آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۴

چکیده

متن

قسمت دوم
اندیشه و اندیشمندان مسیحیت امروز جریانها و هدفها در گفتگو با محمد مسجد جامعى سفیر سابق ایران در واتیکان
محمد مسجدجامعى سفیر سابق ایران در واتیکان، پس از مراجعت به وطن، آگاهیهاى خود از جهان مسیحیت را در گفتگویى با کیهان اندیشه مطرح کردند که بخش نخست آن در شماره پیش درج گردید و اینک قسمت دوم آن به نظر خوانندگان عزیز مى‏رسد.
جعفریان:پرسش آقاى صاحبى درباره «اسکولاستیک»بود، آیا آن سیستم و محتواى آموزشى که در قرون وسطى بود هم اکنون نیز وجود دارد؟
صاحبى:اولا، آیا نهضت پروتستانتیزم اعتراض علیه فلسفه و کلام مسیحى در قرون وسطى به شمار مى‏رفت یا خیر؟و این تلقى درست است؟ثانیا، آن سلسله مباحث الآن در تفکر مسیحى جریان دارد؟یا این که تغییراتى در آن ایجاد شده، آن تغییرات چیست؟اهم مباحث کلامى و جریانهاى کلامى و فلسفى که اکنون در درون مسیحیت وجود دارد کدام است؟یک اشاره‏اى به این بفرمایید.
مسجد جامعى:قبل از ورود به بحث لازم است به نکته‏اى اشاره شود.این نکته براساس تجربه‏هاى فراوان و متنوّعى است که داشته‏ام. دین در نزد ما-چه در بین مردم عادى و چه در بین روحانیون و طلاب و روشنفکران-مفهوم و جایگاه ویژه‏اى دارد که حتى در نزد روحانیون آنها هم این چنین نیست.این سخن تا حدودى در مورد مسلمانان صحیح است.امّا در مورد ایرانى‏ها صحیح‏تر است.ایرانى‏ها به احتمال قریب به یقین بیش از هر ملت دیگرى درباره دین و مسائل آن فکر مى‏کنند.گویى آنها دغدغه دینى دارند و همیشه درباره آن سؤال مى‏کنند.این سؤال‏ها در بسیارى از موارد توسط کسانى مطرح مى‏شود که چندان هم بدان ملتزم نیستند، امّا مى‏خواهند نظر و تفسیر دین را درباره موضوعهاى مختلف بدانند.این یکى از مشغله‏هاى ذهنى مهم و اساسى آنها است.
در نزد مسیحیان مسأله این طور نیست.آنها این مقدار دغدغه و سؤال دینى ندارند و اصولا توقّعشان از دین به گونه دیگرى است و بسیارى از مسائل کلامى و یا مباحث مربوط به فلسفه دین و حتى احکام دین به اهلش راجع است و نه به توده مردم.به این دلیل کیفیت تحوّلى مباحث دینى و کلامى در نزد آنها متفاوت است با آنچه در نزد ما وجود دارد، اگرچه قطعا شباهتهایى هم هست.
صاحبى:مى‏بخشید!در بین متفکران مسیحى، حتى در قرون وسطى کسانى داشتیم که دغدغه داشتند.مثل آکویناس.به هر حال براى او پرسشهایى مطرح بود.این مرد تلاشهایى کرد. حتى با استفاده از کلام و فلسفى اسلامى، تلاش کرد براى پرسشهاى خود پاسخ یابد و بعد کلامى را پایه‏گذارى کرد که براى بعدیها مورد استفاده بود. من فکر مى‏کنم این، عمومیت ندارد.حتى در دنیاى مسیح کسانى هستند که حالا به لحاظ ایمان و باورهاى دینى و پایبندى به این ایمان و باورها تلاشهایى براى گسترش دین خود کرده‏اند. جانبازیها، ازخودگذشتگیها، مجاهدتها حتى بخشى از جنگهاى صلیبى، اینطورى است. تحت تأثیر آن ایمان مسیحى هست.
به هر حال مى‏خواهم عرض کنم.هم تلاش براى پاسخ دادن به آن پرسشها تا حدودى در متکلمین وجود داشته است و حتى اینها با بهره‏گیرى از فلسفه‏هاى دیگر، کلامهاى دیگر، این پرسشها را پاسخ داده‏اند؛هم مجاهدتها و تلاشهایى که شده است.
جعفریان:حالا بنده مطلبى را اضافه بکنم. به نظر ما یک کشیش واقعا خیلى بیشتر از روحانى ما حالت دینى دارد.براى این که او زندگیش را از لحاظ دنیایى آنقدر محدود مى‏کند که آدم فکر مى‏کند او صبح تا شب به چیزى جز دین نمى‏اندیشد.اولا در کلیسا ساکن مى‏شود.بعد هم هیچ نوع زندگى مادى، هیچ نوع تعلق مادى، ندارد؛هیچ نوع ملکیتى ندارد.وقتى او را با یک روحانى مسلمان مقایسه مى‏کنیم که خوب زندگى مى‏کند، ازدواج مى‏کند، بچه دارد، حتى گاهى به هر حال در زندگى مادى ممکن است موقعیت نسبتا خوبى داشته باشد، ولى نظر مى‏آید که‏ کشیش بسیار دیندارتر است؛یعنى از لحاظ صورت من عرض مى‏کنم، حالا راست یا ناراست بودنش، حرف دیگرى است.به هر حال، شاید منظور این باشد که قرون وسطى این گونه بوده و اکنون وضع تفسیر کرده است.
مسجد جامعى:بلى، اولا، من نسبت به وضع موجود و حال حاضر سخن گفتم نه در کل تاریخ معاصر و نه وضع گذشته قرون وسطى.ثانیا دیندار بودن غیر از دغدغه دینى داشتن است.من نگفتن که آنها دیندار نیستند، به هیچ عنوان نگفتم. معتقد هم نیستم که دیندار نیستند.
صاحبى:آکویناس مثلا دغدغه دینى داشته...
مسجد جامعى:نه.نه.اولا آکویناس یک نفر است، ثانیا مربوط به گذشته است.به طور کلى، مطلب را در زمان خودمان عرض مى‏کنم. هم اکنون متفکرینى هستند که واقعا، فقط به دین فکر مى‏کنند.اصلا تخصص آقاى راتسینگر این است که فقط به دین فکر کند و آدم مهمى هم هست.منظور من این نیست که او دیندار است یا نه؟بحث درباره دغدغه دین داشتن است من مکرر دیده‏ام کسانى را که راهب هستند، راهبه هستند، حالا لازم نیست که آن طرف دنیا برود. واقعا راهبه‏هایى که در بیمارستانها مخصوصا در آسایشگاه‏ها کار مى‏کنند، آن کار را-اگر کسى بخواهد قضاوت عادلانه بکند-هیچ ایتالیایى در خود ایتالیا انجام نمى‏دهد.در حالى که آن راهبه‏اى که مى‏تواند در آن آسایشگاهى که در آن هندى کپ‏ها، یعنى کسانى که دچار مشکلات مختلف و غیر قابل علاج جسمى و مغزى و عصبى هستند و پرستارى از آنها بسیار طاقت‏فرسا است. آن کارى که آن راهبه‏ها در آنجا انجام مى‏دهند و مربوط به آنها هم هست، کارى است که شاید سه تا پرستار ایالیایى با همدیگر آن کار را کمّا و کیفا انجام نمى‏دهند.نگاه کنید، اینها هست ولى این غیر از این است که دغدغه دینى دارند.دغدغه دینى یعنى:هر چه که پیش مى‏آید مى‏گویند آقا اسلام درباره این چه مى‏گوید؟مسیحیت درباره این چه مى‏گوید؟ما مسأله‏مان این است که مردم ما همیشه مى‏پرسند که اسلام درباره این چه مى‏گوید.شما تقریبا نمى‏توانید پیدا کنید مسیحانى که مرتب بپرسند که مسیحیت درباره این چه مى‏گوید؟حتى در مورد مسائل کلى هم سؤال نمى‏کنند.موارد خاصى را سؤال مى‏کند.ما در همه موارد سؤال مى‏کنیم نه تنها از لحاظ شرعى و فقهى، از لحاظ کلامى و فلسفى هم همین جور است.در آنجا خیلى کم هستند که بپرسند نظر دین درباره این چیست؟منظورم این است، نه این که معتقد و متدین نیستند.نه.اصلا در شرایط ذهنى و اجتماعى و فکرى و تربیتى دیگرى رشد کرده‏اند.مى‏خواستم این را عرض کنم و این جریان مسلما در کیفیت تحول دینى اثر مى‏گذارد.خوب این یک نکته.بعد مى‏رسیم به سیستم آموزشى.آقاى صاحبى در مورد آموزشهاى اسکولاستیک سؤال کردند.به طور کلى آنچه متعلق به تاریخ گذشته است، در طى دهه‏هاى اخیر، مخصوصا در طى دو دهه اخیر، مورد اقبال و استقبال است؛حتى در آنجایى که جنبه خرافات هم دارد.
مثلا در حال حاضر، کتابهاى فراوانى درباره نظرات کسانى که در قرون وسطى مطالبى درباره کف‏بینى، طالع‏بینى، احکام تنجیم و امثال آن، کتاب و رساله نوشته‏اند، چاپ مى‏شود، و بازار بسیار داغى هم دارد.البته این مطالب براى خود اصول و احکامى دارد؛امّا عمدتا بخش اغراق‏آمیز و خرافى آن است که بیشتر مورد توجه است. این مطلب نسبت به فلسفه گذشته هم هست اما براى متخصصینش و آن هم به خاطر شأن تاریخى‏اش، نه به لحاظ این که من این جورى معتقد باشم، یعنى اسکولاستیک الآن مهم است عمدتا به خاطر این که در گذشته چه مى‏گفتند؛نه این که الآن من این جورى بگویم.این یک مسأله. مطلب دوم این که در حال حاضر یک گرایش هم وجود دارد که گذشته، فقط گذشته نیست و اهمیت گذشته صرفا به لحاظ اهمیت تاریخیش نیست؛مطلبى هم بوده و هست و واقعا بهش فکر کنیم.این گرایش وجود دارد، اما این گرایش فقط در بین افراد خاصى هست که گذشته را نه به لحاظ تاریخیتش، بلکه به دلیل محتویش مى‏خواهند.
و امّا در مورد سیستم آموزشى، حتى در بین کاتولیکها که از این نظر سنتى‏تر از پروتستانها هستند، خیلى وضع رقیق شده؛یعنى آموزش عمقش کم شده.این حرف من نیست، این دقیقا روایت است، از آن حرفهایى است که مکرر در مکرر، شنیده‏ام.آقایى هست که رئیس کالج بلژیکیهاست در رم.آدم دانشمندى است.حالا براى نمونه از او نقل مى‏کنم.گفت موقعى که ما دانشجو بودیم، در همین کالجى که الآن من رئیس آن هستم-دوازده سال است که رئیس کالج است زبان یونانى مى‏خواندیم، زبان لاتتینى مى‏خواندیم، متنهاى قدیم را مى‏خواندیم، متنهایى که چاپ سال‏هاى 1700-1600 بود، مى‏خواندیم.در آن زمان‏ها ردیّه‏نویسى بسیار شایع بود.چون مسأله پروتستانها مطرح بود و ما بسیارى از این متون را که عموما به لاتین است مى‏خواندیم.اما الآن بین دانشجویان ما خیلى کم پیدا مى‏شوند که زبان لاتین و یونانى بدانند.یک دفعه رفته بودم به آن کالج، مرا برد به کتابخانه-کتابخانه خوبى دارند- گفت تفریبا کسى نیست که دیگر این کتابها را  بخواند، این متن‏ها را بخواند.نتیجه این که آنها هم دچار یک نوع مدرنیزاسیون شده‏اند، به معنى کم شدن عمق و سطحى شدن اطلاعات و بى‏توجهى به آن چیزهایى که در گذشته خیلى مهم بود.یعنى نمى‏شد کسى کشیش بشود، مگر آن که زبان لاتین را بداند.حالا کشیشها و طلبه‏هاى جدید تقریبا اکثرشان آن را نمى‏دانند، یا خیلى کم مى‏دانند؛یعنى آن قدر کم مى‏دانند که براى خواندن مثلا یک سنگ نوشته تاریخى، اطلاعات کافى ندارند.
جعفریان:همان وضعیتى که ما کم‏کم داریم دچارش مى‏شویم.
مسجدجامعى:مثلا اگر کسى باشد که اسکولاستیک را خوب بخواند یا چیزهایى را که تا سى سال پیش اهمیت داشته بخواند به سائقه شخصى است، نه آن که جزء آموزش باشد.حالا ممکن است برخى مؤسسات تخصصى آن را تدریس کنند، ولى در آموزش کلى و عمومى طلبگى نه، این قسمتها تقریبا همه حذف شده است و هیچ نوع علاقه‏اى براى یادگیرى اینها وجود ندارد و آن کسانى که این مطالب را مى‏خوانند به علاقه شخصى مى‏خوانند.عمدتا هم به لحاظ تاریخى مى‏خوانند اگرچه در بین اینها کسانى هستند که از نظر فکرى هم آن اندیشه براى آنها اهمیت دارد، تا بلکه در پرتو آن به تفسیر جدیدى از دین دست یابند.
