آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

حضرت زهرا سلام الله علیها:

((ان کنت تعمل بما امرناک و تنتهى عما زجرناک عنه فانت من شیعتنا و الا فلا)).
اگر به آنچه دستور دادیم عمل کنى و از آن چه نهى کردیم اجتناب کنى از شیعیان ما هستى و الا هرگز!!
(بحار, ج65, ص155)

حضرت زهرا سلام الله علیها:
((ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه, و سمعه, و بصره, و جوارحه)).
روزه دار به روزه دارى خود عمل نکرده, اگر زبان و گوش و چشم و جوارح خود را نگاه نداشته باشد.
(مستدرک الوسائل, ج1, ص;565 بحار, ج96, ص295)

((قالت فاطمه(س): سمعت ابى رسول الله(ص) فى مرضه الذى قبض فیه یقول ـ و قد امتلات الحجره من اصحابه ـ: ایها الناس یوشک ان اقبض قبضا یسیرا و قد قدمت الیکم القول معذره الیکم, الا انى مخلف فیکم, کتاب ربى عزوجل و عترتى اهل بیتى. ثم اخذ بید على فقال: هذا على مع القرآن و القرآن مع على لایفترقان حتى یردا على الحوض فاسإلکم, ما تخلفونى فیهما. (قال القندوزى, فى الصواعق المحرقه: روى هذا الحدیث ثلاثون صحابیا و ان کثیرا من طرقه صحیح و حسن)
از فاطمه زهرا(س) روایت شده که فرمود: از پدرم رسول خدا(ص) در مرضى که منجر به رحلتش گردید, در حالى که حجره او مملو از اصحاب بود شنیدم که فرمود: اى مردم نزدیک است که به زودى از میان شما رخت بربندم. آگاه باشید که در میان شما کتاب پروردگار عزوجل و اهل بیتم را به یادگار مى گذارم. آنگاه دست على(ع) را گرفته فرمودند:
این على با قرآن است و قرآن با على است, این دو از یکدیگر جدا نمى کردند تا در کنار حوض بر من وارد شوند, آن گاه است که از شما سوال مى کنم چرا از آن دو سرپیچى کردید؟
(ینابیع الموه, ص40)

قالت فاطمه (س): قال ابى ـ و هو ذا حى ـ: ((من سلم على و علیک ثلاثه ایام فله الجنه, قلت لها: ذا فى حیاته و حیاتک إو بعد موته و موتک؟ قالت: فى حیاتنا و بعد وفاتنا))
از فاطمه (س) روایت شده که فرمود: پدرم آن زمان که در قید حیات بود به من فرمود: هر که سه روز بر من و تو سلام کند, بهشت براى اوست. شخصى از حضرت پرسید: در حیات پیامبر و شما یا بعد از مرگتان؟ زهرا(س) فرمود: در حیات و ممات او.
(المناقب, ص363)

قالت فاطمه(س): سمعت النبى(ص) یقول: ((ان فى الجمعه لساعه لایوافقها رجل مسلم یسإل الله عزوجل فیها خیرا الا اعطاه
قالت: فقلت: یا رسول الله اى ساعه هى؟
قال: اذا تدلى نصف عین الشمس للغروب.
قال: و کانت فاطمه(س) تقول لغلامها: اسعد على السطح, فان رإیت عین الشمس قد تدلى للغروب فاعلمنى حتى ادعو)).
فاطمه(س) فرمود: از پیامبر خدا(ص) شنیدم که مى فرمود: همانا در روز جمعه ساعتى است که ممکن نیست شخص مومن از خداى عزوجل امر و کار خیرى را درخواست کند, مگر اینکه به او ارزانى گردد. حضرت زهرا(س) مى فرماید: به پدرم عرض کردم: اى رسول خدا این ساعت چه موقع است؟ فرمود: زمانى که نیمى از خورشید به سمت غروب نزدیک شود.
از این رو فاطمه(س) به فرزند خود مى فرمود: بر بام برو و اگر دیدى که نیمى از خورشید به سمت مغرب نزدیک مى شود مرا آگاه کن تا دعا کنم.
(دلائل الامامه, ص 4 ـ 5 (نسخه محقق, ص71) معانى الاخبار, ص399)

