بحران آسیب های اجتماعی
چکیده
متن
امروزه علم روانشناسى مانند سایر علوم و صنایع پیشرفت قابل توجهى کرده و ابهام و تیرگى مسائل تربیتى تا حدودى از بین رفته است.توجه به تأثیرات محیطى شدت یافته و دانشمندان تربیتى یکى از عوامل مؤثر در تربیت را شرایط نامساعد تربیتى اعلام کردهاند.در زمانهاى گذشته شعراى ایرانى نیز به تأثیرات بد محیطى اشاره کرده بودند. سعدى علیهالرحه در این باره مىفرماید:
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد
بدون تردید محیط اجتماعىیى که سعدى علیهالرحمه به آن اشاره کرده است، امروزه براثر پیشرفت فناورى و علوم، به صورت یک دهکده جهانى درآمدهاست.به عبارت دیگر امروزه دیگر نیازى نیست که جوان از خانه قدم بیرون گذاشته، با بدان خلط و اختلاط پیدا کند تا همانند پسر نوح فاسد شود.جوان در دوره ما نیاز به بیرون آمدن از خانه ندارد، بلکه با استفاده از اینترنت و کامپیوتر مىتواند با همه فساد و تباهیى که در بیرون از خانه وجود دارد آشنایى پیدا کند و دیگر احتیاجى به خروج از منزل ندارد.
با دقت و امعاننظر مىتوان ادعا کرد که شرایط محیطى گسترش یافته و به داخل خانهها راه پیدا کرده است.ناگفته نماند که تأثیرگذارى محیط در داخل خانه ارتباط مستقیم با شرایط خانه دارد. برخى از خانوادهها با اجراى اصول تربیتى صحیح و دورى جستن از تحمیل و زور و الگو بودن عملىبراى فرزندان، بنابر ضرورت علمى و تحصیلى وسایلى مانند کامپیوتر را به خانه وارد مىکنند و فرزندان آنان به عنوان ابزار علمى از آنها استفاده مىکنند بدون اینکه از جنبههاى بدآموز این وسایل به کمترین مقدار بهره بگیرند.خانوادههایى هم وجود دارند که اساسا اصول صحیح تربیتى در خانه آنها راه ندارد و پدران و مادران فاقد نقش الگویىاند.اولیاى چنین خانوادههایى از ماهواره بهره مىگیرند و فرزندان خود را در دیدن برنامههاى بدآموز مشارکت مىدهند.از آنجا که در اینگونه خانوادهها از تربیت و سازندگى اثرى دیده نمىشود، وقتى اینترنت و کامپوتر وارد چنین خانوادههایى مىشود، ضمن استفاده علمى، از برنامههاى بدآموز این وسایل نیز استفاده مىشود وتابع شرایط آلوده محیطى مىگردند که این کار به مانند تیغ دادن به کف زنگى مست است.
به طور خلاصه اینکه آلودگىهاى محیطى خانوادههایى راه پیدا مىکند که اصول تربیتى در آنها راه نیافته و هرجومرج در آنها حاکم بوده است.به عبارت دیگر زلزله خانهاى را ویران مىسازد که از استحکام و استوارى به دور باشد.اگر خانهها بر اساس اصول علمى ساخته باشند زلزله به آنها لطمهاى وارد نمىسازد، زیرا شالوده آنها از استحکام برخوردار است.
خداوند متعال در قرآن مجید، وقتى داستان نوح پیامبر و طوفان را بیان مىکند، شرایط محیطى و خانوادگى مردم آن زمان را این طور بیان مىکند:
اِنّکَ اِن تَذَرهُم یُضِلوا عِبادَکَ و لا یَلِدوا الاَّ فاجِراً کَفّاراً.
خدایا اگر کافران را به حال خود واگذارى، بندگان شایسته تو را به گمراهى مىکشانند.فرزندان این گروه از کافران نیز جز فسق و فجور کارى انجام نمىدهند.