جعفریان:حالا که این را فرمودید، مناسب است توضیح دهید فراگیرى متون آموزشیشان، چه مقدار طول مى‏کشد؟اینها الآن چه تحصیل مى‏کنند؟الآن ما طلبه‏مان مقدارى ادبیات مى‏خواند، مقدارى فقه مى‏خواند، مقدارى احیانا فلسفه یا تفسیر مى‏خواند.چون سؤال ایشان بخصوص اسکولاستیک بود، فلسفه یونان‏ بخصوص منطق قدیم؛درسهایى است که به هر حال در سابق آنجا مرسوم بوده.الآن شما مى‏توانید اطلاعاتى بدهید در مورد این که اینها متون آموزشیشان، واحدهاى درسشیان براى کشیش شدن دقیقا چیست؟
مسجدجامعى:البته این سؤالتان را بهتر است یک مقدار مفصل‏تر جواب داد که اصلا موقعیت کشیش در حال حاضر در کلیساى کاتولیک چگونه است؟چون وقتى این روشن بشود، بعد وضعیت آموزشى، وضع اقتصادى، وضع مذهبى، وضع تبلیغى، وضع تبشیرى، اینها فرع هستند و این براى خودش یک باب خوبى است، یعنى بحث خیلى خوبى است.
اجمالا درباره اروپا عرض مى‏کنم؛چون این حرف درباره فیلیپین و یا سریلانکا یا در آفریقا و آمریکاى لاتین درست نیست.در اروپا گرایش به کشیش شدن کم است، گرایش به راهب و راهبه شدن کم است.یکى از مشکلات کلیساى کاتولیک در اروپا این است که علاقه‏مندان معمولا غیر اروپایى‏اند، غیر بومیند و این در درازمدت مشکل ایجاد مى‏کند.حتى در جاهایى که خیلى حساب شده بوده، این خلأ احساس مى‏شود مثلا فرض کنید همین طریقه یسوعیان که گفتم تعدادشاه دارد کم مى‏شود.نیروهایشان دارند پیر مى‏شوند. افراد جدید کم هستند و اگر هستند معمولا جهان سومى هستند.به هر حال، این مسائل وجود دارد. آنچه براى آنها مطرح است، همینها براى پدران روحانى که اینها را برنامه‏ریزى مى‏کنند، مطرح است، چند چیز است:یکى این که که در نهایت چه مى‏خواهند تحویل دهند؟این آقاى کشیش که تحویل مى‏دهند، باید بتواند آنچه را باید انجام دهد، انجام بدهد.یک دید پراگماتیستى وجود دارد.خوب چیزهایى که باید انجام بدهد، باید در درجه اول روابط عمومى قوى داشته باشد.این روابط عمومى، به این است که بتواند با مردم تماس بگیرد، بتواند با آنها صحبت کند، بتواند با رسانه‏هاى گروهى یک مقدار آشنایى داشته باشد که بتواند با آن کار کند.چون اصولا با رسانه کار کردن دشوار است، مخصوصا در اروپا.این که مى‏گویم در اروپا، براى این که طرف منتظر است از طرف مقابل خودش چیزى بگیرد و این را سوژه بکند و یک جنجالى بیافریند.
یعنى کار با رسانه گروهى در آنجا کاملا متفاوت است با ما؛ما از این نظر یک جامعه آرام و بدون تنشى هستیم، یعنى نمى‏خواهد از طرفش یک نقطه‏اى را بگیرد.ولى در آنجا واقعا همه در پى این هستند.حتى در خود کلیسا، یعنى اگر شما نشریات کاتولیکى را ببینید، یا با گرایش کاتولیکى را نگاه بکنید.همشان دنبال این هستند که از طرف مقابل یک نکته‏اى را بگیرند و به آن بپردازند و خلاصه به غیر آنچه آن طرف اراده کرده تفسیرش کنند.این حالت اصولا خیلى زیاد است، این جزء لاینفک جامعه موجود اروپاست.خوب حالا با این شرایط کسى بتواند با رسانه‏هاى موجود کار کند، این نکته‏اى است.به هر حال کلیسا به این نتیجه رسیده که مى‏باید کشیش مدرن داشته باشد.
از نظر آنها اینگونه مى‏توانند مطرح باشند و از دین دفاع کنند.چون این جور هست، بیشتر به ادبیات، بیشتر به همان مسائل رسانه‏اى مى‏پردازند.البته مقدارى هم به فلسفه، به الهیات و به اندیشه‏هاى فلسفى موجود مذهبى، یک مقدار زبان-چنانکه گفتیم زبانهاى قدیمى و حتى زبان عبرى خاصه براى پروتستانها البتّه در قدیم- خیلى اهمیت دارد.امّا الآن چنانکه گفتیم این مشکل را هم دارند که دواطلب براى کشیش شدن‏ خیلى کم است و اکثر کسانى هم که مى‏آیند مى‏روند، یا از نظر مقامات کلیسایى، توانایى کشیش شدن را ندارد؛مخصوصا که ازدواج ممنوع است.این مسأله در گذشته چندان مشکل ایجاد نمى‏کرد، اما الآن خیلى مشکل ایجاد مى‏کند.این مشکلات تنها دلیل جنسى ندارد، دلائل فراوان دیگرى هم دارد.شرایط امروزى بکلى متفاوت است با گذشته.در گذشته یک کشیش مجرد کمتر احساس تنهایى و افسردگى مى‏کرد، در حال حاضر او از این مسائل به شدت رنج مى‏برد.
خلاصه با این کمى داوطلب و با کم و بیش مبهم بودن آینده، شما وقتى که به پاى صحبت‏هاى یک کشیش و بخصوص یک کشیش جوان بنشینید، فورا احساس مى‏کنید که نسبت به آینده خود مشکل دارد. البته الآن در اروپا مى‏شود گفت یک نوع بى‏اطمینانى نسبت به آینده وجود دارد.این را همه مى‏گویند.و تقریبا در همه وجود دارد.اما نسبت به اینها یک مقدار بیشتر است.چون مى‏شود گفت نمى‏داند که چکاره است؟و در آینده، شغل او چه جایگاهى دارد؟ البته در بین روحانیون کاتولیک کسانى هستند که شاخص هستند. امّا ملاک توده روحانیون است.نه مثلا کاردینال مارتینى که به واقع مهمترین شخصیت مستقل میلان و بلکه کل شمال ایتالیا است. امثال مارتینى را باز هم مى‏توان سراغ داد».اگر این شخصیتهاى بزرگ کلیسایى را اگر کنار بزنیم، الحق و الانصاف کشیشان عادى مشکلات زیادى دارند.خیلى از اینها دچار مشکلات روانى مى‏شوند.در حال حاضر در صد کسانى که تحت معالجات روانى قرار مى‏گیرند، از هر دوره دیگرى در تاریخ کلیسا بیشتر است.من خود مکرّر سراغ کشیشانى را که مى‏شناختم، مى‏گرفتم.مى‏گفتند رفته‏اند به آسایشگاه و تحت معالجه‏اند.
جعفریان:یک مقدارش هم بحث ازدواج هست.
مسجدجامعى:قطعا این جور است.ببینید احساس تنها بودن و احساس عدم تحویل گرفته شدن و مخصوصا این احساس که من چه شغلى دارم؛این را ما خیلى نمى‏توانیم درک کنیم چون در آن شرایط زندگى نم کنیم.براى یک اروپایى شغل خیلى مهم است؛یعنى مهمترین مسأله‏اش این است که شغلى داشته باشد.این برایش یک امر حیثیّتى است.براى ما عمده این است که پول داشته باشیم، ولى براى او این است که شغل داشته باشد، حتى شغل از پول برایش مهمتر است اینکه چرا به چه صورت است، بماند.
ولى وقتى طرف احساس کند که شغلى ندارد، کارى ندارد، [احساس پوچى مى‏کند.]حالا شما مى‏گویید که کشیش است، ولى شغل به معنى این که یک محتوایى هم داشته باشد، جایگاهى هم این شغل داشته باشد، یک اعتبارى هم داشته باشد، یک چیزى را پر کند، یک مسأله‏اى را جواب بدهد.
جعفریان:در ادامه سؤالات قبلى، خواستم عرض کنم که راجع به بودجه مالى تشکیلات واتیکان یک صحبتى بفرمایید.آن مقدارى که از ظاهر برمى‏آید، آنها هزینه‏هاى بسیار گزافى دارند، محل تأمین اینها به چه شکلى است؟مخصوصا در مقایسه با آن سیستمى که خود ما داریم.آیا صرفا موقوفات است؟یا هدایاى مردم است؟یا یک قانون خاصى وجود دارد؟از لحاظ فقهى-شرعى مثلا براى گرفتن عشریه‏اى یا چیزى شبیه به اینها.به هر حال، این سیستم پیداست که با هدایا و اینها نمى‏تواند بچرخد.به علاوه این که از لحاظ دولتى تا آنجا که مى‏دانیم، هیچ نوع بودجه رسمى براى واتیکان پیشبینى نمى‏شود.اینها براى تأمین مالى خود تقریبا به مدت چند سالى برنامه‏ریزى ثابت دارند و هیچ نگرانى ظاهرا به چشم نمى‏خورد.اینها در واقع یک چنین چیزى را از کجا بدست آورده‏اند؟
مسجدجامعى:شاید کمتر سؤالى یک مقام مذهبى کاتولیک را به این اندازه که درباره مسائل مالیش صحبت و سؤال شود ناراحت کند.به هیچ عنوان حاضر نیستند که در این زمینه صحبتى بکنند.من از همان ابتدا به این مطلب پى بردم و هیچ‏گاه مستقیما در این مورد سؤال نمى‏کردم. مسائل مالیشان، مسائل تشکیلاتیشان، مسائل مربوط به ارتقاءشان از مقام کشیشى به اسقفى، از اسقفى به کاردینالى، اینها دقیقا از آن مسائلى است که خیلى خیلى به آن حساسند که بیان نشود و لذا مستقیما نمى‏توان از آنها پرسید.
بد نیست در اینجا خاطره‏اى نقل کنم.سفراى مقیم در واتیکان نیپ‏هاى مختلفى هستند. گروهى از آنها که تعدادشان کم هم هست، به خوبى با مسائل درونى کلیساى کاتولیک و واتیکان آشنا هستند.امّا این‏ها هم کم و بیش دو دسته‏اند:
بعضى از آنها کاتولیک‏هاى معتقدى هستند و لذا نمى‏توان از آنها سؤالهایى مانند این سؤال را پرسید.همچون سفیر اسلووینا، سفیر لیتوانى و سفیر چک و کانادا.برخى یا کاتولیک معتقدى نیستند و یا اصلا کاتولیک نیستند.از اینها مى‏توان مطالب فراوانى شنید و یکى از بهترین‏هایشان سفیر یونان بود که قبل از پایان مأموریتم رم را ترک کرد.او یکبار به شدّت از مداخلات واتیکان در بالکان و اصولا کشورهاى ارتدوکس مذهب گلایه مى‏کرد من سؤال را از او پرسیدم.با خنده گفت که منابع مالى آنها را هیچ کس نمى‏داند.فقط مى‏دانیم که آنها با پول خود کارهاى زیادى کرده و مى‏کنند.آنها با استفاده از همین وسیله در قلمرو ما دخالت مى‏کنند.
بعضا در مطبوعات درج مى‏کنند که آنها در فلان جا، در فلان شرکت، در فلان مجموعه بزرگ‏ صنعتى، حتى بعضا در شرکتهاى بزرگ فروش اسلحه، تجارت اسلحه دست دارند البته اینها را نقل مى‏کنند، چون منبعى وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد در مطبوعات مى‏آید، توى کتابها مى‏آید.در مورد بانکها، بانکدارى و در مورد ربحهاى کلان که اینها سهم مهمى دارند، زیاد صحبت مى‏شود.در این مورد مطالب فراوانى منتشر شده، و مى‏شود.بعضا شکل جنایى هم دارد.یکى از معروفترین آنها داستان قتل مشکوک رئیس بانک آمبروزیانا در لندن است که هنوز هم هیچکس از کم و کیف آن آگاه نیست.به هر حال قتل او مرتبط با مسائل مادى و تجارى واتیکان بود.آنچه مسلّم است هم اینان بودند که دهها میلیون دلار براى جنبش همبستگى لهستان فرستادند؛اعمّ از اینکه پول را از سازمان سیا گرفته باشند و یا از جانب خود فرستاده باشند.در آن سالها همکارى نزدیکى بین سیا و واتیکان وجود داشت و امروزه این مسأله قطعى است.
