آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

دو عامل موجب شده است که ایده برپایى همایش «حوزه و عرصه بین‏الملل‏» جامه عمل بپوشد; نخست اینکه حوزه به عنوان مرکز پرورش عالمان دینى، باید مطابق با نیازهاى جامعه برنامه‏ریزى کند و نیروى متناسب را بپروراند; براى مثال اگر در جامعه به قاضى احتیاج داریم، حوزه باید زمینه پرورش هزاران قاضى را فراهم سازد . هم‏چنین مدرس علوم دینى جهت دانشگاه و حوزه، و نویسندگان با فکر و اندیشه و محققین دین‏شناس و مبلغین ماهر و زمان شناس باید تربیت‏شوند .
امروز براثر همین نیازشناسى است که حوزه به سمت تخصصى کردن دروس گام‏هاى اساسى برداشته است و رشته‏هاى علوم قرآنى، تاریخ اسلام، کلام، فلسفه، ادیان، مذاهب اسلامى و ... راه اندازى شده است . پس این اصل مهم باید در برنامه‏ریزى‏ها در نظر باشد که مطابق نیازها نیرو بپرورانیم، ولى حوزه تاکنون به لحاظ اینکه نیاز داخل کشور را در اولویت قرارداده بود، عمدتا در جهت تامین نیازهاى داخل برنامه‏ریزى کرده است و هنوز این فرصت فراهم نشده است که در عرصه بین‏المللى وارد شود و مطابق با شرائط بسیار پیچیده دنیا کادر بسازد و نیرو بپروراند، از این رو حوزه ما جهانى نیست و ارتباط آن با سطح بین‏الملل قطع است و هنوز حوزه با عنوان حوزه، یک سایت‏حوزوى در اینترنت ندارد . به همین جهت هر وقتى از یک کشور، درخواست چند استاد شیعه شناسى براى دانشگاه‏ها مطرح مى‏شود نمى‏توانیم پاسخ بدهیم .
امروز در عرصه مباحث مربوط به ادیان باید حداقل پانصد دانشمند قوى آماده براى مناظره داشته باشیم که حتى یک نفر هم نداریم; جالب اینکه در مباحث مربوط به بین‏المذاهب هم افراد انگشت‏شمارى داریم که اطلاعات آنها هم به روز نیست . این مسئله عامل اول براى طرح بین‏المللى ساختن حوزه است .
عامل دوم نیز به انتظارات جهان مربوط مى‏شود، چون انقلاب اسلامى ایران توجه جهان را به نقش دین در حکومت، زندگى و حرکت آفرینى توده‏ها جلب کرد و در این زمینه موج عظیمى ایجاد کرد و دین را از انزوا در آورد ، لذا بسیارى از افراد از کشورهاى مختلف به سمت این دینى که از ایران و مرکز دین‏شناسى آن، یعنى حوزه قم مطرح مى‏گردد را مورد توجه قرار دادند و انتظار بسیارى از تشنگان حقیقت در جهان این بود که قم به عنوان مرکز تولید اندیشه و فکر دینى، به تمام مسائل دینى آنان پاسخ بدهد، در حالى که حوزه براى پاسخ‏گوئى به جهان به تحول نیاز دارد و باید از آخرین افکار، اندیشه‏ها و شبهات دینى در دنیا مطلع باشد و هیئت‏هاى علمى به صورت مستمر از قم به کشورهاى مختلف بروند و از مراکز علمى دنیا به قم بیایند، در حالى‏که این طور نیست . پس انتظارات جهان موجب شد که به این فکر بیفتیم که روى این مسئله بیشتر تحقیق کنیم و ببینیم که ضعف‏هاى ما در کجا است و چگونه باید خود را بالا بکشیم . لذا برگزارى همایش گام نخست‏براى تبادل نظر، فضا سازى و طرح مسئله و نیاز است که به همت مدیریت‏حوزه علمیه قم و همکارى سازمان‏هاى بین‏المللى که صبغه حوزوى دارند، برگزار مى‏شود; این سازمان‏ها عبارت است از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، سازمان حوزه‏ها و مدارس علمیه خارج از کشور، مجمع جهانى اهل‏بیت (ع)، مرکز جهانى علوم اسلامى، مجمع تقریب بین المذاهب و دفتر همکارى دفتر تبلیغات .
در این همایش باید به یک طرح جامع برسیم و گام‏هاى عملى به تدریج‏برداشته شود . باز هم تاکید مى‏کنم که با برگزار کردن همایش، حوزه بین‏المللى نمى‏شود، بلکه هدف بررسى مسئله، برنامه‏ریزى، تبادل نظر و همفکرى است .
این همایش در روز چهارم دى ماه که روز ولادت حضرت معصومه (س) و روز ولادت حضرت مسیح (س) است، در قم برگزار مى‏شود .
این همایش یک نتیجه خوب دیگر هم دارد و آن اینکه براى نخستین بار تمامى طلاب و فضلایى که در عرصه بین‏الملل کار کرده‏اند و تجربه دارند، براى ایجاد یک تحول در حوزه در یک جا جمع مى‏شوند . خود این سابقه ندارد که تا به حال در یک همایش ، کلیه روحانیون از مشهد، تهران، قم و کسانى که به هر نحو در خارج از کشور بودند به‏عنوان رایزنى فرهنگى یا براى تبلیغ یا براى تدریس در سازمان مدارس یا خود در خارج است، از اینجا مهاجرت کرده و رفته است در خارج کار تبلیغ کرده و الان در دسترس ما هست (چون بسیارى از اینها هم شاید در دسترس ما نباشند در خارج باشند). یک جا جمع مى‏شوند و هم‏فکرى مى‏کنند .
× بخشى از گفت‏وگوى پگاه با دبیر کمیته علمى هم‏اندیشى (ان شاء الله) در فرصت نزدیک مصاحبه به صورت کامل نشر خواهد یافت .

تبلیغات