قربانیان اجتماع آلوده
بدون تردید اگر محیط زندگى آلوده باشد، در ایجاد محیط اخلاقى به دو عامل دیگر یعنى توارث و تربیت نمىتوان زیاد اتکا کرد، زیرا تأثیرات محیط بد همه آنها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.اگر نهال گل زیبایى را در محیط لجنزار بکارند و در پرورش آن سعى بلیغ نمایند، تأثیرات محیطى پس از مدتى شادابى را از آن نهال باز خواهد گرفت.
شرایط نامساعد محیطى همانند سیل خروشان هرچه را در برابر خود ببیند از جا مىکند و به همراه خود مىبرد.ناگفته نماند که تنها عده معدودى بر اساس تربیت صحیح و ایمان و استوار در برابر سیل خروشان مغلوب نمىشوند.اینگونه افراد همانند ناخدایانىاند که در میان تلاطم دریاى خروشان با مهارت و شهامت فوقالعاده و با اتکال به خداوند متعال خود را به ساحل نجات مىرسانند.
ملتها هر قدر هم در صنایع و علوم پیشرفت کنند، اگر به اصول انسانى و اخلاقى متکى نباشند بقا و دوام آنها را نمىتوان نضمین کرد.کشور متمدن و استوار، کشورى است که محیط اجتماعى آن از آلودگىها و فسادها بر کنار باشد.متأسفانه باید اعتراف کنیم که در کشور عزیز ما بنا به علل گوناگون، به خصوص تهاجم فرهنگى دشمنان اسلام و انقلاب چه در داخل و چه در خارج، عدهاى از جوانان ما در آستانه سقوط فرهنگى و اخلاقى قرار گرفتهاند و از همه مهمتر اینکه این سقوط اخلاقى در حال تداوم و استمرار است.شاهد و گواه ادعاى ما انبوه روزنامههاى تهران است که پردهها را کنار زده، برخى از فسادها و تباهىهاى جوانان را به طور علنى بازگو مىکنند.اگر به هویت ایمانى خود یقین داریم، همه آحاد ملت باید دستبهدست یکدیگر داده، ریشههاى اساسى و اصلى این تباهى را یکى پس از دیگرى از بین ببریم.هم دولت و همملت، بسیجوار باید قیام کنیم، زیرا سرمایههاى اصلى مملکت منابع طبیعى نیست، بلکه نیروهاى لایزال و سرشار جوانان است.
هر منبع طبیعى پس از مدتى پایان مىپذیرد، ولى نیروى سرشار جوانان روز به روز در حال توسعه و گسترش است.پس، به جاى درگیرى و اختلاف، همه یکى شویم و در برابر تهاجم فرهنگى دشمنان با همه وجود ایستادگى کنیم.اگر خداى ناکرده بىتفاوت و سهلانگار باشیم، ممکن است بر اثر تداوم و استمرار گناه گرفتار خشم الهى شده، عذاب پروردگار متوجه جامعه ما گردد و خشک و تر هر دو را در بر گیرد و نابود کند.علی-علیه السلام -در کتاب نهج البلاغه علت نزول بلایا در بین اقوام آلوده گذشته را این چنین بیان مىکند:
اِنّما هَلَکَ مَن کانَ قَبلَکُم حَیُث عَمِلُوا بِالمعاصى وَ اَنَّهم لَمَّا تَمادوا فى المعاصى.2 جوامعى که پیش از شما زندگى مىکردند، خداوند متعال تاروپود زندگى آنان را در هم نوردید، زیرا آنان به انجام گناهان ادامه مىدادند. دانشمند بزرگ اسلامى ابن مسکویه صاحب کتاب طهارة الاعراق مدعى است آن چه ماهیت وجودى انسانها را مسخ مىکند تداوم گناه و استمرار نافرمانى خداست، نه اصل گناه.علی-علیه السلام- در دعاى کمیل مىفرماید:اللهم اغفرلى الذنوب التى تحبس الدّعاء.3 بار پروردگارا گناهانى که دعاهاى مرا زندانى مىکند و از اجابت آنها جلوگیرى به عمل مىآورد بیامرز.