همانطور که اشاره کردید، هر کلیسایى -مخصوصا کلیساهاى بزرگ-براى خودشان موقوفاتى دارند.فرض کنید اطراف خود شهر واتیکان در رم تقریبا تمامى ساختمانها وقف کلیساى سن پیتر و وقف واتیکان است.به همین ترتیب، کلیساها در هر شهرى براى خودشان موقوفاتى دارند.یک قسمت این است.یک قسمت تبرعات مردم است؛چیزهایى که معمولا یک کلیسا به طور سنتى-از قدیم این طور بوده-در پایان مراسم، سبدى مى‏گرفتند و پول جمع مى‏کردند و این هنوز هم ادامه دارد.البته این رقم خیلى کمى است.به عکس ما که عادت داریم وقتى که تبرع مى‏کنیم در مقایسه با سطح مالى خودمان زیاد پول مى‏دهیم، در آنجا پول خیلى خیلى کم داده مى‏شود.یعنى شما کم موردى پیدا مى‏کنید که-مثلا در ایتالیا-که یک نفر یک اسکناس پنج میلى صدقه بدهد یا پنج میلى به کلیسا تبرع کند.معمولا از اجزاء میل صدقه مى‏دهند که چیزى است حدود دو سوم دلار؛ فرض کنید نصف میل یا حتى یک دهم میل یا یک چنین رقمى.همه جا این جور است در اروپا خیلى کم مى‏بینید موقعى که پول مى‏دهند یک اسکناس با پول خودشان یک اسکناس پنج دلارى ده دلارى بدهند، بیست دلارى بدهد.در حالى که در نزد ما اگر با سطح پولمان حساب بکنیم، خیلى راحت طرف صد تومان، دویست تومان، پانصد تومان، تا هزار تومان صدقه مى‏دهد.به هر حال، یک مقدارى را در کلیسا جمع مى‏کنند که آن رقم قابل توجهى نیست.
البته یک صندوقى هم وجود دارد که افراد در آن پول مى‏ریزند که آن هم رقم بزرگى نمى‏شود. کنار جایى که شمع هست، صندوقى وجود دارد که کسى که شمع روشن مى‏کند، یک مبلغى که بیش از مبلغ واقعى شمع است، براى حساب کلیسا مى‏ریزند.اینها رقمهاى بزرگى نمى‏شود.رقم نسبتا بزرگ مبتنى بر قانونى است که هر کسى هشت از هزار پولى را که مالیات مى‏دهد، مى‏تواند تعیین کند که دولت آن را به چه مصرفى برساند.فرض کنید من که به دولت مالیات مى‏دهم، مى‏توانم بگویم که این هشت در هزار پول من برسد به فلان مؤسسه غیر انتفاعى.فلان مؤسسه‏اى که تحقیقات مثلا سرطانى دارد؛فلان مؤسسه‏اى که به معتادها مى‏رسد، به بیماران ایدزى مى‏رسد؛یا به مراکز مذهبى بدهند.فرمهایى وجود دارد که مى‏تواند به حساب کلیسا بریزد.لذا این رقم 8 در هزار براى کلیسا رقم قابل توجهى است.در حال حاضر مخصوصا در ایتالیا-شاید بشود گفت در کل اروپا-در اروپایى که در قلمرو کلیساى کاتولیک‏ است، این مالیات به حساب کلیسا بیش از گذشته واریز مى‏شود.
علتش هم دیندارى مردم نیست کلیسا در حال حاضر بسیارى از مسائل مهم خدماتى و مسائل مهم روى زمین مانده را انجام مى‏دهد.این کارها را کلیسا بیش از هر نهاد خدماتى و غیر انتقاعى که متکفل این نوع کارها هستند، انجام مى‏دهد.مثلا نسبت به معلولین، نسبت به افراد مسن، نسبت به کسانى که عقب‏ماندگیهاى ذهنى دارند، نسبت به معتادها، نسبت به مبتلایان به ایدز و یا کودکان بى‏سرپرست و سرراهى، نسبت به مهاجرین، کسانى که مهاجرتهاى غیر قانونى دارند و کار ندارند، بیش از هر مؤسسه غیر انتفاعى دیگر در سطح ایتالیا بل مى‏شود گفت در کل اروپا، فعال است.البته یک سرى فعالیتهاى برون‏مرزى هم دارند که در یک فرصت دیگر خواهم گفت.اما در داخل کشور خیلى فعال هستند و خیلى از کسانى -من به این موضوع در ایتالیا زیاد برخورد کرده‏ام- که هیچ اعتقادى به کلیسا ندارند، اصلا دینى ندارند، اینها پولشان را به حساب کلیسا مى‏ریزند. چون کلیسا این کارها را خوب انجام مى‏دهد.چرا که خیلى از کسانى که دین ندارند، بچه‏هاشان را مى‏آورند در این جاهایى که معمولا کلیساهاى بزرگ در محلات دارند.بچه در آنجا ورزش مى‏کند و کارهاى مختلف، فعالیتهاى فوق برنامه انجام مى‏دهد.وقتى علت را مى‏پرسى، مى‏گویند به خاطر این است که بچه ما در اینجا مصون و محفوظ است از بسیارى از آفاتى که در بیرون ممکن است به آن مبتلا بشود؛در درجه اول به مواد مخدر.لذا این پول در حال حاضر، پول قابل توجهى است که به حساب کلیسا ریخته مى‏شود و دولت به کلیسا مى‏پردازد.
البته در پاسخ به این مطلبى که شما اشاره کردید-گفتید یک نوع رفاه، حالا یک نوع وضع مناسب مالى، همچنین یک نوع با ثبات بودن و اطمینان داشتن نسبت به آینده به لحاظ مالى- باید گفت که این مطلب خیلى این جور نیست که شما مى‏گویید.اولا در اروپا به لحاظ نهادینه شدن کل جامعه، به یک عنوان همه چیز حسابشده است؛یعنى هیچ کس از گرسنگى مردن-به اعتبار این که کار ندارد، هیچ درآمدى ندارد، از این جهتها-ناراحت نیست.لذا آن اطمینان نه براى کلیسا بلکه براى هر شهروند فرنگى، به عنوانى وجود دارد.چون همه چیز نهادینه شده. ولى اتفاقا کم و بیش به عکس، آنچه شما اشاره کردید، مى‏شود گفت ثبات و اطمینان داشتن نسبت به آینده-حتى به لحاظ اقتصادى-در بین روحانیون کمتر از مشاغل دیگر است.به چه صورت؟
حالا شما اسقفى را که مقام و سمت معتبرى است-چه به لحاظ مذهبى و چه به لحاظ اجتماعى-در نظر نگیرید، کشیش را در نظر بگیرید، نه آنهایى که مهم هستند، توده کشیشها را در نظر بگیرید.فرق نمى‏کند که در شهرهاى بزرگ یا کوچک یا خیلى کوچک زندگى مى‏کنند؛از این جهت خیلى فرق نمى‏کند.عملا یک نوع هستند مشکل شخصى، مشکل مالى هم دارند.در ایتالیا به آنها در حدود یک و نیم میلیون لیر حقوق داده مى‏شود با یک مقدارى کم و زیاد.کسى که باید اجاره بپردازد و جایى براى سکونت ندارد، این مبلغ، مبلغ فوق‏العاده نازلى است.با آن اصلا نمى‏تواند کارى انجام بدهد.در گذشته، بویژه در شهرهاى کوچک، کشیش به نوعى بود که مورد اعتماد و احترام و رجوع مردم بود.فرض کنید افراد مى‏آمدند در خانه‏اش براى تیمن و تبرک و براى کمک به او برایش غذا مى‏پختند، برایش مهمانى مى‏کردند، ظرفش را مى‏شستند، لباسش را مى‏شستند، خانه‏اش ر مرتب مى‏کردند.و این تا حدود بیست سى سال پیشتر، خاصة در شهرهاى کوچک خیلى زیاد بود.کمتر کشیشى خانه‏اش را جاروب مى‏کرد، عموما این جور بودند.
این مسائل در اروپا اصلا دیگر وجود ندارد.در گذشته وضعیت به طورى بود که وجود یک کشیش موجب عزت و حرمت آن خانواده مى‏شد.و لذا به صورت مستقیم و غیر مستقیم به او کمک مى‏کردند و حتى او به یک عنوان محل جمع‏آورى تبرعات بود که از طریق او[به مستحقان مى‏رسید]البته نه به شکلى که در میان متعارف و رایج است.
تقریبا اینها در حال حاضر اینجور نیست و عموم کشیشها از نظر اقتصادى در یک موقعیت مطلوبى نیستند.اگر بخواهیم مقایسه کنیم با کسانى که از هموطنانشان هستند، عموما در شرایط خوبى نیستند و به هر حال، این مشکل در حال حاضر وجود دارد و در آینده نیز به احتمال خیلى زیاد، تشدید خواهد شد.
صاحبى:یکى از مسائلى که در تاریخ، دیده مى‏شود این است که-بخصوص پس از قرون جدید-کشیشها و مقامات کلیسایى به عنوان نمایندگان سیاسى کشورهاى بزرگ عمل مى‏کردند. بویژه فرانسه در اوایل قرون جدید، مخصوصا در رابطه با ایران بیشتر نمایندگانى که اعزام کرده‏اند از مقامات کلیسایى بودند.البته بعدا موفق شدند هیئت تجارى بازرگانى بفرستند که توفیق چندانى بدست نیاوردند.ظاهرا در کشورهاى دیگر اروپایى هم اینطورى بوده که کلیسا در خدمت سیاست قرار داشته است.الآن این گونه هست یا نه؟
مسجدجامعى:بلى همانطور که اشاره کردید این جور بوده، یعنى از موقعى که تقریبا اندیشه ناسیونالیستى در اروپا مطرح مى‏شود.یمى از جاهایى که در گسترش این اندیشه مؤثر بوده، خود فرانسه بود.فرانسویان خیلى ناسیونالیست هستند، وضع آنها از این نظر قابل مقایسه با دیگر بخشهاى لاتینى اروپا نیست.اگر یک موقعى فرصتى بشود، عرض خواهم کرد.اصولا دین را در اروپا به نظر شخصى خود من مى‏توان به نوعى تقسیم نژادى کرد.
صاحبى:نژادى-جغرافیایى.
مسجدجامعى:یا یک چیزى مرکب از هر دو، به این معنى که اسلاوها اصولا یا ارتدکس‏اند، یا کاتولیسیزم ارتدکس گونه دارند.فرض کنید لهستانیها اسلاوند، ولى کاتولیک‏اند.کرواتها اسلاوند، ولى کاتولیک هستند.اما اینها اندیشه مذهبیشان، روح مذهبى، و فرهنگ مذهبیشان، بیش از آن که شبیه کاتولیکهاى اروپایى باشد، شبیه به ارتدکسهاى اسلام است.یک بخش لاتینى اروپاست که مى‏شود گفت کلا کاتولیک هستند. بخش لاتین اروپا هم یک تقسیم نژادى است و هم همانجور که اشاره کردید، یک تقسیم جغرافیایى.و بخش انگلوساکسون و ژرمنهاى اروپا که عموما پروتستان هستند.البته بین اینها کاتولیک هم پیدا مى‏شود، ولى باز کاتولیکهایى که فرهنگ پروتستانى دارند، اگر بخواهیم از بالا به اروپا و در کلیّتش نگاه کنیم، یک چنین تقسیم‏بندى در آن معنى‏دار است.
على رغم تمامى تلاشهایى که کلیساهاى مخالف کردند براى تصرف قلمرو همدیگر، این نکته که عرض کردم کم و بیش صادق بود.
حالا به عنوان معترضه عرض کنم:رئیس کلیساى باتیست ایتالیا آقایى است به نام لوسن. یک کشیش آمریکایى است.او مى‏گفت 13 سال‏ است که ایتالیا هستم و کلیساى ما از سال 1870، یعنى چیزى در حدود 130 سال است که در ایتالیاست.در کل ایتالیا حدود سیزده هزار باتیست داریم؛ضمنا باتیستهاى شاخه‏اى از پروتستان‏ها هستند و عموما در آمریکا زندگى مى‏کنند.و اینان هم بیشتر به دلیل ازدواج و امثال آن بوده که به اصطلاح پروتستان شده‏اند یا شواهد دیگر.
