شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش تربیت بدنی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دردوران شیوع کرونا
آرشیو
چکیده
هدف این مطالعه شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش تربیت بدنی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دردوران شیوع کرونا می باشد. روش شناسی پژوهش: رویکرد تحقیق کیفی و استراتژی آن پدیدارشناسی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ورزش مدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل می باشند که از بین آنها مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه بستگی به اشباع نظری داشت و محقق در تعداد پانزده مشارکت کننده به اشباع نظری رسید و از ادامه مصاحبه دست کشید. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختارمند بود. ضمن رعایت اخلاق پژوهش و با حفظ محرمانه بودن، مصاحبه ها ضبط شدند و پس از آن با حفظ امانت داری در نرم افزار آفیس پیاده سازی و تایپ گردیدند و در پایان فایل های مصاحبه به نرم افزارMAXQDA20 منتقل و سپس کدگذاری باز و محوری بعمل آمد. در این مطالعه برای بررسی روایی تحقیق از روش داور بیرونی و برای بررسی پایایی تحقیق پس از آنکه سه نفر از متخصصین کدگذاری داده ها را انجام دادند، از پایایی بین کدگذاران استفاده شد و ضریب پایایی کاپای کوهن بین ارزیاب ها و پژوهشگر در تمامی مصاحبه ها بالای 0.90 بود که نشان دهنده پایایی تحلیل می باشد. یافته ها: در مرحله کدگذاری باز، تعداد 79 مفهوم اولیه استخراج شد. در گام بعدی، کدهای ش ناسایی ش ده براساس میزان تشابه م فهومی، دس ته بندی و ترکیب شده و در قالب چهار بخش سیستم آموزش تربیت بدنی در مدارس در دوران کرونا استخراج گردید. نتیجه گیری: برای ارتقاء اثر بخشی آموزش تربیت بدنی مدارس توجه به کدهای اشاره شده این مطالعه در چهار بخش فرآیند، خروجی ، ورودی و بازخورد سیستم آموزش مجازی اهمیت دارد.Identifying and classifying factors affecting the effectiveness of physical education in elementary school female students during the coronavirus outbreak
The aim of this study is to identify and classify the factors affecting the effectiveness of physical education in primary school girls during the coronavirus outbreak. Research methodology: The qualitative research approach and its strategy are phenomenological. The statistical population includes all physical education teachers in primary school girls in Ardabil city, from whom participants were selected using purposive sampling. The sample size depended on theoretical saturation, and the researcher reached theoretical saturation at fifteen participants and stopped continuing the interview. The data collection tool was a semi-structured interview. While observing research ethics and maintaining confidentiality, the interviews were recorded and then implemented and typed in Office software while maintaining confidentiality. At the end, the interview files were transferred to MAXQDA20 software and then open and axial coding was performed. In this study, the external reviewer method was used to examine the validity of the research, and to examine the reliability of the research, after three experts had coded the data, inter-coder reliability was used, and the Cohen's kappa reliability coefficient between the evaluators and the researcher was above 0.90 in all interviews, indicating the reliability of the analysis. Findings: In the open coding stage, 79 initial concepts were extracted. In the next step, the identified codes were categorized and combined based on the degree of conceptual similarity and extracted in the form of four sections of the physical education system in schools during the Corona period. Conclusion: In order to improve the effectiveness of physical education in schools, it is important to pay attention to the codes mentioned in this study in the four sections of the process, output, input, and feedback of the virtual education system.







