یافته های پژوهشی
چکیده
متن
نقاشیهای کودکان
بررسی تعدادی از نقاشیهای کودکان 8 تا 9 ساله نشان میدهد که آنها در زمینه مراقبت و مسائل سازشی دچار مشکل هستند.این نقاشیها براساس مفاهیمی مانند غرور خانوادگی، سطح احساسی و آسیبشناسی محلّی طبقهبندی شده است.این طبقهبندی با اطلاعات به دست آمده قبلی در مورد کودکان 12 و 18 ماهه در زمینه ارتباطات عاطفی آنها و استفاده از موقعیتهای خاص مقایسه شده است.طبقهبندی این نقاشیها به طور مشخص با عواملی مانند چگونگی محبت و وابستگی، حتی بعد از مراقبتهای مادرانه، هوش کودک 1 و عملکرد احساسی ارتباط دارد.این نتایج نشان میدهد که تجربیات وابستگی، پیشرفت الگوهای تصویر ذهنی فرد را در آینده تحت تأثیر قرار میدهد.محققان از نقاشی کودکان برای ارزیابی نوع وابستگی، به ویژه در طول دورانی که کودکان نوپا هستند، یا به عبارتی کمتر بازی میکنند و مهارتهای کلامیشان کاملا رشد نکرده است، استفاده میکنند.
(1)- QI S''DLIHC
رفتارهای وسواسی در کودکان
برای تعیین میزان شیوع رفتار وسواسی و اضطراب در میان کودکان دانشآموز، تحقیقی بر روی 1083 نفر از دانشآموزان کلاس چهارم، ششم و هشتم به عمل آمده است.نتایج این تحقیق حاکی از آن است که به طور متوسط دانشآموزان کلاس چهارم سطح بالاتری از رفتار وسواسی را نسبت به دانشآموزان کلاسششم و هشتم نشان دادهاند، اگرچه در ارزیابی الگوهای رفتار وسواسی دقیق تقریبا 5 درصد از دانشآموزان کلاس هشتم، سطح بالاتری از رفتار وسواسی را داشتند و با 2 درصد از دانشآموزان کلاس چهارم مقایسه شدند. تفاوتهای جنسیتی با شیوع یا درجه رفتار وسواسی ارتباطی نداشت و رفتارهای وسواسی دختران بیشتر در زمینه پاکیزگی و رفتارهای وسواسی پسران بیشتر در زمینه وارسی مجدد بود.تشخیص این نوع اختلالات رفتاری در کودکان بزرگتر آسانتر است، زیرا رفتار وسواسی در آنها کمتر است، در حالی که رفتار ایشان با اضطراب بیشتر همراه میباشد.
مراحل تغییر در فرایند ترک سیگار
پروچکااتآل (.LA TE AKSAHCORP) ، بر روی افرادی که سیگاری بوده و خودشان مبادرت به ترک سیگار کردهاند و سیگاریهایی که از راه معالجه تخصصی سعی در ترک سیگار دارند، تحقیقی انجام داده است.او از طریق گزارشهایی که خود افراد سیگاری ارائه کردهاند، پنج مرحله تغییر در ترک سیگار را تشخیص داده است.این مراحل به شرح زیر است:
1-در طول دوره قبل از تصمیمگیری برای ترک اعتیاد، فرد هیچگونه توجه جدّی به تغییر رفتار در آینده ندارد.
2-در طول دوره تصمیمگیری، افراد به طور جدّی در مورد اینکه بر مشکل خود غلبه پیدا کنند، فکر میکنند، ولی هنوز با نقاط قوت و ضعف مسأله اعتیاد درگیر هستند.
3-در طول دوره آمادگی برای ترک سیگار، افراد تمایل دارند که از ماه بعد ترک سیگار را شروع کنند، با توجه به اینکه در سال گذشته هم ناموفق بودهاند.
