آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

در طول تاریخ, شیعه با حضور خود در مجامع مختلف, ایده و بینش زنده و پویا داشته است. ایران تنها کشورى است که اکثریت جمعیت آن را شیعه تشکیل داده است. تثیر این جمعیت بر اسلام معاصر و شناخت آن, به ویژه پس از پیروزى انقلاب اسلامى و رهبرى پیامبر گونه امام خمینى (ره) و پس از ایشان, هدایت حکیمانه انقلاب توسط مقام معظم رهبرى (دام ظله), بر کسى پوشیده نیست.
یکى از ویژه گى هاى خاص این انقلاب و نظام اسلامى, اعتقاد به ولایت فقیه, آن هم به عنوان جانشین حضرت ولى عصر (عج للله تعالى وفرجه الشریف) در زمان غیبت مى باشد. انتظار, خکومت مهدوى, عدالت جهانى, زمینه سازى ظهور حضرت ولى عصر(عج للله تعالى وفرجه الشریف), وظیفه اصلى منتظران و... از اهم امورى است که سرلوحه زندگى ملت ایران را تشکیل مى دهد. و این اندیشه پویاست که شیعیان جهان را به تحرک و حق طلبى وامى دارد.
انتظار ظهور یک منجى و مصلح جهانى و امید به استقرار عدل و صلح جهانى امرى فطرى است و اختصاص به یک زمان و مکان و قوم و ملت خاص ندارد.
این که منجى موعود کیست؟ در چه شرایطى ظهور خواهد کرد؟ ارتباط ما با او چگونه خواهد بود؟ و... از دیدگاه ها ى مختلف قابل طرح است و تا کنون کتب و مقالات بسیارى در این زمینه نوشته شده و سخنرانى هاى بسیارى در این موضوع ارائه شده است. امروز ما شاهد بحث حکومت واحد جهانى هستیم که این نیز اشاره به ضرورت تشکیل حکومت واحد و نفى هرگونه تبعیض دارد و این, با توجه به اوضاع درهم رخته جهان, ناشدنى است مگر به دست شخصى که ماوراى انسان هاى عادى بوده و از جانب خداوند براى هدایت انسان ها به سوى نور و رستگارى, مموریت یافته باشد.
عقیده به ظهور یک مصلح آسمانى در پایان جهان که روزى مىآید و جهان را از زیر یوغ استعمار و ستم مى رهاند, یکى از مباحث اعتقادى است که نه تنها در اسلام بلکه در تمامى ادیان آسمانى و مکاتب مختلف جهان سابقه طولانى دارد و حتى پیروان مکتب هاى الحادى نیز به آن اعتقاد دارند.
وعده ظهور منجى آخرالزمان و موعود منتظر در ادیان و مذاهب گوناگون, در قالب کلمات و کلیه واژه هاى خاص مى باشد. ادیان مختلف این موعود را به اسامى گوناگون مى خوانند; یهودیان منتظر بازگشت کریشنا مى باشند, مسیحیان انتظار بازگشت حضرت عیسى(علیه السلام) را مى کشند, شرعیات بودایى آمدن بوداmaittreya buddha)) را پیشگویى مى کنند, کتاب هاى مقدس زرتشتیان آمدن سااشیانتsaoshyant)) را نوید مى دهند و....

یهود: " خداوند, پروردگار شما,براى شما پیامبرى شبیه من برخواهد انگیخت... شما باید به او گوش فرادهید".
(تورات, سفر تثنیه ـ حضرت موسى ـ علیه السلام ـ).
((من در وحى (الهامات) شبانه دیدم و مشاهده کردم, با ابرهاى آسمانى کسى شبیه فرزند آدم آمد. او به سوى خداى ازلى آمد و در برابر او جلوه گر شد. به او حکم فرمایى و شکوه و سلطنت داده شد, که همه مردم, ملت ها و السنه باید در خدمت او در آیند. او پایدار است که زوال ناپذیر خواهد بود)).

