معلم فرهنگ آفرینی و اقتدار فرهنگی
چکیده
متن
همواره در عرصه کلام و تبادل اندیشهها بیشترین بها به فرهنگ و اقتدار فرهنگى داده مىشود و بدون تردید سلامت هر جامعه در گرو تعالى فرهنگ و ارزشهاى پایدار آن است.
رشد مطلوب شخصیت اجتماعى کودکان و نوجوانان و مصونیت ایشان از هرگونه آسیبپذیرى فردى و اجتماعى در سایه نگرشهاى مطلوب اجتماعى و انگیزههاى غنى براى تلاشهاى فردى و گروهى، مشارکتهاى بایسته جمعى و در بستر ارزشهاى متعالى فرهنگى فراهم مىآید.
امّا فرهنگ چیست و ارزشهاى متعالى فرهنگى چگونه در اندیشه و رفتار کوچکترها و بزرگترها پدید مىآید؟
امروزه از واژهفرهنگکه عموما مترادف با برخى الگوهاى مطلوب کلامى و رفتارى در ابعاد مختلف زندگى اجتماعى است، بسیار استفاده مىشود.
وقتى که دوست مىداریم نوجوانان و جوانان، پدرها و مادرها، کوچکترها و بزرگترها بخش قابل توجهى از اوقات فراغت خود را در طول هفته به مطالعه و گسترش افقهاى ذهنى اختصاص دهند، مىگوییم که باید فرهنگ مطالعه را در جامعه ترویج کنیم.از اینرو هفته کتاب نام گذارى مىکنیم و این هفته را با چند سمینار، مصاحبه و نمایشگاه کتاب به پایان مىرسانیم تا سال بعد!!
زمانىکه از، نحوه رانندگى، افراد در سطح شهر صحبت مىشود و بحث رانندگىهاى تهاجمى و کمتوجهى به مقررات و قوانین مطرح مىگردد و از آمار فوقالعاده تصادفات و خسارتهاى جانى و مالى سخن به میان مىآید، مبحثفرهنگ رانندگىگشوده مىشود و میزگردها و سمینارها برگزار مىگردد و بعد هم معلوم نمىشود که با رانندگىهاى تهاجمى و بىقیدى نسبت به مقررات رانندگى و رفت و آمدهاى شهرى چه باید کرد؟!
آنگاه که احساس مىشود میانگین مصرف سرانه آب و برق و سوخت خانوار در ایران اسلامى ما به طور قابل ملاحظهاى بالاتر از میانگین جهانى است، ضمن ارائه توصیههاى فراوان و برخى اقدامات بازدارنده و تنبیهى، بحث الگوى بهرهورى وفرهنگ مصرفدر جامعه مطرح مىشود و صاحبنظران مختلف، از مسئولان و کارگزاران نظام، ارائه طریق مىفرمایند و بالاخره در غالب موارد میانگین مصرف سرانه بازهم بالاتر مىرود و در نهایت مشخص نمىشود براى ایجاد فرهنگ مطلوب مصرف در جامعه چهکسانى باید مسئول باشند و چگونه؟!
خلاصه کلام آنکه در مقولههاى مختلف فرهنگى-اجتماعى، همچون نظمپذیرى، انظباط اجتماعى، کاروتلاش، تکریم متقابل، سادهزیستى، زندگى آپارتمانى، فرزندآورى و فرزندپرورى، ازدواج و همسردارى، و...همه ما براین باوریم که بایسته است به ترویج وتعمیم فرهنگ مطلوب آن مقوله بیشترین بها را بدهیم.بسیارى از صاحبنظران و کارشناسان نیز در این ارتباط معتقدند که باید تقویت رفتارهاى مطلوب فرهنگى را از کودکستانها، دبستانها و خانوادهها آغاز کرد.باید از دوران کودکى احترام به قانون را به بچهها آموخت، باید از دوران کودکى تقید و تعهد اجتماعى و مسئولیت پذیرى را به افراد آموخت، باید از دوران کودکى قناعت پیشگى و الگوهاى مطلوب مصرف را به فرزندان یاد داد، باید از همان دوران پیشدبستانى و دبستانى شیرینى کتابخوانى را به بچهها چشاند، و باید...سئوال اساسى ایناست که چگونه؟چهکسانى بیش از همه شایسته پذیرش این مسئولیت و رسالت سترگاند یا باید باشند؟چهکسانى سزاوار پیشگامى نهضت فرهنگى و اعتلاى پایههاى فرهنگ و ارزشهاى مطلوب در عرصههاى مختلف زندگى فردى و اجتماعىاند؟
و همه پاسخ اینست:معلم.معلمى که بیشترین اقتدار عاطفى و منطقى را در فضاى مقدس مدرسه و کلاس دارد یا باید داشته باشد.
