چکیده

متن

در فرایند تعلیم و تربیت پویا و متعالی و برای تحقق اهداف مقدس نظام آموزشی و پرورشی، وجود پر برکت معلمان محبوب و حضور پر شوق شاگردان مطلوب از والاترین شاخص‏های برتری و روشن‏ترین معیارهای توفیق کارگزاران فرهنگی جامعه است.
تردیدی نیست که معلمان محبوب، شاگران مطلوب خود را به سادگی می‏یابند و می‏پروارانند و شاگردان مطلوب نیز با دنیایی از آرمان‏ها و اندیشه‏ها برگرد وجود پر مهر معلم محبوب خود حلقه می‏زنند.
آن‏گاه که در سنگر مدرسه و دانشگاه شاهد تعامل پر جاذبه معلمان محبوب و شاگردان مطلوب باشیم، دیگر دلیلی برای دغدغه خاطر در مورد تحقق اهداف تربیتی و مصونیب فرهنگی وجود نخواهد داشت.
معلم محبوب کودکان، نوجوانان و جوانان در خانه، مدرسه و دانشگاه، انسان بصیر وفهم، صبور و دلسوز و واسته و بلنداندیشی است که شخصیت والایش آمیزه‏ای از عطوفت و محبت و منطق و استواری‏است.این معلم فرمانروای قلب‏هاست و هدایتگر مغزها و اندیشه‏ها.او همواره محبوب دل شاگردان است و شاگردانش نیز مطلوب نظر او.
شاگرد مطلوب رهروی است که نهال وجودش در حال شکفتن و امیدش به هدایت و نظارت و حمایت باغبانی دلسوز و الگویی رشد یافته است.
شاگرد مطلوب دلی آرام، اندیشه‏ای بلند، انگیزه‏ای غنی و تلاشی بی‏وقفه برای دانستن نادانسته‏ها دارد.
شاگرد مطلوب برای والدینش فرزندی است محبوب و برای معلمانش دانش‏آموزی است موفق و مطلوب و برای همسالان و همکلاسی‏هایش دوستی است امین و وفادار.
شاگرد مطلوب، همیشه پر نشاط و خوش خلق و گشاده روست.
شاگرد مطلوب، از والاترین احساس مذهبی و مخلصانه‏ترین رفتار دینی برخوردار است و شاخه‏های وجودش پر از غنچه‏های در حال شکفتن است.
شاگرد مطلوب خانه را آرامشگاه می‏داند، مدرسه را فراون دوست می‏دارد و شخصیت متواضع و پر مهرش زینت مسجد است و رونق محفل علم و فرهنگ.
شاگرد مطلوب، الگوی نیکویی از انسان‏های رشد یافته و پیرو راستین الگوی کمال، اولین دانش آموخته مکتب اسلام، مولای متقیان، امیر مؤمنان، علی علیه السّلام‏است.
معلمان محبوب و شاگردان مطلوب جامعه اسلامی ما نیک می‏دانند که هدف از بعثت و رسالت آخرین پیامبر{O1O}حق، حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله، آن برترین معلم هستی، به فلاح و رستگاری و به کمال و رشد رسانیدن انسانهاست‏{O2O}و رشد یافتگان آنانی هستند که همه غنچه‏های وجودشان شکوفا شده، شخصیت متعادل و متعالی‏شان به زینت علم و اخلاق، آزدگی و وارستگی مزیّن است و زهی سعادت آنانی که به هنگام نوجوانی، در کمال رشد یافتگی و در طریق نیل به فلاح، پرواز را بر می‏گزینند.
و شهید فهمیده چنین بود، شاگردی مطلوب و محبوب و پدیدآورندگان یوم اللّه سیزدهم آنان، ان سبک‏بالان حریم عشق و شهیدان جاوید، چنین بودند، روحشان متعالی و یادشان گرامی باد.
{O(1)-انّی بعثت معلّما(حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله).O}
{O(2)-قولو الا اله الاّ اللّه تفلحوا.O}

تبلیغات