حالا درباره سؤالى که جناب عالى کردید، در ایام شکوفایى ناسیونالیزم اروپا مخصوصا در فرانسه در ابتداى قرون جدید-حتى قبل از قرون جدید، فرانسویان ناسیونالیست بودند در معنى جدید ناسیونالیسم-در بین آنها یک پیوند خیلى نیرومندى است بین دین و قدرت حاکم، و این یکى از همان جاهایى است که خیلى انسان را به اشتباه مى‏اندازد.براى ما که شرقى هستیم، فکر مى‏کنیم از ابتداى قرون جدید، دین از سیاست کلا جدا شده.اگر این حرف را در مورد سیاست داخلى کشورها بپذیریم.در باب سیاست خارجیشان به هیچ عنوان درست نیست.یعنى ملتى مثل هلندیهایى که تمایل دینیشان از همان ابتدا خیلى ضعیف بود و هنوز هم ضعیف است، کلیسایشان و کلیساى پروتستانشان همیشه پیشقراول استعمار هلند بود پیش قراول نفوذ فرهنگى هلند بود نه تنها در مورد هلند، بلکه در همه اروپا.لذا پیوندى بین سیاست و دین در تمامى کشورهاى اروپایى از ابتداى تاریخ معاصر تا امروز وجود داشته است؛ در حال حاضر، دیپلماتها هستند که جاى کشیشها را گرفته‏اند، همانطور که شما اشاره کردید.به هر حال، این نکته وجود داشته.در انگلستان و آلمان هم وجود داشته است.یعنى کلیساهاى پروتستانى که در شرق آفریقا هستند، در تانزانیا هستند، مخصوصا در تانزانیا، اینها همشان توسط دولت مرکزى آلمان که در آن موقع تعهد پروتستانى داشته، تربیت و حمایت مى‏شدند و جلو مى‏رفتند.
صاحبى:آیا این نوع افراد دو شغله که هم دیپلمات باشند هم کشیش وجود دارند؟
مسجدجامعى:نگاه کنید!پس از آنکه پاپ به عنوان حاکم رم و بخشهاى مرکزى ایتالیا از گاریبالدى، معمار وحدت ایتالیا، در سال 1870 شکست خورد و مخصوصا پس از انعقاد قرارداد لاتران بین واتیکان و دولت وقت ایتالیا در 1929، واتیکان دست و پاى خود را به عنوانى جمع کرد، و در عین حال خودش را منسجم نمود.تنها در چارچوب واتیکان است که شما به این تعبیر، چنین افرادى را دو شغله مى‏بینید.البته نمى‏شود گفت دو شغله؛آنها روحانى هستند و در عین حال دیپلمات هم به شمار مى‏روند.ولى در جاهاى دیگر، یعنى در وزارت خارجه کشورهاى اروپایى -حداقل آن مقدارى که من مى‏دانم، از جنگ دوم به بعد-دیگر شما نمى‏توانید کشیشى را ببینید که در عین حال کشیش باشد.ممکن است آن دیپلمات، تمایلات مذهبى داشته باشد، ولى سمت کشیشى ندارد.چنانکه تقریبا از ابتداى قرن حاضر بویژه کلیساى کاتولیک مدعى بود، هیچ مقام مذهبى نمى‏تواند هیچ نوع مقام دولتى را بگیرد، چون یکى از مهمترین اصول موجود کلیساى کاتولیک، این است که هیچ مقام مذهبى نباید بى‏هیچ عنوان مقام و سمت دولتى را بگیرد. اگر کسى این کار را بکند، اخراجش مى‏کنند.یکى از مشکلاتى که اینها با دولت ساندنیستها در نیکاراگوئه، یک یا دو تا از وزراشان کشیش بودند و واتیکان آنها را اخراج کرد.اول به آنان اخطار کرد، چون مؤثر واقع نشد، آنها را اخراج کرد.از نظر کلیساى کاتولیک، مقام مذهبى نمى‏تواند...
صاحبى:ولى ظاهرا از مقام مذهبى براى اهداف سیاسى استفاده مى‏شود.
مسجدجامعى:بلى، ولى به حسب ظاهر، این که یک مقام مذهبى سمت سیاسى هم داشته باشد.البته در خود واتیکان همه سفراى واتیکان اسقفند، سفیر واتیکان در هر کشورى که شما در نظر بگیرید مقام مذهبى است و کمتر از اسقف هم نیست؛ولى براى این که یک مقام مذهبى در خارج از واتیکان سمتى بگیرد، این به طور کلى ممنوع است حتى در حال حاضر هم از مقامات مذهبى استفاده سیاسى مى‏شود.در اوج درت ساندنیست‏ها و در اوج تلاش واتیکان براى ساقط کردن آنها، پاپ اسقف نیکاراگوئه، اوباندو، را کاردینال کرد.این، یک ارتقاء سیاسى براى تحت فشار قرار دادن دولت مرکزى بود.عملا هم اوباندو نقش بسیار مؤثرى در ساقط کردن ساندنیست‏ها بازى مى‏کرد.
نمونه دیگر، کاردینال شدن اسقف شهر سارایو، پولیچ است.در حالى که براساس هر معیارى که سنجیده شود، او صلاحیت احراز این سمت را نداشت.اتفاقا پولیچ را از نزدیک مى‏شناسم.حتى دو بار به اقامتگاه، هم آمده بود این یک ارتقاء سیاسى بود.
این جریان در تقویت کرواتهاى بوسنى بسیار مؤثر واقع شد و امثال این جریان را خاصه در کشورهاى شرق اروپا فراوان مى‏توان سراغ داد.از کاردینال کردن اسقف پراک، ولک گرفته تا اسقف کردن انبوه کشیشان کم اطلاع اوکراین و آلبانى و بیلوروسیا.آنها حتى از مرده‏ها هم این گونه استفاده مى‏کنند.
مى‏دانید که برخى از کسانى را که کاتولیک‏هاى معتقدى بوده‏اند، پس از مرگشان متبرک یا مقدس مى‏کنند.در بسیارى از موارد این کار، به انگیزه‏هاى سیاسى و بعضا اجتماعى انجام مى‏شود.مثلا در بحبوحه جنگ جنوب سودان، پاپ یک راهبه سودانى را متبرک کرد.او نخستین زن سودانى بود که چنین موقعیتى یافته بود. امثال این نمونه‏ها فراوان است.
صاحبى:اگر موافق باشید، آن سؤال را هم پى بگیریم که کلیسا در این سالهاى اخیر در رابطه با تبلیغات مسیحیت، چه روشهایى را پیش گرفته است.اصولا آیا از رسانه‏هاى گروهى استفاده مى‏کند؟از ظرافت‏هاى هنرى استفاده مى‏کند؟
مسجدجامعى:منظورتان کلیساى کاتولیک است، یا کلیساى دیگر.
صاحبى:کلا مسیحیت.
مسجدجامعى:بلى، به لحاظ تمایلات تبشیرى و تمایل به توسعه به عنوان توسعه طلبى مذهبى، کلیساهاى مختلف در شرایط مختلفى هستند.کلیساى ارتدوکس اصلا هیچ نوع داعیه تبشیرى ندارد؛کلیساى وابسته‏اى است؛یعنى هیچ نوع تمایل براى مسیحى کردن دیگران ندارد.
جعفریان:تقریبا مى‏شود گفت مثل ارامنه؟
مسجد جامعى:بلى مثل ارامنه.
جعفران:آخر ارامنه یک جنبه نژادى دارند، ولى کلیساى ارتدوکس اروپاى شرقى را در نظر بگیریم، جنبه نژادى ندارد.مى‏خواهم ببینم که براى عدم تبلیغ چه توضیحى دارد؟
مسجد جامعى:این مفصل است.در گذشته هم این چنین نبوده، ولى این که چگونه به این نقطه رسیده‏اند، این خودش یک بیان مفصلى را مى‏طلبد.اما در زمان ما تمامى کلیساهاى ارتدوکس بدون کم و بیش هیچ نوع استثنایى تمایل تبشیرى ندارد.البته هستند کسانى که داوطلبانه مى‏روند و ارتدوکس مى‏شوند در ارتدوکسى جاذبه‏اى به لحاظ معنویت سنتى که بیش از سایر کلیساها در کلیسا وجود دارد و این معنویتش حتى خیلى شبیه به اسلام است. یعنى شباهتهایى هم با اسلام دارد.
جعفریان:بیشتر هم همسایه اسلام بوده است.
مسجد جامعى:بله.بویژه بین آدمهاى بزرگ و متفکر کلیساهاى مختلف، کم نیستند کسانى که مى‏آیند و ارتدوکس مى‏شوند.من خودم مکرر با این افراد برخورد داشته‏ام.
صاحبى:کلیساى ارتدوکس در شرق هست دیگر؟
مسجد جامعى:بلى.به هر حال، کسانى هستند که مى‏آیند و داوطلبانه ارتدوکس مى‏شوند، ولى خود این کلیسا، تمایلى براى تبلیغ خودش ندارد.این نسبت به کلیساى ارتدوکس.
اما نسبت به کلیساى کاتولیک، این کلیسا در قرون گذشته و اصلا در طول تاریخش همیشه تمایل به نفوذ و جذب داشته.البته فراز و نشیب داشته، اما همیشه این تمایل بوده است.موقعى که آمریکاى لاتین کشف مى‏شود، اصلا این تمایل است که داستان مفصل و تاریخ پر فراز و نشبیب هم دارد.چگونگى تبلیغ مسیحیت در آمریکاى لاتین واقعا هم خیلى خن و وحشیانه بوده یا در آفریقا یا در قسمت‏هاى مختلف آسیا.این جریان تقریبا تا اوائل قرن بیستم یا بهتر بگویم، تا حدود جنگ دوم جهانى یا قبل از جنگ دوم جهانى، به صورت خیلى واضح به این شکل خودش را نمودار مى‏کرد که کسان دیگر را به دین کاتولیک در بیاورد.با تبلیغ و تبشیر خودشان.البته چون یک جریانى است که تقریبا دو هزار سال و یا حداقل هزار و هفتصد سال سابقه دارد، خوب براى خودش ابزار و متد و تجربه و علم و تکنیک هم داشته و دارد.از تقریبا جنگ جهانى دوم به بعد، مخصوصا در طى حدود ده بیست سال اخیر، این تمایل خیلى به آن صورت گذشته نیست.چون شکل و شرایط دنیا عوض شده است، على رغم این که هنوز یک نمایى وجود دارد.
بیشترین نکته‏اى که در حال حاضر، مخصوصا در حرفهاى پاپ همیشه هشت، این است که وظیفه ما تبشیر است.به تعبیر خودش تنصیر «evengelization»این را همیشه مى‏گوید، مهمترین تم سخنانش است.ولى در عین حال به شکل گذشته‏اش نیست که بخواهد افراد را جذب کند، علت این که چرا این دواعى را ندارد، این باز صحبت مفصلى را مى‏طلبد.این جور نیست که این را انتخاب کرده باشند، بلکه به این نقطه رسیده‏اند که این روش، آنها را با مشکلات فراوانى مواجه مى‏کند.
فراموش نکنید کلیساى کاتولیک مثل کلیساهاى کوچک آمریکا و کلیساى پروتستان نیست که تعهدى نداشته باشد.وقتى شما کلیسا را در قالب یک نظام دولتى شده یا همانند دولت مثل واتیکان در مى‏آورید و کلیسا را داخل یک چنین سازمان و نظامى مى‏برید، مسلم یک سرى تعهدات طبیعى سیاسى و تعهدات بین‏المللى براى شما مى‏آورد.لذا آنها اجمالا بدون این که به دلائلش بپردازیم، یک چنین تمایلى را ندارند؛نه این که ندارند، دارند من خود بارها موقعى که بین کلیساى ارتدوکس و کلیساى کاتولیک حدود پنج شش سال قبل تنش بود از زبان وزیر امور خارجه واتیکان آقاى توران شنیدم که مى‏گفت:ما-به مناسبت که صحبت مى‏شد، این حرف را رئیس کلیساهاى شرقى که وزیر خارجه سابق در واتیکان بود، کاردینال سیلوسترینى، هم مى‏زد که از شخصیتهاى بزرگ واتیکان است-دست کسى را نمى‏گیریم در قلمرو ارتدکس، مخصوصا در روسیه که بخواهیم بیاوریم کاتولیک کنیم، اما اگر کسى به ما مراجعه کند، نمى‏توانیم او را کاتولیک نکنیم.به هر حال، آن مسأله را هم دارند، یعنى هنوز هم وجود دارد.مخصوصا در آفریقا، در آسیا تمایل دارند که افراد را کاتولیک بکنند.نمونه بهترش خود آلبانى است.در آلبانى در سال 94 اینها بر اساس آمارى که در روزنامه اونیره که روزنامه‏اى کاتولیکى است داد حدود 2500 نفر از مسلمانها را کاتولیک کردند و در سال 95 این تعداد به دو برابر افزایش پیدا کرد.یعنى حتى در خود قلمرو اروپا این کار را انجام مى‏دهند و مکرر از اسقفهاى ارتدوکس نشنیدم-حالا چه در بلغارستان(در روسیه خیلى نشنیدم و چه در رومانى-که پیروان کلیساى ما را اینها مى‏برند و کاتولیک مى‏کنند.
صاحبى:از مسلمانها فرمودید؟
مسجد جامعى:نه نه، از ارتدوکسها.در آلبانى از مسلمانها.