همه انسانهاى با ایمان باید بسیج شوند و به عنوان نظارت عمومى با طرحها و برنامههاى پسندیده و قابل قبول ریشههاى فساد را در اجتماع یکى پس از دیگرى قلع و قمع کنند.
خداوند متعال در قرآن مجید یکى دیگر از اوصاف انسانهاى باایمان را این طور بیان کرده است: یَأمرُونَ بِالمَعروف و یَنهَونَ عَنِ المُنکَر.4 انسانهاى باایمان رسالت دارند خوبىها را در اجتماع پرورده سازند و از انجام هر عمل ناستوده و زشت جلوگیرى به عمل آورند.بدیهى است که آلودگىها و زشتىها همانند میکروب اگر از ریشه خشکانده نشوند به تدریج توسعه پیدا کرده، همه جامعه را فرا خواهند گرفت.در کتاب تهذیب از رسول خدا(ص)نقل شده است که فرمودند: لا یزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا على البر فاذا لم یفعلوا ذلک نزلت عنهم البرکات و سلط بعضهم على بعض و لم یکن لهم ناصر فىالارض و لا فىالسماء.5 مردم همیشه در آسایش و رفاه خواهند بود مادامى که همگان را به انجام خوبىها دعوت کنند و از انجام زشتى باز دارند.هرگاه انجام این دو کار ترک شودتمام برکات و خیرات از آنان سلب خواهد شد. در این هنگام از براى آنان یار و یاورى نه در زمین و نه در آسمان یافت نخواهد شد.
بنابر این پیش از آنکه گرفتار عواقب انجام گناهان و استمرار آن شویم بپا خاسته، با کمک یکدیگر به گونهاى برنامهریزى کنیم که ریشههاى فساد و تباهى از این مرزوبوم کنده شود.
منابع: 1-قرآن مجید، سوره نوح، آیه 27. 2-معجم بحارالانوار، تألیف آقاى زاوش، ماده عصى. 3-دعاى کمیل، علی-علیه السلام. 4-معجم قرآن، تألیف آقاى زاوش، ماده خیر.
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد
بدون تردید محیط اجتماعىیى که سعدى علیهالرحمه به آن اشاره کرده است، امروزه براثر پیشرفت فناورى و علوم، به صورت یک دهکده جهانى درآمدهاست.به عبارت دیگر امروزه دیگر نیازى نیست که جوان از خانه قدم بیرون گذاشته، با بدان خلط و اختلاط پیدا کند تا همانند پسر نوح فاسد شود.جوان در دوره ما نیاز به بیرون آمدن از خانه ندارد، بلکه با استفاده از اینترنت و کامپیوتر مىتواند با همه فساد و تباهیى که در بیرون از خانه وجود دارد آشنایى پیدا کند و دیگر احتیاجى به خروج از منزل ندارد.
با دقت و امعاننظر مىتوان ادعا کرد که شرایط محیطى گسترش یافته و به داخل خانهها راه پیدا کرده است.ناگفته نماند که تأثیرگذارى محیط در داخل خانه ارتباط مستقیم با شرایط خانه دارد. برخى از خانوادهها با اجراى اصول تربیتى صحیح و دورى جستن از تحمیل و زور و الگو بودن عملىبراى فرزندان، بنابر ضرورت علمى و تحصیلى وسایلى مانند کامپیوتر را به خانه وارد مىکنند و فرزندان آنان به عنوان ابزار علمى از آنها استفاده مىکنند بدون اینکه از جنبههاى بدآموز این وسایل به کمترین مقدار بهره بگیرند.خانوادههایى هم وجود دارند که اساسا اصول صحیح تربیتى در خانه آنها راه ندارد و پدران و مادران فاقد نقش الگویىاند.اولیاى چنین خانوادههایى از ماهواره بهره مىگیرند و فرزندان خود را در دیدن برنامههاى بدآموز مشارکت مىدهند.از آنجا که در اینگونه خانوادهها از تربیت و سازندگى اثرى دیده نمىشود، وقتى اینترنت و کامپوتر وارد چنین خانوادههایى مىشود، ضمن استفاده علمى، از برنامههاى بدآموز این وسایل نیز استفاده مىشود وتابع شرایط آلوده محیطى مىگردند که این کار به مانند تیغ دادن به کف زنگى مست است.
