مشاوران پیوند پاسخ می دهند
چکیده
متن
خانم پروین صادقى-ازنا:
با عرض سلام و ادب خدمت دستاندرکاران مجله پیوند، به ویژه خدمت آقاى دکتر افروز و آرزوى سلامت براى ایشان و خانواده محترمشان.
آقاى دکتر افروز، من از استان لرستان، شهرستان ازنا براى شما نامه مىنویسم(قبلا هم یک نامه نوشتهام).نوزده سال سابقه خدمت دارم(ده سال در دبیرستان).اکنون دو سال است که مشاور هستم.من به مطالب متنوع مجله پیوند، به خصوص بخش مشاوره بسیار علاقهمندم و با اجازه شما گاهى قبل از خواندن پاسخنامه، خودم به آن پاسخ مىدهم و سپس پاسخها را با هم مقایسه مىکنم، اگرچه مطمئنا هرگز قابل مقایسه نیست و نخواهد بود و من فقط کسب اطلاعات مىکنم.
وقتى که پاسخ شما را به سؤال خانم توحیدى در پیوند شماره 267، دى ماه 1380 مطالعه کردم، سؤالى براى من پیش آمد با توجه به اختلاف سنى دختر و پسر، تفاوت میان سطح تحصیلات، عدم انجام خدمت سربازى، بیکار بودن آقا پسر و...آیا ازدواج آن دو نفر درست است؟آیا یک پسر هجده ساله با توجه به خصوصیاتى که ذکر شد مىتواند همسر مناسبى براى یک دختر 28 ساله باشد؟ یادآور مىشود که شما در پاسخ به نامه مذکور، به شرط برخوردارى آقا پسر از بلوغ عقالانى، اجتماعى و...این ازدواج را بلامانع دانستهاید.
آقاى دکتر اکثر نامههاى دانشآموزان در صندوق مشاوره حاوى سؤالاتى در همین زمینه است:رابطه بین دختر و پسر، علاقه شدید دختران به آزادى استفاده نکردن از چادر، آرایش کردن و... ازدواجهاى فکر یشده و بىاساس، طلاق، اعتیاد، بیکارى و...را در پى دارد.آقاى دکتر، لطفا بفرمایید وظیفه ما در برخورد با این مشکلات چیست؟
من با توجه به مطالبى که شما مىنویسید این احساس را دارم که فردى بسیار دلسوز و آینده نگرید. از اینرو خواهش مىکنم مرا راهنمایى بفرمایید که به عنوان مشاور یک مدرسه دخترانه با مشکلات مطرح شده چگونه برخورد کنم.اگر کتاب هم معرفى بفرمایید بسیار سپاسگزار خواهم شد.
در ضمن مطلب مربوط به مدارس غیرانتفاعى را نیز خواندم و از آن بسیار استفاده کردم.باید یادآور شوم که مدارس شاهد نیز همان مشکلات را دارند.
خواهر محترم خانم صادقى
شما هم سلام گرم و صمیمانه یاران پیوند را پذیرا باشید.از این که برایمان نامه نوشتهاید، بسیار خرسند و خوشحالیم.از لطف شما نسبت به مجله پیوند سپاسگزارى نموده، به تلاشهاى ارزشمند سرکار خانم در مقام یک مشاور مسئول ارج مىنهیمو از خداوند منان توفیقات روزافزونتان را مسئلت داریم.