صاحبى:از آلبانى مسلمانها چه انگیزه‏اى دارند که تسلیم مسیحیت کلیسا مى‏شوند؟
مسجد جامعى:حالا اجازه بدهید نکات دیگرى خدمتتان عرض کنم.نکته این است که این تمایل وجود دارد، ولى خیلى نمى‏تواند خود را بالفعل کند.آنچه خودش را خیلى بالفعل مى‏کند این است که اینها درصدد تقویت موقعیت مسیحیها در جایى که مسیحیت در اقلیت است و تقویت کاتولیکها در جایى که کاتولیک در اقلیت است، فوق‏العاده اهتمام دارند.یکى از علتهاى تنش بین کلیساى ارتدوکس و کلیساى کاتولیک همین موضوع بود.عموم سفیرهاى روسیه-در واتیکان که در زمان مأموریتم، با سه سفیر روسیه آشنا بودم-همچنین مقامات کلیساى ارتدوکس مى‏گفتند که در کل روسیه کمتر از 500 هزار نفر کاتولیک وجود دارد، این همه اسقفى که مى‏فرستند، این همه پول، براى چیست؟البته این همه صرفا به خاطر این نبود که ارتدوکسها را کاتولیک کنند، بلکه این بود که کاتولیک‏هاى روسى را هر چه بیشتر بتوانند تقویت کنند و این اصل در تمامى قلمرو بلوک شرق درست است از اوکراین گرفته تا روسیه و رومانى و قسمتهاى دیگر، تا خود آلبانى.لذا اینها هدفشان-مى‏خواهم این را عرض بکنم-چندان هم تبشیر نیست.در درجه اول براى این است که یا مسیحیانى را که در جایى در اقلیتند تقویت کنند، و یا مخصوصا کاتولیکهایى را که در اقلیت هستند موقعیتشان از لحاظ اجتماعى و سیاسى و اقتصادى و فرهنگى ارتقاء یابد این اجمالى درباره کلیساى کاتولیک البته خیلى بیشتر است.در مورد کلیساهاى پروتستان باید عرض کنم که کلیساهاى پروتستان اروپایى در گذشته-یعنى تا قبل از قرن بیستم-چون حمایت صریح دولتهاشان را داشته‏اند، مخصوصا آنهایى که در آفریقا بوده‏اند دولتهاى استعمارگرشان را داشتند؛لذا خیلى خیلى فعال بودند و نه تنها فعال بودند، بلکه در یکنوع رقابت با کلیساى کاتولیک و یا با کلیساهاى رقیب خودشان، قرار داشتند.اما دیگر از جنگ دوم به بعد این کلیساها-منظور پروتستانهاى اروپایى است-در قلمرو غیر مسیحى چندان فعال نیستند.یعنى اگر فعال هستند، خیلى براى جذب آنها به کلیساهاى خودشان و به دین خودشان نیست.اما پروتستانهاى آمریکایى به همان دلائلى که قبلا صحبت شد-که اصولا دین در آنجا قویتر است، آرمانى‏تر است-اصلا تیپ روانى و فکرى و خصوصیاتشان کم و بیش به چپهاى دهه پنجاه و شصت مى‏ماند، که پر تحرک جسور و آرمان‏گرا و در پى نفوذ و تصرف بودند، کم و بیش پروتستانهاى آمریکایى هم به لحاظ تیپ روانى این جور هستند. اینها فوق‏العاده تبشیرى هستند.بیشترین تبلیغشان در حال حاضر در آمریکاى لاتین است که در طى ده سال اخیر اصلا شرایط را در آمریکاى لاتین واقعا دگرگون کرده‏اند که در جاى خود به این مسائل خواهیم پرداخت.در آفریقا فعال هستند، ولى نه به اندازه آمریکاى لاتین. چون در آمریکاى لاتین، به دلائل مختلف اینها هم مى‏توانند موفق‏تر باشند و هم نقاط مشترک فرهنگى زیادى دارند.مخصوصا کلیساشان به نوعى شکل گرفته که بیشتر متناسب با ویژگیهاى آمریکاى لاتین است تا آفریقا.البته بعد مکانى یک دلیل دیگر است که در آفریقا نمى‏توانند به آن صورت فعال باشند و موفق باشند.اینها مخصوصا در قلمرو بلوک شرق سابق، خیلى فعال‏اند.در دو سه سال اول سرمایه‏گذارى خیلى کلانى کردند و افراد خیلى زیادى فرستادند؛ولى خوب به اندازه‏اى که تصور مى‏کردند، موفق نشدند و حتى یک سلسله واکنشهاى منفى را هم ایجاد کردند.
صاحبى:شیوه‏هاى تبلیغى را نفرمودید، ظرفهایى که اکنون براى تبلیغ عقاید مسیحى انتخاب مى‏شود چیست؟چه میزان از رسانه‏هاى گروهى بهره‏مندند؟چه مقدار از هنر و قالب‏هاى هنرى استفاده مى‏کنند؟تبلیغات مستقیم به چه شکلى است؟
مسجد جامعى:شیوه تبلیغى هر کلیسا در حال حاضر تا حد زیادى متناسب اهداف تبشیرى است که هر گلیسا دارد.فرض کنید در مورد کلیساى کاتولیک، اهداف تبشیریش یک نوع خاصى است و این ایجاب مى‏کند که روشهاى تبشیرى متناسب با آن داشته باشد.مثلا ایجاد تنش نکند، به صورت خزنده، آرام و بى‏سر و صدا جلو برود در بیان و تبلیغ خودش همیشه دوستى با همه ادیان، احترام به همه ادیان را بیان بکند. البته از روشهاى تبلیغى هم استفاده مى‏کنند. موفقیت کاتولیکها بیشتر به خاطر این ابزارهایى است که دارند.مثلا مى‏دانند چه اسقفى را به کجا بفرستند، چه کشیشى را براى کجا بفرستند و چگونه با مقامات محلى اعم از سیاسى و یا مذهبى کنار بیایند.
جعفریان:ببخشید!اینها از سفرایشان هم استفاده تبلیغى هم مى‏کنند؟
مسجد جامعى:اجازه بدهید مستقلا عرض بکنم.سؤال خوبى است، ولى این نکته را ادامه بدهم در مورد سفراشان صحبت خواهم کرد بیشتر در این چهارچوب، البته از رسانه‏هاى گروهى استفاده مى‏کنند، از رادیو استفاده مى‏کنند.رادیوى واتیکان از رادیوهاى معتبر و پر شنونده است.خیلى هم به مسائل تبلیغى نمى‏پردازد بیشتر هدفش این است که به عنوان یک منبع خبرى فرهنگى‏[مطرح باشد.]
جعفریان:و اخلاقى...
مسجد جامعى:اخلاقى نه خیلى، به عنوان یک منبع خبرى فرهنگى، به عنوان یک رادیوى مدرن قابل اخترام خودش را مطرح بکند.
صاحبى:در جاهاى دیگر مثل مونت کارلو هم خود را نشان مى‏دهد.
مسجد جامعى:بلى خودش را مطرح مى‏کند.البته بعضا مسائل انجیلى را هم مى‏گوید. به هر حال این تصور نشود که اینها از یک امکانات خیلى عظیم استفاده مى‏کنند.نه!این امکانات را دارند، ولى اصل براى آنها این است که ایجاد تنش نکنند، ایجاد واکنش منفى نکنند، ایجاد سر و صدا نکنند، به صورت خیلى خیلى آرام و خزنده پیش بروند.براى همین است که به همه روحانیون خود که در کشورهاى دیگر هتند، مؤکدا توصیه مى‏کنند که هیچ نوع کارى که منجر به سر و صدا و تنش بشود، به هیچ عنوان انجام ندهند.به نظر من در روش تبلیغ آنها خیلى مهمتر است و در موفقیت آنها، از این که از ویدیو و ماهواره و انترنت استفاده کنند.
صاحبى:ببینید جناب آقاى مسجد جامعى! عرض من این است که اکنون در رمان‏هایى که در غرب نوشته مى‏شود، حتى بعضیهاشان دوبله مى‏شوند و از رسانه‏هاى ما پخش مى‏شود، یک تبلیغات خیلى ظریفى از مسیحیت دیده مى‏شود.حالا یا مى‏خواهد مثلا انسان دوستى دین مسیحى را به نمایش بگذارد، یا آن کارهایى که در کلیسا انجام مى‏شود، یا خدماتى که انجام مى‏شود، مى‏خواهد به نمایش بگذارد.
به هر حال یک تبلیغات بسیار دقیق و رقیقى در فیلمهاى بخصوص غربى وجود دارد.اینها از نگاه ما، از دو حال خارج نیست:یا این که آن فیلم‏ساز داعیه مذهبى دارد، مى‏خواهد مسیحیت را ترویج کند، چون فرد مذهبى است، یا دلبستگیهایى به دین مسیح دارد؛یا این که جریان کلیسایى پشت قضیه است؛یعنى این را هدایت مى‏کند، یا این که سرمایه‏گذارى مى‏کند.الآن تعداد قابل توجهى از فیلمها دارد دوبله مى‏شود. حتى در کشور خود ما تبلیغات ظریفى از مسیحیت درش دیده مى‏شود.براى روشنفکران سرزمین خودمان جاى سؤال است که آیا واقعا این جریانهاى فیلمسازى هستند که دلبستگى به دین مسیح دارند؟یا این که نه، جریان کلیسایى پشت قضیه است؟یا این که خود کلیسا رأسا اقدام به این قضایا مى‏کند؟
مسجد جامعى:نه واقعیت قضیه آن مقدار که به مذهب کاتولیک مربوط مى‏شود، این جور نیست.
نگاه کنید!اولا فیلم‏ساز کاتولیک که دلبستگى کاتولیکى داشته باشد، خیلى زیاد نیست.تعداد انگشت شمارى است.در خود ایتالیا یک کارگردان معروفى هست به نام زفیرلّى که اتفاقا به شدت ضد عرب هم هست و بعد از جنگ دو خلیج فارس حرفهاى خیلى تندى علیه آنها زد.مضافا که آنها در این مورد به خود ما مراجعه مى‏کردند.مسؤول ارتباطات واتیکان، اسقفى به نام«فولى»است.او آمریکایى و انسان سالمى هم هست.او یکبار پرسید:شما چگونه فیلم‏هاى اخلاقى و مذهبى تهیه مى‏کنید؟مایلیم از تجربه شما استفاده کنیم.
همچنین وى گفت:براى تقویت این جریان مى‏خواهیم آرشیوى از فیلم‏هایى که به نوعى مروّج اخلاقیات هستند، تا سال 2000 تهیه کنیم.اء براى همین کار، از ما همکارى مى‏خواست.
به هر صورت کسانى که در حال حاضر کارگردان مذهبى هستند، یا تمایلات کاتولیکى دارند، خیلى نیستند.و حتى آنها موقعى که فیلم مى‏سازند، این جور نیست که-مثلا خود زفیرلّى- آن مطالبى که مى‏گویند یا اندیشه کاتولیکى آنها دقیقا هماهنگ با اندیشه مذهبى پذیرفته شده کلیساى کاتولیک باشد.
آنچه شما مى‏بینید-در تعبیرى که شما اشاره کردید در ترویج مسیحیت-معمولا این فیلمها توسط خود کارگردان عادى ساخته مى‏شود.البته این فیلمها سانسور مى‏شود، چون مناظر ناجور دارند.بدون استثناء فیلمهایى که توسط کارگردانهاى عادى ساخته مى‏شود و به نوعى حضرت مسیح یا حضرت مریم یا بخشى از مسائل کلیسایى در آن وجود دارد، تقریبا همه این فیلمها، مناظر خیلى ناجورى هم دارد در نتیجه موقعى که تلویزیون یا از رسانه‏هاى ما یا از خود سینماها پخش مى‏شود، آنها را قیچى مى‏کنند.
البته این هست که بعضا حضرت مسیح براى او شخصیت قابل احترامى است، در نتیجه در قسمتى که مربوط به حضرت مسیح یا به حضرت مریم است احساس و محبت نسبت به آن شخصیت را به نوعى نشان مى‏دهد.اما این به آن معنى نیست که هدف این کارگردان این بوده که از مسیحیت به عنوان یک دین در ضمن این فیلم تعریف بکند. این در نظر و تلقى ما به عنوان یک ناظر است که مى‏پنداریم که او مى‏خواهد تبلیغ مسیحیت بکند.
صاحبى:من این را مى‏خواهم عرض کنم، ما به عنوان یک ناظر در بسیارى-شاید 80 یا 90 درصد-فیلمهایى که دارد پخش مى‏شود، به طور طبیعى مواجه با این صحنه‏ها هستیم، اگر فیلم جنگى یا مربوط به زلزله یا حوادث طبیعى است، چهره چند راهبه به عنوان افرادى که پرستارى مى‏کنند، زحمت مى‏کشند، از خودگذشتگى مى‏کنند، مى‏بینیم.یا این که کشیشى که در حال نصیحت کردن است.یا این که کشیشى خطاى یک نفر را بزرگ نمى‏کند، از آن غمض عین مى‏کند.این چیزها در فیلمهایى که دوبله مى‏شود خیلى شایع است.مى‏خواهم بگویم اینها اتفاقى نمى‏تواند باشد و خیلى بیش از آن مقدارى است که ما در فیلمهاى خودمان نقش مذهب را اعمال مى‏کنیم.
