آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم:
((و اذا لم یامروا بالمعروف و لم ینهوا عن المنکر و لم یتبعوا الاخیار من اهل بیتى, سلط الله علیهم اشرارهم فیدعو عند ذلک خیارهم فلایستجاب لهم)).(1)
هرگاه مردم امربه معروف و نهى از منکر را ترک نمایند و از نیکان خاندان من پیروى نکنند خداوند بدانشان را بر آنان مسلط گرداند, در این هنگام خوبان ایشان دعا کنند ولى دعایشان مستجاب نشود.
رسول خدا صلى الله علیه و آله :
((لایزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا على البر فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت عنهم البرکات و سلط بعضهم على بعض, و لم یکن لهم ناصر فى الارض و لا فى السمإ.))(2)
مردم همواره در خیر و برکت اند تا هر زمان که امر به معروف و نهى از منکر کنند و یکدیگر را بر کار خیر کمک رسانند پس هر گاه آن را به جا نیاورند برکات از آنان سلب گردد و گروهى بر گروه دیگر مسلط شود به طورى که براى آنان یاورى نه در زمین باشد و نه در آسمان.

امام على علیه السلام:
((وامر بالمعروف تکن من اهله و انکرالمنکر بیدک و لسانک و باین من فعله بجهدک و جاهد فى الله حق جهاده و لا تاخذک فى الله لومه لائم و خض الغمرات للحق حیث کان. ))(3)
[ فرزندم حسن] به کار نیک امر کن تا در شمار نیکوکاران درآیى و به دست و زبان کار ناپسند را زشت شمار و از آن که کار ناپسند کند با کوشش خود را دور بدار. در راه خدا بکوش, چنان که شاید, و از سرزنش ملامتگرانت بیمى نداشته باش براى حق به هر دشوارى هرجا بود وارد شو.

امام على علیه السلام :
((ان الله تبارک و تعالى لم یرض من اولیائه ان یعصى فى الارض و هم سکوت مذعنون لایامرون بالمعروف و لاینهون عن المنکر, فوجدت القتال اهون على من معالجه الاغلال فى جهنم)).(4)
همانا خداوند از اولیإ خود نپسندیده که معصیت او در زمین بشود و آنها ساکت و آرام باشند و امر به معروف و نهى از منکر نکنند, پس پیکار را از تحمل غلهاى جهنم آسانتر یافتم.

امام على علیه السلام :
((قوام الشریعه الامر بالمعروف والنهى عن المنکر و اقامه الحدود.))(5)
شالوده دین بر امر به معروف و نهى از منکر و برپا داشتن حدود الهى استوار است.

امام على علیه السلام :
((ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر لایقربان من اجل و لاینقصان من رزق و افضل ذلک کلمه عدل عند امام جائر.))(6)
امر به معروف و نهى از منکر مرگ را نزدیک نمى سازند و از رزق و روزى نمى کاهند و برتر از همه اینها سخنى عادلانه است نزد پیشوایى ستم پیشه.

امام على علیه السلام :
((فان الله سبحانه لم یلعن القرن الماضى بین ایدیکم الا لترکهم الامر بالمعروف والنهى عن المنکر فلعن الله السفهإ لرکوب المعاصى والحلمإ لترک التناهى. ))(7)
همانا خداوند سبحان ـ مردم ـ دوران گذشته را که پیش از شمایند از رحمت خود دور نفرمود, جز براى آن که امر به معروف و نهى از منکر را ترک کردند. پس خداوند بى خردان ـ آنان راـ لعنت کرد به خاطر نافرمانى کردن و خردمندان را به (گناه) ترک نهى یکدیگر.

امام باقرعلیه السلام :
((ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر فریضه عظیمه تقام بها الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و تردالمظالم و تعمر الارض و ینتصف من الاعدإ و یستقیم الامر.))(8)
امر به معروف و نهى از منکر دو فریضه بزرگ الهى است که دیگر فرائض با آنها بر پا مى شوند و به وسیله آنها راهها امن مى گردد و کسب و کار مردم حلال مى شود و حقوق افراد بدیشان بازگردانده مى شود و در سایه آن زمین ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته مى شود و در پرتو آنها همه کارها رو به راه مى گردد.

امام صادق علیه السلام :
((قال رسول الله صلى الله علیه و آله: ان الله عزو جل لیبغض المومن الضعیف الذى لا دین له, فقیل له:
و ما المومن الذى لا دین له؟ قال: الذى لاینهى عن المنکر)).(9)
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: خداى عز وجل نسبت به مومن ضعیف و سستى که دین ندارد خشمناک است. پرسیدند: مومنى که دین ندارد کدام است؟ فرمود آن که نهى از منکر نمى کند.

امام صادق علیه السلام :
((اذا راى المنکر فلم ینکره و هو یقدر علیه فقد احب ان یعصى الله و من احب ان یعصى الله فقد بارزالله بالعداوه.))(10)
اگر کسى کار ناپسندى را ببیند و با داشتن توانایى, آن را زشت نشمارد, دوست داشته باشد که خداوند عصیان شود و هرکه دوست باشد که خداوند عصیان شود, به دشمنى با خدا پرداخته است.

پى نوشت ها:
1) تحف العقول ,ص 51.
2) بحار, ج 100, ص 94.
3) نهج البلاغه, نامه 31.
4) نهج السعاده, ج 2, ص 226.
5) غررالحکم.
6) بحار, ج100, ص 89.
7) نهج البلاغه, خطبه 192.
8) وسائل الشیعه, ج 11, ص 395.
9) الوافى, ج 2, ص 29.
10) مستدرک الوسایل, ج2, 357.

تبلیغات