چکیده

متن

مقبول‏ترین و جاودانه‏ترنی معیارها و شاخص‏های سلامت روان و رشد تعالی شخصیت انسان آمیزه‏ای از دو مؤلفه پایدار است.مؤلفه اوّل عبارت است از ویژگی‏های فطری، زیستی، شناختی، عاطفی و روانی و اجتماعی انسان در دوره‏های رشد و تحول و مؤلفه دوم نیازهای طبیعی و فطری برخاسته از همین ویژگی‏ها، یعنی وضعیت زیستی، شرایط ذهنی و خصیصه‏های عاطفی و روانی و اجتماعی در شرایط و موقعیت‏های گوناگون است.
در حقیقت پدیدآیی و سلامت و تعالی شخصیت انسان در سایه شناخت همین ویژگی‏های فطری و تبیین نیازهای زیستی، شناختی و روانی و تأمین به هنگام این نیازها ممکن خواهد بود.از همین منظر کنجکاوی، حقیقت‏جویی، مطلوب اندیشی، کمال‏طلبی و آرامش خواهی از جمله ویژگی‏های فطری، شناختی و روانی انسان است.
همه انسان‏ها از سویدای دل دوست می‏دارند با حقایق هستی آشنا شوند و این یک میل و تمایل فطری است.همه انسان‏ها، اعم از کوچک‏ترها و بزرگ‏ترها دوست دارند فردایی بهتر و زیباتر داشته باشند.همه دوست دارند روزگاری را تجربه کنند که همه فضای آن آکنده از مهر و دوستی، گذشت و ایثار، و صبوری و احسان باشد، و این یک خواست فطری، تقاضای طبیعی و خواهش معقول و مطلوب دل است.از همین رو مشاهده وضع موجود و اندیشیدن به وضعیت مطلوب و تلاش برای محقق ساختن آن از نشانه‏های سلامت روان و پویایی شخصیت انسان‏های رشد یافته است.
مطلوب اندیشیاز برجسته‏ترین ویژگی‏های شخصیتی انسان‏های سالم، پویا و خلاّق است.به سخن دیگر خلاقیت و نوآوری ذهنی در سایه تأمل درباره وضع موجود و اندیشیدن به شرایط مطلوب صورت می‏پذیرد ومطلوب اندیشیدر پرتو احساس آرامش بیش‏ترین معنا را می‏یابد، چرا که مطلوب اندیشی پرثمرترین حاصل وجود انسان‏های رشد یافته و آرامشگر است.به همین علت است که همه کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگ‏سالان همواره دوست می‏دارند با انسان‏هایی که پرتو وجودشان آرامشگر دل و جان است محشور شوند.چرا که اندیشه و کلام مطلوب انسان‏های آرامشگر همیشه نوازشگر روان و حمایتگر وجود تلاشمند آدمی است.
انسان‏های رشد یافته و آرامشگر واقعیت‏های تلخ و ناخوشایند را به خوبی می‏بینند، در آن‏ها غور و تأمل می‏کنند و تجربه می‏اندوزند، اما ضمن تلاش در جهت زدودن نادرستی‏ها و اندیشه به مطلوب‏ها، فکر و اندیشه و روان اطرافیان، بالاخص کودکان و نوجوانان را با یأس و ناامیدی به تلخی‏ها، ناکامی‏ها و ناخوشایندی‏ها پیوند نمی‏زنند.
انسان‏های رشد یافته و آرامشگر که شاکله وجودشان سرشار از مطلوب اندیشی است و گام‏های استوار در جهت نیل به اهداف عالی بر می‏دارند، ایستایی و پس روی را نمی‏پسندند، زیرا حاصلی جز بدبینی، ناامیدی و فرسودگی اندیشه و روان به همراه ندارد.لذا همواره جوانه‏های امید را در دل‏های پاک مطلوب اندیش زنده نگه می‏دارند و تصویری از مطلوب‏ها را در ذهن‏های پویا ترسیم کرده، مسیر حرکت و تلاش را هموار می‏سازند.
انسان‏های رشد یافته و آرامشگر با اذعان به طبیعت پاک‏اندیش و فطرت کمال‏جو و آرامش طلب انسان، به رغم همه نابسامانی‏ها و نادرستی‏ها، در پاسخ به نیاز همیشه انسان‏های سالم و پویا به مثبت اندیشی و مطلوب خواهی، با توصیف برجسته‏ترین خصیصه‏های شخصیتی انسان‏های رشد یافته، تکریم فضیلت‏های اخلاقی و تعظیم ارزش‏های الهی تلاش می‏کنند جوانه‏های امید را در دل‏های پاک زنده نمایند و با ایجاد و تقویت نگرش مثبت نسبت به پدیده‏های مختلف، انگیزه تلاش را در وجود افراد تقویت کنند.
امروزهمثبت اندیشیبه عنوان یکی از مؤثرترین روش‏های درمانگری بیماری‏های روانی، به ویژهافسردگیبه عنوان فراگیرترین بیماری روانی قرن مطرح است.
بهره‏مندی از نگرش مثبت و امیدوارانه به پدیده‏های مختلف بالاخص به آینده دور و نزدیک، به مثابه بستر اصلی انگیزه و تلاش هدفمند، لازمه سلامت روان و مانع ابتلا به بیماری فراگیر و بازدارنده افسردگی است.
سرمایه اصلی حیات، امید است و تلاش. ناامیدی و یأس مرگ روانی است و خسران زندگانی.آن کس که آرامش و امید و اندیشه مطلوبی دارد، احساس می‏کند همه چیز دارد، چرا که خوشبختی واقعی و سعادت جاودان در احساس آرامش، آرامشگری، امید و مطلوب اندیشی خلاصه می‏شود، و آن را از آرامش روان بهره‏ای ندارد، با ناامنی روانی، دغدغه خاطر و وسوسه‏های فزون‏خواهانه، در اوج قدرت مادی نیز هیچ ندارد!
آری، مطلوب اندیشی، باغبانی جوانه‏های امید است.مطلوب اندیشیترسیمگری شایسته‏ها و بایسته‏ها و رهایی از تنگناها، تاریکی‏ها و اسارت‏هاست.
مطلوب اندیشیفکر کردن به مطلوب‏ترین شرایط حاکم بر ذهن و اندیشه است.
مطلوب اندیشیاندیشیدن به مطلوب‏ترین وضعیت در خانواده‏هاست.
مطلوب اندیشیاندیشه و امید به مطلوب‏ترین شرایط حاکم بر جوامع و روابط انسان‏ها در گستره گیتی است.
مطلوب اندیشیاندیشه و امید به وجودوظهورکامل‏ترین انسان، مطلوب‏ترین الگو، مصلح‏ترین پیشوا و عادل‏ترین رهبر برای رهبری انسان‏ها در جهان پر تلاطم امروز به سوی سعادت و کمال است.
مطلوب اندیشی، امید و انتظار ظهور دوازدهمین ستاره سپهر ولایت، نور هدایت، ارمغان آورنده صلح و عدالت، بقیةالله الاعظم حضرت حجت بن الحسن عسکری، امام زمان است.
ومطلوب اندیشی، برخورداری از اندیشه مطلوب در حریم ارزش‏ها و تلاش بی‏وقفه در تحقق بخشیدن به آرمان‏های مهدی موعود(عج)است.والسّلام
افروز
پی‏نوشت:
(1). GNIKNIHT EVITISOP

تبلیغات