به طور خلاصه اینکه آلودگىهاى محیطى خانوادههایى راه پیدا مىکند که اصول تربیتى در آنها راه نیافته و هرجومرج در آنها حاکم بوده است.به عبارت دیگر زلزله خانهاى را ویران مىسازد که از استحکام و استوارى به دور باشد.اگر خانهها بر اساس اصول علمى ساخته باشند زلزله به آنها لطمهاى وارد نمىسازد، زیرا شالوده آنها از استحکام برخوردار است.
خداوند متعال در قرآن مجید، وقتى داستان نوح پیامبر و طوفان را بیان مىکند، شرایط محیطى و خانوادگى مردم آن زمان را این طور بیان مىکند:
اِنّکَ اِن تَذَرهُم یُضِلوا عِبادَکَ و لا یَلِدوا الاَّ فاجِراً کَفّاراً.
خدایا اگر کافران را به حال خود واگذارى، بندگان شایسته تو را به گمراهى مىکشانند.فرزندان این گروه از کافران نیز جز فسق و فجور کارى انجام نمىدهند.
قربانیان اجتماع آلوده
بدون تردید اگر محیط زندگى آلوده باشد، در ایجاد محیط اخلاقى به دو عامل دیگر یعنى توارث و تربیت نمىتوان زیاد اتکا کرد، زیرا تأثیرات محیط بد همه آنها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.اگر نهال گل زیبایى را در محیط لجنزار بکارند و در پرورش آن سعى بلیغ نمایند، تأثیرات محیطى پس از مدتى شادابى را از آن نهال باز خواهد گرفت.
شرایط نامساعد محیطى همانند سیل خروشان هرچه را در برابر خود ببیند از جا مىکند و به همراه خود مىبرد.ناگفته نماند که تنها عده معدودى بر اساس تربیت صحیح و ایمان و استوار در برابر سیل خروشان مغلوب نمىشوند.اینگونه افراد همانند ناخدایانىاند که در میان تلاطم دریاى خروشان با مهارت و شهامت فوقالعاده و با اتکال به خداوند متعال خود را به ساحل نجات مىرسانند.
ملتها هر قدر هم در صنایع و علوم پیشرفت کنند، اگر به اصول انسانى و اخلاقى متکى نباشند بقا و دوام آنها را نمىتوان نضمین کرد.کشور متمدن و استوار، کشورى است که محیط اجتماعى آن از آلودگىها و فسادها بر کنار باشد.متأسفانه باید اعتراف کنیم که در کشور عزیز ما بنا به علل گوناگون، به خصوص تهاجم فرهنگى دشمنان اسلام و انقلاب چه در داخل و چه در خارج، عدهاى از جوانان ما در آستانه سقوط فرهنگى و اخلاقى قرار گرفتهاند و از همه مهمتر اینکه این سقوط اخلاقى در حال تداوم و استمرار است.شاهد و گواه ادعاى ما انبوه روزنامههاى تهران است که پردهها را کنار زده، برخى از فسادها و تباهىهاى جوانان را به طور علنى بازگو مىکنند.اگر به هویت ایمانى خود یقین داریم، همه آحاد ملت باید دستبهدست یکدیگر داده، ریشههاى اساسى و اصلى این تباهى را یکى پس از دیگرى از بین ببریم.هم دولت و همملت، بسیجوار باید قیام کنیم، زیرا سرمایههاى اصلى مملکت منابع طبیعى نیست، بلکه نیروهاى لایزال و سرشار جوانان است.
