آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

هو الذى یصلى علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات الى النور و کان بالمومنین رحیما سوره احزاب - آیه43)
او است خدائى که بر شما رحمت مى فرستد و فرشتگانش براى شما طلب آمرزش مى کنند تا خداوند شما را از تاریکیهاى نادانى و گناه بیرون آورد و به سوى نور ایمان و ذکر خدا رهنمون گردد و او نسبت به مومنان رحیم و مهربان است .

یصلى:
از ماده صلاه به معناى دعا گرفته شده . ولى صلاه خداوند نسبت به مومنان عنایت و رحمت مخصوص او است و صلاه فرشتگان یعنى اینکه آنان براى مومنان طلب آمرزش و استغفار مى کنند و از خداوند مى خواهند که رحمتش را شامل حالشان قرار دهد .
در آیه 7 سوره غافر آمده است : ((و یستغفرون للذین آمنوا)) و همواره فرشتگان براى مومنان استغفار مى کنند . بنا بر این وقتى گفته مى شود خداوند بر شما نماز مى خواند یعنى خداوند رحمت خاصه خود را بر مومنین فرو مى ریزد که نتیجه اش سعادت جاودانى و رستگارى همیشگى است.

الظلمات :
جمع ظلمت به معناى تاریکى است . هرچه قلب انسان را از خدا دور کند ظلمت است و هرچه انسانها را به خدا نزدیک کند نور است و لذا قرآن نور است و پیامبر نور است . شاید مقصود از ظلمات, فراموشى , غفلت , دورى از خدا , گناه و جهالت و یا همه اینها باشد و نور, ذکر خدا و شناخت او است . نور تقوا و ایمان است. نور نور معرفت و ولایت است .

کان بالمومنین رحیما :
اینکه در اینجا به صورت فعل ماضى آمده است دلیل است بر اینکه رحمت الهى پیوسته و همیشه مومنان خالص را در بر مى گیرد.
این آیه شریفه تضمین کننده است که پیکارگران و مبارزان راه خدا و پرهیزکاران و تقواپیشگان از اغواها و گمراهیهاى شیطان همیشه بدورند و خداوند آنان را در سایه رحمت دائمه خویش قرار مى دهد تا از گزند گمراهیهاى شیطان در امان باشند . چرا که هرگز این گمراهیها نمى تواند در قلب انسانهاى مومن و با تقوا نفوذ کند . ابلیس در سوگندى که به عزت خداوند مى خورد قول مى دهد که تمام بندگانت را اغوا مى کنم و از راه راست بیرون مى آورم جز بندگان مخلصت ((الا عبادک منهم المخلصین)) زیرا نمى تواند در آنها نفوذ کند و از صراط مستقیم الهى دور سازد . و راه رسیدن به این مقام میسر نیست جز با بسیار ذکر خدا گفتن و او را پیوسته یاد کردن . خود در کتابش وعده داده است که اگر مرا یاد کنید من هم شما را یاد مى کنم و از کید و مکر شیطان نگه مى دارم . پس کسى مى تواند به این خصوصیت دست یابد که از ذکر خدا غافل نیست و جزء مومنان خالص او است.
در آیه بعد آمده است: ((تحیتهم یوم یلقونه سلام و إعد لهم إجرا کریما)) نه تنها خداوند آنان را مورد رحمت و عنایت خاص خویش قرار مى دهد که فرشتگانش در روز رستاخیز که مومنان براى لقإ الله و دیدار با معبود حاضر مى شوند , با سلام و تحیت مخصوص با آنان برخورد مى کنند ; سلامى که نشانه سلامتى و دورى آنان از عذاب و خشم الهى است .
سلامى که علامت آرامش و آسایش انسانهاى مومن است و آنان را از هر نوع رنج و زحمت و دردى در امان نگه مى دارد . در آیه 22 از سوره رعد آمده است ((و الملائکه یدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم)) فرشتگان از هر درى بر مومنان وارد مى شوند و به آنها مى گویند سلام و درود بر شما و بالاتر اینکه در آخر آیه مى فرماید : ((و إعد لهم إجرا کریما)) و خداوند پاداشى ارزشمند براى آنان مقرر ساخته و تهیه نموده است که تمام نعمتهاى الهى را در بر مى گیرد.
همه این ارزشها و پاداشها براى مومنان و پیکارگران راه حق است . و اگر خداوند در 22 بهمن 57 ملت ایران را پیروز ساخت و دشمنانش را نابود کرد و آنان را در دنیا عظمت و عزت و جاودانگى بخشید به خاطر ایمان و اخلاصشان بود . امید است ما هم در این دنیاى پر از ظلمت و تاریکى بتوانیم راه آن خداخواهان و مبارزان حق را بپیمائیم تا شاید خداوند بر ما تفضل کند و ما را از کید و مکر شیاطین انسى و جنى برهاند . درود بى پایان خدا و فرشتگانش و بندگان صالحش بر شهیدان راه حق و فضیلت و پیام آوران بزرگ انقلاب اسلامى ایران خصوصا بر پیشوا و راهبر انقلاب حضرت امام خمینى رضوان الله علیه .

تبلیغات