-معلمىکه بیشترین محبوبیت را بویژه در نزد بچههاى پیشدبستانى و دبستانى دارد.
-معلمىکه با بسیرت و عطوفت، منطق و استوارى محبوب دل کودکان و نوجوانان و برترین الگوى فکرى و رفتارى آنهااست.
-معلمى که امیدآفرین است و تقویتگر اندیشههاى برتر وانگیزههاى تلاش.
-معلمىکه کلام ونگاهش، باور و رفتارش پایدارترین درس زندگى است.
-معلمىکه همه کوچکترها دوست میدارند همچون او باشند و پاى در جاى پاى او بگذارند.
-معلمىکه شخصیت او آمیزهاى از مهر و صفا، بصیرت و تعهد، منطق و استوارى، صبورى و گذشت و ایثار است.
-معلمىکه با مبانى روانشناختى رشد و تحول و شخصیت به خوبى آشنا است و در عین برخوردارى از تخصص موضوعى، اصول و روشهاى تدریس را مىداند، با روشهاى اصلاح رفتار دانشآموزان آشنایى دارد و با مبانى خلاقیت، ویژگىهاى دانشآموزان خلاق و روشهاى آموزش خلاق به قدر بایسته و شایسته مأنوس است.
-معلمىکه از بالاترین منزلت اجتماعى و غنىترین احساس خود ارزشمندى برخوردار است و همانندسازى نوجوانان و جوانان با چنین شخصیتى بیشترین فرهنگ آفرینى و مصونیت فرهنگى را به همراه خواهد داشت.
-معلمىکه میتواند غنىترین و رشد یافتهترین فرهنگها را در ابعاد مختلف زندگى اجتماعى بارور سازد.
-معلمىکه برنامهریزان کلان جامعه و کارگزاران نظام به منزلت، جایگاه، ارزشمندى و اثربخشى پایدار او در عرصههاى علمى و فرهنگى بهخوبى واقفند.
معلمىکه با بهرهگیرى از ظرفیتهاى اساسى دانشگاهها از بالاترین دانش تخصصى و بینش حرفهاى بهرهمند است و حقوقى بالاتر از میانگین جامعه دریافت مىدارد، و بدین ترتیب دغدغهاى جز رسالت خطیر علمى و فرهنگى ندارند .افروز
رشد مطلوب شخصیت اجتماعى کودکان و نوجوانان و مصونیت ایشان از هرگونه آسیبپذیرى فردى و اجتماعى در سایه نگرشهاى مطلوب اجتماعى و انگیزههاى غنى براى تلاشهاى فردى و گروهى، مشارکتهاى بایسته جمعى و در بستر ارزشهاى متعالى فرهنگى فراهم مىآید.
امّا فرهنگ چیست و ارزشهاى متعالى فرهنگى چگونه در اندیشه و رفتار کوچکترها و بزرگترها پدید مىآید؟
امروزه از واژهفرهنگکه عموما مترادف با برخى الگوهاى مطلوب کلامى و رفتارى در ابعاد مختلف زندگى اجتماعى است، بسیار استفاده مىشود.
وقتى که دوست مىداریم نوجوانان و جوانان، پدرها و مادرها، کوچکترها و بزرگترها بخش قابل توجهى از اوقات فراغت خود را در طول هفته به مطالعه و گسترش افقهاى ذهنى اختصاص دهند، مىگوییم که باید فرهنگ مطالعه را در جامعه ترویج کنیم.از اینرو هفته کتاب نام گذارى مىکنیم و این هفته را با چند سمینار، مصاحبه و نمایشگاه کتاب به پایان مىرسانیم تا سال بعد!!
زمانىکه از، نحوه رانندگى، افراد در سطح شهر صحبت مىشود و بحث رانندگىهاى تهاجمى و کمتوجهى به مقررات و قوانین مطرح مىگردد و از آمار فوقالعاده تصادفات و خسارتهاى جانى و مالى سخن به میان مىآید، مبحثفرهنگ رانندگىگشوده مىشود و میزگردها و سمینارها برگزار مىگردد و بعد هم معلوم نمىشود که با رانندگىهاى تهاجمى و بىقیدى نسبت به مقررات رانندگى و رفت و آمدهاى شهرى چه باید کرد؟!
