واکاوی تجارب زیستۀ معلمان از اجرایی سازی سند تحول بنیادین در مدارس ابتدایی
آرشیو
چکیده
زمینه و اهداف : این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته معلمان از اجرایی سازی سند تحوّل بنیادین در مدارس ابتدایی سطح شهر بیرجند انجام شد. تجربه معلمان به کلیه ادراکات، احساسات، برداشت ها و تفاسیر آنها از نحوه اجرایی شدن سند تحوّل بنیادین (131 راهکار اجرایی ) اطلاق می شود. این پژوهش با درک اهمیت تجربه زیسته انسان در ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی کمبودها و خلأهایی که منتج به عدم اجرا یا نقص در اجرای سند تحوّل بنیادین به مثابه یک سند قانون اساسی می شود. روش ها : در این پژوهش از روش پدیدارشناسی برای شناخت تجارب زیسته آنها استفاده شد. مشارکت کنندگان در پژوهش برحسب جامعه با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 16 نفر از معلمان با سابقه کاری بالای ده سال تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش کلایزی و با نرم افزار MaxQDA صورت گرفت. یافته ها : در نهایت نتایج نشان داد که معلمان نسبت به کم و کیف سند تحوّل بنیادین آشنایی محدودی دارند و صرفاً در قالب 6 ساحت کلی آن را تعریف می کنند؛ ولی در اجرای آنها دچار ابهام و اشکال هستند. نتیجه گیری : اجرایی سازی سند تحوّل بنیادین نیازمند انجام اقدامات دانشی، نگرشی و مهارتی لازم جهت افزایش دانش و باور و اقدام عملی در تحقّق اثربخش آن است .An analysis of teachers' lived experiences of implementing the fundamental transformation document in elementary schools.
                            
                                 Background and Objectives: This study was conducted with the aim of analyzing the lived experiences of teachers from the implementation of the Fundamental Transformation Document in elementary schools in Birjand city. Teachers' experience refers to all their perceptions, feelings, impressions, and interpretations of how the Fundamental Transformation Document (131 implementation strategies) was implemented. This study was conducted with the understanding of the importance of human lived experience in assessing the current situation and identifying deficiencies and gaps that result in non-implementation or defects in the implementation of the Fundamental Transformation Document as a constitutional document. Methods: In this study, the phenomenological method was used to understand their lived experiences. The participants in the study were selected from the community using purposive sampling, a number of 16 teachers with more than ten years of work experience until theoretical saturation was reached. The data collection tool was in-depth and semi-structured interviews. Data analysis was performed using the Claise method and MaxQDA software. Findings: Finally, the results showed that teachers have limited knowledge of the fundamental transformation document and only define it in terms of 6 general areas, but they are confused and have difficulties in implementing them. Conclusion: Implementing the fundamental transformation document requires taking the necessary knowledge, attitude, and skill measures to increase knowledge and belief and take practical action to effectively implement it.
                            
                        
                        