جعفریان:اجازه بدهید یک توضیحى از طرف ایشان بدهم.من فکر مى‏کنم درواقع یک کارگردان اروپایى-چه به مسیحیت مقید باشد، چه نباشد-فیلمى براى عامه مردم مى‏سازد که -چه دلش مى‏خواهد فیلمش توسط مردم به خوبى مورد قبول قرار بگیرد.مخصوصا براى نویسنده عادى و اجتماعى این چیزها خیلى اهمیت دارد.او حتى اگر آدم معتقدى هم نباشد، به هر حال با احترامى که به مردم مى‏گذارد با آن تقاضایى که دارد، فیلمش مقبول مردم قرار مى‏گیرد.لااقل به طور طبیعى از اینها استفاده مى‏کند.در اروپا از هیچ نگرشى تبلیغ نمى‏شود. آنجا در واقع یک تلقى تاریخى است، ولى براى ما چون این محیط آشنا نیست، در واقع این یک چنین مشکل وجود دارد.بنابراین، این فیلم براى آن مردم یک معنى مى‏دهد، براى ما یک مقدارى سوء ظن خاصى برمى‏انگیزد که کأنّه دارد تبلیغ مى‏کند و تحریک مى‏کند.البته بعدى هم ندارد.که به هر حال فیلمهاى خاص باشد فیلمهایى که گاهى شب تولد حضرت مسیح از تلویزیون ما پخش مى‏شود.دیگر تقریبا از باى بسم اللّه تا تاى تمت...
مسجد جامعى:یک مقدار مشکل است که به خاطر این که تلویزیون ما مجبور است براى پیدا کردن فیلم مناسب گزینش کند.در آن گزینش هم گزینش مى‏کند.بخشهاى ناجورش را حذف مى‏کند؛مجبور است، باید هم بکند. در نتیجه آن ماحصل یک تلقى ایجاد مى‏کند که کلا این تلقى متفاوت است با آن هدف و افکار و آرمانهایى که خود آن کارگردان داشته است.ما از آن این تلقى را مى‏کنیم.نباید اشتباه شود.که حالا آن پدر روحانى یا این راهب یا راهبه...خوب نشان دهنده یک موقعیت تاریخى است، در گذشته این نوع کارها توسط اینها انجام مى‏شده در بسیارى از موارد و یک بیننده فرنگى از این تلقى معاصرانه ندارد فیلم این موضوع تاریخى را نشان مى‏دهد مربوط به پانصد سال پیشتر.خوب طبیعى است که در آن موقع، یعنى پانصد سال پیشتر، این مسائل در اختیار اینها بوده. نمى‏خواهم منکر بشوم یک چنین مسائلى اجمالا وجود دارد، اما به هیچ عنوان، به آن وسعتى که به‏ نظر شما مى‏آید، نیست.نه به آن وسعت است، نه امکاناتش را دارند و نه حتى مدعیش هستند که مى‏توانند این کار را انجام بدهند.
صاحبى:بالأخره قالب‏هاى جدیدى را که براى تبلیغ مسیحیت، اعم از کار هنرى، نویسندگى، رمان، فیلم‏سازى، حتى نقاشى، یا اقسام دیگر هنر، الآن استفاده مى‏شود یا نه؟
مسجد جامعى:من کمى راحت‏تر ایت صحبت را بکنم.اصولا تبلیغ دین در اروپا مخصوصا تبلیغ دینى که بین اروپاییان به طور تاریخى وجود داشته، یعنى مسیحیت تقریبا جاذبه ندارد.
جعفریان:حالا بیشتر نظر ایشان، تبلیغات در سایر کشورها مخصوصا آسیا و آفریقا.
مسجد جامعى:اصلا دین برایش مطرح نست و اگر هم برایش مطرح است، قطعا این دین مسیحیت نیست؛یک چیزى است مثل آیین بودا، آیین هندو، آیینهاى جدید فرقه‏هاى جدید.اصلا تقاضا براى دین جدید در شرایط کنونى اروپا، به نوعى است که با چیزى مثل مسیحیت پاسخ داده نمى‏شود.لذا مشکل، از قابل است نه از فاعل. این که شما مى‏فرمایید، در مورد پروتستان صدق مى‏کند.
صاحبى:یکى از بزرگان روى این مسأله تأکید داشتند و حتى آمار و ارقامى هم ارائه کردند از فیلمهایى که ساخته مى‏شود، با اهداف کلیسایى ساخته مى‏شود و برخى هم آگاهانه یا ناآگاهانه به ترجمه و دوبله آنها مى‏پردازند و اشاره به مواردى هم کردند و عقیده‏شان هم این بود که مسیحیت به طور خیلى کمرنگ و ظریف الآن در هنر مطرح است منتهى آن قالبها را...حتى پیشنهادشان این بود که از آن قالبها براى پیشبرد اهدف و اغراض معنوى و مذهبى استفاده بکنیم.فکر مى‏کنم حق با ایشان باشد.
اگر بخواهیم بگوییم که مسأله خیلى شیوع ندارد و همه جا فراگیر نیست، به هر حال طبق اطلاعاتى که ایشان ارائه مى‏کردند و شواهدى که برمى‏شمردند، ظاهرا واقعیتى هم هست؛براى این بود که عرض کردم.حالا شما بفرمایید چه اندازه دامنه این مسأله گسترده است؟
مسجد جامعى:نگاه کنید تا آن مقدارى که به کلیساى کاتولیک مربوط است تقریبا مى‏شود گفت این جور نیست.یعنى به این وسعت و شدت و برنامه‏ریزى.البته باید دید این گزارش را چه کسى تهیه کرده؟چه گونه تهیه کرده؟تا چه مقدار فنى تهیه کرده؟به چه صورت بوده؟چون معمولا تلقى ما فوق‏العاده متفاوت است با آنچه که در اصل وجود داشته.آن مقدارى که به کلیساى پروتستان مربوط است-که فرصت نشد صحبت کنم-این قبول دارم.در کلیساى پروتستان، آمریکائیان از جانشان و تمام ظرفیتهاى انسانى خود مایه مى‏گذارند.این حرف در مورد آنها درست است.
حالا دقیقا برایتان قسمتهایى را نقل کنم. سفیر قبلى شیلى در واتیکان یک فرد خیلى برجسته و معروفى بود.
او خود به من گفت این فرقه‏هاى پروتستانى وقتى مى‏آیند، امان مى‏برند.زمین ورزش مى‏زنند، مى‏آیند و مى‏روند به طرف فقرا، افراد را جمع مى‏کنند با آنها صحبت مى‏کنند، برایشان سخنرامى مى‏کنند، کلیسا و یتیم‏خانه مى‏سازند.نحوه توصیفش از کیفیت کارى که این فرقه‏هاى پروتستان مى‏کنند، تقریبا تداعى مى‏کرد همان تحرک و میل به نفوذى را که چپها-همانطور که گفتم در دهه‏هاى پنجاه و شصت-داشتند.خیلى خیلى پر تلاش، پر انرژى، کتاب چاپ مى‏کنند، ترجمه مى‏کنند، با مردم مى‏آیند صحبت مى‏کنند، ریسک مى‏کنند، به جاهاى خیلى نامناسب مى‏روند، جاهایى که از نظر شرایط زیستى خیلى سخت است.
جعفریات:پروتستان قاعدتا باید سخت سیاسى باشد؟
مسجد جامعى:حالا آن مسأله دیگرى است.بله آمریکا چه در درازمدت و چه در کوتاه مدت براى توسعه نفوذ سیاسى خودش از اینها استفاده مى‏کند.
جعفریان:منظورم این است که از ایجاد تحریک و تنش باکى ندارد.
مسجد جامعى:آرى دیگر، یعنى به عکس کلیساى کاتولیک که خیلى دست به عصا حرکت مى‏کند و مجبور است دست به عصا حرکت بکند. اما پروتستان به هیچ چیزى پایبند نیست مى‏رود جلو.این حرف در مورد آنها درست است اینها در طى ده سال در گواتمالا نصف مردم را پروتستان کردند.ببینید چه مقدار تلاش...
جعفریان:قبلا کاتولیک بودند؟
مسجد جامعى:بلى، آمریکاى لاتین همه کاتولیک هستند.سفیر گواتمالا مى‏گفت طى ده سال نصف مردم را پروتستان کردند.حتى اگر نصف این هم درست باشد، یعنى یک چهارم-البته او کمى عصبانى بود که این را مى‏گفت-یعنى بیست و پنج درصد مردم را پروتستان کرده باشند، شاهکار کرده‏اند.یعنى شما در ده سال، 25 درصد مردم را از یک دین به یک دین دیگر برگردانده‏اید. این یک معجزه است!
جعفریان:در ارتباط با همین بحثهایى که شما اشاره کردید، قبل از این که...
مسجد جامعى:آن حرفها که در مورد کلیساى پروتستان درست است عمدتا در محدوده  آمریکاى لاتین درست است.یعنى آن روشها، آن متدها، آن پاسخگوییها در قالب مسائلى است که آمریکاى لاتین با آن در این مقطع مواجه است. ممکن است در بیست سال آینده اینها با این روشها نتواند موفق بشوند.چون اکنون یک مقدارى دچار افول شده‏اند.یعنى خود کاتولیکهاى آمریکاى لاتین به نوعى رفتار پروتستانى اتخاذ کرده‏اند.یعنى به اصطلاح، پروتستانها یک نوع واکنشى را موجب شده‏اند که خود کاتولیکها روشهاى پروتستانى اتخاذ مى‏کنند، چه در گذشته و چه در حال.در آمریکاى لاتین هم همینجور شده است.الآن خود کلیساى آمریکاى لاتین.همان روشهاى پروتستانى را کم و بیش دارد و عمل مى‏کند.لذا ممکن است حتى در ده سال آینده نتوانند به این شدت که در دهه نود یا هشتاد کار کردند بتوانند کار کنند و موفق شوند. ولى اجمالا در مورد کلیساى کاتولیک این مقدار درست نیست، اگرچه در مورد کلیساى پروتستان درست است.البته و صد البته استفاده از تجربیات و روشهاى آنها براى ترویج اصول و مبانى خودمان، چه در بین مردم خودمان و چه در بین غیر مسلمانها، مغتنم و پذیرفتنى است و البته طبیعى است هر کس از این کار، استقبال بکند.
جعفریان:درباره جنگهاى مذهبى سى ساله اروپا، سابقه نزاع مذهبى بین فرقه‏هاى مسیحیت بخصوص آنانکه نظامشان لائیک هست، خیلى حساسیت مذهبى وجود ندارد.ولى از فرمایشات شما برمى‏آید که مخصوصا در آمریکاى لاتین مى‏بایست یک نزاع خیلى شدید بین لائیکها و پروتستانها باشد.از این طرف در اروپا هم بین اروپاى شرقى و غربى باز یک نزاع مذهبى بین ارتدوکسها و کاتولیکها هست.دورنماى این نزاعهاى مذهبى در واقع چیست؟آیا احتمال‏ هست که در آینده تشدید بشود یا رو به سمت کنترل شدن پیش مى‏رود؟معمولا این درگیریها از قسمتهاى پایین هم گاهى شروع مى‏شود.ممکن است مبلغین اینها با مبلغان آنها درگیر بشوند؛ کشیشهاى اینها با کشیشهاى آنها درگیر بشوند؛ مردم را بکشند.آیا سابقه دارد در آمریکاى لاتین یک چنین درگیریهایى روى سیاست کلى هم تأثیر بگذارد یا اشکالاتى ایجاد کرده باشد؟به هر حال منظورم این است که در نهایت، این اختلافات مذهبى اینها رو به حل شدن پیش مى‏رود یا دارد تشدید مى‏شود؟با توجه به این که چند لحظه قبل فرمودید که کلیساى ارتدوکس تقویت شده و الآن حضورش بیشتر است و به هر حال بیشتر مراقب است.
مسجد جامعى:مسلم این تنشها وجود دارند.این تنشها آن مقدار که به اروپا مربوط است، مربوط به شرایطگذار اروپاى شرقى از موقعیت قبلى به موقعیت جدید-که هنوز هم متعین نشده این موقعیت جدید که چیست و چگونه مى‏باید خودش را نهادینه کند و سازمان دهد-یعنى هنوز وضع اروپاتى شرقى منهاى اخیرا چک، تا اندازه‏اى هنوز خیلى مشخص نیست، نه به آن معنى که کمونیستها برمى‏گردند، به این معنى که هنوز معلوم نیست چه صورتى به خود مى‏گیرد.شاید لهستان هم مثل چک باشد امّا در مورد کشورهاى شرق اروپا باید موردى بحث کرد این مربوط به دوره گذار از گذشته به حال است و در ابتدا در سال‏هاى 90، 91، 92 و 93 فوق‏العاده شدید بود.در آن سالها که ابتداى مأموریتم بود و با بخشهاى مختلف این دو کلیسا مرتبط و آشنا بودم؛حرفهایشان را و بلکه درد دلهاشان را گوش مى‏کردم که این چه مى‏گوید؟آن چه مى‏گوید؟ حتى در بسیارى از موارد، شاهد برخوردهایشان بودم.در میلان در سال 94 کنفرانسى بود که یک اسقف بلغارى-که اکنون مقیم رومانى است- داشت صحبت مى‏کرد که آقاى گلمپ کردینال لهستان، حرفش را قطع کرد و او فوق‏العاده ناراحت شد.او داشت انتقاد مى‏کرد از این که ما در شرایطى نیستیم که شما به ما حمله کنید و باید به ما کمک کنید.بعد بیرون آمد و درددل کرد که مسائل به چه صورت است.آنها پیوسته درصدد تضعیف ما هستند.آن اتحادى را مى‏خواهند که خود معنا مى‏کنند و صمیمیت ندارند.
