تأملی در تمایلات فزون خواهانه در میان دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی
چکیده
متن
حقیقت این است که انسان فطرتا موجودی است فزونخواه.فزونطلبی از تمایلات نفسانی انسانهاست، چرا که انسان هلوع، آفریده شده است 1 و اگر به قید تعلیم و تربیت درنیاید، در حریم ارزشها گام برندارد و در مسیر نیل به اهداف معقول، منطقی و متعالی قرار نگیرد، گستره فزون خواهی او میتواند پیامدهای ناخوشایند و بعضا خطرآفرین و ویرانگری داشته باشد.تعلیم و تربیت یعنی فراهم کردن بستری مناسب برای انتقال انسان موجود، یعنی انسان خودمدار، عجول و فزونطلب به انسان مطلوب، یعنی انسان وارسته و صبور، خویشتندار و کمالاندیش.
به سخن دیگر تربیت یعنی حرکت دادن متربی از مبدأ نقص به منتهای کمال و کوتاه کردن فاصله بین توان بالفعل و توان بالقوه.از همین روست که هر برنامه آموزشی میبایست با عنایت به غایت تعلیم و تربیت انجام پذیرد.هر معلمی که چیزی را به متعلمان میآموزد، میبایست آن را وسیلهای برای تربیت و شکوفایی وجود متعلمان و هدایت آنان به سوی فلاح 2 و کمال بداند.
بالطبع در این رهگذر هر کس که تعلیم(آموزش) بیشتری در زمینهها و عرصههای مختلف میبیند، انتظار میرود که گامهای بلندتری در مسیر کمال شخصیت و نیل به سعادت و فلاح، توحید و یکتایی بردارد.خداوند میفرماید:انّما یخشی اللّه من عباده العما. 3 هر که عالمتر میگردد، عاقلتر و با تقواتر میشود.
بنابراین در فراهم کردن بسترهای مختلف آموزشی و طراحی فضاهای گوناگون آموزشگاهی و کلاسی نیز شایسته و بایسته آن است که همواره هدف غایی و عالی تعلیم و تربیت مد نظر قرار گیرد و در کنار وجود پربرکت معلمان، هر یک از عناصر و عوامل تأثیرگذار بر رشد اخلاقی، فکری، روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در فضای مدرسه مورد توجه خاص واقع شود.
بدون تردید بخشی از اندیشهها و گرایشهای فکری و رفتارهای فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در مدرسه و در کنار همسالان آموزشگاهی آنها شکل میگیرد و پدیدار میگردد.
آن دسته از کودکان و نوجوانانی که در محیط خانواده از ارتباط عاطفی و تعامل صمیمانه و خوشایند و مستمر با والدین خود برخوردار نیستند از همسالان مدرسهای و دوستان کوچه و خیابان بیش از دیگران تأثیر میپذیرند.به سخن دیگر خلاءهای عاطفی، اصلیترین ریشه ناامنیهای روانی، لجبازیها، فزونخواهیها، آسیبپذیریها و کژرویهای اجتماعی است.حضور این قبیل از کودکان و نوجوانان در کنار جمعی از همسالان که از تمکن بیشتری برخوردارند و بعضا با بهرهمندی از پوشاک جالب، آراستگی ظاهری و وسایل و لوازم خاص، نوعی احساس برتریجویی و خودنمایی از خود بروز میدهند، زمینههای برخی ازآسیبپذیریهای اخلاقی و رفتاری، نظیر حساسیتهای فوقالعاده، پرتوقّعی، لجبازی، پرخاشگری و فزونخواهی را فراهم کرده، یا آن را تشدید مینماید.
در حقیقت اندیشه و هدف اصلی از ایجاد و گسترش مدارس غیر انتفاعی، جلب همکاری و فراهم کردن زمینه مشارکتهای مردمی در تقویت و تعمیم برنامههای وزارت آموزش و پرورش بوده است و کماکان چنین نیت و اندیشهای بر آن حاکم میباشد، یا باید باشد.