4-در طول دوره اقدام به ترک سیگار، افراد، رفتار، تجربیات و محیطشان را در جهت غلبه بر مشکل اعتیاد تغییر میدهند.
5-در طول دوره ادامه ترک سیگار، افراد برای جلوگیری از بازگشت اعتیاد خود و برای تثبیت منافع ناشی از این عمل، تلاش کنند.
پروچسکا بر این عقیده است که عده زیادی از افراد سیگاری که مجددا به مرحله تصمیمگیری و آمادگی برمیگردند و به مرحله عمل نمیرسند، به جای یک پیشرفت طولی در واقع از یک الگوی حلزونی استفاده کردهاند.در طول دوره ترک سیگار، مرحله تغییر فردی، عامل تعیینگننده در رسیدن به نتیجه موفقیتآمیز به شمار میآید.برای مثال در اقدامی که برای ترک سیگار و ادامه آن از طریق برنامه معالجه ترک سیگار برای درمان بیماران قلبی صورت گرفت، 76 درصد از بیمارانی که برنامه را در مرحله آمادگی و عمل شروع کردند و به مدت 6 ماه به ترک سیگار ادامه دادند، با 22 درصد از بیمارانی که برنامه را در مرحله قبل از تصمیمگیری شروع کرده بودند، مقایسه شدند.نتایج این مقایسه نشان میدهد که برای متناسب کردن سطح درمان، آمادگی و تمایل افراد سیگاری به تغییر، مورد نیاز است.
انتظار حمایتهای اجتماعی و کاهش افسردگی در افراد کهنسال
مطالعات اخیر بر روی افراد مسن نشان داده است که اندوه و غصه در افرادی که انتظار وتوقع حمایت اجتماعی دارند، نسبت به کسانی که در حال حاضر از حمایت اجتماعی برخوردار هستند، کمتر است.
بزرگسالی که بالاتر از 65 سال سن دارند و به طور گروهی زندگی میکنند، به دو دسته تقسیم میشوند:
1-آنان که سابقا از چند نوع حمایت اجتماعی و اقتصادی برخوردار بودند.
2-کسانی که انتظار چنین حمایتهایی را در آینده دارند، ولی هنوز از آن بیبهرهاند.
بررسیهای سال گذشته نشان میدهد افرادی که توقع حمایت اجتماعی داشتند، سطح کمتری از نشانههای افسردگی را در مقایسه با آنهایی که از این حمایت بهرهمند بودند، داشتهاند.
نویسنده بر این عقیده است که اعمال حمایت اجتماعی ویژه، به قدر کافی اثر فشارهای زندگی را جبران نمیکند، و این در حالی است که انتظار حمایتی که افراد در ذهن خود دارند، ممکن است احساس امنیت، رفاه و سلامت روانی آنها را افزایش دهد.
نشانههای افسردگی در روستاییان سالخورده
والاس (.J,ECALLAW) و اوهارا (.W.M ARAH''O) در یک مطالعه طولی جغرافیایی که به مدت شش سال انجام دادند، تغییرات نشانههای افسردگی در 2032 نفر از افراد روستایی 65 سال به بالا را که توسط خودشان گزارش شده بود، مورد ارزیابی قرار دادند.آنها سطح پایینتری از افسردگی را دراین افراد، در مقایسه با دیگر جمعیتهای متفاوت که قبلا بر روی آنها مطالعه شده بود، یافتند.
افسردگی در افراد روستایی سالخورده با بالا رفتن سن افزایش پیدا میکند و این افزایش در افراد سالخورده قابل توجهتر بوده است(85 ساله و پیرتر).افسردگی در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است.فقدان حمایت اجتماعی، مشکلات ناشی از انجام کارهای روزمره خانه، نگرانی از کم شدن قدرت حافظه در پیری و وجود بیماریهای مزمن، نشانههایی هستند که در ارزیابی خط پایه، دلایل افسردگی در آینده بوده است.