البته برخورد ارتدوکسها و کاتولیکها فعلا خیلى کنترل شده‏تر است؛آن موقع خیلى شدید بود. الآن به هیچ عنوان آن طور نیست؛هنوز البته تنش هست.واتیکانها اولا آن آرمانهاى خیلى طولانى ابتداى دهه نودشان را کنار گذاشته‏اند.در سال نود و یک و نود و دو شما با هر مقام کاتولیکى که صحبت مى‏کردید، یعنى با او صمیمانه صحبت مى‏کردید، با یک خنده مى‏گفت که ما به زودى تمامى شرق اروپا را خواهیم گرفت.حالا اسم نى برم، ولى واقعا من از خیلى از مقامات انها چنین مطالبى مى‏شنیدم.حالا احتیاج نبود که مقامات هم بگویند، اصلا در فضاى عمومى این جور بود.در اواجر دسامبر نود و یک در خود واتیکان شوراى اسقفهاى اروپا جلسه‏اى تشکیل داد که پاپ هم شرکت داشت.در آنجا شما سخنرانیها را ببینید.به نظر من از سخنرانیهاى تاریخى بودند.همشان حاکى از این بود که اینها خواهند رفت و تصرف خواهند کرد.دقیقا در همانجا نماینده کلیساى ارتدوکس متروپولیت اسپیرودونه در ایتالیا طى یک سخنرانى خیلى محکم، از کاتولیکها انتقاد کرد.حالا آن تنش‏ها نیست، لااقل به آن شدت و وضوح اولیه نیست.اما این که فکر بشود مشکلات این دو حل شده است، این جور هم نیست.حالا این مشکل مخصوصا بین کلیساى مسکو و تا اندازه‏اى کلیساى صرب و واتیکان هست.البته صربها به اندازه کافى قوى نیستند که بتوانند مقاومت کنند، اما قطعا روسها...
جعفریان:تقویتشان مى‏کنند.
مسجد جامعى:بلى، ولى خودشان تمایل به مقاومت دارند؛این در مورد کلیساى ارتدوکس.اما مشکل در اروپا فقط اختلاف بین کلیساى ارتدوکسیسم و کاتولیسیسم نیست.در بین خود کلیساى اروپایى یک نوع رقابت از نظر ما مخفى و شاید از نظر خیلى از اروپاییان مخفى وجود دارد. در فلورانس در سال 95 کنفرانسى بود که در طى آن میزگردى با عنوان«کلیسا در اروپا»تشکیل شد. رئیس جلسه دو نفر بودند:یکى همین کاردینال گلمپ بود که کاردینال لهستان است و یکى هم اسقف هوور بود که اسقف بروکسل است-انتخاب هوور به دلیل این بود که او اسقف بروکسل، یعنى مرکز اتحادیه اروپا بود و کلمپ هم به دلیل موقعیت خاص و نزدیکى‏اش به پاپ-و در این میزگرد اسقفهاى کلیساى اوکراین بودند، کلیساى انگلیکان بودند، یک کشیش پرزبوترین بود که اسکاتلندیها عموما پیرو آن هستند و یک کاردینال ایرلندى بود.یک اسقف ارتدوکس رومانیایى هم بود.در این جلسه، بحثى شد بین این کشیش پرزبوترى و اسقف انگلیکن، پرزبوترى مى‏گفت:-او اسکاتلندى است-ما اسکاتلندها همیشه بخشى از اروپا بودیم.ما مایلیم که بخشى از اروپا بمانیم و صریحا از انگلیسیها و کلیساى انگلیکن انتقاد کرد.فقط تسلط این دو رئیس جلسه مخصوصا گلمپ بود که نگذاشت بحث به تنش بینجامد.
اتفاقا در همان جلسه، بعد از آن که جلسه تمام شد یک کشیش لوترى آلمانى حاضر بود. وقتى که بیرون آمدیم، انتقاد کرد که از گلمپ که چرا بحث را بست و نگذاشت که بحث ادامه پیدا کند. حالا اجمالا مسائل کلیسایى در خود اروپا هم وجود دارد.البته پاپ نوعى مهارت دارد براى متناسب با شرایط صحبت کردن.مثلا فرض کنید پارسال وقتى به آلمان رفت، سفیر آلمان گفت:من خودم خیلى تعجب کرد این چگونه همه اطراف را جمع کرد.چون پروتستانهاى آلمانى و هلندى، یک سابقه خیلى شدیدى علیه کاتولیکها دارند. اینها تا 30-40 سال پیشتر با همدیگر سلام و علیک نداشتند؛یعنى پروتستان و کاتولیک در آلمان و هلند هیچ نوع ارتباطى نداشتند...
جعفریان:ارتباط خانوادگى دارند، ازدواج و اینها...؟
مسجد جامعى:نه، نه.الآن دارند، آن موقع نداشتند، ازدواج نمى‏کردند، معاشرت نداشتند، از مغازه‏هاى همدیگر جنس نمى‏خریدند؛یک چنین سابقه‏اى بود.ولى على رغم همه تلاشهایى که مى‏شود، واقعا یک سرى مسائل نهفته‏اى وجود دارد.در خود همین انگلیس چه لندن و چه در آکسفورد، مکرر از کسانى که کاتولیک هستند [انتقاد مى‏کنند]-چون کاتولیکها در داخل انگلیس در اقلیت‏اند، در حدود چهار و نیم درصد؟-همشان از یک نوع عقده فروخورده‏اى رنج مى‏برند.چون واقعا انگلیکنها در انگلستان تا جایى که مى‏توانستند علیه آنها عمل و تبلیغ کردند و این تا اواسط قرن نوزدهم ادامه داشت.
آنها معمولا مسلمانها را متهم مى‏کنند به عدم تحمل و تسامح، ولى اگر کسى واقعا تاریخ خودشان را بداند درمى‏یابد که تا چه مقدار سخت‏گیرانه و در بسیارى از موارد واقعا وحشیانه علیه هموطنان غیر همدین خودشان اقدام مى‏کردند؛همه چیزشان را مصادره مى‏کردند. کاتولیکها را به مدت تقریبا سه قرن و نیم، چهار قرن، از همه امکانات طبیعى رشد و پیشرفت محروم کرده بودند.هیچ کاتولیکى نمى‏توانست  هیچ مقامى را بگیرد، در ارتش وارد بشود.حتى تحصیلات عالى داشته باشد.کلیساهایشان را تصرف کرده بودند.اجازه نداشتند کلیسا بسازند. تمام کلیساهاى انگلیکن قبلا کاتولیک بودند.اینها همه‏اش میراث کاتولیکهاست؛همه را گرفته بودند. حالا به هر حال، در اروپا آنها یک هنرى دارند که نمى‏گذارند مسائلشان خیلى علنى بشود، ولى از نظر داخلى الحق و الانصاف، مسائل زیادى وجود داشته و وجود دارد و دارد مى‏گذرد.البته باید اضافه کرد که در اروپاى امروز على رغم تمامى اختلافها و تضادها، جنگى حداقل بین مسیحیانش و با انگیزه مذهبى، پدیدار نمى‏شود.
جعفریان:اختلاف مذهبى در آمریکاى لاتین را بفرمایید.
مسجد جامعى:در آمریکاى لاتین البته بحثش یک جور دیگر است.
صاحبى:در آمریکاى لاتین، چیزى که خیلى درخور اهمیت است و حتما هم اطلاعات خوبى براى ما دارید، مسأله الهیات آزادى‏بخش است.به هر حال یک مسأله به عنوان سیاسى مطرح است و حالا در بعضى از بخشها به نظر ما اینطورى مى‏رسد که یک مذهب التقاطى است، یعنى مایه‏هایى از اندیشه‏هاى چپ یا سوسیالیستى یا گاهى وقتها حتى متأثر از کمونیستها دارند.این الهیات آزادى‏بخش چیست؟ و چه مقدار مطرح است؟آیا فقط در آمریکاى لاتین است یا به بخشهاى دیگر هم سرایت کرده؟ به هر حال، آیا در دنیاى مسیحیت یک نهضت جدى است؟
مسجد جامعى:حالا اجازه بدهید که این بحث الهیات آزادى‏بخش را به یک فرصت مستقل بگذاریم؛چون، اجمالا این است که در آمریکاى لاتین مسأله فقط تعهد سیاسى الهیات‏ آزادى‏بخش نیست.در اینجا، مشکل فقط مشکل سیاسى نیست.مشکلات تاریخى و مشکلات هویتى مشکلاتى است که براى ملتهاى دیگر، مخصوصا مثل ملت ما که تاریخ طولانى و غنى‏اى دارد، اصلا براى ما قابل تصور نیست که مشکلات آنها چیست؟یعنى این که توضیح داده بشود که یک آمریکاى لاتینى در چه موقعیتى زندگى مى‏کند؟چون ما هیچوقت مشکل هویتى نداشته‏ایم.هیچ وقت از خودمان سؤال نمى‏کنیم من کى هستم؟بدیهى است من ایرانى هستم.اما در آنجا مسائل این طور نیست.ثانیا نفوذ و گسترش آیین کاتولیک در آنجا یک شکل خاصى داشته که على رغم آنکه مى‏شود گفت قلب این مردم را گرفته و آنها را به خودش معتقد کرده، یا لااقل در گذشته این جور بوده؛ولى هیچ وقت تناسبى با ساختار روحى و روانى و شخصیتى و عاطفى توده مردم، یعنى مردم بومى نداشته است.حالا این که به چه دلایلى این تناسب وجود نداشته، خود بحث مفصلى است که فقط اشاره‏اى مى‏کنم.
ببینید یک دین در صورتى خوب جذب مى‏شود که بتواند در زوایا و خفایاى ذهن و روح و عواطف و احساسات طرف مقابل وارد شود و بعد براى او مفهوم بشود، این دین را هضم بکند و به او شکل جددى ببخشد و بعد او را به خلاقیت در بیاورد و بعد، ما خلاقیت او را از طریق آثارى که خلق مى‏کند ببینم.مثلا وقتى که اسلام بین ما آمد، یا بین مصریها رفت-آنها اصالتا عرب هم نبودند-دقیقا وارد تمامى ابعاد وجود فردى و جمعى ما شد و همه چیز را تغییر داد:عواطف، احساسات، ساختار شخصیتى، ساختار فکرى و بعد این به خلاقیت رسید؛چه در کل جامعه ما و چه در نزد تک تک افراد ملت ما، و آثارش را هم مى‏بینیم.
از همان نخستین سده‏هاى ورود اسلام، شما مى‏بینید که ما معمارى اسلامى داریم، عالم و ادیب و فیلسوف و هنرمند اسلامى داریم.چرا چنین است؟زیرا اسلام نتوانست از سوى این ملت آنگونه جذب و هضم شود که خلاقیت او را تحریک کند و به منصه ظهور رساند.دقیقا به همین دلیل است که عالمان و هنرمندان ایرانى از همان ابتداى ورود اسلام به ایران، از جمله بزرگترین عالمان و هنرمندان در کل جهان اسلام هستند؛تا آنجا که حتى زبان و ادبیات عرب، عموما توسط آنان مدون شد.
چنین جریانى در آمریکاى لاتین اتفاق نیفتاد و اساسا با کیفیتى که مسیحیت دارد، نمى‏توانست اتفاق بیفتد.ظاهرا در کل آمریکاى لاتین یک اسقف بومى هست و حتى اسقف‏هاى دو رگه هم تعدادشان معدود است.
این در حالى است که واتیکان در حال حاضر و پاپ فعلى، اصرار کرد که هر چه بیشتر کشیش و اسقف از بومیان هر محل انتخاب کند.این، به نفع موقعیت منطقه‏اى و بین‏المللى آنهاست و حاکى از این است که مسیحیت کاتولیک تنها یک آئین اروپایى نیست، نکته‏اى که بسیار بدان حساسند. درست به همین دلیل است که طى یک دو دهه اخیر، تعداد زیادى از افریقایى‏ها را به مقام اسقفى و کاردینالى ارتقاء دادند.