هر منبع طبیعى پس از مدتى پایان مىپذیرد، ولى نیروى سرشار جوانان روز به روز در حال توسعه و گسترش است.پس، به جاى درگیرى و اختلاف، همه یکى شویم و در برابر تهاجم فرهنگى دشمنان با همه وجود ایستادگى کنیم.اگر خداى ناکرده بىتفاوت و سهلانگار باشیم، ممکن است بر اثر تداوم و استمرار گناه گرفتار خشم الهى شده، عذاب پروردگار متوجه جامعه ما گردد و خشک و تر هر دو را در بر گیرد و نابود کند.علی-علیه السلام -در کتاب نهج البلاغه علت نزول بلایا در بین اقوام آلوده گذشته را این چنین بیان مىکند:
اِنّما هَلَکَ مَن کانَ قَبلَکُم حَیُث عَمِلُوا بِالمعاصى وَ اَنَّهم لَمَّا تَمادوا فى المعاصى.2 جوامعى که پیش از شما زندگى مىکردند، خداوند متعال تاروپود زندگى آنان را در هم نوردید، زیرا آنان به انجام گناهان ادامه مىدادند. دانشمند بزرگ اسلامى ابن مسکویه صاحب کتاب طهارة الاعراق مدعى است آن چه ماهیت وجودى انسانها را مسخ مىکند تداوم گناه و استمرار نافرمانى خداست، نه اصل گناه.علی-علیه السلام- در دعاى کمیل مىفرماید:اللهم اغفرلى الذنوب التى تحبس الدّعاء.3 بار پروردگارا گناهانى که دعاهاى مرا زندانى مىکند و از اجابت آنها جلوگیرى به عمل مىآورد بیامرز.
همه انسانهاى با ایمان باید بسیج شوند و به عنوان نظارت عمومى با طرحها و برنامههاى پسندیده و قابل قبول ریشههاى فساد را در اجتماع یکى پس از دیگرى قلع و قمع کنند.
خداوند متعال در قرآن مجید یکى دیگر از اوصاف انسانهاى باایمان را این طور بیان کرده است: یَأمرُونَ بِالمَعروف و یَنهَونَ عَنِ المُنکَر.4 انسانهاى باایمان رسالت دارند خوبىها را در اجتماع پرورده سازند و از انجام هر عمل ناستوده و زشت جلوگیرى به عمل آورند.بدیهى است که آلودگىها و زشتىها همانند میکروب اگر از ریشه خشکانده نشوند به تدریج توسعه پیدا کرده، همه جامعه را فرا خواهند گرفت.در کتاب تهذیب از رسول خدا(ص)نقل شده است که فرمودند: لا یزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا على البر فاذا لم یفعلوا ذلک نزلت عنهم البرکات و سلط بعضهم على بعض و لم یکن لهم ناصر فىالارض و لا فىالسماء.5 مردم همیشه در آسایش و رفاه خواهند بود مادامى که همگان را به انجام خوبىها دعوت کنند و از انجام زشتى باز دارند.هرگاه انجام این دو کار ترک شودتمام برکات و خیرات از آنان سلب خواهد شد. در این هنگام از براى آنان یار و یاورى نه در زمین و نه در آسمان یافت نخواهد شد.
بنابر این پیش از آنکه گرفتار عواقب انجام گناهان و استمرار آن شویم بپا خاسته، با کمک یکدیگر به گونهاى برنامهریزى کنیم که ریشههاى فساد و تباهى از این مرزوبوم کنده شود.
منابع: 1-قرآن مجید، سوره نوح، آیه 27. 2-معجم بحارالانوار، تألیف آقاى زاوش، ماده عصى. 3-دعاى کمیل، علی-علیه السلام. 4-معجم قرآن، تألیف آقاى زاوش، ماده خیر.