Examining Mulla Sadra's Approach in Reducing Aristotelian Moderation to Unity
آرشیو
چکیده
Aristotle and Mulla Sadra have similar approaches to acquiring moral virtues. The three main ethical approaches are virtue ethics, deontology, and consequentialism. Mulla Sadra, while accepting Aristotelian virtue-centeredness and moderation as the manifestation of true virtue, completes it and reveals the nature of true virtue. True virtue is of the genus of knowledge and belongs to the highest part of human identity, namely, the theoretical intellect. Moderation in practical reason provides the necessary ground for attaining the true virtue of theoretical wisdom. The final flourishing of the theoretical intellect is achieved by knowing the highest stage of unity. Both thinkers emphasize the acquisition of all moral virtues and the completion of all dimensions of human identity. Mulla Sadra considers all virtues, even moderation, to be preliminary, viewing true virtue as the theoretical intellect's knowledge of the high stage of unity. The teacher of philosophers (Aristotle), however, while also focusing on theoretical wisdom, considers all virtues related to human perfections as true virtues and does not accept the deprivation of any of them. In this paper, the author aims to integrate Aristotle's holistic approach with Mulla Sadra's monism using an analytical method and to explain this process in order to provide a more complete depiction of ethical virtue-centeredness. The data collection method for this paper is library-based, and the research method is descriptive-analytical, which are methods of qualitative research.«بررسی رویکرد ملاصدرا در ارجاع اعتدال ارسطوئی به وحدت»
ارسطو و ملاصدرا در تحصیلِ فضائلِ اخلاقی روش های متقاربی دارند. سه گرایشِ اصلیِ اخلاق، فضیلت گرائی و وظیفه گرائی و نتیجه گرائی است. ملاصدرا با پذیرش فضیلت محوری و اعتدالِ ارسطوئی به عنوانِ ظهورِ فضیلتِ حقیقی، آنرا تکمیل می نماید و به رونمائی از فضیلتِ حقیقی می پردازد. فضیلتِ حقیقی از جنسِ علم است و برای عالی ترین بخشِ هویتِ انسان یعنی عقلِ نظری است. اعتدال در عقلِ عملی بستر لازم را برای نیل به فضیلتِ حقیقی حکمتِ نظری فراهم می آورد. شکوفائی نهائیِ عقلِ نظری با شناختِ مرتبه اعلایِ وحدت بدست می آید. هر دو اندیشمند تاکید بر کسبِ جمیعِ فضائلِ اخلاقی و تکمیلِ تمامِ ابعاد هویتی انسان دارند. ملاصدرا همه فضائل، حتی اعتدال را مقدماتی و فضیلتِ حقیقی را شناختِ مرتبه عالیِ وحدت، توسط عقل نظری می داند. اما معلم فلاسفه با اهتمام به حکمتِ نظری، تمامِ فضائلی که مربوط به جمیعِ کمالاتِ انسانی است را فضیلت حقیقی و به محرومیتِ از هیچکدام رضایت نمی دهد. در این نوشتار نگارنده می خواهد، رهیافتِ تمامیت خواهانه ارسطوئی را با روشی تحلیلی با وحدت گرائی ملاصدرا ضمیمه نماید و فرایندِ آنرا بیان نماید تا به ترسیمِ کامل تری از فضیلت گرائیِ اخلاقی برسد. روش گردآوری اطلاعات در این نوشتار کتابخانه ای و روش کار نیز به صورتِ توصیفی-تحلیلی است که از روش های پژوهش کیفی است.







