آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم:
((ایهاالناس انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکه والرحمه والمغفره شهر هو عندالله افضل الشهور و ایامه افضل الایام و لیالیه افضل اللیالى و ساعاته افضل الساعات.))(1)
اى مردم, ماه خدا ـ ماه رمضان ـ با برکت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است, ماهى که نزد خدا بهترین ماهها, روزهایش بهترین روزها, شبهایش بهترین شبها و اوقاتش بهترین اوقات است.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم:
((ان شهرکم هذا لیس کالشهور انه اذا اقبل الیکم اقبل بالبرکه والرحمه و اذا ادبر عنکم ادبر بغفران الذنوب...))(2)
این ماه, (رمضان) همانند دیگر ماهها نیست , زیرا هرگاه به شما رو آورد همراه با برکت و رحمت است و آن گاه که از شما پشت کند آمرزش گناهان را در بردارد.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم:
((ایهاالناس قد اظلکم شهر عظیم, شهر مبارک, شهر فیه لیله العمل فیها خیر من الف شهر... هو شهر اوله رحمه و اوسطه مغفره و آخره عتق من النار.))(3)
اى مردم! ماه بزرگى بر شما سایه افکنده, ماهى مبارک که شبى دارد که عمل خیر در آن از عمل هزار ماه برتر است... ماهى که اولش رحمت, میانش آمرزش و پایانش رهایى از آتش است.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم:
((ان للجنه بابا یدعى الریان لایدخل منه الا الصائمون)).(4)
بهشت را درى است که آن را باب الریان مى گویند و از آن جز روزه داران وارد بهشت نمى شوند.

امام على علیه السلام:
((ایهاالناس ان یومکم هذا یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المسیئون و هو اشبه یوم بیوم قیامتکم فاذکروا بخروجکم من منازلکم الى مصلاکم خروجکم من الاجداث الى ربکم.))(5)
اى مردم, امروز روز پاداش نیکوکاران و زیان تبهکاران است و آن را شباهتى بسیار با روز رستاخیز است, پس هنگامى که براى نماز (عید) بیرون مى روید خروج از قبر و روانه شدن به سوى پروردگار را به یاد آورید.

امام على علیه السلام:
((علیکم فى شهر رمضان بکثره الدعإ والاستغفار فاما الدعا فیدفع عنکم البلإ و اما الاستغفار فتمحى به ذنوبکم.))(6)
برشماست که در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید چه این که دعا بلا و گرفتارى را از شما دور مى سازد و به سبب استغفار, گناهان شما محو مى شود.

امام على علیه السلام:
((نوم الصائم عباده و صمته تسبیح و دعإه مستجاب و عمله مضاعف. ان للصائم عند افطاره دعوه لاترد.))(7)
خواب روزه دار عبادت و سکوتش تسبیح و دعاى او مستجاب و عملش چندبرابر است, همانا دعاى روزه دار به هنگام افطار رد نمى شود.

امام باقر علیه السلام:
((العمل الصالح فیها من الصلاه والزکاه و انواع الخیر خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیله القدر. و لولا ما یضاعف الله تبارک و تعالى للمومنین ما بلغوا, ولکن الله یضاعف لهم الحسنات.))(8)
در این شب قدر, عمل شایسته همچون نماز و زکات و هر کار نیک, بهتر است از کار در هزار ماه که شب قدر در آن نباشد, و اگر خداى تبارک و تعالى پاداش اعمال مومنان را دو چندان نمى کرد آنان بدین منزلت نمى رسیدند اما خداى پاداش کار خیر ایشان را دو برابر کرده است.

امام باقر علیه السلام:
((من احیى لیله القدر غفرت له ذنوبه ولو کانت ذنوبه عدد نجوم السمإ و مثاقیل الجبال و مکائیل البحار.))(9)
کسى که شب قدر را (با عبادت خدا) زنده دارد گناهانش آمرزیده شود گرچه به عدد ستارگان آسمان و سنگینى کوهها و کیل دریاها باشد.

امام صادق علیه السلام:
((فى لیله تسع عشر من شهر رمضان التقدیر و فى لیله احدى و عشرین القضإ و فى لیله ثلاث و عشرین ابرام ما یکون فى السنه الى مثلها و لله ـ جل ثناوه ـ ان یفعل ما یشاو فى خلقه.))(10)
شب نوزدهم ماه رمضان, شب تقدیر و شب بیست و یکم شب قضإ و شب بیست و سوم شب تصویب امورى است که در سال تحقق خواهد یافت و خداوند ـ جل ثناوه ـ هرچه خواهد براى خلقش آن کند.

امام على ابن موسى الرضا علیه السلام:
((شهر رمضان شهر البرکه و شهر الرحمه و شهر المغفره و شهر التوبه و شهر الانابه من لم یعفو له فى شهر رمضان ففى اى شهر یغفر له.))(11)
ماه رمضان ماه برکت است, ماه رحمت است, ماه آمرزش است, ماه توبه است, و ماه بازگشت (به سوى خدا) است هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود, در کدام ماه دیگر مورد آمرزش قرار مى گیرد.
پى نوشت ها:
1 ) وسائل, ج 7, ص 227.
2 ) وسایل, ج 7, ص 226.
3 ) بحار, ج 96, ص 342.
4 ) بحار, ج 96, ص 252.
5 ) امالى صدوق, ص 100.
6 ) وسائل ج 4, ص 223.
7 ) بحار, ج 93, ص 360.
8 ) وسائل الشیعه, ج 7, ص 257.
9 ) بحار, ج 98, ص 168.
10 ) وسائل الشیعه, ج 4, ص 261.
11 ) بحارالانوار, ج 96, ص 341.

تبلیغات