منبع:
TSEGID HCRAESER S NAICINILC 1998 YAM,5.ON,16 EMULOW
بررسی تعدادی از نقاشیهای کودکان 8 تا 9 ساله نشان میدهد که آنها در زمینه مراقبت و مسائل سازشی دچار مشکل هستند.این نقاشیها براساس مفاهیمی مانند غرور خانوادگی، سطح احساسی و آسیبشناسی محلّی طبقهبندی شده است.این طبقهبندی با اطلاعات به دست آمده قبلی در مورد کودکان 12 و 18 ماهه در زمینه ارتباطات عاطفی آنها و استفاده از موقعیتهای خاص مقایسه شده است.طبقهبندی این نقاشیها به طور مشخص با عواملی مانند چگونگی محبت و وابستگی، حتی بعد از مراقبتهای مادرانه، هوش کودک 1 و عملکرد احساسی ارتباط دارد.این نتایج نشان میدهد که تجربیات وابستگی، پیشرفت الگوهای تصویر ذهنی فرد را در آینده تحت تأثیر قرار میدهد.محققان از نقاشی کودکان برای ارزیابی نوع وابستگی، به ویژه در طول دورانی که کودکان نوپا هستند، یا به عبارتی کمتر بازی میکنند و مهارتهای کلامیشان کاملا رشد نکرده است، استفاده میکنند.
(1)- QI S''DLIHC
رفتارهای وسواسی در کودکان
برای تعیین میزان شیوع رفتار وسواسی و اضطراب در میان کودکان دانشآموز، تحقیقی بر روی 1083 نفر از دانشآموزان کلاس چهارم، ششم و هشتم به عمل آمده است.نتایج این تحقیق حاکی از آن است که به طور متوسط دانشآموزان کلاس چهارم سطح بالاتری از رفتار وسواسی را نسبت به دانشآموزان کلاسششم و هشتم نشان دادهاند، اگرچه در ارزیابی الگوهای رفتار وسواسی دقیق تقریبا 5 درصد از دانشآموزان کلاس هشتم، سطح بالاتری از رفتار وسواسی را داشتند و با 2 درصد از دانشآموزان کلاس چهارم مقایسه شدند. تفاوتهای جنسیتی با شیوع یا درجه رفتار وسواسی ارتباطی نداشت و رفتارهای وسواسی دختران بیشتر در زمینه پاکیزگی و رفتارهای وسواسی پسران بیشتر در زمینه وارسی مجدد بود.تشخیص این نوع اختلالات رفتاری در کودکان بزرگتر آسانتر است، زیرا رفتار وسواسی در آنها کمتر است، در حالی که رفتار ایشان با اضطراب بیشتر همراه میباشد.
مراحل تغییر در فرایند ترک سیگار
پروچکااتآل (.LA TE AKSAHCORP) ، بر روی افرادی که سیگاری بوده و خودشان مبادرت به ترک سیگار کردهاند و سیگاریهایی که از راه معالجه تخصصی سعی در ترک سیگار دارند، تحقیقی انجام داده است.او از طریق گزارشهایی که خود افراد سیگاری ارائه کردهاند، پنج مرحله تغییر در ترک سیگار را تشخیص داده است.این مراحل به شرح زیر است:
1-در طول دوره قبل از تصمیمگیری برای ترک اعتیاد، فرد هیچگونه توجه جدّی به تغییر رفتار در آینده ندارد.
2-در طول دوره تصمیمگیری، افراد به طور جدّی در مورد اینکه بر مشکل خود غلبه پیدا کنند، فکر میکنند، ولی هنوز با نقاط قوت و ضعف مسأله اعتیاد درگیر هستند.
3-در طول دوره آمادگی برای ترک سیگار، افراد تمایل دارند که از ماه بعد ترک سیگار را شروع کنند، با توجه به اینکه در سال گذشته هم ناموفق بودهاند.
4-در طول دوره اقدام به ترک سیگار، افراد، رفتار، تجربیات و محیطشان را در جهت غلبه بر مشکل اعتیاد تغییر میدهند.