(یهودیت دانیال)
مسیحیت: ((فورا بعد از آزمایش سخت آن ایام, خوشید منطمس خواهد گشت و ماه پرتو افشانى نخواهد کرد, ستارگان از آسمان سقوط خواهند کرد, نیروهاى آسمان متزلزل خواهند گشت. سپس علامت فرزند آدم در آسمان آشکار خواهد شد, و سپس همه قبایل کره زمین به ماتم خواهند نشست, و فرزند آدم را خواهند دید که از میان ابرهاى آسمان آمده, داراى قدرت و شکوه زیاد است, و او فرشتگان خود را با یک شیپور بزرگ گسیل خواهد داشت, و برگزیدگان او را از اطراف جمع خواهند کرد, از یک طرف آسمان به طرف دیگر)).
انجیل متى)
هندو: ((هر زمان که سست شدن (فساد) عدالت, درستکارى (تقوا) وجود دارد... و تمجید ظلم, زشتکارى (بى تقوایى) وجود دارد, سپس من خودم خواهم آمد... براى از بین بردن بدکاران, براى استقرار تقوا(درستکارى, عدالت, پرهیزکارى) با قوت و استحکام, من در هر دوره و هر عصر زاده مى شوم)).
(کریشنا, باگافراد گیتا,گفت و گوى چهارم)
بودا: ((من اولین بودایى نیستم که پا به عرصه زمین گذاشت, و آخرین بودا هم نخواهم بود. در زمان مقتضى بوداى دیگرى در جهان بر خواهد خاست, یک بوداى مقدس... او بر شما همان حقایق جاویدانى را که من به شما تعلیم داده ام, مکشوف خواهد ساخت... او یک زندگى مذهبى را اعلام خواهد کرد که د رتمامیت کمال و پاکى است, مثل آن چه هم اکنون من ندا در داده ام)).
(اصول بودا)

((با دقت از دل و جان گوش فرا دهید, مردى که روحش به تابناکى مى درخشد, مردى که اندیشه اش کاملا ثابت است, مردى که درستى و عدالتش از همه پیشى مى جوید; چنین انسانى به راستى در این جهان ظاهر خواهد شد. وقتى او قوانین ذى قیمتى را موعظه مى کند, همه مردم کلا راضى خواهند گشت. گویى تشنگان قطرات شیرین آب باران بهشتى را مى نوشند و همه راه آزادى از منازعات را دست خواهند آورد.
(بودائیزم, احکام شرعى مایتریا)

زرتشت:((او ولى نعمت پیروز خواهد بودyashsaont).) تجدید کنندهastavat-ereta) ).
او ولینعمت است, زیرا به جهان مادى کلا خیر خواهد رساند. او تجدید کننده جهان است, زیرا او وجود زندگى مادى را فسادناپذیر (خراب نشدنى) خواهد ساخت. با شر دودمان موجودات دوپا مقابله خواهد کرد و در برابر خصومت دین داران ایستادگى خواهد کرد)).
(اوستا)
((وقتى یک هزار و دویست و اندى سال از آغاز دین اعراب (محمد) و سرنگونى پادشاهى ایران و کم رنگ شدن و تنزل درجه پیروان من سپرى شده باشد, خلفى از پادشاهان ایران به عنوان پیامبر برانگیخته خواهد شد)).
(دینکرد - زرتشت)

برخى عناوین و الفاظ و القاب موعود منجى آخرالزمان از دید ادیان و ملل مختلف جهان:
((صاحب)) در صحف ابراهیم (علیه السلام).
((قیدمو)) در تورات به لغت ترکوم.
((ماشیع)) (مهدى بزرگ) در تورات عبرانى .
((مهمید آخر)) در انجیل.
((سروش ایزد)) در زمزمه زرتشت.
((لندبطاوا)) در نوارنامه هندیان.
((خسرو)) در کتاب مجوس.
((فردوس اکبر)) در کتاب قبروس رومیان.
((قاطع)) در کتاب قنطره.
((ویشنو)) در کتاب ریگ ودا.
((پسر انسان)) در عهد جدید (اناجیل و ملحقات آن).
((سوشیانس)) در کتاب زند و هومومن یس (کتاب هاى زرتشتیان).
((منصور)) در کتاب دید براهه.
((ایستاده)) (قائم) در کتاب شکمونى.
((پرویز)) در کتاب برزین آذرفارسان.
بر گرفته از پایگاه اینترنتى با شماره:
213029021704
jamkaran.info
BCI.org
باتشکر از موسسه فرهنگى انتظار نور که اطلاعات مورد نیاز 1را در اختیار ما قرار دادند.
 

تبلیغات