آنگاه که احساس مىشود میانگین مصرف سرانه آب و برق و سوخت خانوار در ایران اسلامى ما به طور قابل ملاحظهاى بالاتر از میانگین جهانى است، ضمن ارائه توصیههاى فراوان و برخى اقدامات بازدارنده و تنبیهى، بحث الگوى بهرهورى وفرهنگ مصرفدر جامعه مطرح مىشود و صاحبنظران مختلف، از مسئولان و کارگزاران نظام، ارائه طریق مىفرمایند و بالاخره در غالب موارد میانگین مصرف سرانه بازهم بالاتر مىرود و در نهایت مشخص نمىشود براى ایجاد فرهنگ مطلوب مصرف در جامعه چهکسانى باید مسئول باشند و چگونه؟!
خلاصه کلام آنکه در مقولههاى مختلف فرهنگى-اجتماعى، همچون نظمپذیرى، انظباط اجتماعى، کاروتلاش، تکریم متقابل، سادهزیستى، زندگى آپارتمانى، فرزندآورى و فرزندپرورى، ازدواج و همسردارى، و...همه ما براین باوریم که بایسته است به ترویج وتعمیم فرهنگ مطلوب آن مقوله بیشترین بها را بدهیم.بسیارى از صاحبنظران و کارشناسان نیز در این ارتباط معتقدند که باید تقویت رفتارهاى مطلوب فرهنگى را از کودکستانها، دبستانها و خانوادهها آغاز کرد.باید از دوران کودکى احترام به قانون را به بچهها آموخت، باید از دوران کودکى تقید و تعهد اجتماعى و مسئولیت پذیرى را به افراد آموخت، باید از دوران کودکى قناعت پیشگى و الگوهاى مطلوب مصرف را به فرزندان یاد داد، باید از همان دوران پیشدبستانى و دبستانى شیرینى کتابخوانى را به بچهها چشاند، و باید...سئوال اساسى ایناست که چگونه؟چهکسانى بیش از همه شایسته پذیرش این مسئولیت و رسالت سترگاند یا باید باشند؟چهکسانى سزاوار پیشگامى نهضت فرهنگى و اعتلاى پایههاى فرهنگ و ارزشهاى مطلوب در عرصههاى مختلف زندگى فردى و اجتماعىاند؟
و همه پاسخ اینست:معلم.معلمى که بیشترین اقتدار عاطفى و منطقى را در فضاى مقدس مدرسه و کلاس دارد یا باید داشته باشد.
-معلمىکه بیشترین محبوبیت را بویژه در نزد بچههاى پیشدبستانى و دبستانى دارد.
-معلمىکه با بسیرت و عطوفت، منطق و استوارى محبوب دل کودکان و نوجوانان و برترین الگوى فکرى و رفتارى آنهااست.
-معلمى که امیدآفرین است و تقویتگر اندیشههاى برتر وانگیزههاى تلاش.
-معلمىکه کلام ونگاهش، باور و رفتارش پایدارترین درس زندگى است.
-معلمىکه همه کوچکترها دوست میدارند همچون او باشند و پاى در جاى پاى او بگذارند.
-معلمىکه شخصیت او آمیزهاى از مهر و صفا، بصیرت و تعهد، منطق و استوارى، صبورى و گذشت و ایثار است.
-معلمىکه با مبانى روانشناختى رشد و تحول و شخصیت به خوبى آشنا است و در عین برخوردارى از تخصص موضوعى، اصول و روشهاى تدریس را مىداند، با روشهاى اصلاح رفتار دانشآموزان آشنایى دارد و با مبانى خلاقیت، ویژگىهاى دانشآموزان خلاق و روشهاى آموزش خلاق به قدر بایسته و شایسته مأنوس است.
-معلمىکه از بالاترین منزلت اجتماعى و غنىترین احساس خود ارزشمندى برخوردار است و همانندسازى نوجوانان و جوانان با چنین شخصیتى بیشترین فرهنگ آفرینى و مصونیت فرهنگى را به همراه خواهد داشت.
-معلمىکه میتواند غنىترین و رشد یافتهترین فرهنگها را در ابعاد مختلف زندگى اجتماعى بارور سازد.
-معلمىکه برنامهریزان کلان جامعه و کارگزاران نظام به منزلت، جایگاه، ارزشمندى و اثربخشى پایدار او در عرصههاى علمى و فرهنگى بهخوبى واقفند.
معلمىکه با بهرهگیرى از ظرفیتهاى اساسى دانشگاهها از بالاترین دانش تخصصى و بینش حرفهاى بهرهمند است و حقوقى بالاتر از میانگین جامعه دریافت مىدارد، و بدین ترتیب دغدغهاى جز رسالت خطیر علمى و فرهنگى ندارند .افروز