با کمال تأسف از نتایج بعضا قهری و در واقع ناخواسته و ناخوشایند تأسیس و فعالیت مدارس غیر انتفاعی در تهران و شهرستانهای مختلف، افزایش قابل توجه فزونخواهی برخی از دانشآموزانی است که والدینشان به سختی توانستهاند جایی برای آنها در چنین مدارسی تدارک ببینند. حال آن که در غالب موارد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و میانگین درآمد خانوادههایی که فرزندانشان در مدراس غیر انتفاعی تحصیل میکنند به طور قابل ملاحظهای بالاتر از سطح متوسط جامع میباشد.چرا که بعضا هزینههای مربوط به شهریه و غیره، غذا و سرویس ایاب و ذهاب برخی از مدارس غیر انتفاعی در شهری مثل تهران سالانه بیش از یک میلیون تومان میباشد. به خصوص در مناطق یک و سه آموزشی پرواضح است که برای درصدی از خانوادهها پرداخت چنین هزینههایی بسیار آسان و راحت است و نه تنها بدون هرگونه دغدغه و نگرانی از عهده همه هزینهها برمیآیند بلکه بعضا فرزندان ایشان با بهرهمندی از امکانات فوقالعاده همچون سرویس ایاب و ذهاب سوار شدن در اتومبیلهای گران قیمت، پوشیدن لباسهای متنوع نام و نشاندار خارجی، وسایل و لوازم شخصی و تحصیلی قابل توجه، همراه داشتن پول تو جیبی بیش از نیاز و برخی امکانات و تسهیلات دیگر در چنین مدارسی حضور یافته، علیالظاهر تحت تعلیم و تربیت قرار میگیرند!!
از همین رو در چنین فضاهای آموزشی، به رغم آن چه انتظار میرود مبانی ارزشی و اصول پرورشی به طور قابل ملاحظهای کم رنگ شده، به طور مستقیم و غیر مستقیم، خواسته و ناخواسته زمینه بروز برخی از صفات و ویژگیهای شخصیتی ناخوشایند همچون چشم و همچشمیها، حسادتها، رقابت در خودنماییها و خودمحوریها، رفاهزدگیها و راحتطلبیها و بیش از دانشآموزان به شیوهها و صورتهای مختلف فراهم میگردد.در حالی که انتظار آن است که فضای پرقداست مدارس، با توجه به مدیریت حاکم بر آنها و حضور الگوهای برتری همچون معلمان، بستر رشد اخلاقی و کمال معنوی، ساده زیستی و وارستگی و تبلور اندیشههای متعالی و رفتارهای تلاش مدار را در دانشآموزان فراهم کند.
بدیهی است که تعداد معدودی از مدارس غیر انتفاعی با بهرهمندی از معلمان متعهد و وارسته و مدیریتی مطلوباندیش، همه سعی و تلاش خود را در جهت تعظیم ارزشها تحکیم مبانی اخلاقی و ترویج فضیلتهای والای رفتاری در فضای مدرسه مبذول میدارند، لیکن تعداد این نوع مدارس غیر انتفاعی فوقالعاده اندک است.
همه سخن این است که میبایست به آسیبهای قهری اغلب مدارس غیر انتفاعی با تأمل خاصی نگریست و برای پیشگیری از چنین آسیبهایی چارهاندیشی کرد.باید توجه داشت که فزونطلبی رفاهزدگی و رگههای خود برتر بینی، ظرفیت تربیت پذیری و قدرت خلاقیت و نوآوری کودکان و نوجوانان را کاهش داده، احتمال آسیبپذیری اخلاقی و کژرویهای رفتاری را در آنها افزایش میدهد و این خلاف آرمانهای تعلیم و تربیت در جامعه ایران اسلامی است.
بدون شک توجه متعهدانه اولیای ارجمند و مربیان زحمتکش به چنین پدیدهای و همدلی و همراهی مشترک ایشان میتواند تحقّق اهداف والا بقیه در صفحه 21
بقیه از صفحه 4
و ارزشمند تعلیم و تربیت را در همه مدارس به شایستگی امکان پذیر سازد.
تدوین برنامه جامع توسط انجمن اولیا و مربیان در جهت هدایت رفتارهای شخصی و آموزشگاهی شاگردان همه مدارس به طور اعم، بالاخص دانشآموزان مدارس غیر انتفاعی، توصیه و تأکید مجدّانه و مستمر بر ساده زیستی و استفاده از وسایل و لوازم ساده تحصیلی و در صورت اقتضا استفاده از لباسهای متحدالشکل در عین حال متنوع، خوش فرم، خوشرنگ و مطلوب برای کلیه دانشآموزان، نظارت بر مقدار و نوع خوراکیها و تغذیههای نیمه فوری و دقت همه جانبه و همت گروهی والدین و مربیان در هدایت مستمر و نظارت منظم بر نحوه دسترسی و استفادهکودکان و نوجوانان از کلیه وسایل صوتی و تصویری، به ویژه کامپیوتر و اتصال به شبکه اینترنت میتواند کاملا مفید و مؤثر باشد.
توصیه اساسی این است که با عنایت به این که درصد قابل توجهی از پایگاههای شبکه اینترنت با برنامههای مستهجن و مخرّب، هدفی جز آسیب رسانیدن به سلامت فکر و روان نوجوانان و جوانان ندارند، شایسته است که همه دستگاههای صوتی و تصویری، به ویژه کامپیوتر در اتاق خصوصی نوجوانان قرار نداشته باشد و از این وسایل همانند ابزاری قوی و کارآمد و در عین حال خطرزا و قابل احتیاط، به هنگام ضرورت در محوطه عمومی خانه با نظارت والدین استفاده شود.
