همکاری خانه و مدرسه لازمه تربیت فرزندان
چکیده
متن
خانواده و مدرسه دو نهادی هستند که در کنار هم رسالت تربیت و به کمال رساندن فرزندان جامعه را بر عهده دارند.هر یک از این دو نهاد بر مبنای ضروریات جامعه و سنن دیرین، وظایف خاص خود را ارا هستند و در مواردی نیز مکمل یکدگرند.اما تربیت صحیح کودکان، مشارکت و کوشش هر دو نهاد را به موازات یکدیگر طلب میکند.ضروت این مشارکت در طول سالیان احساس شده و در نهایت به تشکیل انجمنهای اولیاء و مربیان منجر شده است.
در جومع پیشرفته، همکاری میان خانه و مدرسه به صورتی منسجم درآمده و این دو نهاد، مسؤولیت مشترک خویش، یعنی تربیت فرزندان جامعه را با همفکری، همکاری و هماهنگی کامل به سامان میرساند.در کشورهای اروپایی، نمایندگان والدین در اور داخلی مدرسه، نظیر اراده امور روزمره، تنظیم ساعات مدرسه، سازماندهی فعالیتهای فوق برنامه، نظارت و کنترل هزینهها و حفظ روابط حسنه میان والدین و معلمان، مشارکت فعالانه و حق تصمیمگیری دارند.کشورهای دانمارک، یونان، اسپانیا، ایرلند، اتریش، پرتقال، انگلستان و نروژ در این زمینه از سایر کشورها پیشی گرفته و حق تصمیمگیری و مشارکت اولیاء از امور جاری مدرسه فراتر بردهاند، به طوریکه اولیاء را در کارهایی همچون تخصیص بودجه مدرسه، استخدام معلمان مورد نیاز، تهیه و تدوین برنامه آموزشی و روشهای تدریس، دخالت میدهند.به ویژه در کشرو دانمارک، نقش مهم والدین در امور مدرسه بسیار قابل تأمل است، زیرا در هیأت مدیره مدرسه، والدین اکثریت داشته، مسؤولیت اصلی تصمیمات اتخاذ شده را بر عهده دارند.در اسپانیا، پرتغال و انگلستان، والدین حتی در عزل و نصب مدیران مدارس نیز دخالت دارند.
طی سالهای اخیر، انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس در کشور ما، با انسجام و وسعت نظر بیشتر، تلاش کردهاند روشهای جدید همکاری و مشارکت اولیاء و مربیان را که زمینههای تربیتی و فرهنگی را نیز در بر میگیرد، جایگزین شیوههای منسوخ گذشته سازند.
تردیدی نیست که کوششهای مشترک اولیاء و مربیان، بابرنامههای سنجیده و درست و پرداخت به مسایلی که در هر دو حوزه خانواده و مدرسه وجود دارد، گام مهمی است در جهت رفع ابهامها و دشواریهای آموزشی و تربیتی و در این راه استفاده از تجربیات عملی سایر کشورها به طور حتم مفید و سودمن خواهد بود.
در جومع پیشرفته، همکاری میان خانه و مدرسه به صورتی منسجم درآمده و این دو نهاد، مسؤولیت مشترک خویش، یعنی تربیت فرزندان جامعه را با همفکری، همکاری و هماهنگی کامل به سامان میرساند.در کشورهای اروپایی، نمایندگان والدین در اور داخلی مدرسه، نظیر اراده امور روزمره، تنظیم ساعات مدرسه، سازماندهی فعالیتهای فوق برنامه، نظارت و کنترل هزینهها و حفظ روابط حسنه میان والدین و معلمان، مشارکت فعالانه و حق تصمیمگیری دارند.کشورهای دانمارک، یونان، اسپانیا، ایرلند، اتریش، پرتقال، انگلستان و نروژ در این زمینه از سایر کشورها پیشی گرفته و حق تصمیمگیری و مشارکت اولیاء از امور جاری مدرسه فراتر بردهاند، به طوریکه اولیاء را در کارهایی همچون تخصیص بودجه مدرسه، استخدام معلمان مورد نیاز، تهیه و تدوین برنامه آموزشی و روشهای تدریس، دخالت میدهند.به ویژه در کشرو دانمارک، نقش مهم والدین در امور مدرسه بسیار قابل تأمل است، زیرا در هیأت مدیره مدرسه، والدین اکثریت داشته، مسؤولیت اصلی تصمیمات اتخاذ شده را بر عهده دارند.در اسپانیا، پرتغال و انگلستان، والدین حتی در عزل و نصب مدیران مدارس نیز دخالت دارند.
طی سالهای اخیر، انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس در کشور ما، با انسجام و وسعت نظر بیشتر، تلاش کردهاند روشهای جدید همکاری و مشارکت اولیاء و مربیان را که زمینههای تربیتی و فرهنگی را نیز در بر میگیرد، جایگزین شیوههای منسوخ گذشته سازند.
تردیدی نیست که کوششهای مشترک اولیاء و مربیان، بابرنامههای سنجیده و درست و پرداخت به مسایلی که در هر دو حوزه خانواده و مدرسه وجود دارد، گام مهمی است در جهت رفع ابهامها و دشواریهای آموزشی و تربیتی و در این راه استفاده از تجربیات عملی سایر کشورها به طور حتم مفید و سودمن خواهد بود.