واکاوی تفسیر آیات درباره جنسیت جنین با پاسخ به شبهات
آرشیو
چکیده
یکی از مسائلی که بشر از دیرباز کنجکاو بوده است که از آن اطلاع پیدا کند، آگاهی از جنس جنین قبل از ولادت است. امروزه با پیشرفت علوم بشری، جنس جنین از زمان آغازین لقاح و باروری مشخص می گردد. براساس آیات، تعیین جنس جنین در چه مرحله ای است؟ برخی آیات 39 37 سوره قیامت را که به مذکر و مؤنث بودن آن تصریح کرده با چالش مواجه نموده است که این آیات تعیین جنس جنین را بعد از مرحله علقه بیان نموده اند و مفسران نیز دیدگاه متفاوت از این آیات ارائه کرده اند و منکران مدعی هستند، آگاهی از جنس جنین در عبارت قرآنی «یعلم ما فی الارحام» از علم انحصاری خداوند دانسته شده، در حالی که می توان از جنسیت جنین، قبل از تولد آگاهی پیدا کرد و این مسائل در قرآن با علم امروزی در تعارض است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی انتقادی و با بهره گیری از روش های صحیح تفسیری به این نتیجه رسید: هیچ مفسری تعیین جنس جنین را بعد از مرحله علقه ندانسته و دو دیدگاه مطرح نموده اند: یکی اینکه ضمیر در«فجعل منه» به انسان برمی گردد و در دیدگاه دیگر به نطفه برمی گردد و برخی آیات نیز به جنس مذکر و مؤنث بودن جنین در مرحله نطفه اشاره دارد. عبارت «یعلم ما فی الاحام» به معنای آگاهی تفصیلی و احاطه کامل با تمام خصوصیات در همه رحم هاست که منحصر به علم خداوندی است و با علم اجمالی به برخی از امور جنین در تعارض نخواهد بود.Analyzing the interpretation of the Qur'anic verses about the gender of the fetus with answers to doubts
One of the issues that mankind has long been curious to learn about is knowing the sex of the fetus before birth. One of the verses that specify the development stages of the fetus and whether it is male or female is verses 37-39 of Surah Qeyamah. Some have challenged these verses and stated that the sex of the fetus is determined after the alaqa(leech) stage. And commentators have also presented different interpretations of these verses. the deniers and opponents claim that the knowledge of the gender of the fetus in the Qur'anic phrase "Yalam ma fi al-arham" is considered to be God's exclusive knowledge. While it is possible to know the gender of the fetus before birth. And these issues in the Quran are in conflict with today's science. The present research reached the following conclusion with the analytical-critical method and using correct interpretive methods: No commentator has considered determining the sex of the fetus after the stage of alaqa(leech) and they have put forward two views: One is that the pronoun in "Fajal Maneh" goes back to the human being and in the other view it goes back to the sperm And some verses also refer to the male and female sex of the fetus in the embryo stage. The phrase means detailed awareness and complete coverage with all characteristics in all wombs, which is unique to God's knowledge And it will not be in conflict with a brief knowledge of some of the affairs of the fetus.