پینوشتها:
1-ان الانسان خلق هلوعا.سوره معارج، آیه 18
2-قولوا لا اله االا الله تفلحوا.رسول خدا(ص)
3-سوره فاطر، آیه 28
به سخن دیگر تربیت یعنی حرکت دادن متربی از مبدأ نقص به منتهای کمال و کوتاه کردن فاصله بین توان بالفعل و توان بالقوه.از همین روست که هر برنامه آموزشی میبایست با عنایت به غایت تعلیم و تربیت انجام پذیرد.هر معلمی که چیزی را به متعلمان میآموزد، میبایست آن را وسیلهای برای تربیت و شکوفایی وجود متعلمان و هدایت آنان به سوی فلاح 2 و کمال بداند.
بالطبع در این رهگذر هر کس که تعلیم(آموزش) بیشتری در زمینهها و عرصههای مختلف میبیند، انتظار میرود که گامهای بلندتری در مسیر کمال شخصیت و نیل به سعادت و فلاح، توحید و یکتایی بردارد.خداوند میفرماید:انّما یخشی اللّه من عباده العما. 3 هر که عالمتر میگردد، عاقلتر و با تقواتر میشود.
بنابراین در فراهم کردن بسترهای مختلف آموزشی و طراحی فضاهای گوناگون آموزشگاهی و کلاسی نیز شایسته و بایسته آن است که همواره هدف غایی و عالی تعلیم و تربیت مد نظر قرار گیرد و در کنار وجود پربرکت معلمان، هر یک از عناصر و عوامل تأثیرگذار بر رشد اخلاقی، فکری، روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در فضای مدرسه مورد توجه خاص واقع شود.
بدون تردید بخشی از اندیشهها و گرایشهای فکری و رفتارهای فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در مدرسه و در کنار همسالان آموزشگاهی آنها شکل میگیرد و پدیدار میگردد.
آن دسته از کودکان و نوجوانانی که در محیط خانواده از ارتباط عاطفی و تعامل صمیمانه و خوشایند و مستمر با والدین خود برخوردار نیستند از همسالان مدرسهای و دوستان کوچه و خیابان بیش از دیگران تأثیر میپذیرند.به سخن دیگر خلاءهای عاطفی، اصلیترین ریشه ناامنیهای روانی، لجبازیها، فزونخواهیها، آسیبپذیریها و کژرویهای اجتماعی است.حضور این قبیل از کودکان و نوجوانان در کنار جمعی از همسالان که از تمکن بیشتری برخوردارند و بعضا با بهرهمندی از پوشاک جالب، آراستگی ظاهری و وسایل و لوازم خاص، نوعی احساس برتریجویی و خودنمایی از خود بروز میدهند، زمینههای برخی ازآسیبپذیریهای اخلاقی و رفتاری، نظیر حساسیتهای فوقالعاده، پرتوقّعی، لجبازی، پرخاشگری و فزونخواهی را فراهم کرده، یا آن را تشدید مینماید.
در حقیقت اندیشه و هدف اصلی از ایجاد و گسترش مدارس غیر انتفاعی، جلب همکاری و فراهم کردن زمینه مشارکتهای مردمی در تقویت و تعمیم برنامههای وزارت آموزش و پرورش بوده است و کماکان چنین نیت و اندیشهای بر آن حاکم میباشد، یا باید باشد.
با کمال تأسف از نتایج بعضا قهری و در واقع ناخواسته و ناخوشایند تأسیس و فعالیت مدارس غیر انتفاعی در تهران و شهرستانهای مختلف، افزایش قابل توجه فزونخواهی برخی از دانشآموزانی است که والدینشان به سختی توانستهاند جایی برای آنها در چنین مدارسی تدارک ببینند. حال آن که در غالب موارد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و میانگین درآمد خانوادههایی که فرزندانشان در مدراس غیر انتفاعی تحصیل میکنند به طور قابل ملاحظهای بالاتر از سطح متوسط جامع میباشد.چرا که بعضا هزینههای مربوط به شهریه و غیره، غذا و سرویس ایاب و ذهاب برخی از مدارس غیر انتفاعی در شهری مثل تهران سالانه بیش از یک میلیون تومان میباشد. به خصوص در مناطق یک و سه آموزشی پرواضح است که برای درصدی از خانوادهها پرداخت چنین هزینههایی بسیار آسان و راحت است و نه تنها بدون هرگونه دغدغه و نگرانی از عهده همه هزینهها برمیآیند بلکه بعضا فرزندان ایشان با بهرهمندی از امکانات فوقالعاده همچون سرویس ایاب و ذهاب سوار شدن در اتومبیلهای گران قیمت، پوشیدن لباسهای متنوع نام و نشاندار خارجی، وسایل و لوازم شخصی و تحصیلی قابل توجه، همراه داشتن پول تو جیبی بیش از نیاز و برخی امکانات و تسهیلات دیگر در چنین مدارسی حضور یافته، علیالظاهر تحت تعلیم و تربیت قرار میگیرند!!
