نویسندگان: غلامعلی افروز
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

با سلام خدمت مسئولان محترم مجله خوب خانواده‏ها، پیوند.من سال‏هاست که با پیوند آشنا هستم و سعى مى‏کنم همواره مقالات آن را مطالعه کنم و در زندگى خانواده‏گى و شغلى خودم به کار بندم.از بخش مشاوه مجله شما نیز بهره‏هاى بسیار برده‏ام.بسیارى از مشاوره‏ها کاملا کاربردى و مفیدند و من و همسرم همیشه این بخش را با هم مى‏خوانیم و درباره آن بحث مى‏کنیم.من معلم مدرسه ابتدایى هستم و همسرم نیز کارمند یک شرکت دولتى است.ما حدود 17 سال است که ازدواج کرده‏ایم و داراى دو فرزند دختر هستیم. فرزندان ما 8 و 15 ساله‏اند.آن‏ها از نظر درسى مشکل خاصى ندارند، امّا آن‏چه سبب شد با نوشتن این نامه از راهنمایى و مشاورت شما بهره بگیرم در زیر نظر دکتر غلامعلى افروز ارتباط با نحوه تغذیه و غذا خوردن فرزندانمان است.واقع امر این است که فرزندان ما خیلى بدغذا هستند، مخصوصا دختر بزرگمان همیشه مارا در غذا خوردن عذاب مى‏دهد.یک وقت مى‏گوید اصلا میل و اشتها به غذا ندارم.گاهى مى‏گوید من سیرم و دوست ندارم غذا بخورم.یک وقت هم بى‏جهت احساس چاقى مى‏کند و مى‏خواهد مثلا رژیم بگیرد. دختر کوچکمان نیز تازگى‏ها مثل خواهرش شده و او هم بیش‏تر وقت‏ها مى‏گوید میل ندارم غذا بخورم یا به زحمت مقدار کمى غذا مى‏خورد و سفره غذا را ترک مى‏کند.در گذشته یکى دو بار ایشان را نزد پزشک متخصص داخلى بردم و سعى کردم به توصیه‏هاى پزشک داخلى هم عمل کنم، امّا نتیجه محسوسى نگرفته‏ام.ذکر این نکته لازم است که به گواهى پزشک متخصص داخلى، دخترها مشکل‏خاص پزشکى ندارند.استدعا دارم ما را در همین ارتباط راهنمایى فرمایید.پیشاپیش از راهنمایى شما سپاسگذارم.
خواهر محترم سرکار خانم رخشانى شما هم سلام گرم یاران پیوند را پذیرا باشید.از این‏که برایمان نامه نوشتید سپاسگزاریم و براى شما و همسر ارجمند و فرزندان عزیزتان از خداوند منان سلامت و توفیقات روزافزون مسئلت داریم. ان شاء اللّه همیشه موفق و مؤید باشید.در ارتباط با موضوع بسیار مهمى که براى ما مطرح کرده و آن را به خوبى تشریح فرموده‏اید توجه شما خواهر محترم، همسر گرامى‏تان و همه خوانندگان خوب و فهیم پیوند را به نکات زیر جلب مى‏کند.
متأسفانه بدغذایى در بین کودکان و نوجوانان، که بعضا نیز مى‏تواند همراه با سوءتغذیه باشد، یکى از اختلالات رفتارى رایج در میان کودکان و نوجوانان است.در اغلب موارد ریشه اصلى بدغذایى یا بى‏اشتهایى غیر واقعى نسبت به غذا و ناخشنودى از خوردن غذا به اندازه کافى، عاطفى و روانى است.البته در موارد خاص بى‏میلى یا بى‏اشتهایى به غذا مى‏تواند ناشى از بعضى بیمارى‏هاى داخلى، مثل بیمارى‏هاى خونى، نارسایى‏هاى معده و اختلال در دستگاه گوارش باشد.بنابراین شایسه آن است که ابتدا نسبت به سلامت عمومى فرزندان اطمینان کامل حاصل گردد. نکته قابل توجه دیگر این است:بچه‏هایى که با وزن فوق‏العاده کم متولد مى‏شوند.یا با وزن کم‏تر از حد طبیعى و زودتر از موعد مقرر به دنیا مى‏آیند عموماً در دوران رشد خود با مشکلات تغذیه مواجه مى‏شوند.به عبارت دیگر کودکانى که با وزنى کم‏تر از 5/2 کیلو متولد مى‏شوند و به خصوص آن‏هایى که ضمن کم وزنى(کم‏تر از 5/2 کیلو)به هنگام تولد، چند هفته زودتر از موعد مقرر پاى به عرصه وجود مى‏گذارند، از همان ابتدا عموما در مکیدن سینه مادر با مشکلات خاصى مواجه مى‏گردند، به طورى‏که این قبیل کودکان به هنگام مکیدن سینه مادر، قبل از این‏که واقعا سیر شوند خسته مى‏شوند و به خواب مى‏روند و مادر نیز تصور مى‏کند که کودک سیر شده است.
