتى یردا على الحوض.(بحارالانوار, ج22, ص223, ح2.)
على با قرآن است و قرآن با على است. هرگز از هم جدا نمى شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
ان القرآن انزل على سبعه احرف ما منها حرف الا له ظهر و بطن و ان على بن ابیطالب عنده علم الظاهر والباطن(حلیه الاولیإ, ج1, ص65)
همانا قرآن بر هفت حرف نازل شده است و هیچ حرفى از آن حروف نیست مگر این که ظاهر و باطنى دارد و علم ظاهر و باطن قرآن نزد على است.
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
معاشر الناس! تدبروا القرآن وافهموا آیاته وانظروا الى محکماته ولاتتبعوا متشابهه! فوالله لن یبین لکم زواجره و لایوضح لکم تفسیره الا الذى انا آخذ بیده و مصعده الى و شائل بعضده و معلمکم ان من کنت مولاه فهذا[ على] مولاه و هو على بن ابى طالب إخى و وصیى.(بحارالانوار ج37, ص209)
اى مردم! در قرآن تدبر کنید و آیات آن را بفهمید و به محکمات آن نظر کنید و از متشابه آن پیروى نکنید! به خدا سوگند! هرگز نواهى آن را براى شما تبیین نمى کند و تفسیر آن را براى شما توضیح نمى دهد مگر کسى که دستش را گرفته و به نزد خود بالا آورده و بازویش را بالا گرفته ام. به شما اعلام مى کنم که هر کس من مولاى اویم, این شخص مولاى او است و او على بن ابى طالب برادر و وصى من است...
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
فمن عمى علیه من علمه شىء لم یکن علمه منى و لا سمعه فعلیه بعلى بن ابى طالب علیه السلام فانه قد علم کما قد علمته ظاهره و باطنه و محکمه و متشابهه. (بحارالانوار, ج22, ص316)
هر کس که علم قرآن برایش پوشیده است و از من یاد نگرفته و نشنیده است, باید به على بن ابى طالب رجوع کند, زیرا او ظاهر و باطن و محکم و متشابه آن را همان گونه که من مى دانم, مى داند.
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم:
ان الله عزوجل انزل على القرآن و هو الذى من خالفه ضل و من ابتغى علمه عند غیر على هلک.(بحارالانوار, ج38, ص94)
همانا خداى عزوجل قرآن را بر من نازل کرده است که هر کس با آن مخالفت کند, گمراه است و هر کس علم آن را در نزد غیر على(علیه السلام) طلب کند هلاک مى شود.
امام على علیه السلام:
ما فى القرآن آیه الا و قد قرإتها على رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و علمنى معناها.(شواهد التنزیل, ج1, ص43, ح33)
هیچ آیه اى در قرآن نیست مگر این که آن را بر رسول خدا (صلى الله علیه وآله و سلم) قرائت کردم و معناى آن را به من تعلیم داد.
امام على علیه السلام:
ما نزلت على رسول الله آیه من القرآن الا إقرإنیها إو إملاها على فاکتبها بخطى و علمنى تإویلها و تفسیرها و ناسخها و منسوخها و محکمها و متشابهها و دعا الله لى ان یعلمنى فهمها و حفظها فلم إنسى منه حرفا واحدا.(شواهد التنزیل, ج1, ص48, ح41)
نازل نشد بر رسول خدا(صلى الله علیه وآله و سلم) آیه اى از قرآن مگر آن که بر من خواند و قرائت آن را به من آموخت یا این که بر من املا کرد و من آن را به خط خود نوشتم و تإویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آن را به من تعلیم داد و از خدا خواست فهم و حفظ آن را به من یاد دهد, پس حتى یک حرف از آن را فراموش نکردم.
امام صادق علیه السلام:
ان الله علم نبیه صلى الله علیه و آله وسلم التنزیل و التإویل فعلمه رسول الله(صلى الله علیه وآله و سلم) علیا (علیه السلام) و علمنا والله...(اصول کافى, ج7, ص442, ح15)
همانا خداوند تإویل و تنزیل[ قرآن] را به پیامبرش تعلیم داد و آن حضرت هم آن را به على (علیه السلام) آموخت, به خدا قسم به ما (نیز) تعلیم داده است.