این درست است که مسیحیت به آمریکاى لاتین رفت؛اما این، مسیحیت پرتقالى و اسپانیایى بود.ساختار و خصوصیات آن، روح و فرهنگ آن، آداب و رسوم دینى و مظاهر و سمبل‏هاى مذهبى آن و اصول و مفاهیم آن، کلا اروپایى و لاتینى بود و هیچ تناسبى با موقعیت تاریخى و فکرى و روانى و نیازهاى روحى بومیان‏ نداشت.
بهتر است مثالى عرض کنم:اسلام را در آفریقاى سیاه در نظر بگیرید.اسلام موقعى که در قرون گذشته به آفریقاى سیاه رفت، [در کل زندگى آنها تأثیر گذاشت.]حالا شما وقتى که یک آفریقایى را مى‏بینید، در مى‏یابید که این دین در درون سیاه آفریقایى خودش را متناسب کرده، یا این آفریقایى خودش را با این دین وفق داده است، حالا از هر طرف که در نظر بگیریم.چرا این جور شده؟اسلام چه قابلیتهایى دارد که این جور شده؟این خود، بحث دیگرى است.
اما یک چنین جریانى در آمریکاى لاتین اتفاق نیفتاد؛یعنى مسیحیت دینى نیست که بتواند خودش را از آن قالب اروپایى-مخصوصا کاتولیسیمش که یک قالب کاملا اروپایى دارد [کاملا عارى سازد]و این قالب اروپایى فقط براى یک ملتى که در شرایط ارپایى قرار دارد، قابل انتقال است، به معناى کامل کلمه.اما براى ملتى مثل آمریکاى لاتین براى بومیهایش، اصلا قابل انتقال نیست.آنها آنقدر آدمهاى خوش قلبى هستند که نمى‏شود گفت این دین را ریاکارانه پذیرفته‏اند.ریاکارى و دورویى اصلا به نوعى پیچیدگى روانى نیاز دارد که امریکاى لاتینى‏ها و حتى عموم امریکایى‏ها، فاقد آن هستند.با توجه به خودش طینتى آنها و سالم و دست نخورده بودن فطرتشان، آنان مسیحیت را پذیرفتند و این دین به شکل بسیار استثنایى به نیاز خداجویى و دین‏طلبى آنها پاسخ گفت و از این بابت قلب آنها را فتح کرد، بدون آنکه شخصیت و درونشان را تغییر دهد.
مسیحیت نتوانست آنها را از درون در جهت انطباق با خودش متحول سازد.همان گونه که مثلا اسلام یک ایرانى یا یک مصرى و هندى و افریقایى را متحول ساخت.به این ترتیب، این دین نتوانست بیان و تفسیرى بومیانه بیابد.
این درست است که اکنون مسیحیت آمریکاى لاتینى داریم؛اما این مسیحیت عمدتا از سوى کسانى که ریشه اروپایى دارند، تنظیم و تدوین شده است.حتى دو رگه‏ها هم در آن نقش بسیار ضعیفى دارند.البته اینان کوشیده‏اند تا از مسیحیت تفسیرى ارائه کنند که متناسب با محیط تاریخى و فرهنگى و اخلاقى سرزمین خودشان باشد، اما هنوز این تفسیر، تفسیرى بومى نیست و اساسا مهم این تفسیر نیست، مهم به خلاقیت رسیدن بومیان جهت ارائه تفسیر است.
نتیجه آنکه کاتولیسیسم همیشه در آمریکاى لاتین مشکل داشته و خواهد داشت، بویژه در آنجا که به توده بومى مردم برمى‏گردد و کارى هم البته نمى‏شود کرد.یعنى آمریکاى لاتین واقعا قاره پر مشکلى است.اصلا مشکل، مشکل فقر نیست.فقر تاریخ است، فقر ندانستن است، ندانستن خویشتن خویش.مشکل معوج شدن شخصیت است و بلکه معوج شدن تاریخ است.معوج شده، چون نه بومى است، نه اروپایى است، نه ادامه آن تمدنهاى قدیمى است که در آمریکاى لاتین بوده، چه در مکزیک، چه در پرو، چه در شیلى و چه در جاهاى دیگر.در ادامه تاریخ و فرهنگ اروپا است.یک چیز عجیب غریبى شده است.لذا مسیحیت در آن جا، یک سلسله آسیب‏پذیریهاى طبیعى داشته و دارد.چون اصلا جذبش طبیعى نبوده است.
فرض کنید مسیحیت به اتیوپى رفته، واقعا ما مسیحى اتیوپیایى داریم.براى این که همه چیز مسیحیت انیوپى، با مسیحیان اتیوپى آغشته شده، یعنى هماهنگ شده است.نمى‏خواهم بگویم که خاصیت ذاتى مسیحیت این است که همیشه‏ آن تمدنى را که حاملش هست، با خودش حمل مى‏کند، نه.در اتیوپى این جور نیست؛یعنى مسیحیت اتیوپیایى داریم، مسیحیت قطبى داریم، فرض کنید مسیحیت ارمنى داریم.دقیقا با خون و خصوصیات قبطى و ارمنى و یا روسى و صربى.اما مى‏توانیم بگوییم که مسیحیت آمریکایى لاتینى نداریم؛چون مسیحیت اسپانیایى است، مسیحیت پرتغالى است.حالا این که در یک کلیسا فرض کنید تصویرى نصب کنند، یا مجسمه‏اى نصب کنند که به شکل مجسمه‏هاى تاریخى آمریکاى لاتینى باشد، چیزى را حل نمى‏کند.ممکن است احساسات مثبت بومیان را برانگیزد، اما در نهایت چیزى را حل نمى‏کند؛ چون جذب و انجذاب یک دین و یک ملت فقط در شرایط خاصى امکان دارد که انجام بشود.چیزى نیست که بتوان از بالا به آن تزریق یا تحمیل کرد. لذا آمریکاى لاتین مشکلات درونى دارد با دین خودش.و وقتى این کاملا شکافته بشود، آن وقت مى‏شود ریشه خیلى از این معضلات را کشف کرد. واقعیت این است که این بحث را براى اولین بار با سفیر سابق بولیوى در واتیکان مطرح کردم.او استاد روانشناسى اجتماعى در دانشگاه لیما بود-و ضمنا از معدود سفراى دو رگه آمریکاى لاتین بود. چرا که عموم سفراى این سرزمین ریشه اروپایى دارند.او به طور کامل با نظرات اظهار شده موافقت داشت، و حتى اصرار داشت که این مبحث در جمعى مطرح شود که البته با توجه به جوّ آنجا، چندان به مصلحت نبود.او مایل بود که این مطلب پخته و مفصل و سپس منتشر گردد.دلیل اصلى اصرار او این بود که در آن ایام درباره پانصدمین سالگرد تنصیر آمریکاى لاتین بسیار تبلیغ مى‏کردند و خود پاپ هم به همین مناسبت سفرى به آنجا داشت.و او همچون بسیارى از روشنفکران  آمریکاى لاتین با آن مخالف بود.
جعفریان:این کاملا نکته مهمى است. منتهى من مى‏خواهم این را بپرسم که شما مى‏فرمایید اگر ما مسیحیت قطبى داریم در واقع به لحاظ قدمت مسیحیت قبطى است، یعنى هویت تاریخى دارد، یا اتیوپى یا اروپایى؛ولى نکته‏اى هست که تمدن مسیحى که ما مى‏شنویم -با این که الآن ظاهر اروپا خیلى پاى‏بند دین نیست، اگر شما بخواهید تعریفى براى این تمدن مسیحى بکنید-یک مقدارى هم تمدن اروپایى است، یعنى حتى آمریکا هم به یک نحوى اروپایى است؛دقیقا شما آمریکاى لاتین را مثال زدید. براى این که آنجا نژاد بومى دارد، ولى آنجا نژاد بومى ندارد.عملا آنجا نوعا مهاجر هستند.چه تعریفى ممکن است ما براى تمدن مسیحى بکنیم؟واقعا ما در دنیا چیزى به نام تمدن مسیحى داریم؟یعنى واقعیت دارد این اصطلاح یا نه؟
مسجد جامعى:نمى‏دانم این که ما مى‏گوییم تمدن اسلامى، نمى‏دانم از چه موقعى از این عنوان استفاده شده است.این سؤال خوبى مى‏تواند بشود حتى براى خود تمدن اسلامى؛امّا اینکه مى‏گویند تمدن مسیحى معمولا هدفشان تمدن مسیحى-اروپایى در قرون وسطاست.
جعفریان:این که شما مى‏فرمایید تمدن مسیحى به تمدن قرون وسطى گفته مى‏شود، آن معنى، مطابقه واقعیتش است، مثل ما که تمدن اسلامى را به قرن چهارم و پنج مى‏گوییم، ولى من مى‏خواهم در واقع از حضور مسیحیت در تمدن فعلى اروپایى سؤال بکنم؛واقعا هنوز چیزى به نام تمدن مسیحى با ویژگیهاى مسیحى هست یا نه؟ چون فرمایش شما همین بود.مسیحیت براى اروپاییها به عنوان یک دین نیست، به عنوان یک‏ فرهنگ است.
مسجد جامعى:این سؤال مهمى است.من حدودش را مى‏گویم.به صورت ظریف وجود دارد البته این مقول به تشکیک هست و در جاهاى مختلف هم فرق مى‏کند.در حال حاضر در اسکاندیناویا مى‏شود گفت، نه همچون چیزى وجود ندارد.در قسمتهاى مثل آلمان و هلند و اینها مى‏شود گفت این ضعیف شده، ولى در بخشهاى جنوبى اروپا مى‏شود گفت هنوز وجود دارد.این که مى‏گویم وجود دارد، به این دلیل است که اصولا -الآن به بحثهاى نظرى مى‏رسیم-دائر مدار دیندار بودن و دیندار نبودن این است که ساختار روانى فرد، دیندارانه باشد یا دیندارانه نباشد.بدون این که وارد بحث بشویم، فقط به عوان یک نکته عرض مى‏کنم، به نظر من امکان ندارد شما بتوانید یک ایتالیایى، یا یک اسپانیایى که ساختار روانیش و فرادیش بدون دین باشد، یا ضد دین باشد، پیدا کنید؛ولى یک آلمانى مى‏توانید پیدا کنید، یک هلندى یک سوئدى، یا سویسى، مى‏توانید پیدا کنید.ببینید این که به نوعى فرد شکل بگیرد که دین در هیچ بخشى از مقولات شخصیتى‏اش حضور نداشته باشد، و هیچ بخشى از مقومات، شخصیتش متأثر از دین نباشد، این خودش مسأله‏اى است که در قرون جدید حادث شده است. شاید در قرن نوزدهم یک مقدار بود، ولى فقط در جاهاى خاصى بوده است.مهم این است که ببینیم آن ساختار شخصیتى منفک از دین در او نهادینه شده و شکل گرفته یا شکل نگرفته؟
اگر ما بخواهیم درباره نفوذ دین صحبت کنیم، مثلا در آسیا، در اسپانیا، در جنوب فرانسه، در پرتغال، ساختار طبیعى مردم در این نقاط به نوعى است که با یک سوئدى فرق مى‏کند.خوب 2l
وقتى ساختار روانى و شخصیتى فرق کرد، آن شکل اجتماعى، منفک از دین نیست.آن جریانهاى اجتماعى منفک از دین نیست.و نمى‏توانیم نادیده‏اش بگیریم از این یک قسمت.
مطلب دیگر این که خیلى از این مباحث، مخصوصا در شرایط کنونى که تحولات خیلى سریع است، خیلى لغزنده است، آینده دین در اروپا مسلما متأثر از جهت و اهداف حرکت اسلامى است؛نه به آن معنى که در ایران مى‏گوییم حال که دین در ایران زنده شد، بنابراین در همه جا مسیحیت زنده شد، حداقل این در همه جا صدق نمى‏کند.از این نظر نه، از این نظر که احساس حضور و فعالیت و سرزندگى و بالندگى اسلام منجر به یک سلسله واکنشهایى در داخل جامعه اروپا مى‏شود.حالا بدون اینکه به بحث بپردازیم، یک نمونه‏اش را مى‏گویم:همین چندى پیش بود که هنرپیشه معروف فرانسوى، برژیت باردو، جمله‏اى گفت که حتى در اخبار بى.بى.سى و نیز در مطبوعات ایتالیایى هم منعکس شد و این نشان دهنده همان نکته‏اى است که عرض کردم.
او گفت:در حالى که ما شاهد افول کلیساها و بى‏رونق و بى‏فروع شدن آنها هستیم و تعداد کسانى که به کلیسا مى‏روند کاهش مى‏یابد، شاهدیم که مساجد مسلمانان در سرزمین‏هاى ما مثل قارچ مى‏رویند و زیاد مى‏شوند.و این براى ما و آینده ما خطرناک است.
این یک واقعیت است.لذا به طور قطعى نمى‏توان گفت که دین از جامعه جدا شده یا نشده است.مخصوصا که اروپاییها خیلى فرصت‏طلب هستند.یعنى حاضرند در آنجا که منافعشان ایجاب کند، مسائلى را که به عنوان اصول خود معرفى کرده و مى‏کنند، زیر پا بگذارند.

تبلیغات