خلاصه آن‏که این قبیل کودکان تا پایان سنین بلوغ، یعنى حدود 18، 19 سالگى، نسبت به غذا خوردن نگرش و رفتار خاصى از خود نشان مى‏دهند.شایسته آن است که مادران صبور، دلسوز و متعهد این قبیل کودکان و نوجوانان همواره سعى کنند دفعات تغذیه ایشان را بیش‏تر کرده، حجم غذاها را کم‏تر و در عین‏حال متنوع‏تر نمایند.
این کودکان بهتر است در ساعات حضور در مدرسه نیز در زنگ‏هاى تفریح، مقدارى خوراکى مقوى مثل یکى دو عدد خرما و سیب یا تعدادى بادام و فندق و کشمش همراه با لیوانى آب میل کنند.
امّا بى‏اشتهایى یا به‏قول شما بد غذایى بسیارى از کودکان و نوجوانان نه ریشه پزشکى و فیزیولوژیک دارد و نه به علت کم وزنى زمان تولد است.در واقع این قبیل کودکان و نوجوانان که از نظر پزشکى مشکل ندارند و به هنگام تولد نیز کم وزن یا نارس نبوده‏اند عمدتا مبتلا به بى‏اشتهایى روانى‏اند. در این موارد ریشه اصلى اختلال در غذا خوردن را مى‏بایست در درون خانواده و در بستر روابط فى‏ما بین والدین، مخصوصا مادر با بچه‏ها جست.در حقیقت عوامل روان‏شناختى و کیفیت روابط عاطفى بین مادر و فرزند بیش‏ترین نقش را در نحوه نگرش فرزند به غذا و چگونگى غذا خوردن دارد .
بررسى‏هاى انجام شده در ارتباط با کودکان و نوجوانان مبتلا به بى‏اشتهایى روانى نسبت به تغذیه بایسته و شایسته، بیانگر این حقیقت است که والدین این قبیل کودکان، به خصوص مادران، داراى ویژگى‏ها، رفتارها و عادات زیر مى‏باشند:ابزار حمایت و مراقبت‏هاى بیش از حد نسبت به فرزندان، ارتباط جدى و خشک و غالباً آمرانه و بقیه در صفحه 65بنابراین با اراده‏خود بکوشید تا هرچه زودتر، مصرف سیگار را کم و سپس قطع کنید.
کنترل فشار خون فشار خون بالا اغلب با رژیم غذایى صحیح و تغییر شیوه زندگى کنترل مى‏شود.در صورت نیاز، پزشک براى شما قرص‏هاى کاهنده فشار خون نیز تجویز خواهد کرد.
انجام فعالیت بدنى فعالیت منظم ورزشى یکى از بهترین راه‏هاى مراقبت از قلب است. ورزش غلظت ترى‏گلیسرید را کاهش مى‏دهد و سطح کلسترول‏ LDH یا کلسترول خوب را افزایش مى‏دهد.ورزش باعث کاهش وزن و تقویت قلب مى‏گردد.در مورد نوع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
کاهش وزن وزن متناسب یک عامل مهم در سلامت قلبى- عروقى است.با نظر پزشک خود و رعایت مواردى که ذکر شد، سعى کنید تا حدامکان اضافه وزن خود را کاهش دهید. بقیه از

تبلیغات