چکیده

متن

نیاز به امنیت اجتماعى
پدر و مادر عزیز،
آیا به مدت طولانى از دور شاهد و نظاره‏گر رفتار فرزند خود در میان دوستان و هم‏کلاسى‏هاى او بوده‏اید؟آیا او در مهمانى‏ها و در میان دیگران و به طور کلى در اجتماع احساس امنیت و راحتى مى‏کند؟اگر نه، چرا و شما چگونه نیاز او را به امنیت اجتماعى برآورده مى‏کنید؟
طرح یک مشکل
تصور کنید فرزند شما از همه هم‏کلاسان خود بدگویى مى‏کند، به هنگام مهمانى رفتن چندان راضى نیست که همراه شما باشد، یا سعى مى‏کند با بچه‏هاى بسیار کوچک‏تر از خود بازى کند!آیا دلیل رفتار را مى‏دانید؟به نظر شما چگونه مى‏توان این مشکلات را حل کرد؟
روش و مراحل برخورد با مشکل
1-قبل از هرچیز باید سعى کنیم که خود از دیگران بدگویى نکنیم و غالبا محاسن افراد دیگر را ذکر کنیم.
2-با ایجادمحیطهاى جمعى کوچکشامل هم‏کلاسان یا دوستان محلى به اجتماعى شدن فرزندمان کمک کنیم.
3-احتیاط و دقت را در انتخاب دوستان یا در برخورد با افراد بزرگ‏سالان به او یادآور شویم.
4-قبل از ورود به هرجمعىاو را با مهارت‏هاى اجتماعى آنجمعآشنا کنیم.
5-به خاطر داشته باشیم که باید جذابیت‏هاى گروه یا جمع، فرزند شما را جذب کند، پس به زور متوسل نشویم.
6-ابراز عقیده و بحث با دیگران درباره آن عقیده را به فرزندمان بیاموزیم تا بتواند در گروه شرکت فعال داشته باشد.
7-معایب دوستان نابهنجار و خطرهاى احتمالى از جانب دیگران را براى فرزندمان توضیح دهیم و به وى خاطر نشان کنیم که این رفتار آن افراد است که بد است، نه خود آن افراد.
امنیت اجتماعى چیست؟
اگر فرزندتان در حضور شما و در هنگام صحبت با بزرگ‏سالان خجالتى و کمرو نیست، به دیگران بى‏احترامى و آن‏ها را تحقیر نمى‏کند، دروغ نمى‏گوید، در جمع فقط به فکر مطرح کردن بیش از حد خودش نیست، پرخاشگرى و حسادت نمى‏کند، در ضمن گوشه‏گیر هم نیست و دوستان زیادى نیز دارد، معلوم مى‏شود که در محیط زندگى‏اشامنیت اجتماعىاو تأمین شده است.
مثال:
دخترى دارم که در کلاس پنجم دبستان درس مى‏خواند ولى هنوز نمى‏تواند به تنهایى از مدرسه به خانه برگردد!فکر مى‏کنم از مردم کوچه و خیابان مى‏ترسد.البته او از معلم و مدیر و ناظم هم مى‏گریزد!
راه‏حل یک پدر
1-حدس مى‏زنم که دخترم تحت تأثیر احتیاطهاى بیش از حد من و مادرش قرار گرفته است.
2-باید درباره خوبى‏هاى مردم و مهربانى‏هاى آنان با او صحبت کنیم.
3-یک جمع کوچک از دوستان دخترم ترتیب مى‏دهم که در مورد برخورد با افراد کوچه و خیابان در آن جمع بحث شود.
4-او را با آداب رفتار با مردم آشنا مى‏کنم و به او مهارت‏هاى لازم را یاد مى‏دهم.
5-تفاوت‏هاى افراد مختلف را در نوع اندیشیدن و رفتارهاى آنان به او یادآور خواهم شد.
6-برخودرهاى لازم در مقابل معایب دوستان یا خطرهاى احتمالى از جانب دیگران را به او یاد مى‏دهم.
7-میزان احتیاط لازم و مراقبت‏هاى ضرورى را، بدون این که او را از محیط بترسانم، به او نشان مى‏دهم.
توجه داشته باشید
کودکان در دوره ابتدایى به حضور بعضى از افراد نزدیک مانند یکى از والدین، یکى از خویشاوندان یا یکى از دوستان نیازمندند، به‏ویژه حضور بدون تهدید این افراد از جانب این کودکان درخواست مى‏گردد و هرگاه این نیاز برآورده نشود دچار رفتارهاى نابهنجار یا اختلال در یادگیرى مى‏شوند.
یک سؤال
اگر فرزند شما در میان گروه همسالان یا هر جمع دیگر احساس راحتى و امنیت نمى‏کند، ویژگى‏هاى او را یادداشت کنید و راه‏حل خود را براى حل این مشکل براى ما به نشانى مجله بفرستید.

تبلیغات