بررسی تأویل علمی از امور خارق العاده قرآن در ایران معاصر
آرشیو
چکیده
رشد تجربه گرایی در دوران معاصر، موجب گسترش آن به همه ابعاد هستی گردید و علم تجربی که کارکرد آن بررسی امور طبیعی بود؛ به اظهار نظر در امور غیرحسی واداشت. برخی از نواندیشان ایرانی نیز با تأسی از چنین نگرشی به تأویل علمی از امور خارق العاده قرآن پرداختند. از آنجا که چنین نگاهی؛ امور خارق العاده را از جنبه غیبی و خارق العاده تهی و به امری طبیعی تبدیل می نماید، تحقیق حاضردر صدد برآمد با روش توصیفی تحلیلی از نوع کتاب خانه ای به تبیین این مسئله بپردازد که تأویل علمی از امور خارق العاده در ایران معاصرشامل چه مواردی بوده و این گونه تأویل ها از جهت صحت و سقم چگونه ارزیابی می شوند؟ طبق یافته های تحقیق شکافته شدن دریا به جزر و مد، جاری شدن چشمه با عصای موسی به اعمال میکانیکی، ید بیضاء به رادیواکتیو، واقع شدن کوه به شیب آن، زنده کردن مرده به دست عیسی به عالم شدن جاهل، نمله به قبیله ای از انسان ، عفریت به رنگین پوستان، هدهد به خبررسان، ابابیل به بیماری آبله و معراج پیامبر به سفرهای کیهانی تأویل شده اند. این تأویل ها با سیاق، دلالت لفظی و ظاهری آیات سازگار نیست.A Study of the Scientific Interpretation of the Extraordinary Matters of the Quran in Contemporary Iran
The growth of empiricism in the contemporary era led to its expansion to all dimensions of existence, and empirical science, whose function was to study natural matters, forced it to comment on non-sensual matters. Some Iranian thinkers also began to interpret the extraordinary matters of the Quran scientifically based on such an attitude. Since such an attitude deprives extraordinary matters of their supernatural and extraordinary aspects and turns them into something natural, the present study sought to explain, using a descriptive-analytical method of a library, what the scientific interpretation of extraordinary matters in contemporary Iran includes, and how such interpretations are evaluated in terms of accuracy and validity. According to the findings of the research, the splitting of the sea has been interpreted as the tide, the spring flowing with Moses' staff as mechanical actions, the white hand as radioactive, the mountain falling as its slope, the resurrection of the dead by Jesus as the enlightenment of the ignorant, the Namlah as a tribe of humans, the Ifrit as colored people, the Hudhud as messengers, the Ababil as smallpox, and the Prophet's ascension as cosmic journeys. These interpretations are not consistent with the context, literal and apparent implications of the verses.








