آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

 

امام على علیه السلام :
((من کان من شیعتنا عالما بشریعتنا فاخرج ضعفإ شیعتنا من ظلمه جهلهم الى نور العلم الذى حبوناه به, جإ یوم القیامه و على رإسه تاج من نور یضىء لاهل جمیع العرصات)).(1)
هر کس از شیعیان ما که به دین ما آگاه باشد و ضعیفان از شیعیان ما را از تاریکى جهل برهاند و به روشنایى علمى که بدو بخشیده ایم درآورد, در حالى وارد محشر مى شود که بر تارکش تاجى از نور است و همه اهل محشر را روشنى مى بخشد.

امام باقر علیه السلام :
((ما شیعتنا الا من اتقى الله و اطاعه و ما کانوا یعرفون الا بالتواضع والتخشع و ادإ الامانه و کثره ذکر الله والصوم والصلاه والبر بالوالدین و تعهد الجیران من الفقرإ و ذوى المسکنه والغارمین...)).(2)
شیعه ما نیست جز کسى که پرواى خدا دارد و او را پیروى کند, شیعه ما را نتوان شناخت جز با تواضع, افتادگى, اداى امانت بسیارى ذکر خدا, روزه, نماز, نیکى با پدر و مادر, رسیدگى به همسایگان نیازمند و مستمند و بدهکاران...

امام باقر علیه السلام :
((یا جابر بلغ شیعتى عنى السلام و اعلمهم انه لاقرابه بیننا و بین الله عزوجل و لایتقرب الیه الا بالطاعه له, یا جابر من اطاع الله و احبنا فهو ولیینا, و من عصى الله لم ینفعه حبنا)).(3)
اى جابر سلامم را به شیعیانم برسان و به آنان اعلام کن که میان ما و خداى عزوجل خویشاوندى نیست و کسى جز با طاعت و بندگى به او تقرب نیابد. جابر! هر که خدا را فرمان برد و ما را دوست بدارد دوست ماست و هر که نافرمانى خدا کند محبت ما به حالش سودى ندارد.

امام باقر علیه السلام :
((ابلغ شیعتنا انهم اذا قاموا بما امروا انهم هم الفائزون یوم القیامه)).(4)
به شیعیان ما ابلاغ کن که هرگاه آنها وظایف دینى خود را انجام دهند, روز قیامت آنها بى تردید رستگارانند.

امام صادق علیه السلام :
((شیعتنا اهل الهدى و اهل التقى و اهل الخیر و اهل الورع و اهل الفتح والظفر)).(5)
شیعیان ما اهل هدایتند و پرهیزکارى و خیر و ایمان و اهل گشایش و پیروزى.

امام صادق علیه السلام :
((شیعتنا اهل الورع والاجتهاد و اهل الوفإ و الامانه و اهل الزهد والعباده)). (6)
شیعیان ما اهل پارسایى و کوشش, اهل وفا و امانتدارى و اهل زهد و عبادتند.

امام صادق علیه السلام :
((معاشر الشیعه کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا, قولوا للناس حسنا و احفظوا السنتکم و کفوها عن الفضول و قبیح القول)).(7)
اى گروه شیعیان! همواره زینت ما باشید و مایه ننگ ما نگردید, با مردم نیک سخن گویید, مراقب زبان خود باشید و آن را از گفتار بیهوده و زشت باز دارید.

امام صادق علیه السلام :
((یابن جندب بلغ معاشر شیعتنا و قل لهم: لاتذهبن بکم المذاهب فوالله لاتنال ولایتنا الا بالورع والاجتهاد فى الدنیا و مواساه الاخوان فى الله و لیس من شیعتنا من یظلم الناس)).(8)
اى پسر جندب! به شیعیان ما بگو: راهها و روش هاى گوناگون شما را از راه نبرند, به خدا سوگند هیچ کس به جرگه ولایت ما در نمىآید مگر با رعایت پارسایى و تلاش در [ بهره ورى از] دنیا و همیارى با برادران دینى و هر کس به مردم ظلم کند شیعه ما نیست.

امام حسن عسکرى :
(( ان الرجل منکم اذا ورع فى دینه و صدق فى حدیثه و ادى الامانه و حسن خلقه مع الناس قیل: هذا شیعى فیسرنى ذلک)).(9)
بى گمان هر کس از شما در دینش پارسایى ورزد و در سخنش راست گوید و امانت را باز گرداند و با مردم خوشخویى پیشه کند, گفته مى شود: چنین کسى شیعه است و این مرا شاد مى گرداند.

پى نوشت ها:
1) بحار, ج2, ص2.
2) تحف العقول, ص295.
3) بحار, ج78, ص183.
4) بحار, ج2, ص29.
5) کافى ج2, ص233.
6) بحار, ج68, ص167.
7) بحار, ج11, ص310.
8) تحف العقول, ص303.
9) بحار, ج78, ص372.

تبلیغات