5-در طول دوره ادامه ترک سیگار، افراد برای جلوگیری از بازگشت اعتیاد خود و برای تثبیت منافع ناشی از این عمل، تلاش کنند.
پروچسکا بر این عقیده است که عده زیادی از افراد سیگاری که مجددا به مرحله تصمیمگیری و آمادگی برمیگردند و به مرحله عمل نمیرسند، به جای یک پیشرفت طولی در واقع از یک الگوی حلزونی استفاده کردهاند.در طول دوره ترک سیگار، مرحله تغییر فردی، عامل تعیینگننده در رسیدن به نتیجه موفقیتآمیز به شمار میآید.برای مثال در اقدامی که برای ترک سیگار و ادامه آن از طریق برنامه معالجه ترک سیگار برای درمان بیماران قلبی صورت گرفت، 76 درصد از بیمارانی که برنامه را در مرحله آمادگی و عمل شروع کردند و به مدت 6 ماه به ترک سیگار ادامه دادند، با 22 درصد از بیمارانی که برنامه را در مرحله قبل از تصمیمگیری شروع کرده بودند، مقایسه شدند.نتایج این مقایسه نشان میدهد که برای متناسب کردن سطح درمان، آمادگی و تمایل افراد سیگاری به تغییر، مورد نیاز است.
انتظار حمایتهای اجتماعی و کاهش افسردگی در افراد کهنسال
مطالعات اخیر بر روی افراد مسن نشان داده است که اندوه و غصه در افرادی که انتظار وتوقع حمایت اجتماعی دارند، نسبت به کسانی که در حال حاضر از حمایت اجتماعی برخوردار هستند، کمتر است.
بزرگسالی که بالاتر از 65 سال سن دارند و به طور گروهی زندگی میکنند، به دو دسته تقسیم میشوند:
1-آنان که سابقا از چند نوع حمایت اجتماعی و اقتصادی برخوردار بودند.
2-کسانی که انتظار چنین حمایتهایی را در آینده دارند، ولی هنوز از آن بیبهرهاند.
بررسیهای سال گذشته نشان میدهد افرادی که توقع حمایت اجتماعی داشتند، سطح کمتری از نشانههای افسردگی را در مقایسه با آنهایی که از این حمایت بهرهمند بودند، داشتهاند.
نویسنده بر این عقیده است که اعمال حمایت اجتماعی ویژه، به قدر کافی اثر فشارهای زندگی را جبران نمیکند، و این در حالی است که انتظار حمایتی که افراد در ذهن خود دارند، ممکن است احساس امنیت، رفاه و سلامت روانی آنها را افزایش دهد.
نشانههای افسردگی در روستاییان سالخورده
والاس (.J,ECALLAW) و اوهارا (.W.M ARAH''O) در یک مطالعه طولی جغرافیایی که به مدت شش سال انجام دادند، تغییرات نشانههای افسردگی در 2032 نفر از افراد روستایی 65 سال به بالا را که توسط خودشان گزارش شده بود، مورد ارزیابی قرار دادند.آنها سطح پایینتری از افسردگی را دراین افراد، در مقایسه با دیگر جمعیتهای متفاوت که قبلا بر روی آنها مطالعه شده بود، یافتند.
افسردگی در افراد روستایی سالخورده با بالا رفتن سن افزایش پیدا میکند و این افزایش در افراد سالخورده قابل توجهتر بوده است(85 ساله و پیرتر).افسردگی در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است.فقدان حمایت اجتماعی، مشکلات ناشی از انجام کارهای روزمره خانه، نگرانی از کم شدن قدرت حافظه در پیری و وجود بیماریهای مزمن، نشانههایی هستند که در ارزیابی خط پایه، دلایل افسردگی در آینده بوده است.
منبع:
TSEGID HCRAESER S NAICINILC 1998 YAM,5.ON,16 EMULOW