ان فاطمه (س) سإلت اباها محمدا(ص). فقالت: ما لمن تهاون بصلاته من الرجال والنسإ؟
قال(س): من تهاون بصلاته من الرجال والنسإ ابتلاه الله بخمس عشره خصله: ست منها فى الدنیا, و ثلاث عند موته, ثلاث فى قبره و ثلاث فى القیامه اذا خرج من قبره. فاما اللواتى تصیبه فى دار الدنیا, فالاولى: یرفع الله البرکه من عمره, و یرفع الله البرکه من رزقه, و یمحو الله عزوجل سیمإ الصالحین من وجهه, و کل عمل یعمله لایوجر علیه و لایرتفع دعائه الى السمإ والسادسه لیس له حظ فى دعإ الصالحین و...))
از زهرا (س) نقل شده که از پدر گرامى خود رسول خدا پرسید: پدرم! چگونه است حال آن زنان و مردانى که در نمازشان سستى مى کنند؟ حضرت فرمود: اى فاطمه مردان و زنانى که نماز را سبک بشمارند. خداوند آنها را به پانزده چیز مبتلا مى گرداند, شش در دنیا, سه در هنگام مرگ, سه در قبر, و سه دیگر در روز قیامت, آن گاه که از قبر خارج مى شوند.
اما شش چیزى که در این سرا به ایشان مى رسد عبارتند از اینکه خداوند برکت را از عمرشان دریغ مى دارد; و روزیشان را بى برکت مى گرداند, و سیماى افراد صالح را از چهره آنان برمى گیرد, و عمل شایسته اى که انجام مى دهند, اجر و پاداشى برایشان محسوب نمى دارد, و دعایشان را به آسمان بالا نمى برد و ششم اینکه براى ایشان حظ و بهره اى از دعاى صالحین نمى باشد.

قالت فاطمه (س) قال رسول الله(ص): ((مثل الامام مثل الکعبه اذ توتى و لا تإتى)).
زهرا(س) از رسول خدا(ص) نقل مى کند: مثل امام مانند کعبه است, مردم باید در اطراف آن طواف کنند, نه آن که کعبه دور مردم طواف کند.(بحار, ج36, ص353)
قالت فاطمه (س): ((و احمدوا الذى لعظمته و نوره یبتغى من فى السموات والارض الیه الوسیله, و نحن وسیلته فى خلقه و نحن خاصته و محل قدمه و نحن حجته فى غیبه و نحن ورثه انبیائه)).
حضرت فاطمه(س) مى فرماید: ستایش کنید خداوندى را که از بزرگى و نورش هر که در آسمان ها و زمین است, خواهان وسیله اى به سوى اوست, و ما وسیله او در میان مردمیم, و ماییم از خاصان درگاه و جایگاه قدس او و ماییم حجت و وارث پیامبران او.(شرح ابن ابى الحدید, ج16, ص211)

حضرت زهرا سلام الله علیها:
((اذا مرض العبد إوحى الله الى ملائکته ان ارفعوا عن عبدى القلم مادام فى وثاقى فانى انا حبسته حتى اقبضه او اخلى سبیله))
فاطمه(س) از رسول خدا نقل مى کند که فرمود: زمانى که بنده اى مریض مى شود خداوند به فرشتگان خود فرمان مى دهد تا زمانى که بنده ام در بستر بیمارى است از او قلم را بردارید.(الذریه الطاهره, ص147)

حضرت زهرا سلام الله علیها:
((ما التقى جندان ظالمان الا تخلى الله عنهما فلم یبال ایهما غلب, و ما التقى جندان ظالمان الا کانت الدبره على اعتاهما)).
فاطمه(س) از رسول خدا(ص) نقل مى کند: دو گروه ظالم با یکدیگر درگیر نمى شوند, مگر آنکه خداوند از آنان دست مى کشد, پس مهم نیست که کدام یک از آنان بر دیگرى ظفر یابد. هم چنین دو گروه ظالم با یکدیگر برخورد نمى کنند مگر آنکه ستمکار ترینشان از بین مى رود.(کشف الغمه, ج1, ص553)

حضرت زهرا سلام الله علیها:
((ان علمإ شیعتنا یحشرون فیخلع علیهم من خلع الکرامات على قدر کثره علومهم و جدهم فى ارشاد عباد الله)).
زهرا(س) مى گوید از پدرم شنیدم:
علماى از شیعیان ما در محشر به اندازه کثرت علومشان و جدیت و سعیشان در ارشاد بندگان خدا از نعمت ها و کرامت هاى الهى برخوردار مى شوند.(بحار, ج2, ص3)

حضرت زهرا سلام الله علیها:
((إدنى ما تکون من ربها إن تلزم قعر بیتها)).
(پیامبر از یاران خود پرسید: در کدام لحظه زن به خدا نزدیکتر است. هیچ کدام نمى دانستند تا این که زهرا سلام الله علیها سوال پدر را شنید و در پاسخ گفت:)
آن لحظه اى که زن در خانه خود مى ماند (و به امور زندگى و تربیت فرزند مى پردازد) به خدا نزدیکتر است.
(الامامه والسیاسه, ص14 / بحار, ج43, ص92, و ج100, ص250)

تبلیغات