آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

((و سیق الذین اتقوا ربهم الى الجنه زمرا حتى اذا جإوها و فتحت إبوابها و قال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین)).(سوره زمر, آیه73)
آنان که تقواى الهى را پیشه کردند, گروه گروه به سوى بهشت برده مى شوند و هنگامى که به آن مى رسند, درهاى بهشت گشوده مى شود و نگهبانان بهشتى به آن ها مى گویند: سلام بر شما گوارایتان باد. به بهشت برین وارد شوید و جاودانه در آن بمانید.
سوق: ترغیب و تحریض بر حرکت کردن و راه رفتن. در مورد این که چرا انسان هاى باتقوا و بهشتیان را به بهشت مى رانند و سوق مى دهند, تفاسیر مختلفى نقل شده ولى ممکن است ـ چنان که برخى ذکر کرده اند ـ مقصود این باشد که شوق فرشتگان رحمت الهى براى دیدار با اهل تقوا بیش از شوق اینان براى رسیدن به بهشت باشد و به نظر اینجانب شوق خود بهشت براى در برگرفتن این افراد شایسته, بالاتر است از شوقى که این ها به بهشت دارند, از این روى آنان را با سرعتى بیشتر از سرعت خودشان به طرف بهشت مى برند تا هرچه زودتر به آن جا برسند و از نعمت هاى جاویدان الهى برخوردار گردند. صاحب مجمع البیان معتقد است که سوق در این آیه براى مقابله با سوق در آیه قبل است که در مورد کفار و دوزخیان آمده بود مانند بشارت که پیوسته در مورد خیر به کار برده مى شود ولى گاهى خداوند کفار را به جهنم و عذاب دردناک نیز بشارت مى دهد که این براى تقابل بشارت خیر است. مى فرماید: فبشرهم بعذاب الیم آنها را به عذابى دردناک بشارت ده. البته تفاوتى که در این جا دارد این است که سوق در مورد کفار با تحقیر و اهانت است ولى در مورد پاک سرشتان باتقوا, با اکرام و احترام و گرامى داشتن صورت مى پذیرد.
زمرا: یعنى گروه گروه و دسته دسته. گویا اهل بهشت همه با هم نمى روند, زیرا در درجات با یکدیگر تفاوت دارند, لذا هر گروه طبق درجه و مقام خود به بهشت مى رود.
و فتحت ابوابها: واو حالیه است. و حمله فتحت إبوابها حال است, یعنى به بهشت مىآیند در حالى که بهشت پیش از آمدنشان ـ براى استقبال از آنان ـ درهاى خود را گشوده است و این نهایت احترام و تقدیر است مانند میزبانى که به احترام مهمان, درهاى خانه خود را پیش از آمدنش بر رویش مى گشاید.
سلام علیکم: یعنى سلامتى از خدا براى شما باد و یا این که بشارتى است براى جاودانگى در سلامتى و تندرستى و دورى کامل از تمام آفات و بلیات.
طبتم : طیب یعنى پاکیزگى. این جایگاه برایتان خوش و خرم باد, و گوارایتان باد دخول در بهشت و رسیدن به رحمت گسترده و بى پایان الهى. علامه طباطبایى(ره) معتقد است که طبتم ممکن است بیانگر علت اطلاق سلام باشد.
خالدین: براى همیشه در بهشت, جاودانه بمانید.
نکته اى که جلب توجه مى کند این که در مورد اهل جهنم فرمود: هرگاه به آن مى رسند, درهایش گشوده مى شود ولى در مورد اهل بهشت مى فرماید: درهایش قبل از رسیدن آنان گشوده مى شود و این اشاره است به احترام خاصى که براى آنان قائل شده اند. در جاى دیگر قرآن مى فرماید: ((جنات عدن مفتحه لهم الابواب)) بهشت هایى که درهایش بر روى آنان گشوده است.

علت انتخاب این آیه:
در این اندیشه بودم که این ماه ـ که ماه امام خمینى است ـ چه آیه اى را براى تفسیر اختیار کنم. آیات زیادى مى توانست بیانگر شخصیت امام باشد ولى به هر حال به نظرم رسید از خود قرآن استمداد کنم , آن را گشودم این آیه مبارکه آمد. دیدم چقدر مناسب است و لذا بر آن آمدم که ترجمه اى گذرا از آن شود تا مقام این مردان خدا بر مومنین بیشتر مشخص گردد. امام که خود الگوى تقواپیشگان بود و در پارسایى سرآمد همگان بود, اینک به بهشت جاودان شتافته و به ما مى گوید: ((یا لیت قومى یعلمون بما غفر لى ربى و جعلنى من المکرمین)) اى کاش قوم من مى دانستند که خداوند چگونه مرا مورد آمرزش قرار داد و گرامیم داشت. و سزاوار است درهاى هشتگانه بهشت بر روى تابان او گشوده شود و فرشتگان رحمت بر او سلام کنند و او را به بهشت جاودانه بشارت دهند. گوارایش باد.

تبلیغات