آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

متن

خصائص و ویژگیهایی که از طرف حضرت حق، جلت عظمته به حضرت ولی عصر روحی له الفدا افاضه شده چیست؟ با بررسی که بنده کرده ام، حدود 44 یا 45 خصیصه برای امام زمان (ع) نقل شده است . که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
خصیصه اول، نور امام زمان (ع) است . در بعضی از زیارات می خوانیم: «السلام علیکم یا نورالله الساطع » . چهارده معصوم انوار الهی هستند منتها نور امام زمان (ع) داری جذابیت خاصی است . چهارده نور مقدس به نور توحید و ولایت و در عالم انوار منورند و نور هر کدام داری رنگ و جلوه خاصی است . اما نور حضرت بقیة الله (ع) جاذبه بیشتری دارد و جلب توجه بیشتری می کند .
همان طور که راجع به حضرت فرموده اند: «المهدی طاووس اهل الجنة » .
در میان پرندگان زیبا طاووس جلوه دیگری و جذابیت خاصی دارد . لذا شب معراج نبی اکرم (ص) وقتی به انوار معصومین رسیدند نور امام زمان (ع) بیشتر جلب توجه کرد . سؤال کردند: پروردگارا این نور سبزی که شمشیر به دست ایستاده نور کیست؟
حضرت حق در پاسخ پیامبر (ص) حالات و آثار وجودیه امام زمان (ع) را بیان فرمودند . بنابراین می توان گفت که نور امام عصر (ع) در عالم انوار هم متمایز بوده است و این یکی از امتیازات و خصائص ایشان است .
خصیصه دوم، یکی دیگر از امتیازات و خصایص حضرت بقیة الله (ع) سیر نسبی حضرت است . همانطوری که می دانید سادات بعضی منسوب به امیرالمؤمنین هستند . یعنی «علوی » اند . عده ای نسبشان به امام مجتبی (ع) می رسد و حسنی و طباطبایی اند .
عده ای نسبشان به امام حسین (ع) می رسد; یعنی «حسینی » اند . برخی دیگر نیز سجادی، باقری، موسوی، رضوی اند . اما حضرت بقیة الله (ع) در اصلاب معصومین بیشتری بوده اند . از امیرالمومنین تا امام حسن عسکری علیهم السلام . و این سیر به این کیفیت از مختصات حضرت بقیة الله روحی له الفدا است .
خصیصه سوم، از دیگر ویژگیهای حضرت بقیة الله (ع) این است که در وقت ولادت آن حضرت دو ملک از طرف حضرت حق نازل شدند و قنداقه حضرت را به آسمان بردند و حضرت حق خطاب به ایشان فرمود: مرحبا به تو ای بنده من که یاری کننده دین منی و ظاهر کننده امر من و هادی عباد من هستی . قسم خوردام که به تو اخذ کنم و به تو بیامرزم .
خصیصه چهارم، وارد شده که: در آسمان چهارم و عالم انوار خانه ای است که به آن «بیت الحمد» گویند . در آن خانه نوری است که از روز تولد حضرت بقیة الله (ع) تا روز فرج ایشان آن نور خاموش نمی شود .
خصیصه پنجم، در شرع مقدس جمع کردن بین اسم و کنیه حضرت نبی اکرم (ص) جایز نیست، مگر در مورد خاتم الاوصیا (ص) که ایشان نامشان نام نبی اکرم (ص) و کنیه اش کنیه نبی اکرم; یعنی ابوالقاسم است .
خصیصه ششم، در زمان غیبت، نام بردن از آن حضرت به اسمی که اسم نبی اکرم (ص) است، حرام است . البته در این زمینه بین بزرگان اختلاف است و هشت قول در اینجا وجود دارد; بعضی به عدم جواز به طور مطلق بعضی دیگر به جواز به طور مطلق و بعضی دیگر هم به تفصیل قائل شده اند . البته بزرگان مذهب; مثل شیخ مفید و شیخ طوسی معتقد به حرمت هستند . اما اینکه منظور از بردن اسم ایشان چیست؟ آیا به لفظ گفتن است; به کتابت نوشتن است; در مجالس خصوصی گفتن است; در زیارات خواندن است یا . . . خودش بحث جداگانه ای است . در هر حال، معروف این است که نام حضرت بقیة الله، روحی له الفداه، در زمان غیبت احتیاطا برده نشود و به جای آن از القاب و کنیه ایشان - که حدود 182 لقب و کنیه است - استفاده شود .
خصیصه هفتم، حضرت مهدی (ع) را بعد از تولد - که توسط پدرشان اذان در گوش ایشان گفته شد و پدر فرمود: فرزندم مطالبی را بیان نما و بیان نمودند - به روح القدس سپردند و بعد از چهل روز برگرداندند که رشد زیادی کرده بودند .
خصیصه هشتم، عدم معاشرت و مصاحبت ایشان با کفار، مشرکان، منافقان و فاسقان است . حضرت مهدی (ع) الان 1168 سال دارند4 ولی در این مدت هیچ گونه مجالستی با این گروه ها نداشته و ندارند به خلاف پیامبر (ص) و سایر ائمه (ع) که بالاجبار با مشرکان و منافقان و . . . مجالست داشتند .