در ارتباط با مسئله ازدواج و اختلاف سنى خانم و آقاى داوطلب ازدواج مجددا متذکر مىشوم در شرایطى که هر دو داوطلب از ویژگىهاى لازم و صلاحیتها و کفایتهاى کافى براى زوجیت برخوردارند، اختلاف سى دختر و پسر فىنفسه نمىتواند مانع عقد زوجیت گردد.مثلا در شرایطى که دختر 25 سال سن دارد و پسر 23 ساله است و هر دو نفر واجد شرایط مطلوب کفویت مىباشند، علتى براى مخالفت وجود ندارد.اگر تفاوت سن دختر و پسر بیشتر از اینها باشد، مثلا دختر 35 ساله باشد و پسر 25 ساله یا بالعکس، بازهم چنانچه هر دو نفر از کفایتهاى لازم برخوردار بوده، از نظر بلوغ عقلانى و قدرت تعهد و پذیرش مسئولیت اجتماعى در شرایط مطلوب باشند و شناخت و معرفت متقابل حاصل شده باشد، بدون دلیل منطقى و شرعى و به صرف اختلاف سن نمىتوان اعلام مخالفت کرد.بدیهى است زمانى که به هنگام ازدواج، سن خانم بالاتر از 36 سال باشد (اعم از این که سن خانم کمتر یا بیشتر از آقا باشد)، در ارتباط با مسئله فرزندآورى شایسته است که مشاورههاى لازم انجام پذیرد.
امّا نکته قابل توجه در ارتباط با بحث ازدواج، احراز شناخت و معرفت متقابل و اطمینان از میزان کفویت و همفکرى و همدلى در آرمان ازدواج (رسیدن به آرامش و فلاح)، به دور از غلبه احساسات و هیجانات حاکم بر نفسانیات، توجه به بلوغ عقلانى و قدرت تعهد و پذیرش مسئولیت اجتماعى نیز تأکید مؤکدى بر همین اصل است. بالطبع توجه دارید که اندیشه اصلى در ازدواج به هنگام و پیشگیرى از آسیبپذیرىهاى فردى و فرهنگى، تأکید براعتلاى فرهنگ زوجیت در بستر اندیشه و ارزشهاى اسلامى است.بدیهى است در این اندیشه، زوجیت شرعى و منطقى جوانان واجد شرایط و همراه با شناخت مطلوب متقابل، لزوما به معناى تشکیل خانواده مستقل و جداگانه و زندگى مشترک زود هنگام نیست.لذا امر زوجیت مىتواند جداى از مسئله عروسى و تشکیل خانواده مجزا مورد توجه باشد.به سخن دیگر رعایت یک فاصله معقول براى احراز آمادگىهاى لازم توسط زوجهاى جوان، به خصوص آقایان، مىتواند بین عقد زوجیت با عروسى و تشکیل خانواده جدید و مجزا مورد توافق قرار گیرد.این فاصله مىتواند یک روز، یک هفته، یک ماه، یک سال، سه تا پنج سال و بعضا بیشتر باشد.
براى پیشگیرى از تزلزل نظام خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدایى د ربین زوجهاى جوان نیز باید دقت داشت که امر زوجیت شرعى پس از شناخت کافى و معرفت و بینش عمیق متقابل و به دور از احساسات زورگذر و غلیان هیجانات و کششهاى نفسانى صورت پذیرد و از تحمیل هزینههاى غیرضرورى و مجبود کردن جوانان(به ویژه آقایان) به برپایى جشن عروسى زود هنگام و تشکیل خانواده مجزا با تقبل هزینههاى فوقالعاده و بعضا مقروض شدن و چند پیشه شدن و تحمل هم زمان فشارهاى کارى و فکرى و روانى اجتناب گردد.
همه سخن در این است که زوجیتها باید حساب شده باشد و تشکیل خانواده مستقل و جداگانه نیز باید حساب شده و به دور از فشار و اجبار صورت گیرد.
در حال خاطرتان باشد که شایسته است به جوانان فرصت داده شود خواستها و آرزوهاى خودشان را به راحتى براى مشاور به آنها کمک نماییم تا با بینش و بصیرت، یک قدم فراتر از حال را نیز ببینند و درک کنند.
مطالعه کتابهاى مبانى روانشناختى ازدواج در بستر فرهنگ و ارزشهاى اسلامى، روانشناسى خانواده، همسران برتر و روشهاى پرورش احساس مذهبى در کودکان و نوجوانان از انتشارات دفتر مرکزى انجمن اولیا و مربیان مىتواند براى شما سودمند باشد.
