آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

انا انزلناه فى لیله مبارکه انا کنا منذرین (دخان - آیه 3)
ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم و ما همواره انذارکننده بوده ایم.
شب قدر شب نزول قرآن کریم است که خداوند این شب استثنائى را بسیار مبارک گردانیده و در این شب از هر سال, مقدرات جهان رقم زده مى شود.
در این آیه مبارکه خداوند هدف نزول قرآن را در یک کلمه ((منذرین)) بیان فرموده است.
انذار: یعنى ترساندن و بیم دادن, که خداوند ماموریت به رسولان و پیامبرانش مى دهد تا با بیان احکام الهى و با خواندن کتاب بر مردم, آنان را از عذاب خدا بترسانند و ظالمان و ستمگران را از کیفر گناهانشان بر حذر دارند.
قرآن کریم از سوى خداوند دو نوع نزول داشته است:
1ـ نزول دفعى
2ـ نزول تدریجى.
نزول دفعى: از قرائن معلوم مى شود قرآن کریم یک بار در یک شب مبارک بر قلب رسول خدا نازل شده است.
نزول تدریجى: در طول مدت 23 سال قرآن کریم به تدریج و به مناسبت بر رسول خدا توسط جبرئیل امین نازل شده است.
عجیب است که برخى از مفسرین قائل شده اند بر اینکه قرآن در شب نیمه شعبان نازل شده و استناد به روایتى نیز مى کنند با اینکه در قرآن تاکید شده است که ماه رمضان ماه نزول قرآن است ((شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن)) و با این تصریح جاى تاویل نیست که به زور بخواهند ثابت کنند که قرآن در شب نیمه شعبان نازل شده است. البته شب نیمه شعبان بسیار با عظمت و پر برکت است ولى شب نزول قرآن نمى باشد.
پس مسلم و قطعى است که قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده. تنها بحثى که در اینجا هست تعیین شب قدر در میان شبهاى ماه رمضان مى باشد ; شبى که خداوند آن را از هزار ماه برتر دانسته است ((لیله القدر خیر من الف شهر)).
از روایات مختلف بر مىآید که احتمالا شب قدر یکى از ده شب آخر ماه باشد و تاکید بر شب 19 و شب 21 و شب 23 شده است و بازهم در روایتى امام مى فرماید, ((ما ایسر لیلتین)) که مقصود از دوشب, 21 و 23 است و باز در برخى روایات تاکید بر شب 23 شده است.
اجمالا چناچه مرسوم است که این سه شب ماه مبارک احیا گرفته مى شود, بد نیست در این ده شب از ماه, شیعیان توجه به خصوصى به عبادت و نماز و قرآن کنند خصوصا شبهاى وتر زیرا گذشته از اینکه احتمال دارد شب قدر در یکى از این شبهاى مبارک باشد, در خصوص این دهه اخیر تاکید زیادى از امامان علیهم السلام داریم, که آنها را با قرإت قرآن و نماز و مناجات احیا کنید. به هر حال نباید لحظه اى در این ماه پربرکت از ذکر خدا غافل شد و باید این فرصت بزرگ را مغتنم شمرد و ضمن حمد و سپاس پروردگار که ما را زنده نگه داشت تا این روزهاى با عظمت و پر خیر و برکت را استقبال کنیم, باید سعى شود که تمام لحظات آنرا با عبادت به سر ببریم. و اگر این توفیق الهى نصیب کسى شد, آنگاه در روز عید فطر از خداوند عیدى خواهد گرفت, عیدى مغفرت و رحمت و قبولى اعمال.
مبارک: خداوند این شب را با برکت و مبارک توصیف کرده است, زیرا در این شب نعمتها و روزى خود را بر بندگانش تا سال آینده مقرر و تقسیم مى نماید گذشته از این که خود نزول قرآن بالاترین برکت و عمیقترین نعمت است و شاید یکى دیگر از دلایل برکت شب قدر این باشد که خداوند در این شب دعاها را مستجاب مى گرداند.
این شب به قدرى برکت دارد که تا طلوع فجر انسانها در سلام و سلامتى خواهند گذراند خداوند مى فرماید: ((سلام هى حتى مطلع الفجر)) پس هر لحظه اش را باید مغتنم شمرد و بیشتر استغفار و طلب آمرزش گناهان کرد شاید این سلام شامل حال ما نیز گردد آمین رب العالمین.

تبلیغات