خصیصه نهم، بیعت احدی از جباران بر گردن آن حضرت نیست . تمام ائمه معصومین (ع) در زمان جباری از جباران، بودند و زیر فرمان آنها، اما حضرت بقیة الله (ع) زیر فرمان احدی نیستند .
خصیصه دهم، بر بازوی راست حضرت بقیة الله در زمان تولدشان، با خط جلی نوشته شده بود: «جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» و بر بازوی چپ ایشان نوشته شده بود: «بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین » . حضرت نبی اکرم (ص) در بین دو کتف مهر خاتمیت داشتند و حضرت خدیجه هم بعد از دیدن آن مهر شیفته حضرت شد و به آن عظمت [مهر نبوت] حاضر شد ملامتها را به جان بخرد و در خدمت آن حضرت باشد . حتی مشرکان هم آن مهر را دیده بودند . پس همانطور که مهر پیامبر اکرم (ص) نشان این بود که آن حضرت خاتم الانبیاء است، مهر حضرت بقیة الله هم نشان این است که آن حضرت خاتم الاوصیاست و بعد از ایشان وصی نیست . 5
خصیصه یازدهم، حضرت حق، جل و علا، در روایت معراجیه و غیر معراجیه، تمام انبیا را نام برده; مانند موسی، عیسی و . . . ، لکن حضرت نبی اکرم (ص) را به لقب ذکر کرده مگر در یک یا دو جای قرآن; مثلا «یس والقرآن الحکیم » ، «ن والقلم » ، «یا ایهاالرسول . . . » و . . . - به لقب اسم بردن به خاطر عظمت است - در مورد حضرت بقیة الله هم همین است . خداوند این بزرگوار را نیز به اسم نام نبرده، بلکه در قرآن و روایات معراجیه با لقب از ایشان یاد کرده است; مثل «جاءالحق » که اشاره به امام زمان (ع) است یا «بقیة الله » که از القاب ایشان است .
پس به خاطر عظمت حضرت ولی عصر (ع) مکررا از ایشان به لقب و کنیه نام برده شده و اسم ایشان برده نشده است . به هر حال بحث از امام زمان (ع) مفصل است و چنانکه گفتیم ایشان حدود 45 - 44 خصیصه دارند .
هر امامی در زمان خود مسئولیت عالم وجود، هم از حیث تکوین و هم از حیث تشریع، را به عهده دارد لکن حضرت بقیة الله موقعی که مسئولیت تشریعی به عهده ایشان موکول می شود، آثار و علائمی ایجاد می شود که در دنیا نمونه خواهد بود .
وظایف ما سنگین است . مکررا عرض کرده ام - چنان که بزرگان فرموده اند - فرج خیلی نزدیک است . البته باید هر کس را که برای ظهور وقت تعیین می کند تکذیب کنید; چون حتی اگر کسی هم زمان ظهور را بداند حق بیان کردن ندارد . مضافا اینکه ما کسی هم نداریم که بداند . اما ما وظیفه داریم که انتظار داشته باشیم . . . یکی از وظایف ما دعا کردن برای فرج است . کسی مدتی قبل خدمت حضرت تشرف پیدا کرده بود، حضرت فرموده بودند: به دوستان ما بگویید: چرا شما به فکر ما نیستید؟ فرج شما و رفع گرفتاری شما در فرج من است . فرج من نزدیک شده است از خدا بخواهید که بداء حاصل نشود .
بعد از هر نمازی دو دعای مستجاب داریم - دعا کنید برای تعجیل فرج . در مکیال المکارم مفصلا نوشته که چه موقع دعا کنید . اما مثل اینکه تمام اوقات باید برای فرج آن حضرت دعا کرد، به گونه ای که ارتباط و سیم دائما وصل باشد تا از مزایای ولایت دائما بهره مند شویم .
راجع به کسانی که به خدمت حضرت مشرف شده اند در کتابها زیاد نوشته اند ولی خیلی ها را بیخودی نوشته اند و تشرف ندارند; چون کسانی که ملازم حضرت اند پنج طایفه اند: نجبا، نقبا، اوتاد، رجال الغیب و صلحا و هر کدام هم عدد محصوری هستند . در روایات متعدد آمده است که سی نفر همیشه ملازم حضرت هستند و مجموع این پنج طایفه هم حدود 500 نفرند و در مواقع اضطرار که بنده و امثال بنده، التجا به آن حضرت پیدا می کنیم یکی از اینها می آیند و کار ما را اصلاح می کنند و تو گمان می کنی که امام زمان است . تو مگر ایشان را دیده بودی که می گویی امام زمان است؟ چون اشخاص یک دفعه با این ملازمان امام زمان (ع) برخورد می کنند، گمان می کنند امام زمان (ع) را دیده اند . هر کس که تشرف یابد خیلی درجه اش بالا می رود; یعنی انوار قدیسه ولایت در او منشعب می شود و او را جذب ولایت می کند که این برای کسانی مانند شیخ انصاری ها، مقدس اردبیلی ها و . . . رخ می دهد . حالا هر کسی پیدا شده این را می گوید . بله، ممکن است به هنگام گرفتاری و توسل به آن حضرت، یکی از نقبا کار را حل کرده باشد .

تبلیغات