با عرض سلام و ادب خدمت دستاندرکاران مجله پیوند، به ویژه خدمت آقاى دکتر افروز و آرزوى سلامت براى ایشان و خانواده محترمشان.
آقاى دکتر افروز، من از استان لرستان، شهرستان ازنا براى شما نامه مىنویسم(قبلا هم یک نامه نوشتهام).نوزده سال سابقه خدمت دارم(ده سال در دبیرستان).اکنون دو سال است که مشاور هستم.من به مطالب متنوع مجله پیوند، به خصوص بخش مشاوره بسیار علاقهمندم و با اجازه شما گاهى قبل از خواندن پاسخنامه، خودم به آن پاسخ مىدهم و سپس پاسخها را با هم مقایسه مىکنم، اگرچه مطمئنا هرگز قابل مقایسه نیست و نخواهد بود و من فقط کسب اطلاعات مىکنم.
وقتى که پاسخ شما را به سؤال خانم توحیدى در پیوند شماره 267، دى ماه 1380 مطالعه کردم، سؤالى براى من پیش آمد با توجه به اختلاف سنى دختر و پسر، تفاوت میان سطح تحصیلات، عدم انجام خدمت سربازى، بیکار بودن آقا پسر و...آیا ازدواج آن دو نفر درست است؟آیا یک پسر هجده ساله با توجه به خصوصیاتى که ذکر شد مىتواند همسر مناسبى براى یک دختر 28 ساله باشد؟ یادآور مىشود که شما در پاسخ به نامه مذکور، به شرط برخوردارى آقا پسر از بلوغ عقالانى، اجتماعى و...این ازدواج را بلامانع دانستهاید.
آقاى دکتر اکثر نامههاى دانشآموزان در صندوق مشاوره حاوى سؤالاتى در همین زمینه است:رابطه بین دختر و پسر، علاقه شدید دختران به آزادى استفاده نکردن از چادر، آرایش کردن و... ازدواجهاى فکر یشده و بىاساس، طلاق، اعتیاد، بیکارى و...را در پى دارد.آقاى دکتر، لطفا بفرمایید وظیفه ما در برخورد با این مشکلات چیست؟
من با توجه به مطالبى که شما مىنویسید این احساس را دارم که فردى بسیار دلسوز و آینده نگرید. از اینرو خواهش مىکنم مرا راهنمایى بفرمایید که به عنوان مشاور یک مدرسه دخترانه با مشکلات مطرح شده چگونه برخورد کنم.اگر کتاب هم معرفى بفرمایید بسیار سپاسگزار خواهم شد.
در ضمن مطلب مربوط به مدارس غیرانتفاعى را نیز خواندم و از آن بسیار استفاده کردم.باید یادآور شوم که مدارس شاهد نیز همان مشکلات را دارند.
خواهر محترم خانم صادقى
شما هم سلام گرم و صمیمانه یاران پیوند را پذیرا باشید.از این که برایمان نامه نوشتهاید، بسیار خرسند و خوشحالیم.از لطف شما نسبت به مجله پیوند سپاسگزارى نموده، به تلاشهاى ارزشمند سرکار خانم در مقام یک مشاور مسئول ارج مىنهیمو از خداوند منان توفیقات روزافزونتان را مسئلت داریم.
