حوزه و عرصه بینالملل
آرشیو
چکیده
متن
دو عامل موجب شده است که ایده برپایى همایش «حوزه و عرصه بینالملل» جامه عمل بپوشد; نخست اینکه حوزه به عنوان مرکز پرورش عالمان دینى، باید مطابق با نیازهاى جامعه برنامهریزى کند و نیروى متناسب را بپروراند; براى مثال اگر در جامعه به قاضى احتیاج داریم، حوزه باید زمینه پرورش هزاران قاضى را فراهم سازد . همچنین مدرس علوم دینى جهت دانشگاه و حوزه، و نویسندگان با فکر و اندیشه و محققین دینشناس و مبلغین ماهر و زمان شناس باید تربیتشوند .
امروز براثر همین نیازشناسى است که حوزه به سمت تخصصى کردن دروس گامهاى اساسى برداشته است و رشتههاى علوم قرآنى، تاریخ اسلام، کلام، فلسفه، ادیان، مذاهب اسلامى و ... راه اندازى شده است . پس این اصل مهم باید در برنامهریزىها در نظر باشد که مطابق نیازها نیرو بپرورانیم، ولى حوزه تاکنون به لحاظ اینکه نیاز داخل کشور را در اولویت قرارداده بود، عمدتا در جهت تامین نیازهاى داخل برنامهریزى کرده است و هنوز این فرصت فراهم نشده است که در عرصه بینالمللى وارد شود و مطابق با شرائط بسیار پیچیده دنیا کادر بسازد و نیرو بپروراند، از این رو حوزه ما جهانى نیست و ارتباط آن با سطح بینالملل قطع است و هنوز حوزه با عنوان حوزه، یک سایتحوزوى در اینترنت ندارد . به همین جهت هر وقتى از یک کشور، درخواست چند استاد شیعه شناسى براى دانشگاهها مطرح مىشود نمىتوانیم پاسخ بدهیم .
امروز در عرصه مباحث مربوط به ادیان باید حداقل پانصد دانشمند قوى آماده براى مناظره داشته باشیم که حتى یک نفر هم نداریم; جالب اینکه در مباحث مربوط به بینالمذاهب هم افراد انگشتشمارى داریم که اطلاعات آنها هم به روز نیست . این مسئله عامل اول براى طرح بینالمللى ساختن حوزه است .
عامل دوم نیز به انتظارات جهان مربوط مىشود، چون انقلاب اسلامى ایران توجه جهان را به نقش دین در حکومت، زندگى و حرکت آفرینى تودهها جلب کرد و در این زمینه موج عظیمى ایجاد کرد و دین را از انزوا در آورد ، لذا بسیارى از افراد از کشورهاى مختلف به سمت این دینى که از ایران و مرکز دینشناسى آن، یعنى حوزه قم مطرح مىگردد را مورد توجه قرار دادند و انتظار بسیارى از تشنگان حقیقت در جهان این بود که قم به عنوان مرکز تولید اندیشه و فکر دینى، به تمام مسائل دینى آنان پاسخ بدهد، در حالى که حوزه براى پاسخگوئى به جهان به تحول نیاز دارد و باید از آخرین افکار، اندیشهها و شبهات دینى در دنیا مطلع باشد و هیئتهاى علمى به صورت مستمر از قم به کشورهاى مختلف بروند و از مراکز علمى دنیا به قم بیایند، در حالىکه این طور نیست . پس انتظارات جهان موجب شد که به این فکر بیفتیم که روى این مسئله بیشتر تحقیق کنیم و ببینیم که ضعفهاى ما در کجا است و چگونه باید خود را بالا بکشیم . لذا برگزارى همایش گام نخستبراى تبادل نظر، فضا سازى و طرح مسئله و نیاز است که به همت مدیریتحوزه علمیه قم و همکارى سازمانهاى بینالمللى که صبغه حوزوى دارند، برگزار مىشود; این سازمانها عبارت است از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور، مجمع جهانى اهلبیت (ع)، مرکز جهانى علوم اسلامى، مجمع تقریب بین المذاهب و دفتر همکارى دفتر تبلیغات .
در این همایش باید به یک طرح جامع برسیم و گامهاى عملى به تدریجبرداشته شود . باز هم تاکید مىکنم که با برگزار کردن همایش، حوزه بینالمللى نمىشود، بلکه هدف بررسى مسئله، برنامهریزى، تبادل نظر و همفکرى است .
این همایش در روز چهارم دى ماه که روز ولادت حضرت معصومه (س) و روز ولادت حضرت مسیح (س) است، در قم برگزار مىشود .
این همایش یک نتیجه خوب دیگر هم دارد و آن اینکه براى نخستین بار تمامى طلاب و فضلایى که در عرصه بینالملل کار کردهاند و تجربه دارند، براى ایجاد یک تحول در حوزه در یک جا جمع مىشوند . خود این سابقه ندارد که تا به حال در یک همایش ، کلیه روحانیون از مشهد، تهران، قم و کسانى که به هر نحو در خارج از کشور بودند بهعنوان رایزنى فرهنگى یا براى تبلیغ یا براى تدریس در سازمان مدارس یا خود در خارج است، از اینجا مهاجرت کرده و رفته است در خارج کار تبلیغ کرده و الان در دسترس ما هست (چون بسیارى از اینها هم شاید در دسترس ما نباشند در خارج باشند). یک جا جمع مىشوند و همفکرى مىکنند .
