آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

گرامى باد یاد شهید مظلوم انقلاب اسلامى آیت الله دکتر بهشتى و 72 یاورش در هفتم تیر راست قامتان جاوید
((من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه, فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدلیلا))(سوره احزاب, آیه23)
از میان مومنان مردانى هستند که بر آنچه با خدا پیمان بستند, صادقانه ایستاده اند, برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى در انتظار شهادت اند و هرگز در عهد و پیمان خود تبدیل و تغییرى نمى کنند.
النحب: النذر ـ الوفإ بالنذر و النحب الموت.
نحب به معناى نذر یا وفاى به نذر است و هم چنین به معناى مرگ نیز آمده است. ابن قتیبه گوید: ((اصل النحب النذر و کان قوما نذروا إن یلقوا العدو إن یقاتلوا حتى یقتلوا إو یفتح الله فقتلوا فقیل فلان قضى نحبه اذا قتل)) اصل واژه نحب به معناى نذر است و گویا گروهى نذر کردند که هرگاه به مصاف دشمن رفتند به کارزار بپردازند تا کشته شوند و یا خدا آنان را پیروزى بخشد پس کشته شدند و وقتى گفته مى شود فلان شخص قضى نحبه یعنى کشته شد.
برخى نیز نحب را به معناى دین و قرض گرفته اند, پس در این صورت قضى نحبه یعنى دین خود را (به خدایش) ادا کرد.
ابن عباس گوید: این آیه درباره حمزه بن عبدالمطلب و آنان که با او کشته شدند نازل شده است. من قضى نحبه حمزه بن عبدالمطلب و من قتل معه عن ابن إبى اسحاق عن على علیه السلام قال: ((فینا نزلت رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه, فإنا والله المنتظر و ما بدلت تبدیلا)) این آیه درباره ما نازل شده است, به خدا قسم من منتظر هستم و هرگز تبدیل و تغییر نکردم. به هر حال قطعا یکى از مصادیق بارز این رادمردان حمزه و على و سایر امامان علیهم السلام مى باشد. و این چنین اند مردان بزرگ خدا و راست قامتان جاوید که در مصاف با دشمن دین همواره جنگیدند و پیکار کردند و هرگز تزلزلى برایشان حاصل نشد تا آنکه دین خود را ادا کردند و به عهد خود با خدا وفا نمودند و در راه لقاى دوست شربت گواراى شهادت نوشیدند و گروهى نیز همچنان در انتظار شهادت به سر مى برند.
در دوران انقلاب ـ چه پیش و چه پس از آن ـ بسیار چنین مردان صادق و راستینى را دیدیم که به خاطر خدا و در راه او مبارزه کردند و با دشمنانش پیکار نمودند تا آنکه برخى به شهادت رسیدند و با شرافت مرگ را در آغوش گرفتند و به مقام ((عند ربهم یرزقون)) رسیدند.
و برخى دیگر پیوسته در انتظار شهادت اند از این رادمردان همیشه زنده و جاوید مى توان شهداى بزرگوار و ارجمند هفت تیر را نام برد.
سید شهیدان انقلاب مرحوم آیه الله دکتر بهشتى و هفتاد و دو تن یاران باوفاى امام خمینى ـ قدس سره ـ که در آن روز به دست شقى ترین و پلیدترین مردم روزگار ـ یعنى منافقین ـ به شهادت رسیدند و با شهادت مظلومانه خود انقلاب را بیمه کردند و آنقدر به پیش بردند که اگر سالها امام تبلیغ مى کرد به اندازه آن شهادتها که در یک آن رخ داد نمى توانست انقلاب را آنچنان به پیش ببرد و از حوادث مصون نگه دارد و همچنین با آن موج بى سابقه تبلیغات سوء دشمنان علیه بهشتى و یارانش, چقدر وقت مى خواست تا مردم را به خلوص و صفاى آن یاوران نیک سرشت قانع سازد ولى این حادثه منتظره ـ به قول امام ـ چنان انقلاب را بیمه کرد و انقلاب راه یک ساله را یک شبه پیمود و مردم را به سوى حق و حقیقت سوق نمود که هرگز دشمن زبون چنین انتظارى را نداشت و هرگز ابرجنایتکاران فکرش را نمى کردند; آنان که با این فاجعه انتظار نابودى انقلاب را مى کشیدند سخت شگفت زده شدند و از نقشه هاى بى مایه خویش مإیوس و نومید گشتند, زیرا دیدند انقلاب با این شهادت ها رونق بیشترى پیدا خواهد کرد و بیشتر به پیش خواهد تاخت و دشمن را بیش از پیش رسوا خواهد ساخت و ملت را به راهبرانش و خدمتکاران مخلصش محبوب تر و مقرب تر خواهد ساخت.
فرارسیدن هفت تیر هر ساله واقعیت انقلاب را روشن تر مى کند و فروغ آن بى گمان قلب دوستان را امیدوار و دشمنان را نومید مى سازد.
آن را گرامى تر بداریم.
والسلام.

تبلیغات