در ارتباط با مسئله ازدواج و اختلاف سنى خانم و آقاى داوطلب ازدواج مجددا متذکر مىشوم در شرایطى که هر دو داوطلب از ویژگىهاى لازم و صلاحیتها و کفایتهاى کافى براى زوجیت برخوردارند، اختلاف سى دختر و پسر فىنفسه نمىتواند مانع عقد زوجیت گردد.مثلا در شرایطى که دختر 25 سال سن دارد و پسر 23 ساله است و هر دو نفر واجد شرایط مطلوب کفویت مىباشند، علتى براى مخالفت وجود ندارد.اگر تفاوت سن دختر و پسر بیشتر از اینها باشد، مثلا دختر 35 ساله باشد و پسر 25 ساله یا بالعکس، بازهم چنانچه هر دو نفر از کفایتهاى لازم برخوردار بوده، از نظر بلوغ عقلانى و قدرت تعهد و پذیرش مسئولیت اجتماعى در شرایط مطلوب باشند و شناخت و معرفت متقابل حاصل شده باشد، بدون دلیل منطقى و شرعى و به صرف اختلاف سن نمىتوان اعلام مخالفت کرد.بدیهى است زمانى که به هنگام ازدواج، سن خانم بالاتر از 36 سال باشد (اعم از این که سن خانم کمتر یا بیشتر از آقا باشد)، در ارتباط با مسئله فرزندآورى شایسته است که مشاورههاى لازم انجام پذیرد.
امّا نکته قابل توجه در ارتباط با بحث ازدواج، احراز شناخت و معرفت متقابل و اطمینان از میزان کفویت و همفکرى و همدلى در آرمان ازدواج (رسیدن به آرامش و فلاح)، به دور از غلبه احساسات و هیجانات حاکم بر نفسانیات، توجه به بلوغ عقلانى و قدرت تعهد و پذیرش مسئولیت اجتماعى نیز تأکید مؤکدى بر همین اصل است. بالطبع توجه دارید که اندیشه اصلى در ازدواج به هنگام و پیشگیرى از آسیبپذیرىهاى فردى و فرهنگى، تأکید براعتلاى فرهنگ زوجیت در بستر اندیشه و ارزشهاى اسلامى است.بدیهى است در این اندیشه، زوجیت شرعى و منطقى جوانان واجد شرایط و همراه با شناخت مطلوب متقابل، لزوما به معناى تشکیل خانواده مستقل و جداگانه و زندگى مشترک زود هنگام نیست.لذا امر زوجیت مىتواند جداى از مسئله عروسى و تشکیل خانواده مجزا مورد توجه باشد.به سخن دیگر رعایت یک فاصله معقول براى احراز آمادگىهاى لازم توسط زوجهاى جوان، به خصوص آقایان، مىتواند بین عقد زوجیت با عروسى و تشکیل خانواده جدید و مجزا مورد توافق قرار گیرد.این فاصله مىتواند یک روز، یک هفته، یک ماه، یک سال، سه تا پنج سال و بعضا بیشتر باشد.
براى پیشگیرى از تزلزل نظام خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدایى د ربین زوجهاى جوان نیز باید دقت داشت که امر زوجیت شرعى پس از شناخت کافى و معرفت و بینش عمیق متقابل و به دور از احساسات زورگذر و غلیان هیجانات و کششهاى نفسانى صورت پذیرد و از تحمیل هزینههاى غیرضرورى و مجبود کردن جوانان(به ویژه آقایان) به برپایى جشن عروسى زود هنگام و تشکیل خانواده مجزا با تقبل هزینههاى فوقالعاده و بعضا مقروض شدن و چند پیشه شدن و تحمل هم زمان فشارهاى کارى و فکرى و روانى اجتناب گردد.
همه سخن در این است که زوجیتها باید حساب شده باشد و تشکیل خانواده مستقل و جداگانه نیز باید حساب شده و به دور از فشار و اجبار صورت گیرد.
در حال خاطرتان باشد که شایسته است به جوانان فرصت داده شود خواستها و آرزوهاى خودشان را به راحتى براى مشاور به آنها کمک نماییم تا با بینش و بصیرت، یک قدم فراتر از حال را نیز ببینند و درک کنند.
مطالعه کتابهاى مبانى روانشناختى ازدواج در بستر فرهنگ و ارزشهاى اسلامى، روانشناسى خانواده، همسران برتر و روشهاى پرورش احساس مذهبى در کودکان و نوجوانان از انتشارات دفتر مرکزى انجمن اولیا و مربیان مىتواند براى شما سودمند باشد.