آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

متن

در سلسله کاروان فضیلت و قافله حکمت، حکیم میرزا ابوالحسن جلوه زواره‏اى برجستگى خاصى دارد. این نمونه والاى جهاد فکرى و پاسدار بزرگ حکمت‏شیعى از سلاله پاک خاندان عترت و طهارت مى‏باشد که زندگى، آثار و اندیشه‏هایش مى‏تواند براى مشتاقان فضایل و انسانهایى که جهت کسب معارف و تزکیه نفوس مى‏کوشند سرمشق باشد. او در زمره اندیشمندان اسلام است که کوشید تا فروغ اندیشه اسلامى را به درون جانها و روانهاى مشتاق بتاباند و تشنگان معرفت را از چشمه جوشان عرفان و فلسفه برخوردار کند. این دانشمند، زیر بناى آگاهى‏هاى خود را معارف دینى و حقایق قرآنى و فرهنگ اهلبیت علیهم السلام قرار داده و خود را در حصار اندیشه‏هاى خشک فلسفى محبوس نکرد و ضمن تدریس و تحقیق به مسائل اجتماعى توجه داشت و در جهت رفع گرفتارى انسانها در حد توان تلاش داشت. از دوران کودکى با عشق به اهلبیت علیهم السلام تربیت گردید و به تدریج‏با کسب کمالات و افزایش معرفت نسبت‏به این خاندان جاذبه‏اى از محبت و پیوندى قلبى با خاندان وحى بر اعماق وجودش بیش از پیش جاى گرفت.
این حکیم نامدار قناعت را پیشه خود ساخت و به نسبت کاستن از تمایلات، خویش را از اسارت امور ناپایدار رهایى داد و با عزت نفس و مناعت طبع زیست و در اندیشه و عمل به این حالت پایدار بود چنانچه در سروده‏اى گفته است:
از دولت قناعت‏خوش زیستم به عز
اى واى اگر نبودى این گون هنر مرا
و در بیتى دیگر نفرت خویش را از تشکیلات حکومتى و پادشاهان ابراز داشت:
ما گداییم و نیاریم فرو سر به شهان
این سخن ما به همه بوم و به هرجا زده‏ایم
حکیم جلوه در مدت 41 سال تدریس در مدرسه دارالشفاى تهران شاگردان متعددى را تربیت نمود که هرکدام از آنان خود مدرس نامدار و دانشور فرزانه به حساب مى‏آیند. در میان این شاگردان، آیة الله العظمى میرزا محمد على شاه آبادى (استاد حضرت امام خمینى‏قدس سره) قابل ذکر است که امام راحل مجذوب صفاى معنوى و لطافت روحى او بوده است. مرحوم آیة الله میرزا على اکبر یزدى حکمى در مکتب جلوه حکمت و ریاضیات را فرا گرفت که حضرت امام خمینى‏قدس سره در شهر مقدس قم ازمحضرش استفاده کرد. سید حسین بادکوبه‏اى نیز ریاضیات و فلسفه را نزد جلوه آموخت که خود مدتى استاد فیلسوف عالیقدر، مفسر کبیر علامه طباطبایى بود.
گرچه حکیم جلوه به قول خویش تصنیف و اثر مستقلى از خود به یادگار ننهاد; ولى از این فرزانه وارسته حدود 25 رساله، حاشیه و شرح بر آثار فلسفى و عرفانى قدما باقى است که اغلب آنها به حلیه طبع آراسته نشده و به صورت نسخه‏هاى ارزشمندى در کتابخانه‏هاى معتبر کشور نگهدارى مى‏شود.
در بهار سال 1373 با تلاش پیگیر نویسنده جوان غلامرضا گلى زواره مراسم صدمین سالگرد رحلت این حکیم، در موطنش زواره برگزار شد که گروهى از اساتید حوزه و دانشگاه، عده‏اى از مسئولان فرهنگى استان اصفهان، جمعى از نویسندگان و محققان و تنى چند از بستگان حکیم جلوه در این محفل با شکوه حضور داشتند که طى آن، شخصیت‏هاى ارزشمندى همچون حضرت آیة الله سبحانى، علامه حسن زاده آملى، استاد على دوانى و... با سخنان شیوا و شیرین و پر محتواى خویش ابعاد شخصیتى و جنبه‏هاى معرفتى حکیم جلوه را براى حاضران تشریح نمودند.
حضرت آیة الله سبحانى درباره این مراسم فرمود:
«مراسم بزرگداشت‏حکیم فرزانه، آیت‏بزرگ خدا که در زادگاهش زواره برگزار شد از سادگى و در عین حال جلالت معنوى برخوردار بود. جملاتى که بر روى پارچه‏ها نوشته شده بود همگى از تجلى یک روح عرفانى و معنوى حکایت مى‏کرد. این جانب در سمینارهاى متعددى شرکت کرده‏ام ولى روح عرفانى ومعنوى‏اى را که بر این مراسم سایه افکنده بود، تنها نظیر آن را در بزرگداشت استاد بزرگ مرحوم آیة الله علامه سید محمد حسین طباطبایى‏قدس سره در کازرون دیدم‏».
پس از آن مراسم، تصمیم گرفته شد تا به پاس تجلیل از تلاشهاى علمى و فرهنگى حکیم جلوه یادنامه‏اى تهیه و به پیشگاه علاقمندان به حکمت و معرفت تقدیم شود. کتاب «گلشن جلوه‏» که حاوى مقالاتى از اندیشمندان حوزه و دانشگاه مى‏باشد و به اهتمام نویسنده معاصر غلامرضا گلى زواره به طبع رسیده است، ماحصل این تلاش مى‏باشد. اثر یاد شده در چهار بخش تنظیم شده است:
بخش اول که عنوان بوستان حکمت‏براى آن برگزیده شد، حاوى مقالات عرفانى و فلسفى به همراه معرفى تعدادى از آثارحکیم جلوه مى‏باشد.موضوعات این بخش عبارتند از:
آفتاب معرفت، آیة الله حسن حسن زاده آملى;
مکتب تفکیک، کدام تفکیک؟ آیة الله شیخ جعفر سبحانى;
جایگاه خرد در منابع استنباطى، آیة الله محمد ابراهیم جناتى;
عرض ادب به پیشگاه دو حکیم الهى (صدراى شیرازى جلوه زواره‏اى)، آیة الله رضا استادى;
عقل از دیدگاه عارف، حجة الاسلام والمسلمین حسن روضاتى;
بازنگرى در حرکت جوهرى، حجة الاسلام والمسلمین على عابدى شاهرودى;
معرفى، تبیین و ترجمه رساله حرکت در جوهر حکیم جلوه زواره‏اى، حجة الاسلام و المسلمین حسن ممدوحى;
ربط حادث به قدیم یا متغیر به ثابت‏حجة الاسلام و المسلمین، محسن غرویان;
رسالة فی بیان استجابة الدعاء للحکیم جلوه، حجة الاسلام والمسلمین سید هادى طباطبایى;
رسالة «القضیة المهملة هی القضیة الطبعیة » للحکیم جلوه، حجة الاسلام و المسلمین عزالدین رضانژاد.
در بخش دوم با نام گلستان اندیشه شامل مقالات ادبى، فرهنگى و تاریخى، که موضوعات آن به شرح زیر است:
جلوه کمال، حجة الاسلام و المسلمین جواد محدثى;
شرح حال جلوه به قلم خودش;
مختصر شرح احوال میرزاى جلوه، حکیم میرزا محمد طاهر تنکابنى;
عالمى نامدار، حجة الاسلام و المسلمین حسن رمضانى;
جلوه شعرى حکیم جلوه، حجة الاسلام والمسلمین احمد صادقى اردستانى;
سید حکیمان، استاد محمد حسن رجائى زفره‏اى;
به یاد حکیم از یاد رفته، میرزا محمد طاهر تنکابنى، دکتر حسن فقیه عبد اللهى;
دانشورى مبارز (سیرى در زندگانى آیة الله حاج شیخ عبد النبى نورى شاگرد حکیم جلوه)، گلبهار رئیسى;
سید حسین بادکوبه‏اى شاگرد جلوه و استاد علامه طباطبایى، دکتر عبد الحسین شهیدى;
محیط تحقیق (سیرى در زندگانى استاد سید محمد محیط طباطبایى)، استاد سید عبد العلى فناء توحیدى.
شمس الحکماء (سید على اکبر فتوحى زواره)، استاد محمود مولوى;
پزشک شاعر (یادى از دکتر فتوحى طباطبایى زواره)، استاد مرتضى شفیعى اردستانى;
ارج رنج، دکتر سید محمد على احسانى طباطبایى;
خسرو اقلیم دل، سروده‏اى از شهاب تشکرى شاعر کویر;
محفلى با شکوه، حجة الاسلام و المسلمین سیدعباس رفیع پور;
یاد ماندگار، غلامرضا گلى زواره;
معرفى کتاب، غلامرضا گلى زواره.
مقالات بخش سوم که گلشنى در باغ فضیلت نام دارد توسط تدوین کننده یادنامه (گلى زواره) به رشته تحریر درآمده‏اند وعبارتند از: رفیع الدین طباطبایى متکلم و فقیه عصر صفوى; مشعلدار حکمت; زواره موطن حکیم جلوه; روایت معرفت; مدرس دیانت در عرصه سیاست.
در چهارمین بخش که ضمایم کتاب است نکته‏ها و گفته‏هایى درباره حکیم جلوه آمده و نیز مدارکى از آثار قلمى آن حکیم و چندین تصویر، زینت‏بخش این مجموعه هستند. ناگفته نماند که این کتاب در بهار سال 1375 توسط انتشارات قیام در شهر مقدس قم با تیراز سه هزار نسخه منتشر شده است.

تبلیغات