× بخشى از گفتوگوى پگاه با دبیر کمیته علمى هماندیشى (ان شاء الله) در فرصت نزدیک مصاحبه به صورت کامل نشر خواهد یافت .
امروز براثر همین نیازشناسى است که حوزه به سمت تخصصى کردن دروس گامهاى اساسى برداشته است و رشتههاى علوم قرآنى، تاریخ اسلام، کلام، فلسفه، ادیان، مذاهب اسلامى و ... راه اندازى شده است . پس این اصل مهم باید در برنامهریزىها در نظر باشد که مطابق نیازها نیرو بپرورانیم، ولى حوزه تاکنون به لحاظ اینکه نیاز داخل کشور را در اولویت قرارداده بود، عمدتا در جهت تامین نیازهاى داخل برنامهریزى کرده است و هنوز این فرصت فراهم نشده است که در عرصه بینالمللى وارد شود و مطابق با شرائط بسیار پیچیده دنیا کادر بسازد و نیرو بپروراند، از این رو حوزه ما جهانى نیست و ارتباط آن با سطح بینالملل قطع است و هنوز حوزه با عنوان حوزه، یک سایتحوزوى در اینترنت ندارد . به همین جهت هر وقتى از یک کشور، درخواست چند استاد شیعه شناسى براى دانشگاهها مطرح مىشود نمىتوانیم پاسخ بدهیم .
امروز در عرصه مباحث مربوط به ادیان باید حداقل پانصد دانشمند قوى آماده براى مناظره داشته باشیم که حتى یک نفر هم نداریم; جالب اینکه در مباحث مربوط به بینالمذاهب هم افراد انگشتشمارى داریم که اطلاعات آنها هم به روز نیست . این مسئله عامل اول براى طرح بینالمللى ساختن حوزه است .
عامل دوم نیز به انتظارات جهان مربوط مىشود، چون انقلاب اسلامى ایران توجه جهان را به نقش دین در حکومت، زندگى و حرکت آفرینى تودهها جلب کرد و در این زمینه موج عظیمى ایجاد کرد و دین را از انزوا در آورد ، لذا بسیارى از افراد از کشورهاى مختلف به سمت این دینى که از ایران و مرکز دینشناسى آن، یعنى حوزه قم مطرح مىگردد را مورد توجه قرار دادند و انتظار بسیارى از تشنگان حقیقت در جهان این بود که قم به عنوان مرکز تولید اندیشه و فکر دینى، به تمام مسائل دینى آنان پاسخ بدهد، در حالى که حوزه براى پاسخگوئى به جهان به تحول نیاز دارد و باید از آخرین افکار، اندیشهها و شبهات دینى در دنیا مطلع باشد و هیئتهاى علمى به صورت مستمر از قم به کشورهاى مختلف بروند و از مراکز علمى دنیا به قم بیایند، در حالىکه این طور نیست . پس انتظارات جهان موجب شد که به این فکر بیفتیم که روى این مسئله بیشتر تحقیق کنیم و ببینیم که ضعفهاى ما در کجا است و چگونه باید خود را بالا بکشیم . لذا برگزارى همایش گام نخستبراى تبادل نظر، فضا سازى و طرح مسئله و نیاز است که به همت مدیریتحوزه علمیه قم و همکارى سازمانهاى بینالمللى که صبغه حوزوى دارند، برگزار مىشود; این سازمانها عبارت است از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور، مجمع جهانى اهلبیت (ع)، مرکز جهانى علوم اسلامى، مجمع تقریب بین المذاهب و دفتر همکارى دفتر تبلیغات .
در این همایش باید به یک طرح جامع برسیم و گامهاى عملى به تدریجبرداشته شود . باز هم تاکید مىکنم که با برگزار کردن همایش، حوزه بینالمللى نمىشود، بلکه هدف بررسى مسئله، برنامهریزى، تبادل نظر و همفکرى است .
این همایش در روز چهارم دى ماه که روز ولادت حضرت معصومه (س) و روز ولادت حضرت مسیح (س) است، در قم برگزار مىشود .
این همایش یک نتیجه خوب دیگر هم دارد و آن اینکه براى نخستین بار تمامى طلاب و فضلایى که در عرصه بینالملل کار کردهاند و تجربه دارند، براى ایجاد یک تحول در حوزه در یک جا جمع مىشوند . خود این سابقه ندارد که تا به حال در یک همایش ، کلیه روحانیون از مشهد، تهران، قم و کسانى که به هر نحو در خارج از کشور بودند بهعنوان رایزنى فرهنگى یا براى تبلیغ یا براى تدریس در سازمان مدارس یا خود در خارج است، از اینجا مهاجرت کرده و رفته است در خارج کار تبلیغ کرده و الان در دسترس ما هست (چون بسیارى از اینها هم شاید در دسترس ما نباشند در خارج باشند). یک جا جمع مىشوند و همفکرى مىکنند .
× بخشى از گفتوگوى پگاه با دبیر کمیته علمى هماندیشى (ان شاء الله) در فرصت نزدیک مصاحبه به صورت کامل نشر خواهد یافت .