چکیده

  Objective : This study aimed to investigate the effectiveness of Transactional Analysis Therapy on the quality of life and anxiety in children diagnosed with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Methods : A quasi-experimental design, utilizing a pre-test, post-test, and follow-up with a control group, was employed. The statistical population comprised students with ADHD in exceptional schools in Rasht during the 2023-2024 academic year. A total of 30 participants were selected using purposive sampling and randomly assigned to either the experimental or control group. Research instruments included Short Form-36 Health Survey (SF-36) and the Beck Anxiety Inventory (BAI). The experimental group received 8 one-hour sessions of Transactional Analysis Therapy, while the control group received no intervention. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA), univariate analysis of covariance (ANCOVA), and Tukey's post-hoc test via SPSS software, with a significance level set at p<.01. Results : The findings indicated that Transactional Analysis Therapy had a significant positive effect on improving both anxiety and quality of life in the experimental group (p<.01). These positive effects were maintained during the two-month follow-up phase. Conclusion : It can be concluded that Transactional Analysis Therapy is effective in enhancing the quality of life and reducing anxiety in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder.

اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل بر اضطراب و کیفیت زندگی دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه

  هدف : پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل بر کیفیت زندگی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مدارس استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. و از این تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش فرم گوتاه زمینه یابی سلامت (SF-36)، سیاهه اضطراب بک (BAI)، بود و همچنین 8 جلسه 1 ساعته برای گروه کنترل مداخله انجام شد و گروه کنترل درمان دریافت نکرد. روش تجزیه و تحلیل داده ها کواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی توکی با نرم افزار spss در سطح معناداری 01/0 بود. نتایج : نتایج پژوهش نشان داد که درمان تحلیل رفتار متقابل بر بهبود اضطراب و کیفیت زندگی در گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته است (01/0 p<) و این نتایج در مرحله پیگیری که 2 ماه پس از مداخله بود نیز بدست آمد. نتیجه گیرى : می توان نتیجه گرفت درمان تحلیل رفتار متقابل بر کیفیت زندگی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص موثر می باشد.

تبلیغات