از همین رو در چنین فضاهای آموزشی، به رغم آن چه انتظار میرود مبانی ارزشی و اصول پرورشی به طور قابل ملاحظهای کم رنگ شده، به طور مستقیم و غیر مستقیم، خواسته و ناخواسته زمینه بروز برخی از صفات و ویژگیهای شخصیتی ناخوشایند همچون چشم و همچشمیها، حسادتها، رقابت در خودنماییها و خودمحوریها، رفاهزدگیها و راحتطلبیها و بیش از دانشآموزان به شیوهها و صورتهای مختلف فراهم میگردد.در حالی که انتظار آن است که فضای پرقداست مدارس، با توجه به مدیریت حاکم بر آنها و حضور الگوهای برتری همچون معلمان، بستر رشد اخلاقی و کمال معنوی، ساده زیستی و وارستگی و تبلور اندیشههای متعالی و رفتارهای تلاش مدار را در دانشآموزان فراهم کند.
بدیهی است که تعداد معدودی از مدارس غیر انتفاعی با بهرهمندی از معلمان متعهد و وارسته و مدیریتی مطلوباندیش، همه سعی و تلاش خود را در جهت تعظیم ارزشها تحکیم مبانی اخلاقی و ترویج فضیلتهای والای رفتاری در فضای مدرسه مبذول میدارند، لیکن تعداد این نوع مدارس غیر انتفاعی فوقالعاده اندک است.
همه سخن این است که میبایست به آسیبهای قهری اغلب مدارس غیر انتفاعی با تأمل خاصی نگریست و برای پیشگیری از چنین آسیبهایی چارهاندیشی کرد.باید توجه داشت که فزونطلبی رفاهزدگی و رگههای خود برتر بینی، ظرفیت تربیت پذیری و قدرت خلاقیت و نوآوری کودکان و نوجوانان را کاهش داده، احتمال آسیبپذیری اخلاقی و کژرویهای رفتاری را در آنها افزایش میدهد و این خلاف آرمانهای تعلیم و تربیت در جامعه ایران اسلامی است.
بدون شک توجه متعهدانه اولیای ارجمند و مربیان زحمتکش به چنین پدیدهای و همدلی و همراهی مشترک ایشان میتواند تحقّق اهداف والا بقیه در صفحه 21
بقیه از صفحه 4
و ارزشمند تعلیم و تربیت را در همه مدارس به شایستگی امکان پذیر سازد.
تدوین برنامه جامع توسط انجمن اولیا و مربیان در جهت هدایت رفتارهای شخصی و آموزشگاهی شاگردان همه مدارس به طور اعم، بالاخص دانشآموزان مدارس غیر انتفاعی، توصیه و تأکید مجدّانه و مستمر بر ساده زیستی و استفاده از وسایل و لوازم ساده تحصیلی و در صورت اقتضا استفاده از لباسهای متحدالشکل در عین حال متنوع، خوش فرم، خوشرنگ و مطلوب برای کلیه دانشآموزان، نظارت بر مقدار و نوع خوراکیها و تغذیههای نیمه فوری و دقت همه جانبه و همت گروهی والدین و مربیان در هدایت مستمر و نظارت منظم بر نحوه دسترسی و استفادهکودکان و نوجوانان از کلیه وسایل صوتی و تصویری، به ویژه کامپیوتر و اتصال به شبکه اینترنت میتواند کاملا مفید و مؤثر باشد.
توصیه اساسی این است که با عنایت به این که درصد قابل توجهی از پایگاههای شبکه اینترنت با برنامههای مستهجن و مخرّب، هدفی جز آسیب رسانیدن به سلامت فکر و روان نوجوانان و جوانان ندارند، شایسته است که همه دستگاههای صوتی و تصویری، به ویژه کامپیوتر در اتاق خصوصی نوجوانان قرار نداشته باشد و از این وسایل همانند ابزاری قوی و کارآمد و در عین حال خطرزا و قابل احتیاط، به هنگام ضرورت در محوطه عمومی خانه با نظارت والدین استفاده شود.
پینوشتها:
1-ان الانسان خلق هلوعا.سوره معارج، آیه 18
2-قولوا لا اله االا الله تفلحوا.رسول خدا(ص)
3-سوره فاطر، آیه 28