نویسندگان: کیانوش مرآتی فشی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳۱۰

چکیده

متن

عنوان مقاله: مشاوران پیوند پاسخ می دهند (2 صفحه)
نویسنده : افروز، غلامعلی
به حضور با صفای آقای دکتر افروز، استاد بزرگوارم، سلامی گرم و صمیمی غرض می‏کنم. 23 سال است که معلم پایه اول ابتدایی هستم. دارای دو فرزند پسر و دختر می‏باشم.در حد خود و برحسب شغلم تا اندازه‏ای کتاب‏های روان‏شناسی و کودک شناسی را خوانده‏ام.با کودکانم در دوره کودکی تقریبا در حد تعادل و معرفت رفتار کردم.پسرم در دوره کودکی نقاشی‏های تند و کثیف و بدقواره‏ای می‏کشید و رفتارش سرکشانه و با همه در کلاس درس درگیر بود.وضعیت تحصیلی دوره ابتدایی‏اش خوب بود.در کلاس دوم راهنمایی که به تهران انتقال یافتم، به سرعت افت تحصیلی پیدا کرد تا آن حد که هر سال یکی دو تا تجدید می‏آورد. در دوره اول دبیرستان، او را در هنرستان فنی ثبت‏نام کردم و با چه دردسری قبول شد.سال
مشاوران پیوند پاسخ می‏دهند
بعد به اجبار از من خواست که چون دوست دارد مهندس شود و از طریق هنرستان فنی نمی‏تواند وارد دانشگاه شود و لیسانس بگیرد او را در رشته ریاضی-فیزیک ثبت نام کنم.سال دوم دبیرستان وضع نسبتا خوبی داشت.در سال سوم به خاطر یک درس فیزیک سه ترم در جا زد.امسال هم در دوره پیش دانشگاهی(ترم اول)ثبت نام کرد اما یک روز هم کلاس نرفت. مادرش دوباره او را ثبت نام کرد.من دوست داشتم او به خدمت مقدس سربازی رود تا سر به راه شود.ولی باز هم بعد از ثبت نام به مدرسه نرفت.همیشه در سرش آرزوهای بزرگ را می‏پروراند.دروغ بسیار نیز می‏گوید.هر قولی که می‏دهد عمل نمی‏کند.شب‏ها دوست دارد همیشه با پسر عمه‏اش که دانشجو می‏باشد در خوابگاه دانشگاه بخوابد.به ما می‏گوید که با او درس می‏خواند.صبح‏ها ساعت 4 به خانه بر می‏گردد و تا 2-3 بعد از ظهر می‏خوابد.هیچ‏حرکت و تحرکی از خود نشان نمی‏دهد. بی‏هدف و بی‏حال است.اگر شبی از رفتنش به خوابگاه دانشگاه ممانعت نماییم تا سر حد درگیری لفظی و فیزیکی با ما درگیر می‏شود.هر حرفی از دهانش درآید نثارمان می‏کند.پرده حجب و حیا را دریده است.انگار بعد از دوره راهنمایی در خانواده دیگری تربیت شده است. از دوستان خویش بیش از حد تعریف و دفاع می‏کند.
خلاصه بگویم مایه دردسری شده برای من معلم.من که به دیگران خط و الگو می‏دادم، اکنون شیرازه تربیتی خانواده‏ام از هم پاشیده است.خواهش می‏کنم این حقیر را راهنمایی فرمایید تا در آینده دچار دردسر بیش‏تری در ارتباط با این فرزند پسرم نشوم.از دخترم که سوم دبیرستان می‏باشد بی‏نهایت راضی‏ام، مگر در تربیت یک خانواده این همه اختلاف تربیتی، درسی و اخلاقی می‏تواند وجود داشته باشد؟ خدایا به من معلم رحم فرما.
برادر محترم، آقای حسینی
شما هم سلام گرم و صمیمانه من و یاران پیوند را پیرا باشید.از لطف و محبت شما سپاسگزاریم و زحمات ارزشمند حضرت عالی را در مقام معلمی ارج می‏نهیم.
همان‏طوری که مشخص است، عوامل متعددی در حسن پرورش شخصیت آدمی دخیل‏اند و عوامل گوناگونی نیز در پیش‏رفت تحصیلی و موفقیت‏های آموزشگاهی مؤثر می‏باشند.به یقین شما و همسر بزرگوارتان با نیت خیر و تلاش فراوان سعی کرده‏اید بستر مطلوب تربیتی را برای فرزندانتان فراهم نمایید، لیکن بعضا به دلایلی، آن‏گونه که انتظار می‏رفت، نتیجه مطلوبی به دست نیاورده‏اید. بدون تردید در کنار برخورداری از ظرفیت هوشی مطلوب، نگرش مثبت نسبت به محیط آموزشی و درسی خواندن و انگیزه تلاش برای یادگیری و درک مطالب از مهم‏ترین عوامل موفقیت در تحصیل است.بدیهی است، بها دادن به تلاش فرزندان(به جای معطوف شدن به صرف نمره و نتیجه کار)و تشویق ایشان به تلاش مستمر، موفقیت ایشان را مضاعف می‏سازد.هرگونه تهدید، تنبیه، تحقیر و توقعات نامعقول می‏تواند اثر منفی در پیش‏رفت تحصیلی آن‏ها داشته باشد.قرار دادن فرزندان در شرایط تعارض روانی و دوگانگی احساس نیز می‏تواند موجبات آزردگی عاطفی آن‏ها را فراهم کند.در واقع خلاء عاطفی از جمله زمینه‏های اصلی آسیب‏پذیری شخصیتی و کژروی‏های فردی و اجتماعی است.
شایسته آن است که نگرش دوباره‏ای به وضعیت فکری، روانی و اجتماعی فرزندتان داشته باشید و با نگاه مثبت و اندیشه حمایتی او را همراهی کنید.
در ضمن خاطر نشان می‏سازد که گاهی برخی از نوجوانان و جوانان شب‏ها تا دیر هنگام از کامپیوتر و اینترنت یا برنامه‏های ویدئویی و ماهواره‏ای استفاده می‏کنند و صبح‏ها نمی‏توانند به موقع از خواب برخیزند و به تدریج دچار یک نوع عادت‏زدگی شدید یا اعتیاد روانی شده، نسبت به درس و تلاش بی‏اشتها می‏شوند.شایسته است به این مهم نیز توجه داشته باشید، البته با نگاه مثبت، زبان گیرا و رفتار پر از محبت و به دور از تنبیه، تهدید و تحقیر.
موفق باشید.

تبلیغات